Jag tycker bara att det är konstigt att man inte kan kontrollera sin häst bättre på internationell nivå, jag hade tyckt samma sak om någon av hopp eller dressyrhästarna hade remmat iväg i fel gångart i 5-6 varv.
Jag menar om den "skenade" i galopp, fast det ska vara trav, så undrar man ju vad den gjorde i tölt???
Jag både vet och fattar att man inte bara åker med när man rider tölt, det jag menade var att det såg ut så.
För mig som novis på islandshäst tävling, men inte på tävling generellt, så såg det väldigt amatörmässigt ut.
De jag tyckte var bäst var den ädla svarta hästen med den isländska killen och så tjejen på isabellen. Det var väl också de som kom 1 och 2, eller?!
Både i traven, fast han hade galopp
och i ökad tölt var han i vägen och till och med prejade/störde de andra. Så såg det iallafall ut ifrån läktarplats.
Vi tyckte iallafall lika om skimmeln i arbetstempo tölt, att den var passartad, vaför fick han då ganska höga poäng för det, jag tror det var 6 och 7. Det var nog formen som drog ned i traven för han hade ungefär samma form som i arbetstölten.
Sedan vet jag att de islandshästar som tävlar på högnivå (och även andra) kan vara mkt höga i blod och ha mkt temperament. Men så är det ju även i andra sporter. Se tex på Qalle som var inne straxt innan, han har ju en hel del krut att bränna, änndå var han som ett gammalt ök i fredags mot hur han kan vara när han är på hugget. Även den 4 åriga dressyrhästen är det en 7 j''vla gas i, men även den höll sig i skinnet även om man såg att den var spänd.
Sedan blir det ju givetvis värre om man kommer i flock, men det måste man väl ändå träna på ganska mkt om man tävlar i den form som ni gör?