Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej jag tycker inte blw är tillräcklig som enda matkälla om man har ett matintresserat barn. Men så långt det vår möjligt har jag gjort blw med båda barnen. Ettan var lättast för han vägrade pureer. Tvåan äter allt som hamnar i hans mun.

Jag,har haft tvåan hos kiropraktorn också, han hade alltid huvudet åt ena hållet och efter besöket hade han det rakt fram. Min kiro tog inte betalt för besöket, jag skulle ändå dit.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag,har haft tvåan hos kiropraktorn också, han hade alltid huvudet åt ena hållet och efter besöket hade han det rakt fram. Min kiro tog inte betalt för besöket, jag skulle ändå dit.

Jag har aldrig hört talas om att behandla så små barn. Hur gör dom då?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Jag ångrar inte en sekund att Emilia har börjat på dagis nu, hon stortrivs. Men vill ändå följa med hem när jag hämtar henne vid 12, då är hon trött. Alla rutiner har blivit bättre, hon äter bättre och somnar bättre på kvällen. Maja är också nöjdare, förmiddagar i lugn och ro verkar bra för henne.

Men jag är så förvånad över vad föräldrar skickar med sina barn till mellanmål och lunch (köket är inte färdigt än så barnen får ha med sig mat hemifrån).

Till mellanmål är det kakor, chokladbars, salta pinnar och allt möjligt sånt. Sen har en del sånt som jag tycker är vettig mat tex frukt, macka, youghurt. Det verkar bara vara Emilia som får med sin ordentlig lunch, dom andra barnen får mer ett extra mellanmål, nu är inget barn längre än till kl 13 och får väl ordentlig lunch hemma sen men det borde vara fler än Emilia som är trötta då och sover. Jag tycker det blir för sent med lunchen efter sovstunden.

På mig är det fortfarande väldigt snurrigt i huvudet. Nu har jag börjat fundera mer på om det inte är bättre att stanna här i Graz, jag tycker väl sådär om staden men jag trivs i byn (men mindre bra i radhuset vi hyr), vi har toppenbra dagis, jag börjar lära känna lite folk bland föräldrarna på dagis och på tyskakursen. Dessutom finns det två masterprogram här som passar att bygga på den utbildningen jag redan har. Plugga en master är egentligen smartare än att plugga något helt nytt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Att det inte fanns en chans att min tvaa kunde pilla i sig allt han behovde med hjalp av broccolibuketter och morotsstavar, nar han var riktigt liten. Mina barn har alltid fatt ata det de kan och kladda sa mycket de vill, men for tvaan rackte det inte. Jag matade honom med mos ocksa.

Sa lange han har kunnat har han atit sjalv, jag ser ingen anledning att gora saker at dem som de kan sjalv. Battre att jag ater min mat, han ater sin mat och sa ater vi tillsammans.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag holl honom i sittandeposition, ungefar som man gor nar man sittrapar dem. med min hand under hakan och under hans armar. Kiro fixade nacken och ryggen och kollade allt annat ocksa.

Hon ar speciell min kiro. Hon knacker liksom inte, bara puttar lite latt. Ibland ar det som en liten puff med fingrarna. Hon har raddat mig minst 5 ganger, jag har ringt och inte kunnat ga/sitta/andas/rora mig och kommit ut darifran som en ny manniska. Hon behandlade mig anda fram i slutet av grav, da jag hade ont som fan bade i rygg och fogar. Efter forlossningen fick jag ett par behandlingar da min rygg freakade innan jag fatt byggt upp mina muskler igen. Nu har jag matt kanon i over ett ar tack och lov! Men hon ar verkligen kanonbra. Efter mitt forsta besok hos henne (hade malat 100 kvm tak och smallde loss nagot i skuldran) kunde jag for forsta gangen i mitt liv sitta rakt i en sadel.

Hon ar McTimony kiropraktor, de gor hela kroppen varje gang.

Cala, spannande, vilken tidning har ni varit med i? *nyfiken*
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Moa går på dagis 08.30 - 11.30 och somnar i bilen på vägen hem. Jag flyttar över henne till vagnen och väcker henne runt 13.
Hon har ärvt min förmåga att inte kunna äta förrän hon vart vaken minst en timme, så hon äter lunch runt 14. Jag har löst det genom att ge henne en frukt eller två på vägen hem.

På dagis får de ett litet mellanmål innan de går ut och leker runt 09.30-10.00.

Sen får hon mellanmål framåt 17 och så äter vi middag när hennes pappa kommer hem vid 19.


kl



Imorgon är det dags för 18 månaderskoll och vaccination. Hoppas inte hon blir sjuk för helgen är helt galet uppbokad :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Här har vi haft ytterligare en sömnlös natt. Stackars My har åkt på magsjukan nu och har inte fått behålla något sen 23 i går. Lillpluttan, jag tycker så synd om henne, hon bara kräks och kräks. Nu ligger hon och sover på en madrass i vardagsrummet och är helt utslagen. Hoppas att det vänder snart!

Jag har knappt sovit på fyra nätter. Först två dygn med Majas magsjuka med matning var femte minut, sen en kruppnatt med My och nu det här! Helt galet att man fortfarande orkar stå på benen!

//julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

usch fy vad jobbigt att inte få sova :( Får du nån avlastning?
Så drygt att allt ska komma på en gång, hoppas du klarar dig mot magsjukan bara.

kl

jag glömde förresten berätta nåt kul, när Moa fyllde ett i höstas bestämde vi att Moa skulle få en kattunge, men att vi ville vänta till våren och BARA om det dök upp just en sån vi ville ha, röd och vit. Vi skulle alltså inte leta utan se om det var nån som "hittade" oss :D
Igår hade sambon varit på ett jobb, när han skulle gå gick mamman i huses fram till honom och undrade om han visste nån som ville ha en röd-vit hankatt, annars skulle den avlivas :love:
Så nån kväll nu ska vi åka och titta på moas kisse, numera 6 dagar gammal:love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kan du inte sova pa dagen? Hoppas du far lite somn inatt i alla fall. Jag blir trott bara jag tanker pa att vara vaken en hel natt...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min äldsta son led av torticollis http://sv.wikipedia.org/wiki/Kongenital_muskulär_torticollis
Han var sned i ansikte och huvud och lutade mycket med huvudet åt ena hållet. Ena örat var nästan dubbelvikt och stod ut när han var nyfödd. Tyvärr var jag inte hos min kiropraktor som upptäckte och gav hjälp förrän han var 6 månader då det är sent att behandla. Ansiktet är idag symetriskt och han håller huvudet rakt men han har en sned skallform.
Den yngsta sonen verkar mest lite sned i nacken, dvs huvudet lutar lite åt höger och han har svårt att vända huvudet fullt ut åt höger. Enligt kiropraktorn har han låsningar i nackkotorna, troligtvis sedan förlossningen. Det leder till att han alltid ligger på ett visst sätt när han sover och får en felaktig muskulatur i nacken av hur han håller huvudet så vi behandlar nu så inte huvudet blir snett på grund av hur han ligger. Han har mycket hår så det är svårt att se, men jag är toknojig eftersom storebror var sned och är det. Vad jag vet får kiropraktorn behandla alla åldrar, min har påbyggnadsutbildning på spädbarn och gravida. Hon hjälpte mig inför förlossningarna att "skruva upp" bäckenet så att det gick snabbt och lätt att få ut barnen och har fixat min nacke som av arv låser sig konstant och leder till yrsel. Nu efter förlossningen har jag haft problem med ländrygg och ljumskar och hon behandlar även där. Hon går igenom hela kroppen coh behandlar det som behövs. Låsta käkar är en annan sak jag har problem med och det fixar hon.:love:

På tal om alternativmedicin var vi hos en zonterapeut med äldsta sonen när han var ett par månader. Trots att han helammade var han förstoppad och BVC tyckte inte att det var möjligt och vi fick ingen hjälp. Zonterapeuten som tog betalt men behandlade på föräldrarnas egen risk ansåg att stoppet berodde på omognad i tarmarna och efter tre behandlingar var sonen bra i magen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag både förstår och inte förstår:). Jag trodde att man enligt BLW körde all mat man introducerar och äter som bitar i stället, typ potatis, kött, ägg, ris etc. Menar du att knatten inte lycks pilla i sig tillräckligt för att bli mätt och få i sig nog med näring?
Min äldsta ammade hela första året och kompletterade med lite matbitar när det passade honom, dvs när det fanns saker man kunde pilla med. Gröt var aldrig en hit och inte heller välling så det kanske inte är rätt barn att utgå från.
Men det är klart, man kanske ska se vad han är för typ och låta honom äta sina pillportioner men kompletteringsmata med pureer om han tycker det är gott och behöver det. Vem vet hur länge ersättning är intressant? Körde du då pure av samma mat. Dvs han pillade i sig potatis och majs och fick då potatis och majspure bredvid? Ska man ge det samtidigt eller är det förvirrande?

Men vilka alternativ finns till gröt? Det är väl ändå bra att ge vid 6 månaders ålder?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hade jag ju kunnat om jag inte hade varit ensam. Micke jobbade fredag dag, lördag dygn (fre natt och lördag natt var värst med Maja). På söndagen var han iväg en sväng med My på lekplatsen så då tänkte jag gå och sova men Maja var väldigt missnöjd och ville inte, så det blev inget med det. Natten söndag till måndag var det bara jag som gällde för Maja och Micke fick ta My som sov lite oroligt. På måndagen fick jag sova en timme på morgonen, och sen var det jobb igen för Micke.

Måndag till tisdag natt hade My krupp på natten och hon blev hysteriskt upprörd när Micke försökte ta henne, och eftersom hon hade kruppanfall ville vi inte utmana ödet, så jag tog henne och sprang mellan att sitta ute med My och att mata Maja typ hela natten. Nu natten tisdag - onsdag spydde My hela natten och var väldigt mammig. Hon blir ofta det när hon är ynklig av någon anledning. Så jag tog väl det mesta i natt också även om Micke gjorde så gott han kunde han med. I dag stannade Micke hemma från jobbet, men jag har inte kunnat sova ännu ändå, eftersom barnen har krävt varsin vuxen i princip hela tiden. Just nu sover båda två (helt otroligt, de har varit väldigt osynkade nu), och jag passar på att få lite i magen. Så mycket som jag ammar nu måste jag verkligen försöka äta och dricka ordentligt!

hoppas att detta elände tar slut snart...

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Usch Julia, jag mår helt dåligt när jag läser dina inlägg. Förstår inte hur du klarar dig med så lite sömn.
Hoppas My tillfrisknar snabbt nu så ni får ta igen er.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja precis, han åt vad han kunde plocka i sig, drack så mycket bröstmjölk han ville och ändå ville han ha en halv burk mat. Han äter fortfarande längst och mest av oss alla haha, eller på god andraplats efter mig i alla fall. :) Jag har helt enkelt låtit honom plocka så mycket han velat och få så mycket burkmat som han velat. Väldigt fort lärde han sig att hålla i skeden själv, så då hade jag två skedar. Fyllde den ena och när jag gav den till Isaac släppte han den andra. Funkade jättebra ett tag.

Han ratade burkmaten från 10 månader ungefär, så sen dess har han ätit själv, bitar av våran mat. Även gröt, mosad mat och riven mat, själv. Nu är han 15 månader och äter med sked och fingrar och vill bara dricka ur vanligt glas.

Tillägger att min etta var som din etta, halvt ointresserad. Han vägrade välling tills jag slutade amma vid 19 månader, då helt plötsligt blev det jättegott :D Han levde till 98% på bröstmjölk hela första året, och då satt han ändå med oss varje måltid och fick plockmat. Mos eller mata gick aldrig. Roligast var att drämma ner tallriken på golvet...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det låter apjobbigt. Jag vet hur det är med mammiga barn, finns inte så mycket att göra åt saken. Hoppas ni får vila upp er inatt, och att du hinner sova ikapp snart. Typiskt att det skulle hända när Micke jobbade. Skickar en liten piggelinkram!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tack =)

Det var väldigt typiskt att de skulle pricka in just den veckan som Micke jobbar som mest. Hade det varit nästa vecka hade han bara varit borta en dag och en natt.

Men men, i natt fick jag iaf sova några timmar. Jag sov med Maja och hon vaknade bara för att äta varannan timme, så det kändes som rena lyxen! Micke sov i vardagsrummet med My på en madrass full av handdukar (där hon spenderade hela gårdagen). Hon ligger fortfarande och sover där, och nu har Micke åkt till jobbet. Känns som att det blir en dag med lite mindre kräkningar iaf, för hon har inte spytt något i natt. Hon har dock hög feber fortfarande.

Ajda: ha ha... ja, ibland förstår jag inte hur jag ändå kan känna mig så pigg stundtals på dagarna. På mornarna och kvällarna är jag hur trött som helst, men under dagarna piggnar jag ändå till.Vi pratade faktiskt om det igår jag och Micke. Han kan liksom bara somna var som helst ( på golvet, soffan, en stol etc) så fort han tycker att det ges tillfälle, medan jag liksom aldrig ser att det finns något tillfälle att sova under dagarna och egentligen aldrig tillåter mig att känna mig så trött, för då skulle jag aldrig orka och allt det där som jag tycker ska göras skulle aldrig bli gjort. Med det inte sagt att Micke latar sig på något sätt, han har ett högt tempo han med under dagarna, men han har lättare för att ta sig en liten tupplur när det finns möjlighet, vilket ju är en god egenskap.

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det känns lite som ett karlsyndrom att kunna bara ta en powernap såfort tillfälle ges :D
Känns som vi kvinnor är på ett ständigt "på-läge" och jag blir stressad av att veta att det ser tajkon ut hemma osv för att kunna somna. Vilken är synd, för även om man städar och fejjar så ser det likadant ut efter max en dag igen. Och det gör ju hela familjen gott om man kan ta en lite tupplur så man får mer energi och inte är lika grinig själv, som iallafall jag lätt blir när jag är trött.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min sambo gör lika dant och säger att det beror på att han har gjort lumpen, tydligen fick han där lära sig att alla tillfällen då man kunde få lite sömn var viktiga tillfällen och därför har han med förmågan att ta en powernapp sittandes eller var det passar :D Det har INTE jag som mer går åt duracellkanin light hållet om jag inte fastnar framför tv´n med stickorna eller en bra bok...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 392
Senast: sthu
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 438
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
397
Senast: julgrisen
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • Ridbyxor för kurvor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp