Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Skönt att det har vänt med Maja.

kl

Lowe ratar all mat hittills. Gröt äter han om vi toppar med dessert. Och som sagt... mat är ingen hit. Allt åker ut direkt ur munnen, med några fula grimaser.
Ska prova att göra lite hemmakok och se vad han tycker om det.

Annars så står han mest i krypställning här hemma och "juckar" :D Vad ska det bli av med den här lille? Tuva kröp inte förns hon var 8 månader, Lowe blev precis 5 månader nu den 7:e. Han kan inte sitta lull än så jag antar att det dröjer ett tag tills han är såpass stadig att han kan krypa ändå.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Äsch, är han vara fem månader är det väl ingen brådska med maten?

När min son var fyra månader provade vi med lite mos men han var inte intresserad. När vi försökte vid fem månader så ville han bara ha gröt så då fick han det i ett par månader tills han var redo för fler smaker och konsistenser. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

:) Jag tror att Lowe och Algot är precis varandras motsatser... Algot ligger som en padda på ryggen och är fullständigt nöjd med det, möligt att han en och annan gång kan vända sig till mage och om man lägger honom på magen så kan han möjligt vända tillbaka till ryggen (eftersom rygglägge med tumme i munnen är favoläge)... Jag tror inte han kommer krypa förrän precis innan han är femton år och tonårstrött ;) Han är en mycket maklig och bekväm herre..

När det gäller mat däremot och smakisar så är han helt toppad. Jag tänkte ta det lugnt och bara introducera lite lugnt (vill amma så länge det bara går) men ungen sitter och gapar som en fågelunge och jagar skeden med händerna och riktigt utstrålar mer, mer, mer och inte spelar det någon roll vad som stoppats i munnen (hittintills...). Det som serverats har varit banan, katrinplommonpure, potatis, morötter och mild havregröt. I går kokade jag och mixade lite palsternacka med som ligger i frysen.

*kl*
Förkylningen från hell som varit över oss nu ett tag har äntligen blivet lite bättre, men inte kan jag förstå hur mycket snor det kan komma ur en sån liten filur.. I natt sov han för första gången lugnt, skönt för honom :) Vi var på Ullared i helgen och de hade faktiskt ganska många "fynd" denna gång :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Helt bra är hon inte än, hon är fortfarande risig som attan i magen, men hon verkar piggare och febern är nästan borta. Äter gör hon också!

Men... som om det inte var nog med två sömnlösa dygn pga Majas magsjuka så fick My (falsk) krupp i natt för första gången. Hon har varit lite förkyld några dagar, och jag förstod tack och lov direkt vad det var så jag var inte orolig, men det var jobbigt för henne och vi fick vara ute med henne flera gånger och sova med öppet fönster. Stackars liten.

Men nu är hon glad, vi har precis bakat en liten kaka (det får man när man är sjuk även om det inte är helg!) och nu står hon och diskar. Här regnar det och är trist. Känns som om det kan bli en lång dag i dag med en halvt magsjuk bebis och en förkyld My... Micke kommer inte hem förän kl 18, så det gäller att härda ut!

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter inget kul, ni får sätta på en film och ta lite fikamys i soffan framför tv´n och titta ut på regnet...

*kl*
Är det någon som vet hur man gör egen katrinplommonpuré? Om det bara är o ta lite katrinplommon och mixa med lite vatten? Borde vara det, men är det då torkade eller färska som gäller?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag brukar koka upp de lite mjuka med innan... Men mitt barn vill inte äta dom ändå- inte ens purén i affären...
*kl*
Får jag lov att fråga en sak till er som har barn på 2 år nu ungefär... Kommer ni ihåg om ni hade pyjamas på era barn i somras? Jag hade ju på min nyfödda förra sommaren.
Hon ligger utan täcke alltid..
Kanske man ska kolla efter kortbenta varianter till i år eller är det onödigt? Ligga i bara blöja kommer nog inte att gå- hon plockar upp kardborren ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag lade plommonen i blöt i några timmar, sedan räcker det oftast att mixa dem med det uppsugna vattnet. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Mina barn sover alltid i bara blöja, eller max en t-shirt. När vi har haft blöjbekymmer hade han blöjbyxor utan på blöjan. I ditt fall kanske de även funkar med dra upp-blöja? :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Mm det fungerar. Men hon äter så mkt kväll natt att de inte håller för kisset sen när hon sover *crasy*
Men blir inte barnen kalla om ni har dom utan filt/täcke o pyjamas? Så varmt har inte jag att jag ligger utan ngt på mig
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Då skulle jag ta blöjbyxor på vanliga blöjan. :)

Jag sover i t-shirt/linne och täcke! Men de väljer själv att sova såhär lättklädda. Givetvis med tillgång till täcke men det åker alltid av, med flit. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kortärmad body har jag för mig Moa hade mycket, det borde väl funka då? Då kommer hon ju inte åt blöjan men ändå är det något om bröst/rygg
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

L sov i kortärmade och kortbenta pyjamasar i somras. Hade alltid ett täcke i sängen, men det var sällan han hade det på sig.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Mina barn har sovit i bodys om det varit varmt pa sommaren. Nagon enstaka gang har de sovit med bara bloja men da har de kants kalla om armarna mitt i natten. Kortarmade pyjamasar ar bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe, ja det låter faktiskt som dom är himla olika. Jag fortsätter med gröt nu morgon och kväll och lägger det andra på hyllan ett tag så provar vi igenom om ett tag.
Jag är sånn som helst inte ammar så länge det bara går. Tänkte försöka slussa bort amningen runt 6 månader. Men vi får se lite hur det går med maten med Lowe.
Jag ska ju börja jobba en helg per månad f.r.o.m slutet av juni. Då är Lowe 7 månader och jag har lite räknat med att inte amma mer på dagarna då. Men det är ju 2 månader dit så mycket kan hända :D Karln får väl ge gröt och komma ner på jobbet så han får ammas om inte maten passar då heller. Eftersom det bara är jobb en lör och en sön per månad så känns det som dom 2 dagarna fixar vi :)


Idag har det varit fullt ös. Fikat med min bästa kompis och hennes 3 månaders pojke på fm. Sen skulle mina hästar släppas ihop med resternde flocken nu efter 2 månader i hagar bredvid varandra. STallägaren ringer och tydligen har min ena häst (islandshäst) och stoet som är högst i rang (halvblod 170+) stått och matat med sparkar mot varandra :( Tydligen hade hon aldrig sett några hästar bråka såpass innan. Upp dit med barnen direkt efter Tuvas dagis och titta till hästen. Ett ytligt sår över ryggen och vad vi kunde se nu var hon inte halt.
Passade på att mocka och fixa allt färdigt när stallägaren kunde hålla ett öga på barnen :idea:
Toppen, tills Tuva kissar OCH bajsar på sig. :cool:
Mysigt värre... stressa hem med en jätteledsen unge och in i duschen o sen har det varit fullt ös!
Nu ska jag till affären och sen ska jag vara hårmodell när min frisör gesällprovet i maj, så hons ka öva på mig idag. AVKOPPLING! :bow:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag läser den här tråden och bildtråden minst en gång per dag. Är dock väldigt dålig på att skriva själv. Men det känns lite som om jag känner er alla.

Idag när jag var hos frisören så satt jag och bläddrade i en tidning och helt plötsligt dök lilla Ella upp. Vilken otrolig historia och fina bilder på er!
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Måste bara skriva hur impad jag är över vad ni hinner mer på en eftermiddag, efter förskolan dessutom med två barn. Om jag ska till affären efter förskolan med två barn är det vad jag räknar hinna med innan det är dags att laga mat. Har börjat ta med mellanmål överallt för inom lite snabbt existerar inte hos oss. Hoppas det var avkopplande med hårfixet.

KL
Någon som har tips på hur man bemöter när 4-åringen kallar en för dum? Har vid de första tillfällena berättat att jag inte tycker att man säger så, ibland undrar jag varför han tycker att jag är dum och ibland ignorerar jag att han säger det. Jag vet, är inte konsekvent, men jag tycker att han vet att man inte säger så, verkar mest vilja provocera och vill därför inte hamna inte ett tjafs -det är jag inte -jo, du är dum, etc. Sedan om han därefter vill något, typ att jag ska läsa en bok, hämta dricka eller något åt honom så säger jag att det gör jag om han slutar kalla mig för dum, vilket han genast upphör med för stunden. Gör jag helt tokigt? Självklart ber jag om ursäkt när jag gjort fel och förklarar när jag säger nej och uppfattas som dum, typ när han inte får en glass, inte får rita med bläckpennor i sitt rum eller köra med eltandborsten i kastruller med mat. Måste tillägga att han har ganska lite krångligheter för sig av det här slaget så det finns en hel del positiva saker vi uppmärksammar och gör även om han är 4 år och testar varje liten sak.

KL 2. Någon som provat BLW rakt av? http://se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/
Jag har väl använt varianten till stora sonen som vägrade pureer och mat med kladd. Det slutade med att han fick bitar att pilla i sig. Tänkte inte för avvänjningens skull (flaskmatar ändå) utan för att få en annan (mer positiv?) introduktion till mat. Ni som har testat med det som metodik från början -hur fungerade det med barnet? hur gjorde ni med gröt? Hur reagerade BVC? Jag tycker BVC kan vara lite old school i vissa frågor som t ex att vi går till kiropraktor med bebisen nu.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min Maja (6 mån) gillar inte puréer, men mosad mat med bitar går bra. Vi kör en liten kombination av BLW och ger mosad mat. Det blir mest mat hon får plocka i sig själv, hade gärna gett henne bara det men jag är rädd att hon inte får i sig tillräckligt då (säkert en helt onödig rädsla). Gröt tycker hon inte heller så mycket om men hon får några skedar och sen får hon något annat att plocka med, lite frukt, en liten brödbit eller vad som finns hemma.

Nu har vi ingen BVC här att bry oss om och barnläkaren frågar mest bara om det går bra med sömn, mat osv men inte mer detaljerat än så.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu blev jag lite nyfiken :) Varför har ni valt kiropraktor till bebisen? Hur fungerar det lagmässigt?

Vi har haft mycket problem med eksem och har fått hjälp av en person med utbildning inom sitt område (godkänd och får användas i andra länder men inte i sverige) och lillkillen är nästan helt besvärsfri nu. Dock får inga "alternativare" behandla barn och ta betalt för det enligt lagen om komplementärmedicin, (tidigare kvacksalverilagen). Detta har jag dock inte yppat ett ord om varken på BVC eller barnmottagningen på sjukhuset. Sist vi var där sa de bara att vi varit VÄLDIGT duktiga med kortisonkrämen (som vi faktiskt inte använt :o) och att lillkillen var så bra att vi inte behövde komma dit fler gånger, de behövde inte heller ta några blodprov för att kontrollera ev. allergier för det var nog inga eftersom han blivet så bra. Vilket vi är mycket glada för :bow:

Har läst mycket om BLW och är sugen på att prova, nu äter han ju mos, purér och gröt rakt av när han blir matad, men det rycker i hans händer och han vill verkligen "hjälpa" till och hålla i skeden, och som arbetsskadad montessorilärare jag är så tycker jag att han kan få prova själv :angel: Det tycker inte min sambo som är allergisk mot klet :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Mmmm... jag ska plugga fem veckor juni-juli om jag kommer in, heltid. Då kommer sambon med få sköta matningen. Hoppas det klarar sig, men jag tror nog det kommer göra det.. Fast jag är ju tvärt om med, jag vill amma så mycket och så länge det bara går :) Jag tror säkert det kommer lösa sig med Lowe och maten, och som du skriver.. det går ju lösa ändå annars!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 380
Senast: sthu
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 244
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: julgrisen
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
865
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp