Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jaha, är det därför alltså :) Det förklarar ju isf också varför sambon somnar på fem röda.!

Kl

Dottern är 5,5 månad och sover inte alltid lika länge längre när man är ute och går. Så jag funderar på att byta till sittdelen i vagnen eftersom man då kan sätta upp henne när hon vaknar och blir arg för att det är tråkigt att ligga där nere och inte se något (brukar fälla ner suffletten men det går ju inte alltid om det är solsken). Men eftersom hon fortfarande är rätt liten så skulle jag vilja ha någon form av åkpåse för att boa till det lite. Men den får ju inte vara för varm!
Någon som har någon bra åkpåse som inte är så varm (och som helst inte kostar 1500 kr) att rekomendera? Vi har en emmaljunga city cross om det gör någon skillnad.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har börjat fundera på samma sak med vagnen. Vi har en EL duo edge. I vår vagn kan man resa upp en liten platta under huvuddelen så att han kommer upp i lite sittande läge, men lutningen är så konstig så att jag tycker han blir som en fällkniv. Är det lika dant i city crossen? I stallet har vi en 30 år gammal EL och i den är lutningen mycket bättre, tänk vad de kunde då... ;) När vi är hemma och står parkerade använder jag den vagnen just för den saken...

Jag har en EL vinteråkpåse som vi haft i liggdelen i vintras, den är tjockt fodrad så den är nu undanlagd. Vagnen fick åka på lagning för en månad sedan och då fick vi en låneliggvagn (tetunia, j-a skit smäck :devil: eller så var det bara en uttjänt vagn som fick agera lånevagn...), till denna vagn fick vi låna en EL sommaråkpåse (eftersom det inte fanns något vindskydd att lägga på lånevagnen). Jag frågade vad åkpåsen kostade eftersom den kändes ganska vettig. Jag vet inte när det är bra att byta till sitdelen annars...

*kl*
idag skiner solen, fåglarna kvittrar o de har lovat fint väder framåt. Det är helt underbart skönt. I morgon är det sista gången jag ska åka på utbildning innan det är dags för examen. Skönt, jobbigt och rysligt nervöst på samma gång. I kväll kommer min tränare för första gången sedan i sensommras. Ska bli kul :) Hästen i fråga såg jag precis från köksfönstret, han ligger utsträckt på backen i solen och njuter.... :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

till denna vagn fick vi låna en EL sommaråkpåse (eftersom det inte fanns något vindskydd att lägga på lånevagnen). Jag frågade vad åkpåsen kostade eftersom den kändes ganska vettig. Jag vet inte när det är bra att byta till sitdelen annars...

Vad kostade den? Kommer du ihåg? Kan man ju iofs kolla rätt enkelt ändå.. ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men måste du ha en åkpåse då? Räcker det inte med exempelvis ett fårskinn i botten (bra både när det är kallt och varmt) och sen bulla upp med någon kudde eller filtar (eller varför inte en sån där sittdyna till antilop stolen på IKea?) så att hon får lite mer stöd när hon sitter.

Vi har två vagnar som vi använder till Maja (7 månader och modell liten, särsilt nu efter magsjukan!). Den ena har en "ergonomisk sittdel" och där behöver hon inte så mycket stöd runt, och den andra är en gammal Teutonia som påminner mycket om hur EL duo sittdelarna är (hade en sådan till My). Där sitter hon på ett fårskinn och så tar jag en lite tunnare filt och stöttar upp på sidorna när det behövs. En liten filt över benen när det behövs, men nu blir det ju snart varmt så snart behövs inte det heller =)

I EL med My gjorde jag ungefär likadant. Hon bytte vagn när hon var 5,5 månad. Innan dess hade jag ibland plattan i liggdelen uppfälld med kudde bakom ryggen, men det är ju inte alls lika bra som sittdelen.


Får man bara sittdelen tillräckligt ombonad så kan man ju egentligen ha den nästan direkt...det är ju många barn som trivs med lite uppåtlutning.
Här är My i sittdelen, tidigaste bilden jag hittade var hon dock 7 månader


och här är en annan fin bukebebis med :) (Calas Ella)



//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

My kräks fortfarande. Hon är inne på tredje dygnet nu. Febern börjar gå ner men hon får verkligen inte behålla mycket och hon har ont i magen. Idag är första dagen som hon lämnat sin madrass på golvet en lite längre stund, men hon är fortfarande trött och ynklig... stackars min skrutt!

Maja är nästan bra nu. Hon äter som en häst... hon har en del att ta igen. Hon gick ner två kilo i och med magsjukan, och hon var ju inte direkt stor från början heller.

Misstänker att det är rotavirus. Någon som vet om man kan bli smittad direkt igen? dvs, kan Maja få det av My nu igen?

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oj, 2 kg det är ju massor på lilla Maja. Här i Österrike vaccineras bebisarna mot rotavirus (första dosen vid 1 mån) när jag hör om hur ni har haft/har det så är jag väldigt glad för det.

Jag vet inte hur det är just med rotavirus men dom flesta sjukdomar ger immunitet efter sjukdomen (en del kort tid en del lite längre).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Idag blev jag mindre glad, dagis har visst stängt hela nästa vecka. Eftersom skolan har påsklov har visst dagis det också. Tur att jag inte jobbar/pluggar så att jag är hemma. Hade blivit lite tajt att be om ledig annars med en veckas marginal. Blir nog en jobbig vecka nästa vecka, Emilia kommer bli ledsen när hon inte får åka till dagis. Dumt också att rutinerna blir störda igen, vi har äntligen fått in bra rutiner för båda barnen.

Idag hade dom letat påskkorgar i trädgården, alla barn fick varsin korg full med choklad. Emilia får egentligen bara sötsaker på helgen men det var svårt att få henne att låta bli sin korg när vi gick hem. Ja,ja, det är ju fredag iaf.

Ikväll har vi bjudit hit sambons kompisar på grillning, nästan alla kunde komma (roligt). Mindre roligt är att det regnar :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, 2 kg är mycket på henne... tur att hon hade börjat gå upp lite bättre precis innan, hon vägde nästan 8 kg. Efter magsjukan var hon nere på 6 kg igen (vägde 6750g som sexmånaders). Nu äter hon dock som en häst och börjar hämta upp sig =)

My har också smalnat av mycket efter de här dygnen...

Nu sover båda barnen och jag sitter och stirrar in i datorn. Båda sover oroligt så det lär bli en jobbig natt. Jag är ensam och hoppas verkligen att Micke får sova på jobbet i natt (brandman) så att jag kan få lite sovmorgon i morgon när han kommer hem!

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Då är jag karl, jag har svårt att låta bli att ta en tupplur om jag är trött och det inte finns något som absolut hindrar att jag kan göra det. :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt för dig, den egenskapen skulle jag också vilja ha! Jag får öva på det =)

KL

My är inne på sitt femte dygn med kräkningar. Jag tycker så väldigt, väldigt synd om henne och känner mig maktlös. Visst är hon betydligt bättre nu, ingen feber och kräkningarna är inte alls så intensiva som de två första dygnen, men ändå. Stackarn får inte behålla mycket och hon är så hungrig och törstig hela tiden (vilket ju ändå är ett gott tecken!). Hon är pigg mellan varven och vill då gärna leka lite eller gå ut ( till skillnad från de första tre dygnen då hon mest låg på en madrass och sov/tittade på Pippi), men sen får hon ont i magen eller mår illa och säger "må itte baa mamma" och vill bli buren. Stackars mitt lilla pyre. Micke jobbar dygn och det är TUNGT att vara ensam med två småttingar länge när My är så dålig...

Väntar samtal från sjukvårdsupplysningen nu, måste bara kolla med dem att det är normalt att det håller i sig såhär länge. Men är det rotavirus så verkar det vara rätt långdraget. Suck!

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men fya stackars Er, framförallt stackars lilla Mysan :(

Hoppas hoppas hoppas ni blir friska snart

Freyja_bus skrev:
29331272.jpg

:love:

Älskade små gryn, vi måste se till att träffas i sommar. Vi kommer iaf göra en utflykt till Götet någon gång under sommaren :laugh:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, det är verkligen synd om henne... Men nu har hon iaf inte kräkts på ett par timmar så jag håller tummarna för en kräkfri natt!

SJÄLVKLART ska vi ses i sommar!

kram!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Håller tummarna för att hon frisknar till nu :)

Här är det också magstrul, Isak har bajsat ner sig tre gr idag
men är pigg och glad, äter och är som vanligt. Så jag hoppas att det
bara är värmen och att det är borta i morgon.

Började på min praktik idag och jag kan (eller vill) verkligen inte vara hemma därifrån när jag precis har börjat. Sedan självklart vill jag inte att Isak ska behöva bli sjuk heller.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Idag har Emilia och Maja bråkat om en leksak (lådan till duplot) för första gången, så nu vet jag vad vi har att vänta dom närmaste 20 åren eller så. Fruktansvärt envisa och massor humör har dom båda två. Hoppas dom kan vara sams ibland också :)

Maja vägrar äta allt utom fruktmos och saker hon kan stoppa själv i munnen. Kött och fisk äter hon inte alls, annars verkar hon tycka om smaken, det är bara själva ätandet hon inte är intresserad av. Det hon får i sig själv är inte mycket, men ersättningen dricker hon gärna. Men det är väl inget att oroa sig för?

Emilia har kommit på att det är roligt att stoppa fingrarna i halsen, igår så mycket så hon kräktes. Men hon skrattade bara och försökte igen. Knassunge.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Maja vägrar äta allt utom fruktmos och saker hon kan stoppa själv i munnen. Kött och fisk äter hon inte alls, annars verkar hon tycka om smaken, det är bara själva ätandet hon inte är intresserad av. Det hon får i sig själv är inte mycket, men ersättningen dricker hon gärna. Men det är väl inget att oroa sig för?

Hur gammal är hon?
De flesta barn klarar sig bra åtminstone till året på bröstmjölk/ersättning. Du ser på att hon växer och mår bra. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hon är 6,5 månad så hon är fortfarande liten, går upp i vikt bra. Hon får fortsätta med ersättningen och att pilla i sig det hon klarar själv. Jag måste bara komma ihåg att fråga hennes läkare vilken ersättning hon ska ha. Nr 1 som hon äter nu är en "komplett" ersättning. Nr 2 som är från 6 månader ska man egentligen använda när barnet äter annat också. Men jag måste fråga om det skiljer på näringsinnehållet, om det är ngt som finns i nr 2 som inte finns i nr 1
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kommer inte ihåg vad de sa den kostade.. tror det var 500 eller 900. Vi gav 900 för vinteråkpåsen när vi köpte vagnen... Jag har provat sitdelen nu :) Vi tog vinteråkpåsen (fleecefodrad) och bonade om med, det fungerade att han satt där men jag tror fortfarande liggdelen med uppfälld "ryggplatta" är mest popis. När man tittade på vagnen när han satt i sittdelen var det en liten plutt som sparkat sig längst ner i åkpåsen och låg där o sov, bara huvudet stack upp, men det såg ganska gulligt ut :D

Freyja Hoppas ni är bättre nu och slipper vara sjuka!!! Låter som ni haft en riktig mardröm..

Mirre Hoppas Isak inte blivit sjuk. Var det ett stall du skulle göra praktik på? Hoppas det går bra :)

turbofling Det är svårt det där med maten, men läkaren borde ju kunna säga vilken ersättning det ska vara... Det där med bråk och syskonkärlek fram kallar nog gråa hår i mellanåt men förhoppningsvis lika många leenden med innan de blir 20år.. Hu, jag har två syskon och min syster var en riktig tetsticka (nu tar jag ditt nyputsade träns och drar det i torven i boxen "bara-så-du-vet" typen :devil:), nu för tiden kommer vi riktigt bra överrens ;)

*kl*
Angots förkylning har nästan försvunnit och nu hostar han "bara". Jag har fått förkylningen med så jag hoppas det inte börjar om igen och går ett varv till. I dag ska vi på undervattensfotografering på babysimmet, spännande :) Sedan ska sambon vara långledig i påsk, ska bli skönt (ska plugga inför examen nästa helg, träna hästen), sen har de ju lovat väldigt fint väder, gott :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Pa tal om babysim har Isaac, 15 manader lart sig vara under vatten! Helt pa eget bevag, da det inte finns nagot babysim i narheten och jag inte kannt mig saker nog att prova nar han var pluttig. Men nu sitter han glatt pa kanten och hoppar i, under vattnet och upp igen, och ar jatteglad!!! :bump:

Han pratar som bara den, senaste orden ar bounce (alskar stora studsmattan), apa och tomte och han forsoker saga nasa men skrattar mest. Nar han kissar pa golvet pekar han och sager Juice :D

Jag har haft en jattemysig helg med en kompis fran Sverige, och hon hade med sig sin 2aring. Barnvanliga dagar och langa natter med mycket vin och prat resulterade i en heltrott vissla bade igar och idag, somnade med klader och smink pa med barnen halv nio haha. Det var otroligt jobbigt att kora henne till flygplatsen, vi grat bada tva. Hon var pa vag hem for att lamna sin pojkvan, som enligt de bitar jag hort inte behandlar henne sa bra. Hon funderade pa att stanna har ett par dagar extra och da sa han "hur kan du gora sahar mot mig, det ar ju uppenbart att du inte vill komma hem alls. Efter allt jag latit dig gora denna varen sa gor du sa har mot mig. Rakna inte med att barnet har nagon pappa, jag tar hunden och sticker"

Jag hoppas hon har modet att lamna honom.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl
Han pratar som bara den, senaste orden ar bounce (alskar stora studsmattan), apa och tomte och han forsoker saga nasa men skrattar mest. Nar han kissar pa golvet pekar han och sager Juice :D.
:D De är för söta de små :D

Hon var pa vag hem for att lamna sin pojkvan, som enligt de bitar jag hort inte behandlar henne sa bra. Hon funderade pa att stanna har ett par dagar extra och da sa han "hur kan du gora sahar mot mig, det ar ju uppenbart att du inte vill komma hem alls. Efter allt jag latit dig gora denna varen sa gor du sa har mot mig. Rakna inte med att barnet har nagon pappa, jag tar hunden och sticker"

Jag hoppas hon har modet att lamna honom
.

Idiot till kille!!

kl
I dag blev jag riktigt riktigt arg och illamående på samma gång... :devil: Var i badhuset i omklädningsrummet och det kom in en stor heltäckt utlänsk kvinna (har inga fördommar..) med en tjej som kunde vara 4-5 år gammal. Hon ställer sig och tar av kläderna på tjejen och HELA tjejens ländrygg/rumpa är helt BLÅSVART, hon har med andra ord förmodligen fått rejält med stryk/smisk. :devil: Jag tittade flera gånger och fast jag kände hur det kokade inom mig fick jag inte ett ord ur munnen. Vad säger man? Jag vet inte vad jag ska tro och blir arg på mig själv med för att jag inte sa någonting. När hon fått på tjejen kläder så tog hon henne i armen och drog ut henne i simhallen.

Hade det varit på jobbet så jag vetat vilka de var eller någon jag visste vilka var hade det nog varit lättare att prata med dem eller att anmäla dem för barnmisshandel, man kan ju inte ringa och säga att jag såg en tjej på badet och jag vet inte vem hon var men hon var helt blåslagen på hela rumpan/ländryggen....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 392
Senast: sthu
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 445
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
397
Senast: julgrisen
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp