Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
Aha Det är kanske det som är den springande punkten? Att "vi" oftare kommer till piaff än vad "ni" gör? (Förlåt, men jag kunde inte låta bli)
Det var ju precis det jag gjorde. Jag fann en väg till samling via skolorna (men det tog 7 år). Inte tusan gick hästen i framvikt under alla de 7 åren och sen plötsligt över i bakvikt?
Javisst.
Besten har energi så det räcker och blir över. Att få hästen att använda bakbenen mer är ju självklart.
De flesta i VD dressyr kommer aldrig till piaff.
Aha Det är kanske det som är den springande punkten? Att "vi" oftare kommer till piaff än vad "ni" gör? (Förlåt, men jag kunde inte låta bli)
Jag menar att man måste finna en väg TILL samling typ då via skolorna. att inte gå från framvikt ena sekunden till rejäl bakvikt. Hästen är inte skapt för det- inte stärkt i sina ligament o senor.
Det var ju precis det jag gjorde. Jag fann en väg till samling via skolorna (men det tog 7 år). Inte tusan gick hästen i framvikt under alla de 7 åren och sen plötsligt över i bakvikt?
att man går över den samlade traven eller via massor av övergångar där hästen inte trillar framåt vid var temposänkning. att man har samma energi hela tiden. Oavsett om det är samlat eller ökat. Det krävs för att de ska orka. Som att resa en MC.
Javisst.
Skolorna i rätt böjning för vad individen klarar av för dagen är lösgörande- OM man uppmanar hästen att använda sina bakben mer så får man även samling- Om man med halvhalter sätter tillbaka hästen lite på sitt yttre bakben oxå. Får den att böja det mer- sätta sig lite. Som motvikt på en lyftkran.
Men om energi redan saknas så går det av förklarliga skäl inte att "sätta tillbaka den"
Besten har energi så det räcker och blir över. Att få hästen att använda bakbenen mer är ju självklart.
Senast ändrad: