Stockholm horse show 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stockholm horse show 2008

Som någon sakt verkar Birkir ha mycket energi så det kan nog ha viss påverkan. Vem tyckte ni såg bäst ut i ökade tölten? Jag tycker Birkir var riktigt läcker i ökade :) Jämfört med Berserkur (som jag inte kan stava till ;)) som också var läcker men jag tyckte han såg lite "bromsad" ut i steget, liiite för mycket bensprattel och lite för lite ökat.

Undrar om det var den hästen jag kollade lite extra på! Har du fler bilder ur lite olika vinklar?
Tyckte den var så lik en annan häst så jag satt och undrade om det var den :)

Julia Lindmark rider förstaklasshingsten Kofri fra Morastöðum
Jessica Johanssom rider Geysir fra Moren (hon hittade häst till slut, det var henne jag letade skäck åt)
Sara Kilsgård rider Stóri-Skjóni fra Svalbarði
Embla Steiner rider Glitra fra Örnäs (vår ridskolehäst)

KL.

Jag var där igår. Islandshästutbudet var skamligt, var bara drakboda som hade något. Köpte iaf två täcken, (världens finaste tävlingstäcke :love: ), en grimma, ett par neoprenboots, två schabrak och lite annat pyssel.

Men om han inte KAN kontrollera hästens gångart och tempo så verkar det ju livsfarligt. Han prejade ju de andra flera gånger och det såg inte ut som om han gjorde något åt det. Då borde det väl vara något fel i utbildningen?
I ökad tölt så ficka han poäng 9 och då gick det undan kan jag säga och hästen hade en otrolig mekanik, MEN det var ju noll kontroll, hästen sprang gärnet och ryttaren åkte med.
Är inte den ryttaren en av sveriges bästa?

Sedan i arbetstölten så var det skimmeln som töltade helt klart annorlunda ände andra, men det var kanske normalt...

Sedan var det i traven där vi tyckte att skimmeln (igen) brde ha fått högra poöng, för det var verkligen taktmässigt, bärigt, Stoora steg mm. Kanske var det formen de drog ned på för den hade samma form i traven som i tölten och det ska de väl inte ha?
Okej, nu ska jag skriva min syn på det hela då jag sett både häst och ryttare VÄLDIGT många gånger.
J.H, som det talas om är en extremt duktig ryttare och tränare. Han är för jävla stark i sina förhållningar utan att det syns för dom som inte vet om det.
Birkir i sin tur är jävligt het på gröten och på ett sätt kanske det var bra att alla fick se att dessa hästar inte är små, söta och snälla :angel: (lite ironi i det hela så det inte missförstås)
Så, jo, J.H försökte göra något åt saken men omman har en häst som redan ligger på och har 4 hästar till runt omkring sig som springer omkring så är det inte det lättaste på jorden att göra något åt.
Angående ökade tölten så har du fel, vadå bara åkte med ? Det krävs väldigt mycket från ryttaren för att hästen ska klara av att hålla både takt, tempo o.s.v. Sen att man som ryttare är såpass duktig på att använda minimala hjälper till det, det är en helt annan sak.
PUNKT

Skimmeln (Silfurtoppur) var styv i arbetstempot enligt mig och gick emellanåt mot passtakt, resten var rena i takten förutom isabellen Leira från Lian som var väldigt ojämn både i takt och aktion men OJ vilken utrsålning hon hade.

I traven tittade jag inte så mkt på Silfurtoppur tyvärr, men formen drog nog ner en del och sen fanns det kanske taktmissar någon gång, ojämnheter o.s.v. Det drar ner poängen direkt.

Jag tittade på matinén idag med mina kusinbarn och tyckte om kadriljen där de klädde ut sig till UNCLE SAM och några var frihetsgudinnor.
Jag tyckte att jag kände igen buke-hästen Léttir och Ailas Teigur om inte jag har sett fel.

Om jag inte har läst helt fel så tror jag att de visar Stockholm International Horse Show imorgon, (30/11), på SVT24 10.15 :) Titta annars på text-TV, tiderna står nog där :)

Men om han inte KAN kontrollera hästens gångart och tempo så verkar det ju livsfarligt. Han prejade ju de andra flera gånger och det såg inte ut som om han gjorde något åt det. Då borde det väl vara något fel i utbildningen?
I ökad tölt så ficka han poäng 9 och då gick det undan kan jag säga och hästen hade en otrolig mekanik, MEN det var ju noll kontroll, hästen sprang gärnet och ryttaren åkte med.
Är inte den ryttaren en av sveriges bästa?

Sedan i arbetstölten så var det skimmeln som töltade helt klart annorlunda än de andra, men det var kanske normalt...

Sedan var det i traven där vi tyckte att skimmeln (igen) brde ha fått högra poöng, för det var verkligen taktmässigt, bärigt, Stoora steg mm. Kanske var det formen de drog ned på för den hade samma form i traven som i tölten och det ska de väl inte ha?

Jo, han är bland sveriges bästa och hästen med, men eftersom detta är en bedömmningssport så får han lätt gult kort om man rycker för mkt i hästen viklet han skulle behöva göra när hästen blir så stark.

Har ingen koll på hela bunten, men en utav dom var iaf. vår lilla powniskäck, fast det var Mathilda Rolf som red honom :)

20437099.jpg

Bara en liten rättning :P Matilda Rolf, utan H ;)

Okej, nu ska jag skriva min syn på det hela då jag sett både häst och ryttare VÄLDIGT många gånger.
J.H, som det talas om är en extremt duktig ryttare och tränare. Han är för jävla stark i sina förhållningar utan att det syns för dom som inte vet om det.
Birkir i sin tur är jävligt het på gröten och på ett sätt kanske det var bra att alla fick se att dessa hästar inte är små, söta och snälla :angel: (lite ironi i det hela så det inte missförstås)
Så, jo, J.H försökte göra något åt saken men omman har en häst som redan ligger på och har 4 hästar till runt omkring sig som springer omkring så är det inte det lättaste på jorden att göra något åt.
Angående ökade tölten så har du fel, vadå bara åkte med ? Det krävs väldigt mycket från ryttaren för att hästen ska klara av att hålla både takt, tempo o.s.v. Sen att man som ryttare är såpass duktig på att använda minimala hjälper till det, det är en helt annan sak.
PUNKT

Skimmeln (Silfurtoppur) var styv i arbetstempot enligt mig och gick emellanåt mot passtakt, resten var rena i takten förutom isabellen Leira från Lian som var väldigt ojämn både i takt och aktion men OJ vilken utrsålning hon hade.

I traven tittade jag inte så mkt på Silfurtoppur tyvärr, men formen drog nog ner en del och sen fanns det kanske taktmissar någon gång, ojämnheter o.s.v. Det drar ner poängen direkt.

Jag tycker bara att det är konstigt att man inte kan kontrollera sin häst bättre på internationell nivå, jag hade tyckt samma sak om någon av hopp eller dressyrhästarna hade remmat iväg i fel gångart i 5-6 varv.
Jag menar om den "skenade" i galopp, fast det ska vara trav, så undrar man ju vad den gjorde i tölt???
Jag både vet och fattar att man inte bara åker med när man rider tölt, det jag menade var att det såg ut så.
För mig som novis på islandshäst tävling, men inte på tävling generellt, så såg det väldigt amatörmässigt ut.
De jag tyckte var bäst var den ädla svarta hästen med den isländska killen och så tjejen på isabellen. Det var väl också de som kom 1 och 2, eller?!

Både i traven, fast han hade galopp;) och i ökad tölt var han i vägen och till och med prejade/störde de andra. Så såg det iallafall ut ifrån läktarplats.

Vi tyckte iallafall lika om skimmeln i arbetstempo tölt, att den var passartad, vaför fick han då ganska höga poäng för det, jag tror det var 6 och 7. Det var nog formen som drog ned i traven för han hade ungefär samma form som i arbetstölten.

Sedan vet jag att de islandshästar som tävlar på högnivå (och även andra) kan vara mkt höga i blod och ha mkt temperament. Men så är det ju även i andra sporter. Se tex på Qalle som var inne straxt innan, han har ju en hel del krut att bränna, änndå var han som ett gammalt ök i fredags mot hur han kan vara när han är på hugget. Även den 4 åriga dressyrhästen är det en 7 j''vla gas i, men även den höll sig i skinnet även om man såg att den var spänd.
Sedan blir det ju givetvis värre om man kommer i flock, men det måste man väl ändå träna på ganska mkt om man tävlar i den form som ni gör?

Senast ändrad:

Vignir Jónasson och Berserkur frá Stykkisholmi vann tävlingen. Berserkur var helt otrolig! Jag satt och rös hela tävlingen. :love:

Jag tycker bara att det är konstigt att man inte kan kontrollera sin häst bättre på internationell nivå, jag hade tyckt samma sak om någon av hopp eller dressyrhästarna hade remmat iväg i fel gångart i 5-6 varv.
Jag menar om den "skenade" i galopp, fast det ska vara trav, så undrar man ju vad den gjorde i tölt???
Det är lättare att kontrollera en häst i tölt även om den är stark.
Min häst kan sticka iväg i galopp och jag har inte en suck att säga till om, ännu mindre be om en långsammare gångart. Om han däremot sticker iväg i tölt (med samma kraft, framåtbjudning, sug/fasthållning i bettet) så är det mycket lättare att bromsa ner/kontrollera.

De jag tyckte var bäst var den ädla svarta hästen med den isländska killen och så tjejen på isabellen. Det var väl också de som kom 1 och 2, eller?!
Ja, Vignir på den svarta Berserkur vann och Camilla på isabellen Leira kom 2a

Vi tyckte iallafall lika om skimmeln i arbetstempo tölt, att den var passartad, vaför fick han då ganska höga poäng för det, jag tror det var 6 och 7. Det var nog formen som drog ned i traven för han hade ungefär samma form som i arbetstölten.
Han var något passtaktig emellanåt, men för det mesta var han ren i takten.
Att han landade på såpass höga poäng ändå har att göra med resten av uppvisningen i arbetstempot, det väger liksom upp varandra. Om han hade varit ren i takten hela tiden och kanske tagit i mer hade poängen landat på betydligt högre siffror.

Se tex på Qalle som var inne straxt innan, han har ju en hel del krut att bränna, änndå var han som ett gammalt ök i fredags mot hur han kan vara när han är på hugget.
Där har vi en ganska tydlig skillnad på temperament och temperament.
Qalle (som f.ö. är en otroligt läcker häst !! ) behövde bränna ur sig energin för att därefter kunna prestera. Andra hästar blir värre av att bralla av sig krutet och då tappar man bort lydnaden, sen är hästen i fråga en häst med EXTREMT mkt temperament och det är inte alltid det går att kontrollera en sådan häst. Även om det gick dagen innan på träningen så kan den vara okontaktbar inne på banan dagen efter, sen är det mycket mer tryck inne i globen än på en vanlig tävling så för våra islandshästar är det en enorm skillnad på att vara där inne och tävla "vardagligt".
Det blir JÄTTEskillnad på hästarna och man vet inte hur dom reagerar förrän man är där inne, så "enkelt" är det.

Sedan blir det ju givetvis värre om man kommer i flock, men det måste man väl ändå träna på ganska mkt om man tävlar i den form som ni gör?
Som jag skrev ovan så är det stor skillnad på att vara inne i globen och vara utomhus på våra ovalbanor som vi tävlar på i vanliga fall.
Men även hästar på elitnivån blir lite väl tända ibland, även om den i vanliga fall är den mest lydiga och väldresserade hästen. Huvudet tar överhanden emellanåt, inte så mycket man kan göra åt det. Det går inte alltid ha 100% kontroll och veta hur hästen gör vid ett visst tillfälle - det är ett djur med egen vilja, vissa med mer egen vilja än andra.

Sen måste jag faktiskt inflika att ingen av tävlingshästarna var WOW iår, vilket var väldigt synd då "ni" inte fick se dom som jag är van att se dom.
Var även en häst som skulle varit med (Taktur från Örvik), han har en trav som är to die for och är väldigt läcker i sina andra gångarter också. Han kom dessvärre inte till start då han hade en trolig hovböld (någon som hört något med specifikt om det ? )

Det är lättare att kontrollera en häst i tölt även om den är stark.
Min häst kan sticka iväg i galopp och jag har inte en suck att säga till om, ännu mindre be om en långsammare gångart. Om han däremot sticker iväg i tölt (med samma kraft, framåtbjudning, sug/fasthållning i bettet) så är det mycket lättare att bromsa ner/kontrollera.

Ja, Vignir på den svarta Berserkur vann och Camilla på isabellen Leira kom 2a

Han var något passtaktig emellanåt, men för det mesta var han ren i takten.
Att han landade på såpass höga poäng ändå har att göra med resten av uppvisningen i arbetstempot, det väger liksom upp varandra. Om han hade varit ren i takten hela tiden och kanske tagit i mer hade poängen landat på betydligt högre siffror.

Där har vi en ganska tydlig skillnad på temperament och temperament.
Qalle (som f.ö. är en otroligt läcker häst !! ) behövde bränna ur sig energin för att därefter kunna prestera. Andra hästar blir värre av att bralla av sig krutet och då tappar man bort lydnaden, sen är hästen i fråga en häst med EXTREMT mkt temperament och det är inte alltid det går att kontrollera en sådan häst. Även om det gick dagen innan på träningen så kan den vara okontaktbar inne på banan dagen efter, sen är det mycket mer tryck inne i globen än på en vanlig tävling så för våra islandshästar är det en enorm skillnad på att vara där inne och tävla "vardagligt".
Det blir JÄTTEskillnad på hästarna och man vet inte hur dom reagerar förrän man är där inne, så "enkelt" är det.

Som jag skrev ovan så är det stor skillnad på att vara inne i globen och vara utomhus på våra ovalbanor som vi tävlar på i vanliga fall.
Men även hästar på elitnivån blir lite väl tända ibland, även om den i vanliga fall är den mest lydiga och väldresserade hästen. Huvudet tar överhanden emellanåt, inte så mycket man kan göra åt det. Det går inte alltid ha 100% kontroll och veta hur hästen gör vid ett visst tillfälle - det är ett djur med egen vilja, vissa med mer egen vilja än andra.

Sen måste jag faktiskt inflika att ingen av tävlingshästarna var WOW iår, vilket var väldigt synd då "ni" inte fick se dom som jag är van att se dom.
Var även en häst som skulle varit med (Taktur från Örvik), han har en trav som är to die for och är väldigt läcker i sina andra gångarter också. Han kom dessvärre inte till start då han hade en trolig hovböld (någon som hört något med specifikt om det ? )

Tack för dina bra och förklarande svar.

Sedan tycker jag fortfarande att man ALDRIG får förlora kontrollen på det sättet över sin häst när man är på den nivån. Det finns inga MEN där för mig oavsett ras, plats, temperament, träning osv.
Har man en korrekt utbildad häst som är lydig så ska det inte behöva hända oavsett hur het den blir.
Jag tycker han borde åka hem och träna på "speedcontroll" som Anky kallade det i sin clinic:D.

Nej jag håller med dig att man inte ska förlora kontrollen av sin häst när man är på den nivån och jag tycker det var jättetråkigt att se.

Sen är det faktiskt så att vissa hästar är helt enkelt svårare än andra, så är det alltid och när man slänger in den "hetaste" hästen i en ny miljö så blir det lätt väldigt fel.
En skillnad som jag märkt .. När "stora bruna" blir stressade, pigga o.s.v. så börjar dom steppa (dom flesta, inte alla) medan många av islandshästarna jag omger mig med ökar farten och förlorar koncentrationen på sin ryttare åt det hållet ..
Kom och tänka på det nu, rätt intressant faktiskt.
Känns som att islandshästen bestämmer sig för att ta för sig mer och stressa iväg framåt medan "stora bruna" stressar upp sig och börjar hoppa och studsa, då helst på stället men lyssnar fortfarande på förhållningar från sin ryttare.

Nu flyter vi nog iväg från trådens ursprungliga ämne ..
Om du vill fortsätta diskutera så kan du PM:a mig, tycker det är intressant att prata om sånt här med "den andra sidan" eller hur man ska säga utan att låta helt konstig.

Missade så klart första halvan av tv programmet igår...visades mycket från islandshästtävlingen??

Någon som vet om det går i repris el går att se på internet??

Om du går in på svt.se och play så kan du få fram hela sändningen från matinén på sport/hästsport/annan

Sedan tycker jag fortfarande att man ALDRIG får förlora kontrollen på det sättet över sin häst när man är på den nivån.

Det läggs här väldigt mycket måsten på en ryttare som faktiskt även är en människa, vill bara poängtera detta "by the way":grin:

För några år sedan såg jag Kyra Kyrklund tappa kontrollen på en svart STOR springare, nu kanske inte likt JH, men de duktiga kan de med!!

En häst är ett flyktdjur det måste vi anamma. Var det någon som såg vilket bett han använde jämfört med de andra?

Vad jag vet är att det inte är hans häst och kan det vara så att han inte ridit hästen på ett tag?? Jag har sett hästen gå ruggigt kontrollerat och har man ridit på firmakeppni i ett ridhus vet man att även den mest mesiga och tråkiga häst blir taggad i en sån situation. Jag tycker inte det var ett dugg konstigt!

Att tycka, är din rätt, men jag ber om lite ödmjukhet bara. Döm inte så hårt, vad hade du sagt om han ryckt och slitit i hästen för att få stopp på den? Jag tyckte han ordnade det på ett bra och lugnt sätt, för jag såg hur han fick ta i när de saktade av till skritt. Synd bara att vi inte fick se Birkirs fantastiska trav.

Jag blev däremot inte så imponerad av Berserkur, då jag för första gången såg honom LIVE, men det är ju ett tungt underlag att visa på, som ska vägas in förstås.

Jag bara älskade flocken med skäckar:rofl:

Sedan efterlyste dottern en tävling för Elit-Youngrider, kunde inte Nett bla fått rida med sin vackre springare? Jag vet flera unga ryttare som vi anser borde fått chansen att visa sin kunnighet, de där gamla rävarna har vi ju sett år in och år ut.. Vi VET att de kan... satsa på de yngre förmågorna istället tycker jag. Eller en gångartsclinic :idea:

Visa att det inte är så lätt att rida tölt, låt Markne eller Gretzer eller varför inte Brink prova rida islandshäst? :love::love:

skrev:
Visa att det inte är så lätt att rida tölt, låt Markne eller Gretzer eller varför inte Brink prova rida islandshäst? :love::love:

Vilken fantastisk idé, det skulle jag kunna betala massor för att se! Vaför inte en clinic för dressyrryttare på hög nivå på islandshästar. Skulle vara enormt roligt att se!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar