Sto familjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 13 208
Sv: Sto familjer

Nu har ju sussisus hjälp dig med stofamiljsfrågan (eftersom hon har bättre koll på stona än vad jag har ;) ), men vill du veta något om hingstarna kan jag hjälpa dig! :)

Om Concarneau 522 (53) står det i den"Privata hingstkalendern 1994", Concarneau har inte varit i svensk avel sedan 1978. 1979-81 var han utlånad till statsstuteriet Piber i Österrike för att exporteras till USA 1982. 1991 kom han åter till svensk avel. Åren 1975-78 betäckte han sammanlagt 36 ston. Totalt har 9 avkommor placerats på tävlingsbabab varav 2 i msv A hoppning och 2 i nsv fälttävlan. Mest framgångsrik är Cona Kitt med ett 80-tal segrar och placeringar i msv B-A. Sonen Con Brio är exporterad till USA, har blivit 2:a i Third Level vid East Coast Championships och är därefter placerad i svår klass. Dottern Coquinet fick 40 p och diplom vid ASVHs besiktningsresa i USA 1993. Concarneaus mor Confetti hade 17 placeringar i msv och 6 placeringar i svår hoppning.

Åsa

Glömde, han dog 1994. Stod i svensk avel 1975.79, 1991-1994.

Vill veta allt! :) Ston som hingstar! Tack för all hjälp! :bow: All info är intressant Görel! Sussisus - då vad det som jag trodde - stofamiljen går bara genom u-uu-uuu etc. Blev lite förvirrad när andra här på forumet blandar in ston på hingstlinjerna och pratar om stofamiljer. Trodde ett tag att jag "blandat ihop det", men inte alltså. Phu! Ingen altzheimers ännu då. ;)

Tack för infon! Undrade lite kring Concarneau, men nu klarnade det. Vet att han stod här på västkusten när han kom tillbaka, men visste inte varför och hur länge. Men din info förklarar delvis varför man inte ser så många avkommor efter honom. Han var helt enkelt inte här länge nog! Sen kanske han inte var marknadsförd eller helt enkelt inte poppis.

En vän till min vet. red honom (Concarneau) under hans tidiga år och hon sa att han var en mycket trevlig individ som funkar fint i alla discipliner. Kändes bra att höra!

Någon som har någon åsikt om stammen vad gäller avel? (Hon är dräktig med LÁcteur, avkomman tänkt till mej själv. Påläggskalv helt enkelt)

ALLA åsikter och all info är välkommet! Positivt som negativt.

towe skrev:
Finns det något intressant om F 3 som mitt sto tillhör? :bump:

Det här skrev jag i "stofamilj 6"-tråden:
Det är en Flyinge-familj, grundad av Calnalla 1863 (som importerades 1924, 5 år gammal, från Hannover).
Den är inte speciellt stor familjen - 1976 fanns det endast 32 ston i aveln.
Här i Sverige alltså, för enligt Våra Stofamiljer tillhörde Canallas mor Amakosa (Han.VII 290) "en välkänd och i Hannover tämlingen utbredd stofamilj".

Hingstarna:
Senegal 230, Tirpitz 238, Uncle Sam 249, Demmin 309, Ravello 405, Trumf 420, Gassendi 422, Playboy 445, Isar 364 och onumrerade Stamer (som föddes i Hannover och importerades som 3-åring).
I aveln är det väl Trumf som gjort bra ifrån sig.

Tävlingshästar:
Gassendi - svår dressyr i Tyskland
Playboy - medelsvår dressyr
Demmin - som kastrerad tävlade i dressyr under namnet Dansör
Sultan - svår hoppning
Jason - svår dressyr
Paradise - svår hoppning
Hurra - svår hoppning
Sammanlagt fanns det 1976 27 pristagare - de äldre pristagarna är mestadels dressyrhästar, men numera även hopphästar.

Roligt att du engagerar dig! Men för egen del är jag bara intresserad av det egna stoets stam. Fast....nu när vi ändå är inne på det....någon som har ett bra sto för utlåning till avel? Alternativt till salu? Helst dressyrstam men hopp är helt ok om "yngligens" prestationer ger bra signaler.

*passar oxå på att låna "knapp"*

Jag har ett sto ifrån familj 4 som är efter Trombon.. hon heter ( Hedvig 04-94 2747) var kan jag hitta mer info om henne?
Vore tacksam om någon ville hjälpa mig..
:banana:

Ditt sto är ur familj F.4, Gakenda-familjen.

F:et betyder att det är en familj som uppstod på Flyinge, familjerna F.1 till F.6 finns, där F.2 är den största och F.6 den minsta. Dom familjerna ska alltså inte förväxlas med de "vanliga" familjerna 1-6.

Här http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid46 kan du hitta stam och avkommor till just ditt sto :)

Nu ger jag mig in i detta...intressant!

Har 2 ston Lady som tillhör stofamilj 29, hon är u. Mimmi 12557 & Goldie som tillhör stofamilj 10, å hon är u. Juanita 15722.

Finns det någon spännande info om dessa 2 stofamiljer å kanske några kändisar??

Hade vart kul å få veta lite mer...

10 är en liten familj. Jag gissar att Niklas 916 är dagens mest framstående medlem. Hans mormorsmor Eartha Kitt, född 1958 e Corso u Florida 5701 e Vallon xx u Florence 3507 e Ingaild - Yngve I - Jorus - Elfenbein - Samuel - Arrest tävlades upp till svår hoppning av Caroline Asker (och kanske Bi Wethje också?) och användes sen i aveln där hon fått en del ättlingar som tävlats i hoppning.
Någon annan gren av familjen känner jag inte till.

29 är ännu mindre, och den ende kändis jag känner till är hingsten Idealist, som levde 1951 - 1970.

Görel, tillhör min unghäst någon stofamilj?

Mitt gamla sto tror jag gör det.
Hennes mor heter Ironica e, Immer u, Golou som var efter Gaspari.

Jaha...där ser man. Inga kändisar här inte :(

Tack för infon. :bow:
Ston är ju lite värre att få fram info om än hingstarna så det är alltid kul att få veta lite.

mimus skrev:
Görel, tillhör min unghäst någon stofamilj?

Mitt gamla sto tror jag gör det.
Hennes mor heter Ironica e, Immer u, Golou som var efter Gaspari.

Golou tillhör stofamilj (54), den absolut senaste numrerade familjen.
Souvenir 412, Tintoretto 416 och Bratin 541 är tre av hingstarna. Så har vi ju kungens häst Silverdream, som innan reds av Ilse-bill Becher (Tyskland) i svår dressyr. De vann tillsammans 25 segrar innan Silverdream 1974 skänktes till vår kung.

Ungstoet tillhör ingen numrerad familj. (jag hade fått för mig att hon var en 14, men där var jag helt ute och cyklade :( )

Det där med familjer, hur kommer det sig att en "familj" får ett nr?
Och vem bestämmer det?

Men jag hittar ingenting om mitt sto där... :confused:

Hade ju varit så kul att hitta info om henne där..

Kramar!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka