Stora halsmandlar

Coop

Trådstartare
Hej!
Min lille kille har vi fått veta har väldigt stora halsmandlar. Han är påverkad av det så tillvida att han har börjat snarkat (samma som när han hade polypen bakom näsan som de tog bort) och detta gör att han är trött om dagarna och vi har återinfört sömn mitt på dagen.

Fick lite luddiga svar av läkaren, ham pratade om risker osv men det var en rutinoperation. Vi sa att vi ville avvakta eftersom det kan gå tillbaka som vi fattade det.

Nu undrar jag om de kan gå tillbaka och hur lång tid det kan tänkas ta? Hur stor är återfallsrisken att det blir stora igen efter en förkylning kanske?

Vi vill ju inte utsätta lillen för mer än vad han redan behövt gå igenom men vi vill ju heller inte att han ska "lida" av det. Det verkar inte påverka honom mera än att han är trött.

Hjälp! :bow:
 
Sv: Stora halsmandlar

Det där problemet har jag också.
Mina polyper i näsan är förstorade, vilket tydligen alla barn brukar ha, men som rättar till sig när de blir äldre.
På vissa gör det ju tyvärr inte det (jag är 20).
Tack vare polyperna så snarkar jag och sover jättedåligt.
Mina halsmandlar blev även väldigt förstorade förra gången jag var ordentligt förkyld.
De svullnade såpass att de tröck på käkbenet och jag fick äta värktabletter efter rekommendation från sköterskan(ipren+panodil), i nästan 3 veckors tid för att svullnaden skulle försvinna.
Detta var någon gång i oktober/november förra året.
Nu är det likadant igen, svullna mandlar som trycker på käkbenet.
Den här gången är de t.o.m. mer svullna än förra gången.

Så nu ska de bort!
 
Sv: Stora halsmandlar

Min dotter har haft extremt stora halsmandlar, har så haft sedan födseln. Mandlarna växte fortare än barnet, så när hon närmade sig ett års ålder började problemen. Dels snarkade hon på nätterna, dels hade hon jätteproblem med sömnen/andningen vid förkylning, men var trots det extremt aktiv, så det var ingen anledning till att ta bort dom i sig tyckte läkarna. Helst ville de avvakta till åtminstone fyra års ålder innan de övervägde operation. Nu visade det sig att hon som en komplikationer i form av att hon kräktes flera gånger om dagen, av att tugga aningen för stora tuggor mat, av att bli ledsen, av nästan vad som helst. Detta gjorde att hon trots dietisters insats och trots tillägg av massvis med näringsersättning tappade mycket i vikt. När hon närmade sig två vägrade vi gå med på det här längre och ställde krav på operation. Hon vägde då strax under 9 kg (precis före sin tvåårsdag). Vänta till hon var fyra var liksom inget alternativ. Operation skulle det bli, det var bara en fråga om när, läkarna menade att mandlar i den här storleken växer dom aldrig ikapp.

Vi fick ett nytt barn efter operationen. Hon gick, utan tillskott av näringsersättning, upp ett kilo på en månad, och då åt hon knappt de första två veckorna efter operationen. Inte ett oväsen för hon när hon sover heller längre. Operationen var jobbig för henne, men väl värd besväret för oss och för henne.

Hjälper kanske inte dig då din pojke inte verkar ha så stora problem som vi har haft.
 
Sv: Stora halsmandlar

Tack för era svar!!!

Om han hade stora besvär av det så vore det ju en annan femma. Ska ringa i morgon som sagt och försöka få tag på läkaren.

:bow:
 
Sv: Stora halsmandlar

Min dotter har haft extremt stora halsmandlar, har så haft sedan födseln. Mandlarna växte fortare än barnet, så när hon närmade sig ett års ålder började problemen. Dels snarkade hon på nätterna, dels hade hon jätteproblem med sömnen/andningen vid förkylning, men var trots det extremt aktiv, så det var ingen anledning till att ta bort dom i sig tyckte läkarna. Helst ville de avvakta till åtminstone fyra års ålder innan de övervägde operation. Nu visade det sig att hon som en komplikationer i form av att hon kräktes flera gånger om dagen, av att tugga aningen för stora tuggor mat, av att bli ledsen, av nästan vad som helst. Detta gjorde att hon trots dietisters insats och trots tillägg av massvis med näringsersättning tappade mycket i vikt. När hon närmade sig två vägrade vi gå med på det här längre och ställde krav på operation. Hon vägde då strax under 9 kg (precis före sin tvåårsdag). Vänta till hon var fyra var liksom inget alternativ. Operation skulle det bli, det var bara en fråga om när, läkarna menade att mandlar i den här storleken växer dom aldrig ikapp.

Vi fick ett nytt barn efter operationen. Hon gick, utan tillskott av näringsersättning, upp ett kilo på en månad, och då åt hon knappt de första två veckorna efter operationen. Inte ett oväsen för hon när hon sover heller längre. Operationen var jobbig för henne, men väl värd besväret för oss och för henne.

Jag hade nästan kunnat skriva det där! Vi hade ett helvete de två första åren. Infektion på infektion och ett barn som var undernärt:(. Läkarna spekulerade i allt från gluten- till laktosintolerans och Vi gick hos en barnpsykolog för att optimera matsituationen och nog mycket för att få stöd själva. Drev fram en remiss till öron-näsa-hals efter att ha pratat med andra föräldrar. Doktorn tyckte inte att det var så illa men var iaf vänlig. Det kan man inte säga om VC som otaliga ggr skakat på huvudet åt oss hysteriska föräldrar "vi måtte ju bara förstå att barn blir förkylda". Han var ju så aktiv så de fattade inte problemet.

Några dgr efter VC-besöken har vi upprepade ggr befunnit oss på akuten och fått riktig behandling för ett verkligt problem:smirk:. Sista gången var han två och direktremitterades från akuten till öron-näsa-hals. Vi fick en halvakut tid för op. Operationen vände livet :). Borta var att clowna sig/avleda/uppmuntra/truga och allt vi har försökt. Och det undernärda barnet studsade upp ett kilo på några veckor och slutade kräkas av mat som växer i mun:banana:. Op:en höll på att sluta i förskräckelse för han visade sig vara morfinkänslig, men när den pärsen var över så kunde det äntligen vända.

Är fortfarande en aktiv smalis och är övernoga med att tugga. Han är visserligen ofta sjuk (som beror på infektionskänslighet) men det är på ett helt annat vis nu:).
 
Sv: Stora halsmandlar

Vår dotter opererade bort halsmandlarna och polyperna när hon var 6 år. Hon hade stora problem före det. Hennes mandlar var "enorma", minsta lilla sjuka så svällde hon och vi fick åka till sjukhuset. Hon hade ofta feber och öronvärk. Snarkade stockar.

Operationen var en befrielse för henne, barn är enormt starka. Allting vände, ingen öronvärk, nästan aldrig sjuk, gladare, större aptit.
Själv sprang jag på nätterna och kollade om hon andades i början, jag hade vant mig vid att alltid höra henne snarka, det hördes fast tv:n var på. Jag var väldigt orolig inför operationen, men är så glad för att det gjordes.

Hoppas att det ordnar sig för din lille kille!
 
Sv: Stora halsmandlar

Tack åter för era svar!

Vi har nu bestämt oss och ska operera honom, suck. Man känner sig som en plågare, först polypen och nu mandlarna. Alltid ska det var något och särskilt med denna lille killen.

Det är mycket här hemma nu och det bara känns nää inte detta också! Vad kommer sen?

Jaja inte alltid lätt att vara en orolig förälder.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Modest
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 941
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp