Hade uppfödarna varit mer engagerade i den ”riktiga” retrieverträningen är jag övertygad om att fler nybörjare hade kommit in massor av labbeuppfödare får ju in de valpköpare som köper sin första retriever, så varför skulle inte flatteuppfödarna kunna göra det samma?
Klipper ut bara det här för att svara på just det - i övrigt håller jag med om att det kanske är läge för att det får bli en egen tråd (eller flytta till annan mer lämplig tråd)
Vissa uppfödare är ju mer engagerade i den "riktiga" retrieverträningen. Jag ser verkligen inte hur rasen (som jag, och många med mig, vill ha den, inte "allroundfamiljehund" utan som just retriever) skulle gynnas av att de "gav upp" sitt hårda arbete. Tvärt om tycker ju jag att fler uppfödare med den inställningen behövs.
Vidare tänker jag att de - uppfödarna - behöver fundera på hur de bäst "lockar" nya intresserade till rasen. Vad gör (till exempel) labbeuppfödarna rätt? Vad gör flatteuppfödarna som lyckas få ut sina hundar på prov, WT och liknande rätt?
De behöver inte ens bli förstahandsalternativet för de flesta - men ett alternativ. Inte "sjuka hundar för vänstervarv", utan den fantastiska, kompletta retriever de är menade att vara.