Stockholm horse show 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stockholm horse show 2008

Kerstin Dahlberg var dressyrryttaren.
Portugisen borde väl varit Julio Borba ? Eller tänker jag helt fel ?
Vem var islandsryttaren ?

Tror iaf att Lusitanon som var med var Odalisco, och honom förstår jag att man inte vill hoppa av. Han var även med i Globen under helgen, bl.a. under fredagens Fancy Dress show

Jag tycker bara att det är konstigt att man inte kan kontrollera sin häst bättre på internationell nivå, jag hade tyckt samma sak om någon av hopp eller dressyrhästarna hade remmat iväg i fel gångart i 5-6 varv.
Jag menar om den "skenade" i galopp, fast det ska vara trav, så undrar man ju vad den gjorde i tölt???
Jag både vet och fattar att man inte bara åker med när man rider tölt, det jag menade var att det såg ut så.
För mig som novis på islandshäst tävling, men inte på tävling generellt, så såg det väldigt amatörmässigt ut.
De jag tyckte var bäst var den ädla svarta hästen med den isländska killen och så tjejen på isabellen. Det var väl också de som kom 1 och 2, eller?!

Både i traven, fast han hade galopp;) och i ökad tölt var han i vägen och till och med prejade/störde de andra. Så såg det iallafall ut ifrån läktarplats.

Vi tyckte iallafall lika om skimmeln i arbetstempo tölt, att den var passartad, vaför fick han då ganska höga poäng för det, jag tror det var 6 och 7. Det var nog formen som drog ned i traven för han hade ungefär samma form som i arbetstölten.

Sedan vet jag att de islandshästar som tävlar på högnivå (och även andra) kan vara mkt höga i blod och ha mkt temperament. Men så är det ju även i andra sporter. Se tex på Qalle som var inne straxt innan, han har ju en hel del krut att bränna, änndå var han som ett gammalt ök i fredags mot hur han kan vara när han är på hugget. Även den 4 åriga dressyrhästen är det en 7 j''vla gas i, men även den höll sig i skinnet även om man såg att den var spänd.
Sedan blir det ju givetvis värre om man kommer i flock, men det måste man väl ändå träna på ganska mkt om man tävlar i den form som ni gör?

Det här något som händer alla, han kunde inte rå för att just den gången så väljer Birkir att inte trava, men oftast så visar hästen trav.

Men något jag undrar, kan man inte få typ gult kort i hoppning, typ alla rycker och drar jätte mycket i hästen mun, nån som har ett svar på det?

Men alla dressyrhästar på den nivån och nästan alla hopphästar gick på någon form av skarpare form.

Halvhalterna innan hindrena på hopphästarna ser ju inte alltid sådär jätteharmoniska ut heller :angel:

Men eller hur, lite ryck hit och lite ryckt dit.
På ett sätt borde det inte vara så konstigt att hästarna river och stannar framför hindrerna, det borde vara rätt störande och förvirrande när det sitter något på ryggen som vänder en åt 8 olika håll på 2 meter och sen så "oj, här kom det ett hinder", hästen hänger väl inte med ?

Det var två "islänningar", Olil Amble (fast hon är ju norsk) och Atli.

Kerstin Dahlberg var dressyrryttaren.
Portugisen borde väl varit Julio Borba ? Eller tänker jag helt fel ?
Vem var islandsryttaren ?

Tror iaf att Lusitanon som var med var Odalisco, och honom förstår jag att man inte vill hoppa av. Han var även med i Globen under helgen, bl.a. under fredagens Fancy Dress show

Om jag inte missminner mig var det Atli Gudmundsson som red Odalisco.
Det såg helt ok ut. Bättre än tjejen som red islandshästen.

Förutom de ryttare och hästar som redan nämnts var Johanna Berg - Baldur, Maila - Teigur, Carro Wintzell - Bliki, Emma Jönsson - Léttir, Elsa Madal - Letfeti som var med och red isis showerna

Och det var Julio och Kerstin som var med och red i våran kadrilj :)

Det här något som händer alla, han kunde inte rå för att just den gången så väljer Birkir att inte trava, men oftast så visar hästen trav.

Men något jag undrar, kan man inte få typ gult kort i hoppning, typ alla rycker och drar jätte mycket i hästen mun, nån som har ett svar på det?

http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPageWide____447.aspx?epslanguage=EN

Här kan du läsa det som gäller för hoppning. Sedan finna även TR I som är allmänna bestämmelser.

Det är väl knappast en tävling om vem som rycker och drar minst/mest.

Jag antar att man aldrig kan se någon som rycker och drar i en islandshäst.
Börjar bli trött på den här debatten nu. Det verkar finnas MINST lika mkt fördommar hos er med raggsockor som det finns på "vår" sida.

Jag försöker vidga mina vyer med att försöka förstå vissa saker och jag har fått många bra svar och även träffat många trevliga islandshäst människor. Jag skulle med glädje rida på en "riktig" islandshäst någon gång. Precis som jag har provat på att köra snabbjobb med travhästar (även annan körning både med brukshäst/klassisk körning ocg travhäst) och kommer att gå B-tränarkurs till våren, inte för att bli tränare utan för att LÄRA mig mera.

Jag hatar SEKTERNA som bildas kring raser, metoder, ridsätt och liknande. Hur ska man då kunna lära sig nya saker?? Sedan går jag självklart inte på allt "flumm" man stöter på, men då kollar jag fakta först och bestämmer mig sedan för att det är flumm.

För mig får ni göra vad ni vill med era hästar, skena vart ni vill eller vad som.
Vad jag än frågar så blir det mohugg typ; "Men hur gör ni med era hästar då? Rycker, piskar och skriker"

Det här hör inte till tråden, om du vill ta sånt här gör de via PM. Den är tråden är till för att skriva vad man skulle köpa i globen och visa vad man köpt. Inte att diskutera hur respektive ryttare rider sina hästar.

Vill bara säga mitt sista ord i diskussionen...
Du säger själv att du hatar "sekterna" som bildas kring olika raser, metoder etc. Ändå säger du "ni får göra vad ni vill", "lika mkt fördomar hos er" osv. Du kan inte motarbete grupperingen samtidigt som du bygger på den.

Hursomhelst, tillbaka till trådens ämne. Tack ni som vet vilka som red i showen :) Tyckte väl att jag kände igen några av dem!

De kommentarerna byggde på saker som hade sagts tidigare i tråden + att jag börjar trötta ur på er.

Nu tror jag snart att jag förpassar er in i flummhålet *ironi*

Jag köpte inget på Globen.

Ts här får du tillbaka din tråd.

Vassego

*kl*

Tittade nyss på islandstävlingen som sändes på TV.
Då hade vi ju faktiskt en insatt kommentator iallfall! :D Toppen! Verkar däremot inte som hon hördes för publiken utan endast för TVn. Hoppas att det nästa år går att få en insatt kommentator till publiken oxå! :)

Gunnar Werner som kommenterar och är speaker för islandshästtävlingen på Globen är Nationell domare för islandshäåst.
Så han är insatt.

/Malin

Jaha, så det var en bra speaker för publiken oxå? (Va ju inte där så jag vet ju inte ;)) Men då har de ju utvecklat från förra året!! :D

Synd att det såg ut som att det va lite folk på läktarna under tävlingen bara...

Ja, Gunnar har hela tiden varit spaeker för islandshästtävlingarn på Globen (så länge de funnits).

Och så skall jag heda nu:
Jag tycker inte islandshästarna gör sig tävlingsmässigt på SIHS!
De blir för små i den stora arenan. Det ser bara flängigt ut och publiken är i stort så okunnig om vad som bedöms att de inte vet vad de kollar på.
Hästarna är ofta toppade till SM/NM/VM på sommaren och är inte på topp i november och på en del ekipage förstår jag att folk i gemen tycker det ser fel ut med så långa karlar på små hästar (även om hästarna inte har minsta problem med det och ryttarna är välbalanserade).
Nej, det ger oftast bara fel intryck.

Fram för en clinic istället!

Förra året var det dock en stor kadrilj där även tävlingshästarna deltog, som hette Nordic Light. Det var i mina ögon den bästa kadriljen någonsin på Globen!

Jag jobbade fred-sönd på Globen och är väldigt trött på småungar som tillverkar egna band att smita in med (och blir arga som bin när man tar dom), folk som ser surt på en då man påpekar att "du har en biljett som det står B21 på och nu försöker du sätta dig på A23, det är ett etage fel" (även om man säger det silkeslent, för de kan ju faktiskt sett fel) och på en del av de andra funkisarna.
Samt en del av (tävlings)ryttarna som tror de äger hela stället och får göra precis som de vill.

Tyckte annexet rent ut sagt sög. Nästan inga mässpriser, bara samma grejer överallt och inget vidare utbud.
Drakboda enda islandshästinriktade stället.
Köpte några billiga spön, ett par handskar från Horze (FinnTack) och ett par neoprenboots.

/Malin

Ja jag menade inne på Globen, inte på TV.
Jag har inte sett det på TV.
Bra om de hade en bra kommentator där med!

/Malin

Ja det stämmer nog. Tycker iaf det är bra att de har en insatt kommentator både för publiken i globen och för publiken framför TVn. ;)

Ok!
Gunnar är en väldans bra speaker!

Den som pratade i TV sändningen berättade om hur olika saker bedöms, vad som kan dra ned poängen, och hur man ska se på saker. Svarade dessutom väldigt bra på den "icke islandskunnigas" emellanåt lite korkade frågor.

Jag var mkt nöjd med den som pratade!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar