Stockholm horse show 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stockholm horse show 2008

Fast i min tidning står det att lördagssändningen ska visa fredagens maskeradhoppning och från lördagens matiné...

Är det ens någon maskeradhoppning på fredagen?
Aja, vet inte programmet exakt, men jag kollade på svts hemsida och där stod det att det skulle va från islandshästtävlingen oxå, men vi får väl se vad dom visar imorgon då. ;)

Men imorgon visar de ju islandshästarna kl 15.30 på svt24 :d

Jag var idag och såg fm och em föreställningen. Är absolut inte islandshäst människa men jag såg tävlingen och det var...hmmm ....annorlunda....

Några frågor:

Varför rider de bara i höger varv? Särskillt i galopp borde man väl visa båda galopperna, vilket ingen gjorde.

Varför väljer en ryttare att INTE visa någont som helst av en gångart och får därmed betyget 0???

Sedan, HUR bedömer man gångarterna, vad tittar man på?
Inte hade jag och mina kompisar många rätt i vår bedömning iallafall.... Vad skiljer trav för islandshäst åt från trav för en annan häst, i bedömningen alltså? Hur bedöms det när en häst TYDLIGT passar när det ska vara tölt???

Varför rider de så fort, även när det skulle vara "arbetstempo" så for de runt i 100 knyck, tyckte iallafall jag.

Hoppas att någon av er insatta kan svara, för nog gav det mig en hel del huvudbry iallafall.

Om du syftar på en som galopperade istället för att trava, så berodde det (enligt referat från person på läktaren) på att han inte lyckades få hästen att trava. Inte att ryttren valde att inte visa traven.

De har förmodligen bara valt ett varv för att det var enklast. I en uttagning rider man visserligen bara ett varv och det varvet får man välja själv, men i en final kan man åka på att rida andra varvet.

Traven ska vara rent tvåtaktig med starkt sväv, stora framåtgripande rörelser och en fin form för att få höga poäng. Den ska dessutom gärna visas lite flashig, typ mellantempo.

I första hand bedömer man takten, utan ren takt överstiger poängen inte 5,0. Sedan bedömer man tempot, hur mkt hästen fladdrar med benen, hästens form och i sista hand ryttarens inverkningar.

Är du van att titta på tölt? Det är nämligen ganska svårt för ett icke tränat öga att se ren takt i tölt, då tölten har sekvenser av både laterala och diagonala hovisättningar.

Tölten ska alltså vara ren i takten, långsam i arbetstempo och jävligt snabb i ökat tempo. Hästen ska röra sig med höga knän och gärna med bra framåtgrip. Överlinjen ska vara rund/välvd och formen stadig. Inte nödvändigtvis i lodplan, men eftergiven och avslappnad. Bakbenen ska trampa in bra under kroppen också.

Arbetstempo visar de nog bara i tölten, och den SKA vara långsam. I trav och glp ska det vara arbets till mellantempo och då gärna lite snabbare och ballare. Dock ska man välja det tempo där hästen bär sig bäst, har bäst sväv, finast rörelser och arbetar med bra bakbens- och ryggaktivitet.

Blev du något klokare? Någon annan som har något att anmärka på eller tillägga?:laugh:

Trist att utbudet på islandsgrejer var så dåligt!! skulle köpa sadelgjord och stigläder och ev boots...men men

Sedan, HUR bedömer man gångarterna, vad tittar man på?
Inte hade jag och mina kompisar många rätt i vår bedömning iallafall.... Vad skiljer trav för islandshäst åt från trav för en annan häst, i bedömningen alltså? Hur bedöms det när en häst TYDLIGT passar när det ska vara tölt???

Varför rider de så fort, även när det skulle vara "arbetstempo" så for de runt i 100 knyck, tyckte iallafall jag.

Arbetstempo (som bara töltens första moment ska ridas i) definieras för oss osm att hästen ska kunna gå balanserat, utan att tappa takten på en 8-10 meter stor volt. Jag håller med om att en del red något för fort och det domarna då gör är att ta hänsyn till takt /aktion /och form och sedan gör poängavdrag för tempot beroende på hur mycket för högt det är. Kan tänka mig att många red lite fortare än på vanlig tävling, dels för showens skull men också för att hästarna kan vara något svåra att kontrollera. (något vi även kunde se på ryttaren som ej visade trav, det var som sagt inte medvetet...)

Gällande pass så var det ingen av hästarna som gick i ren pass även snabb tölt kan se ut så om man ej är van att titta. Pratar vi enstaka steg i pass (tex att hästen blir styv och spänd något steg) så kan domarna göra poängavdrag även där.

Varför väljer en ryttare att INTE visa någont som helst av en gångart och får därmed betyget 0??

Det är inget val man gör självmant.
Hästen i fråga är extremt stark och valde själv att sticka iväg i galopp istället för att visa traven ..

Tycker du har fått väldigt bra svar, men vill bara tillägga att jag tror att hästarna hade gått ganska annorlunda (förmodligen kortare i arbetstölten tex) om de var ute. Man tävlar ju inte islandshäst i ridhus i vanliga fall, så de är inte alltid så vana vid att springa omkring inne, med fullt med folk överallt och högtalare med vrålande musik osv.

Sen undrar jag bara om någon vet vilka skäckarna och ryttarna i showen var? :)

Det är inget val man gör självmant.
Hästen i fråga är extremt stark och valde själv att sticka iväg i galopp istället för att visa traven ..

Men om han inte KAN kontrollera hästens gångart och tempo så verkar det ju livsfarligt. Han prejade ju de andra flera gånger och det såg inte ut som om han gjorde något åt det. Då borde det väl vara något fel i utbildningen?
I ökad tölt så ficka han poäng 9 och då gick det undan kan jag säga och hästen hade en otrolig mekanik, MEN det var ju noll kontroll, hästen sprang gärnet och ryttaren åkte med.
Är inte den ryttaren en av sveriges bästa?

Sedan i arbetstölten så var det skimmeln som töltade helt klart annorlunda än de andra, men det var kanske normalt...

Sedan var det i traven där vi tyckte att skimmeln (igen) brde ha fått högra poöng, för det var verkligen taktmässigt, bärigt, Stoora steg mm. Kanske var det formen de drog ned på för den hade samma form i traven som i tölten och det ska de väl inte ha?

Under dagens matiné kommer showisisarna va me i invigning, julavslutning och där emellan en egen kadrilj tillsammans me två lusar. Mycket spännande kostymer ;)

Sen undrar jag bara om någon vet vilka skäckarna och ryttarna i showen var? :)

Har ingen koll på hela bunten, men en utav dom var iaf. vår lilla powniskäck, fast det var Mathilda Rolf som red honom :)

20437099.jpg

Trist att utbudet på islandsgrejer var så dåligt!! skulle köpa sadelgjord och stigläder och ev boots...men men

Ja jätte trist, jag hade velat ha läderboots i olika vikter men hittade bara magicboots, fick lov att köpa stigläder TopReiter från de som stod på överplanen såg inga andra någonstans :confused: Ska åka ner en sväng till i kväll och kika lite, MER ISLANDSHÄSTAR OCH islandssaker till nästa år ;P

Men om han inte KAN kontrollera hästens gångart och tempo så verkar det ju livsfarligt. Han prejade ju de andra flera gånger och det såg inte ut som om han gjorde något åt det. Då borde det väl vara något fel i utbildningen?
I ökad tölt så ficka han poäng 9 och då gick det undan kan jag säga och hästen hade en otrolig mekanik, MEN det var ju noll kontroll, hästen sprang gärnet och ryttaren åkte med.
Är inte den ryttaren en av sveriges bästa?

Sedan i arbetstölten så var det skimmeln som töltade helt klart annorlunda än de andra, men det var kanske normalt...

Sedan var det i traven där vi tyckte att skimmeln (igen) brde ha fått högra poöng, för det var verkligen taktmässigt, bärigt, Stoora steg mm. Kanske var det formen de drog ned på för den hade samma form i traven som i tölten och det ska de väl inte ha?

Bara för att ryttaren är duktig måste det inte alltid gå bra. Jag tycker han löste det bra i det här fallet. Han satt på en riktigt laddad häst och gjorde det bästa av situationen.

Knapplån

Jag har inte sett tävlingen som det pratas om här och har heller ingen aning om vilka hästar ryttare som diskuteras. Ett utomordentligt svar har ju redan Glaesir gett och min reflektion är mer allmän.

För många år sedan (1997) var jag på en stor hästmässa (equitana) i Essen. Där var det MYCKET westernuppvisningar men även allt möjligt annat mellan himmel och jord (så länge det var hästar med förståss:D).

Hur som helst var western"köret" helt främmande för mig (och mina medresenärer) och framstod som väldigt underligt. För en oinsatt (dvs jag) såg det ut som om de bara red fram och tillbaka i full fart, stannade och snurrade runt. Jag hade ingen möjlighet att bedömma vem som var bra eller dålig men förstod på publikens jubel att vissa tydligen var bättre än andra!

Jag har stor respekt för de som rider western (och alla andra som är bra inom sina grenar) men skulle definitivt behöva vara mer insatt för att kunna bedöma VAD som är bra och vad som är mindre bra. Roligt var det i alla fall i Essen och spännande att se så många olika dicipliner på ett och samma ställe

Usch det var verkligen dåligt utbud på shopping i år. Fanns ju ingenting :o Nu menar jag inte islandshästutrustning utan övrig utrustning. Samma saker överallt, lite tråkigt.. Hittade i princip ingenting.. Men fick med mig ett täcke, ett pullarträns samt ett pannband hem men det har varit bättre shopping helt klart.

Vem var det som vann islandshästtävlingen?

Det var Johan på Birkir om jag inte missminner mig.

*kl*
Jag kan förstå att det händer sådana här ting, speciellt i globen. Birkir har jag fått intrycket av att han är ganska het på gröten, och sen i globen där de är helt annorlunda med publik etc etc kan det ju hända att g
hästen sticker. Det är knappast ett val man gör. Och skenar en häst så är det lite man kan göra.

**knapplån**

Hej!

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så det finns en möjlighet att någon redan frågat om detta, men jag frågar iaf. å hoppas på att någon e snäller å svarar. :p

Täntke bara fråga om nåon vet vad som komemr sändas därifrån och vilka tider?

Syftar inte bara på det som har med isisar å göra utan alla event under hela helgen. :) Både shownummer och tävlingar.

Såg att någon hade skrivit att det skulle sändas isisgrejer halv 4 idag, men när sänds resten? Någon som har koll? :idea:

Tacksam för svar, vill inte missa ngt. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar