Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det AR-anhängare på det här forumet? Verkar mest vara befolkat av folk som förkastar klassisk ridkonst och AR?
Finns det AR-anhängare på det här forumet? Verkar mest vara befolkat av folk som förkastar klassisk ridkonst och AR?
För mig så är gången sekundär, rider jag rätt/bra kommer den av sig själv. Många som rider alternativ dressyr, rider också på "alternativa hästar" som inte har mycket av den flaschiga gången.
Jag håller med ditt inlägg, ridningen har ett annat fokus. Det finns ingen tävlingshets, bara en sån sak! Man kan inte ha TR som argument, utan man måste utgå från hästen och ryttaren.
Det är min åsikt, och det känns skrattretande att man skulle påstå att övergångar piaff-skolskritt t ex inte är arbete.Det kräver ordentligt med tonus som i sin tur kräver energi, annars skulle man aldrig få till det.
Men du skriver ju att tyngdpunktsförändringen måste ske i samband med vart/hur hästen sätter ner benen, annars ger det ingen effekt.
Då frågar jag dig rakt på, på vilket sätt påverkar du tyngdpunkten på hästen genom att placera benen vart och hur?
För dig är det så och andra som rider enligt den filosofin. Jag rider ju inte enligt den filosofin därmed så är det inte viktigast för mig.Det finns många inom tävlingsdressyren som har hästar utan flashiga och stora gångarter, även om man är väldigt duktig och har nytta av detta om man klarar av att rida den stora och spektakulära gången, så är det takten, renheten, rytmen som är viktigast.
Att kritisera allt är det samma som att förkasta eller finns det delar av AR som du tycker är bra?Och förkastar AR, det är din tolkning, men när det påstås saker som inte är, som en låtsasvärd, då tycker inte jag det är fel att diskutera emot i sak.
Är det någon som har påstått att det var taktmässigt?Menas det vara taktmässigt, som här, fast det är otakt emellanåt, varför får man inte skriva det?
Det är en subjektiv bild, det är lufs och oengagemang för dig.Menas det vara energi, fast det i själva verket är lufs och oengagemang, varför får man inte skriva så?
Inom din ridning är förböjning ett stort Nej! Inom andra grenar kanske det inte är det. Förövrigt ägnar sig väll Anky åt att böja sina hästar kraftigt åt olika håll. Det är ju "din" genre av ridning, det kanske vore lite förmätet av mig att anta att alla som rider normaldressyr anser att rollkur är den bästa formen av träning?Menas det vara skolor, som här, fast skolorna inte ens håller en linje och är jämna i sin formning och dessutom big no no förböjda, alltså inte klassas som i närheten av godkända skolor, varför får man inte skriva det?
Om liknande skulle visas på tävling så skulle ryttaren få detta nedskrivit i sin kritik, så jag förstår inte vad som är så konstigt med att ifrågasätta?
Jegra;14334893 Ibland blir diskussionerna bra skrev:Varför påstås det så då?
Och klappjakt, varför är det så känsligt att få ett påpekande om , som här ex att det inte är några skolor??
Vid tävlingsridning så får man ju nedskrivit detta på protokoll just för att man ska lära och komma på rätt väg.
Nu har du tex gjort antagandet att folk som rider AR inte är måna om sina hästar eftersom de inte tävlar och de är obildade. Det går ju inte att föra en diskussion om du redan bestämt dig för vad svaret är, då är det inte en diskussion per definition.
Och igen, vi upplever olika saker. Jag har varit inne i dressyrsvängen, om än utan ambitioner, men upplevde mig som "ratat" på grund av mina bristande ambitioner på tävlingsbanan. När jag sedan fick en liten korsningsponny (island/fjord) som är byggd som en.. Ja jag vet inte, en typisk brukshäst, körtyp som drar allt. När jag fick honom tittade folk väldigt snett på mig, en sån kan man inte rida dressyr med!
Ingen ridning är "för hästen", hästens kropp fungerar bäst utan ridning.Jag jag.. o då är metoden till för hästen?
Då övar du styrka inte kroppskännedom. Det är en helt annan sak när man blandar in en häst som rör sig. Annars skulle ju alla som gick på gym per automatik vara duktiga ryttare, men riktigt så enkelt är det ju inte, inte ens inom normaldressyren.Om man börjar på gym istället o tränar så kommer man oxå att kunna öva bärigheten på sig själv o kunna följa hästen. Bålstabilitet handlar det om.
Det är fel ände för dig, för du rider efter en annan filosofi.Nej jag kan inte se varför man ska börja i fel ände i KRÄVA samling innan den får gå framåt. Röra sig i naturlig balans! Få ryttare kommer att klara av det. inte ens hon på länken.
Vilka ryttare pratar du om?Ingen av ryttarna kan rida i samlade gångarter= med både bärighet o skjutkraft.
Jasså varför inte då och hur kopplade man bort den?Du kan inte bara "koppla på" energi senare. Den är borttagen långt innan.
Varför inte då, utveckla gärna.Styrkan finns ej heller för det. Den kommer ovillkorligen att trilla framlänges om ryttaren sen vill rida på mer. Tappa ryggen o ta upp huvudet för att klara av det som ryttaren begär. Den kan bara stå stilla o vara samlad. bär med båda bak i galoppiruetter mm. Häver sig.
Vem har sagt att man har dressyrambitioner? Åtminstone lär de ambitioner en AR-ryttare har skilja sig från det som du anser vara dressyrambitioner. Man kanske har ambitionen att rida något som både häst och ryttare trivs med?Visst är det svårt med alternativa raser o de som skaffar dem är sällan särskilt skickliga. Varför köper man en sådan häst som sen ska uppfylla ägarens dressyrambitioner?
Dressyren är alltid för människan, det är vi som valt att interagera med hästen inte tvärtom. Sedan gör du antaganden igen, varför tror du att AR kräver mindre av ryttaren?Sen är det en hel del som har sporthästar o ändå väljer denna metod för att inte kräver lika mkt av ryttaren som av hästen.
Bekvämt för vem? Dressyr för vem?