Hjälp med fundering

Alla hundar är individer, precis som oss människor. Vissa är mer smärtkänsliga än andra.
Jag är dock ändå nyfiken på hur din hund sövdes, om lokalbedövning användes och hunden låg kvar för smärtlindring en natt. Sådana saker gör extrem skillnad, att förebygga smärta är alltid bättre än behandla smärta som redan finns, och om hunden haft ont redan under operationen är risken större för smärta även efteråt, även risken för kroniska smärtor ökar.
En annan viktig aspekt för smärta hos djuret är kirurgens operationsteknik och hantering av vävnaden under själva operationen.
Lokalbedövning släpper efter senast ett dygn (lite beroende på lokalisation och preparat) men då är även den värsta post-operativa smärtfasen över dvs hunden kommer i regel aldrig ha lika ont som en hund som inte alls fått lokalbedövning.
Hon verkar "tyvärr" ha fått lokalbedövning under sina operationer.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska tänka här.
 
Vad menar du med tyvärr, det är ju jättebra att hon fått lokalbedövning?
För att då finns det ju inte så mycket mer att göra. Det hade varit skönare för mig om det hade funnits mer smärtstillande att ta till. Det är ju för min skull hon opereras, inte för hennes.
 
För att då finns det ju inte så mycket mer att göra. Det hade varit skönare för mig om det hade funnits mer smärtstillande att ta till. Det är ju för min skull hon opereras, inte för hennes.
Nu förstår jag!
Jag tänker att det finns en mellanväg, och det är att bara ta bort knölarna (lumpektomi) inte hela juverdelar (så kallad mastektomi). Betydligt mindre och kortare ingrepp och därmed också betydligt mindre smärta.
Sen se till att hon får NSAID och paracetamol (sistnämnda i hög dos) samt Gabapentin innan operationen.
En lumpektomi ska dock göras innan knölarna vuxit. Alternativt låta det vara men vara beredd att ta bort henne om tumörerna spricker eller hon får problem att andas pga lungmetastaser.
 
Nu förstår jag!
Jag tänker att det finns en mellanväg, och det är att bara ta bort knölarna (lumpektomi) inte hela juverdelar (så kallad mastektomi). Betydligt mindre och kortare ingrepp och därmed också betydligt mindre smärta.
Sen se till att hon får NSAID och paracetamol (sistnämnda i hög dos) samt Gabapentin innan operationen.
En lumpektomi ska dock göras innan knölarna vuxit. Alternativt låta det vara men vara beredd att ta bort henne om tumörerna spricker eller hon får problem att andas pga lungmetastaser.
Grejen är att hon får dessa tumörer under skendräktigheten, så att bara göra lumpektomi känns som att bara skjuta problemet framåt till nästa skendräktighet (eller nästnästa om man har flyt). Och jag behöver fundera på om det är värt det för henne.

Ja precis, avlivning är en helt advekat behandling när man kommer till den nivån.

Jag önskar att de kunde prata så att jag helt enkelt kunde fråga henne vad hon tycker.
 
Min fick juvertumörer ungefär vid pandemins start eller nåt år senare.. Beslutade att inte röra de. De har växt något och blir fler men ej spridit sig inåt ännu. Nu är min 16 år men var några år yngre då såklart.
 
Nja inte jätteny, men tyvärr används och skrivs det fortfarande ut av väldigt många veterinärer. Hunden kan bli hög men får ingen smärtlindring. En hög hund kan dessutom tolkas som att den har ont, så inte sällan att hunden mår bättre när man slutar med tramadol. Jag jobbar på sveriges största djursjukhus och vi har inte haft tramadol på sjukhuset eller skrivit ut tramadol på minst 5 år. Främst för att effekten hos hund är så pass dålig, men också för att förhindra att djurägare tar tramadolet själv eller att det hamnar ”på gatan”.
De flesta hundar som tagit bort juverrader hos oss klarar sig fint på NSAID + Alvedon när de kommer hem, +/- Gabapentin/Pregabalin för evtl ångest/stress/sömnsvårighet. Vi använder oss av multimodala, individanpassade narkosprotokoll där lokalbedövning är en stor och mycket viktigt del av det hela.
Samma sak gäller för övrigt tandåtgärder. Ingen annan medicin kan förebygga och ta bort smärta till 100% så som lokalbedövning. Inte ens Fentanyl.
Så bra! Jag är fortfarande sjukt förvånad att jag fick en röd zipinepåse med tramadol med mig när jag var inne med Rottweilern som skadat nån muskel. Han blev dock så igång på dom (underligt nog med tanke på att det är en opiat?!) att jag fick sätta ut dom, jag var rädd att han skulle förvärra skadan när han inte märkte att han hade ont.
 
Så bra! Jag är fortfarande sjukt förvånad att jag fick en röd zipinepåse med tramadol med mig när jag var inne med Rottweilern som skadat nån muskel. Han blev dock så igång på dom (underligt nog med tanke på att det är en opiat?!) att jag fick sätta ut dom, jag var rädd att han skulle förvärra skadan när han inte märkte att han hade ont.
En hel del opiater orsakar dysfori, särskilt när det används på djur som inte har så pass ont att de behöver det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 451
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 382
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
925
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp