Är det så roligt för dig att vara otrevlig?Vad bra då kan du sluta påpeka det i var o vart annat inlägg!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det så roligt för dig att vara otrevlig?Vad bra då kan du sluta påpeka det i var o vart annat inlägg!
Vad bra då kan du sluta påpeka det i var o vart annat inlägg!
Precis, samt framför allt att man inte avlar på de hundar som uppvisar osäkerhet/aggressivitet m.m. om detta inte är ett önskvärt beteende för just den rasen. Det är det jag tycker är så bra med att MH finns, många vill ha valpar efter just sin hund "för den är så snäll och bra", men så ser man sedan att hunden freakat ut i de olika momenten. Då finns det tack och lov en något mer objektiv bedömning att utgå ifrån än ägarens egna.Det är det här jag älskar med mentalitet. Och det svåra. Att folk kan titta på samma hund men se helt olika saker. Att ett beteende någon annan gillar, kanske jag känner att "nej det där är inte alls min typ av hund".
Vissa hundar målas upp som att de har en helt fantastisk mentalitet och jag kan titta på samma hund och tänka "den där hunden skulle jag aldrig vilja ha" just för att den har en mentalitet jag inte alls tycker om.
Jag tror att det är omöjligt att försöka få alla att se samma sak. Ibland får man nog bara tänka att huvudsaken är att personen som lever med hunden är nöjd.
Jag skulle aldrig kunna säga att min hund är perfekt och få alla andra att hålla med. Men jag kan däremot säga att hans sätt passar mig och att han har det jag själv vill ha i en hund. För vårt liv passar han perfekt.
Det är det här jag älskar med mentalitet. Och det svåra. Att folk kan titta på samma hund men se helt olika saker. Att ett beteende någon annan gillar, kanske jag känner att "nej det där är inte alls min typ av hund".
Vissa hundar målas upp som att de har en helt fantastisk mentalitet och jag kan titta på samma hund och tänka "den där hunden skulle jag aldrig vilja ha" just för att den har en mentalitet jag inte alls tycker om.
Jag tror att det är omöjligt att försöka få alla att se samma sak. Ibland får man nog bara tänka att huvudsaken är att personen som lever med hunden är nöjd.
Jag skulle aldrig kunna säga att min hund är perfekt och få alla andra att hålla med. Men jag kan däremot säga att hans sätt passar mig och att han har det jag själv vill ha i en hund. För vårt liv passar han perfekt.
En fråga då, angående väldigt rädda/osäkra hundar. Är det vanligt att dessa kommer till ett MH/MT/BPH? I så fall, varför? Är det krav från uppfödare, tycker man själv att det är viktigt att ha på papper eller inser man inte att hunden är rädd/osäker innan (eller efter för den delen)?
För rasens bästa är det optimala att samtliga kommer till mentalbeskrivning. Det är jätteviktigt att "dålig" mentalitet syns på pappret!En fråga då, angående väldigt rädda/osäkra hundar. Är det vanligt att dessa kommer till ett MH/MT/BPH? I så fall, varför? Är det krav från uppfödare, tycker man själv att det är viktigt att ha på papper eller inser man inte att hunden är rädd/osäker innan (eller efter för den delen)?
Självklart är det viktigt för helhetsbilden när det kommer till avel att så många som möjligt gör MH/MT/BPH och det du menar är alltså att de flesta som går med sina rädda/osäkra hundar är medvetna om deras ev. svagheter men går ändå just för att det är viktigt att få allt på papper? Jag som bara haft blandraser behöver ju lyckligtvis inte ta det i beaktande. Är väldigt intresserad av att göra ett BPH men har avstått för att jag inte velat utsätta mina hundar för det.För rasens bästa är det optimala att samtliga kommer till mentalbeskrivning. Det är jätteviktigt att "dålig" mentalitet syns på pappret!
Så man ska absolut inte avstå MH eller liknande bara för att hunden är osäker eller för att man tror att den skulle göra dåligt ifrån sig. Det är viktigt att alla individer beskrivs precis som de är.
Så förhoppningsvis kommer de dit för att de vill, för rasens och för uppfödarens skull.
Fast det avbryts ju alltid om det finns risk för att det ska bli negativt för hunden. Så jag tror inte att man behöver vara orolig alls. Så belastande är det ju ändå inteSjälvklart är det viktigt för helhetsbilden när det kommer till avel att så många som möjligt gör MH/MT/BPH och det du menar är alltså att de flesta som går med sina rädda/osäkra hundar är medvetna om deras ev. svagheter men går ändå just för att det är viktigt att få allt på papper? Jag som bara haft blandraser behöver ju lyckligtvis inte ta det i beaktande. Är väldigt intresserad av att göra ett BPH men har avstått för att jag inte velat utsätta mina hundar för det.
Jag har nog inte sett någon test med en hund som reagerar väldigt starkt så det kan jag inte uttala mig om. Men för mig där det inte finns några starka skäl att gå ett BPH mer än att jag tycker att det vore väldigt intressant så är det ett lätt beslut att inte belasta hunden mer än nödvändigt. Kan som sagt vara en annan sak i en avelssituation.Fast det avbryts ju alltid om det finns risk för att det ska bli negativt för hunden. Så jag tror inte att man behöver vara orolig alls. Så belastande är det ju ändå inte
Jag vet inte varför folk går ut med väldigt rädda hundar. Ibland kanske hunden reagerar mer än man trodde också.
Precis, samt framför allt att man inte avlar på de hundar som uppvisar osäkerhet/aggressivitet m.m. om detta inte är ett önskvärt beteende för just den rasen. Det är det jag tycker är så bra med att MH finns, många vill ha valpar efter just sin hund "för den är så snäll och bra", men så ser man sedan att hunden freakat ut i de olika momenten. Då finns det tack och lov en något mer objektiv bedömning att utgå ifrån än ägarens egna.
MH gjorde jag ifall vi skulle satsat mer på brukset (nu blev det dock inte så). BPH gjorde jag med lagotton för att rasen behövde så många hundar som möjligt för det var en av fem (?) raser med lite observandum på mentalitet/rädslor.En fråga då, angående väldigt rädda/osäkra hundar. Är det vanligt att dessa kommer till ett MH/MT/BPH? I så fall, varför? Är det krav från uppfödare, tycker man själv att det är viktigt att ha på papper eller inser man inte att hunden är rädd/osäker innan (eller efter för den delen)?
Om alla tänkte som du så skulle det inte finnas många testade hundar eftersom få går i avel.Jag har nog inte sett någon test med en hund som reagerar väldigt starkt så det kan jag inte uttala mig om. Men för mig där det inte finns några starka skäl att gå ett BPH mer än att jag tycker att det vore väldigt intressant så är det ett lätt beslut att inte belasta hunden mer än nödvändigt. Kan som sagt vara en annan sak i en avelssituation.
Som jag skrev finns det för mig (och mina hundar) inga starka skäl att göra BPH. Jag har blandraser, omplaceringar, ytterst tveksamt om deras uppfödare bryr dig ett skit. Vad jag menar med avelssituation är såklart inte bara de hundar som går i avel utan gäller alla hundar eftersom alla hundar är viktiga för en utvärdering.Om alla tänkte som du så skulle det inte finnas många testade hundar eftersom få går i avel.
Man gör det för rasens skull, för uppfödaren men också för sig egen skull om man vill fortsätta ha ett bra urval kullar att välja sin nästa hund ur.
De dåliga testerna är ju de man vill hitta! Det är dessa svagheter som uppfödare vill jobba bort ur rasen.
Om alla tänkte som du så skulle det inte finnas många testade hundar eftersom få går i avel.
Man gör det för rasens skull, för uppfödaren men också för sig egen skull om man vill fortsätta ha ett bra urval kullar att välja sin nästa hund ur.
De dåliga testerna är ju de man vill hitta! Det är dessa svagheter som uppfödare vill jobba bort ur rasen.
Jag upplever ju tyvärr att en del uppfödare väljer att inte testa de hundar som man misstänker kommer få dåligt resultat.
En kompis till mig hade en foderhund men mycket knepig mentalitet. Den var anmäld till MH men uppfödaren insåg nog att hunden aldrig skulle ta sig genom testet så den ströks. Däremot avlades det på hunden i fråga i alla fall. Samtliga avkommor gjorde sen i sin tur riktigt usla mentalbeskrivningar.
Samtidigt är det ju svårt när man har en ras där det inte finns några som helst krav för avel. Så när uppfödare väljer att låta bli att mentalbeskriva avelsdjuren är det inte någon som egentligen lyfter på ögonbrynen.
Om alla tänkte som du så skulle det inte finnas många testade hundar eftersom få går i avel.
Blandraser har jag full förståelse för att man inte testar.Som jag skrev finns det för mig (och mina hundar) inga starka skäl att göra BPH. Jag har blandraser, omplaceringar, ytterst tveksamt om deras uppfödare bryr dig ett skit. Vad jag menar med avelssituation är såklart inte bara de hundar som går i avel utan gäller alla hundar eftersom alla hundar är viktiga för en utvärdering.
Ser detta i exteriörlinjen i min ras som kräver MH för avel. Nästan bara avelsdjuren har testats (och röntgats) och merparten av kullarna är blanka och tyvärr är avelsdjurens MH inte mycket att hurra för så det finns väl en anledning till varför så få deltar.Jag upplever ju tyvärr att en del uppfödare väljer att inte testa de hundar som man misstänker kommer få dåligt resultat.
En kompis till mig hade en foderhund men mycket knepig mentalitet. Den var anmäld till MH men uppfödaren insåg nog att hunden aldrig skulle ta sig genom testet så den ströks. Däremot avlades det på hunden i fråga i alla fall. Samtliga avkommor gjorde sen i sin tur riktigt usla mentalbeskrivningar.
Samtidigt är det ju svårt när man har en ras där det inte finns några som helst krav för avel. Så när uppfödare väljer att låta bli att mentalbeskriva avelsdjuren är det inte någon som egentligen lyfter på ögonbrynen.
Ser detta i exteriörlinjen i min ras som kräver MH för avel. Nästan bara avelsdjuren har testats (och röntgats) och merparten av kullarna är blanka och tyvärr är avelsdjurens MH inte mycket att hurra för så det finns väl en anledning till varför så få deltar.
Förstår inte hur de kan utvärdera sin avel, det blir ju ingen rättvis statistik