Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men imorgon visar de ju islandshästarna kl 15.30 på svt24
Sedan, HUR bedömer man gångarterna, vad tittar man på?
Inte hade jag och mina kompisar många rätt i vår bedömning iallafall.... Vad skiljer trav för islandshäst åt från trav för en annan häst, i bedömningen alltså? Hur bedöms det när en häst TYDLIGT passar när det ska vara tölt???
Varför rider de så fort, även när det skulle vara "arbetstempo" så for de runt i 100 knyck, tyckte iallafall jag.
Varför väljer en ryttare att INTE visa någont som helst av en gångart och får därmed betyget 0??
Det är inget val man gör självmant.
Hästen i fråga är extremt stark och valde själv att sticka iväg i galopp istället för att visa traven ..
Sen undrar jag bara om någon vet vilka skäckarna och ryttarna i showen var?
Trist att utbudet på islandsgrejer var så dåligt!! skulle köpa sadelgjord och stigläder och ev boots...men men
Men om han inte KAN kontrollera hästens gångart och tempo så verkar det ju livsfarligt. Han prejade ju de andra flera gånger och det såg inte ut som om han gjorde något åt det. Då borde det väl vara något fel i utbildningen?
I ökad tölt så ficka han poäng 9 och då gick det undan kan jag säga och hästen hade en otrolig mekanik, MEN det var ju noll kontroll, hästen sprang gärnet och ryttaren åkte med.
Är inte den ryttaren en av sveriges bästa?
Sedan i arbetstölten så var det skimmeln som töltade helt klart annorlunda än de andra, men det var kanske normalt...
Sedan var det i traven där vi tyckte att skimmeln (igen) brde ha fått högra poöng, för det var verkligen taktmässigt, bärigt, Stoora steg mm. Kanske var det formen de drog ned på för den hade samma form i traven som i tölten och det ska de väl inte ha?