Stockholm horse show 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stockholm horse show 2008

KL

Apropå att hopp-/dressyrryttare skulle få prova rida islandshäst så har jag sett det en gång. Hugo Simon red en skäck, sen minns jag inte så mycket mer. Minns inte när det var, men tror det var inspelat för ganska länge sen. Såg på video.

Okej, men då behöver du ju inte ha något mer förklarat! :) Jag syftade mer på att andra också ska se att det är en "riktig" häst och inte så hemskt annorlunda. Att vi också rider dressyr och inte bara rider i tölt heeela tiden eller liknande. ;) (Vad nu andra kan tro??)

Sedan så kan det iof va så att alla ser "sin" ras som speciell och vill att andra som inte rider den rasen oxå ska se det. Islandshästen är ju såklart speciell på ett sätt, men de flesta raser har ju något som är speciellt. Annars vore de ju inte av olika raser. :)

Vet inte om du blev klokare av det här men. XD

Lite klokare

Jan Brink har ridit Náttfaradís från Wreta på en show. (inte på Globen)

Jan Brink har ridit Náttfaradís från Wreta på en show. (inte på Globen)

Då väntar vi bara på motsvarande från isis folket då;) Om både Hugo och Brinken har gjort det. (Nu skojar jag, bäst att vara tydlig:))

Fast det gjordes ju på VM i Norrköping, Atli (hjärnsläpp och jag kan bara inte komm ihåg vems son han är) och Olil Amble klättrade ju upp på varsinn Lusitano (hjälp mig med stavningen här...)

Fast det gjordes ju på VM i Norrköping, Atli (hjärnsläpp och jag kan bara inte komm ihåg vems son han är) och Olil Amble klättrade ju upp på varsinn Lusitano (hjälp mig med stavningen här...)

Flera islandshästryttare har ju lusitanos också.

Men det blir ju inte riktigt samma sak eftersom många från början börjat rida på "de stora bruna". Men skulle nog va kul o ta in fler discipliner och byta med varandra. :)

Men skulle nog va kul o ta in fler discipliner och byta med varandra. :)

Vilken kul idé! Man kunde ju göra en variant på VM-finalen i hoppning - där finalisterna byter hästar med varandra. Men istället för fyra hopphästar ha en islandshäst, en hopphäst, en dressyrhäst och en körhäst t ex?! Där man på islandshästen ska rida tölt, på hopphästen hoppa ett par hinder, på dressyrhästen rida några i förväg bestämda rörelser och med körhästen ta sig igenom ett "körhinder". :bump:

Jag har frågat innan och gör det igen. Hur är den då egentligen?? Vad är det som är så speciellt? Vad är det som tydligen är så annorlunda, jämfört med andra hästar?

Jag frågar inte för att vara dryg utan för att verkligen få veta. Det måste väl finnas någon här som har sin bakgrund inom hopp/dressyrvärlden?!
Det är nog just här som misstolkningarna och fördomarna skapas.

Islandshästen ÄR INTE något speciellt i jämförelse med andra hästar - när man talar om ridningen.
Dom måste, precis som andra hästar, ridas mot bärighet och mjukhet för att kunna prestera max.

Sen har vi gångarterna som gör vägen mot målet ev. lite kurvigare .. Men absolut inte mindre viktig.
Om man har en obalanserad fjordhäst, så travar den oavsett om man ber den. Har man en obalanserad islandshästen så kan man ha otur att få känna på tölt/pass samt en blandning av alltihopa fastän man bad den om trav.
Det är där vi har det "speciella".

Jag red på tregångare innan islandshästen, både ponnyer och stora hästar.
Anledningen till att jag övergav dom med tre gångarter var just utmaningen med två gångarter till (plus det faktum att mamma skaffade sig en med 4 gångarter och jag började tävla.)
Det krävs mer känsla och specifikation (eller hur man ska uttrycka det) för att få fram det ultimata ur sin islandshäst, i varje gångart.

Nu svävar jag iväg igen.
Kanske ska fortsätta via PM ? :angel:

Hur som, ridning och träningsmässigt skiljer sig inte islandshästen från dressyrhästen. Målet är samma sak även om vägarna dit är olika.
Så ser iaf jag på det hela ..

*KL, lite allmänna funderingar*
Ang. clinics
Något jag skulle vilja se är en clinic med dressyr och islandshästar, där 1 ekipage på medelhög nivå och 1 ekipage på elitnivå i varje kategori är med. Ryttarna byter hästar (dressyrryttare på islandshäst och vice versa) och får prova på hur det är att rida "den andra sorten". Dressyrryttaren får prova på att rida alla gångarter samt även olika dressyrövningar och islandsryttaren gör samma sak på dressyrhästen. Skulle också vara kul att ha elitdomare inom varje gren på plats, en dressyrdomare som exempelvis jämför och förklarar hur man inom "dressyrvärlden" ser på tex. öppnor och slutor, och jämför dessa på hästarna. Sedan en islandshästdomare som gör samma sak med t.ex. traven och galoppen (dressyrhästen kan ju inte tölta)
Tror jag skulle vara jätteintressant och lärorikt för både islandshästfantaster och dressyrfantaster!

Angående vad som är olika
Gångarterna och storleken är det som skiljer hästarna åt i ridningen. Fast jag kan ändå säga att många av islandshästarna jag ridit som varit c-ponnyer och små d-ponnyer har känts som betydligt mer häst än många av 165-hästarna :p

Angående hur en ovan ser på islandshästtävlingar
Citerar här en bekant som följde med sin sambo på SM för nåt år sedan... "Jag fattar inte så mycket, de springer ju bara runt men fina är de iallafall!" :D
Hoppning och fyrspann till exempel är lätt att förstå även för ett totalt blåbär. River man så river man, enkelt att se. Dressyr är lite svårare men islandshästridning är nog svårast, då töltformen inte är en sådan form som storhästfolket så ofta är van att se som rätt form. Då blir det lätt lite attityden att hästarna bara kutar runt, för de är ju snabba också våra små raggsockor!
Jag tror att det skulle behövas en lite ordentligare förklaring för den stora publiken, av någon som är aktiv själv, tex Johan då. Förklara ganska enkelt men ändå så pass grundligt att de förstår mer, då blir det roligare att se på.

Jag tror att det skulle behövas en lite ordentligare förklaring för den stora publiken, av någon som är aktiv själv, tex Johan då. Förklara ganska enkelt men ändå så pass grundligt att de förstår mer, då blir det roligare att se på.

Det tror jag också skulle vara bra!
För de som kommenterat de senaste åren har ju inte den blekaste om tävlingsregler eller något.

Sen tycker jag att din idé med clinicen där de byter hästar skulle va riktigt intressant! Både att titta på, men oxå att få prova själv. ;)

DEN som kommenterat som senaste åren är en rolig men lite smått virrig kommentator :angel:
Han kommenterar en del på andra tävlingar också.

Haha precis... man får lite goda skratt ändå. ;) Men tänkte redan för några år sedan att de borde presentera islandshästen bättre, och då av någon som verkligen är insatt!! Det tror jag skulle göra mycket! :)

Haha, det blir inte svårt att få tag på ryttare till "islandssidan" iaf. Är det lika lätt på "dressyrsidan" är det ju nästan klappat och klart till nästa år då... ;)

Vilken fantastisk idé, det skulle jag kunna betala massor för att se! Vaför inte en clinic för dressyrryttare på hög nivå på islandshästar. Skulle vara enormt roligt att se!

På vm i Norrköping visades nåt sånt. Man bytte hästar med varandra . Kommer inte ihåg riktigt men en portugis, en svensk dressyrstjärna(dock inte Brink, Kerstin nånting) och en islänning bytte häst med varandra. Portugisen Borba hittade tölten rätt snabbt tycker jag mig komma ihåg. Kul att se var det!

Nån som kommer ihåg bättre kan kanske berätta vad som hände.

Jodå. De red ett töltprogram (dock i "Piggypace" ;)) och ett fyrgångsprogram (tror jag. eller det var nog femgång..? Hmm.)
Den som red fyrgångsprogrammet red riktigt bra och fick till tölten.
Töltprogrammet.. Nääe.. Blev grisepass hela rundan tror jag.

Islandsryttaren ville inte hoppa av hästen utan gjorde piruetter och grejjer ;)
Jättekul att titta på! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V