Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kl

Hur hade ni gjort?


Dottern, 5 månader har blivit snorig. Får lov att ge näsdroppar innan hon ska äta, annars får hon panik av förståerliga skäl. På förmiddagen idag så tog jag en temp, "bara för att", hon är pigg och glad men den visade 38 grader så lite feber hade hon ju. Nu efter att ha sovit ute i det underbara vädret så är näsan helt ren, hoppas det håller i sig. Men till frågan, om hon nu är feberfri, skulle ni ha åkt på babysim imorgon? Hon verkar inte "sjuk" mer än att hon är snorig även fast hon hade lite temp. Had ejag inte tagit nån temp hade jag ju inte ens vetat att hn hade feber för hon kändes inte varm eller loj.
Och i måndags började vi med lite smakportioner, ska man låta bli det tills hon är helt frisk eller kan man fortsätta?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Babysimmet hade jag nog hoppat över men smakpotionerna hade jag fortsatt men om hon vill ha.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hade gjort som Turbofling. Hoppat babysimmet men fortsatt med smakportionerna (om hon vill ha).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej, runt 20 mil. Tyvärr vill jag inte ha någon ponny, vi har inget sällskap, ingen bra hage och inget säkert sätt att hålla bort busiga barn på. Men om ett år eller två kanske. det finns jättemånga billiga ponnysar här nu..
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Söt ponny!

Isak vill gärna ha en ponny (och mamma vill ha häst :P ) men är lika här.
Inget eget stall och det är dyrt att inackordera. Dessutom långa avstånd och det är svårt utan körkort och med barn. Jag har inget emot att cykla 1 mil till stallet men det kan ju inte Isak göra. (har ju cykelstol iof då men)
Så det får vänta ett tag till.

turbofling: Kul att ni kan åka till Sverige i sommar :)
Hoppas det kommer kännas bättre för dig när ni flyttat och om du börjar på en utbildning. :)

Idag har vi haft en mysig dag.
Mellan 13.15 gr varmt, soligt (till och från) och bara så underbart väder.
Vi har börjat minska på vagnanvändandet nu så Isak går till och från dagis, fungerar jättebra och det är skönt att slippa släpa med sig vagnen.
Han är lycklig över att få gå hehe.

Lämnade honom på dagis i morse och gick sedan till en kompis och satt där hela förmiddagen. Vi träffas inte så ofta längre pga av jobb och annat som hamnar i vägen. Så det var mycket värt att få träffas och snacka lite om allt och inget. Jättetrevligt var det. Tog sällskap till dagis sedan när vi båda skulle hämta barn.

Träffade exet där och vi hade utvecklingssamtal med Isaks fröken.
Var bara positivt och eftersom han är tre nu så ska han få byta avdelning i höst till en med större barn. Gud vad fort det går :D

Väl hemma åt vi mat och gick sedan till lekparken.
Isak hade jättekul och vi fick en trevlig promenad. Finns en toppenbra lekpark här där det är avstängt för bilar runt om. Man kan bara ta sig dit om man går eller cyklar. Jättebra. :) Dock hittade vi både hundbajs, cigg och spritflaskor inne i lekparken! Glasflaskor dessutom! Man undrar ju vad folk tänker med.

Vid 4 gick vi hem igen och när vi kom ner på våran gata kom katten och mötte oss hehe. Isak lekte, jag gjorde kvällsmat och sambon jobbade lite i trädgården. Nu sover Isak och sambo spelar bandy.
Gick in på facebook och såg inlägg från sambons syster, pappa och bror där det stod "du är en rar och go tjej", " du är en underbar människa" och " du är en supergo tjej" :love: Sådant värmer!:love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

okej är det krångligt att få med dem hem till Sverige?

Vi har ett par vänner i Dublin som vi tänkte hälsa på inom en snar framtid, om ni bor kvar kanske man kan bli bjuden på en kopp kaffe? ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag hade nog avvaktat till i morgon och kollat tempen då.. Jag hade nog kört om hon är piggelin men inte annars, d.v.s. ingen feber och inget snorande... Vi pratade om det idag när vi var på babysim och hon som höll i det sa att man kunde vara med bara de inte hade feber.. Vi har också börjat med smakisar och det fungerar jätte bra. Idag tog vi en liten paus eftersom han har så mycket slem av sin förkylning. Annars har jag kokat potatis och morot till honom och han har fått lite mosad banan med. Bananen är nog hans favis tätt följd av bröstmjölkspotatismos :)

*kl*
Vi var på VC idag med Algot, han har med varit lite småsnorig men mycket rosslig. Han har inte haft någon feber, men varit lite varm. Han fick Bricanyl i flytande form för hand luftrör var trånga. Det känns skönt när han fått Bricanylen för då rosslar han inte så mycket, så jag hoppas att alla inblandade ska sova gott i natt :) Jag är också blyg och har svårt att ta kontakt med nya människor. Jag står hellre och avvaktar och har lite svårt att komma till skott... Det är mycket lättare om man har något gemensamt att prata om, typ hästar eller någonting annat man gör eller har intresse om... Sen motsäger det sig själv eftersom jag jobbar som lärare och kan stå och prata inför alla föräldrar på skolan, men det är liksom en yrkesroll jag har, det är skillnad på den och privat. Jag tycker inte om att få för mycket uppmärksamhet helt enkelt privat, det är en sak när jobbet kräver det.

Jag tycker det är jättemodigt att bo i ett annat land, jag hade haft för mycket hemlängtan tror jag :angel: Av någon anledning blev vi med ponny innan vi blev med barn (sällskapsdam), jag längtar efter att hon ska få börja jobba ordentligt så småningom.. Nu tömkör jag bara henne när tiden räcker till men funderar på att lägga ut en annons på blocket och se om jag kan hitta någon liten medryttare till henne.. dock är det svårt, shettisar är shettisar och hon är inget undantag, kan hon dra en vals så gör hon det gladeligen när jag inte ser eller är närvarande. Det krävs nästan att man hittar något barn + förälder som är intresserade för ska jag vara i stallet och hjälpa barnet varje gång det kommer (vilket jag iofs inte har något emot) fallerar hela grejen med att jag behöver hjälp för att jag inte hinner med henne :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag köpte min shettisdam för 11 år sen (hur fort går inte tiden!?) som sällskapsdam när vi bodde på landet. Sen när vi flyttade till stan fick hon följa med. Helt galet vad onödigt egentligen haha.
Hon har varit utlånad 2 år till en ridskola för några år sen. Det gjorde henne gott.
Nu har jag tur för att sambon är ute o joggar emellanåt så han springer ibland förbi stallet och haffar henne i farten och drar en runda. Och stallägaren har 2 syskonbarn som rider henne litegrann.
Jag är jätte tacksam för all hjälp med motion. Hon blir inte riktigt prioriterad nu, stalltiden går helst till islandshästen.

Hoppas Tuva och Lowe kommer bli riktigt hästbitna sen om några år så hon kommer få jobba järnet.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det kostar runt 10000 att transportera dem till Sverige.

Ja hojta till när ni ska hit så kan vi säkert ses!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Mirifax: Skönt att han får hjälp med hostan. Jobbigt när de rosslar sådär,
man vill ju hjälpa dem bli av med det.

Håller med ang att bo i ett annat land.
Krävs nog en del av en för att våga flytta tror jag.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tänkte nog aldrig så långt när jag emigrerade. Jamen det låter ju kul, Irland är fint och där känner jag mig hemma, tänkte jag. Först när vi bott här ett par månader grät jag så jag hulkade när jag tänkte på att jag skulle beröva mina blivande barns morföräldrar på en nära kontakt...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Träffade du din sambo innan du flyttade till Irland eller när du väl bodde där?

__

Jag kände mig väl mer eller mindre tvingad att flytta när jag jag blev oplanerat gravid med Emilia. Sambon hade ett år kvar att plugga och det kändes fel att han skulle avbryta det för att flytta till Sverige.
Jag är inte alls den personen som gillar att ge mig ut på äventyr, jag längtade tom hem till Linköping när jag bodde i Norrköping (4 mil mellan).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Går det inte att försöka hitta någon äldre eller vuxen som är intresserad av hästar men inte ridning? Köra (/köra in), trickträning, tömkörning osv?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jo, jag har funderat i de banorna med. Hon kan dra vagn och jobbar i fin form när han tömkörs, dock har inte dessa två moment hunnit "jobbas ihop" eftersom det är fullt upp med andra unghästen. Ska se om jag kan snickra ihop en bra annons o se vad jag kan hitta :)

Hon har tyvärr haft fång under senvintern (de blev skrämda och rymde en natt från lösdriften och kalasade på ett fält med inte alls gödslad höstsådd:crazy:) och jag har därför velat att hon ska bli riktigt frisk innan jag letar upp någon som hjälper till.. Nu är hon dock riktigt pigg och glad igen, inga men och det är vi mycket glada och tacksamma för. Nu gäller det bara att lyckas hålla det borta framåt med.

Ajda Jag har funderat på det där med ridskola, det ligger en bara typ en km här hemmifrån, där kanske kunde vara någon som var intresserad av att låna henne till lektioner eller sådär.. Vi får se :) Hoppas att Algot med blir intresserad så att hon kan få ett viktigt mission här hemma om ett par år :)

turbofling Jag får med hemlängtan, en halv vecka hemifrån så tycker jag att det räcker... en vecka eller två på semester sedan är det skönt att komma hem. Men kanske känns det bättre om du vet att du ska bo där nu framåt och plugga o sådär för då kanske det blir mer "hemma" eller hur man ska säga...

*kl*
Natten här har varit mindre rolig, briacnylen har fungerat ett par timmar och sedan har jag vandrat med honom till rosslet har släppt. Han är dock lite bättre nu så jag hoppas det kommer vända.

Det är stormvarning *suck* igen och nu är det åter igen dags för de vanliga rutinerna inför eventuellt strömavbrott, d.v.s. mocka, packa höpåsar för ett par dagar, tappa upp vattenreserver, ta in ved och tja, annat som hör saken till.. Jag börjar bli urbota led på strömavbrott nu men samtidigt hör det väl till :cool:

På lördag ska vi åka till Ullared om Algot är pigg :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Han bodde i Sverige i 8 ar fran och till innan vi traffades, och innan dess hade han jobbat i bade Danmark, Tyskland och Holland. Han stack fran Irland nar han var 16, tillsammans med typ halften av Irlands befolkning. Da drog han till Boston (som typ resten av Irlands emigranter) och jobbade som tradgardsassistent. Sen blev han styckare och har styckat hela tiden i Europa, aven i Sverige. Han ville flytta tillbaka till Irland for att hans jobb tog slut i Sverige. Men han har alltid gillat Sverige och svenskarna och ar ganska trott pa sitt jobb har.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det skulle han kunna tanka sig. Men han ar bra pa mycket annat ocksa, bland annat kan han kora nastan alla slags fordon. (men han har inget korkort for annat an bil sa det far han ordna i sa fall).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu är Emilia färdiginskolad på förskolan, igår var hon där i 3 h utan förälder och idag 5h. Inga problem alls, dom tycker hon är en underbar liten tjej (säger som säkert till alla men jag blir stolt iaf). Dom tycker hon är så pigg, busig, tar för sig och snäll. Men hon skrämde dom lite igår när dom var på lekplatsen, snabbt som en iller klättrade hon upp i rutchkanan och åkte ner.

Men ett av barnen har fått vattkoppor, så nu är det väl bara att vänta på det. Kommer väl lagom till påsk. När personalen berättade det lät det som något jättehemskt. Jag ser det mer som något som alla barn ska få och likabra att få det överstökat. Men hon sa också "..så ni går till läkaren så fort ni ser prickar som kommer". Måste man gå till läkaren för vattkoppor? Här går man iof till läkaren för minsta förkylning, men man ger väl inte ge någon medicin eller så mot vattkoppor?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt att det gått så bra med inskolningen :)

vindvissla Sambons syster bodde i Dublin ett par år, hon gifte sig sedan med en irländare men de flyttade till sverige för två år sedan. Han är jättenöjd och trivs väldigt bra och säger att även om de delar sig så ska han bo kvar i sverige... Han har fått fast jobb som fastighetsskötare sedan 1 1/2 år tillbaka.

*kl*

Det blev en annons,http://www.blocket.se/vi/33071522.htm jag fick tummen loss med och mailade en jag känner på ridskolan här som är aktiv, så nu får vi se vad som händer. Försöker att inte få dåligt samvete för att jag inte hinner med henne :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 364
Senast: sthu
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 064
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: julgrisen
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ponny med kolik
  • Födda 2022
  • Flugtäcke till grov shettis?

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp