Sto familjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 13 208
Sv: Sto familjer

Vill du veta specifikt om din egen häst får du lägga ut en annons bland efterlysningarna.

På länken du fick skriver du in hennes namn eller reg nr, och så kommer det upp info.

Jag läste i inledningen till boken "Våra stofamiljer" att stofamiljerna började numreras av Hodder Stjernswärd efter tyskt mönster.

Ok..men jag hittade inte henne där även att jag skrev in både namn och reg nr osv.. men sen när jag skrev dit hennes mamma så hittade jag henne! :)

Men sen så hittade jag BLUP sidan och jag kan inte så mkt om det.. vad är liksom maxpoäng på typ ext,gång,hopp osv?

Man har mkt kvar att lära! :idea:

Visst är det roligt att lära sig :)

Det finns inget maxtal på BLUP-siffrorna, men 100 ska vara snitt. Alltså är värdena över 100 över genomsnitt och värdena under 100 under genomsnitt! Sen ska man inte stirra sig blind på siffrorna, utan se dom som en vägledning!

Sv: Sto Familj 8

backafall skrev:
Hej,

Familj 8 är en välmeriterad stofamilj och därifrån kommer bla Chopin som tävlade GP dressyr med Solveig Lundbäck. Fairy som var med i 6-års championatet i år med Kerstin Dahlberg på ryggen kommer även hon från samma möderne.

mvh
Tess
Utökar informationen om stofamilj 8.

Min häst Joyride är e. Weltman u.Cherie ue. Happy Day, uu. Chanell- Good Luck II- Good Luck. Han deltog i fyraårschampionatet förra året och har i år en helbror (Chaplin)som skall starta i samma klass. Själv ska han starta 5-årsbreeders.

Stofamilj 8 har rykte om att ge mycket goda bakbensrörelser och vissa ston kan ge små avkommor.

Ytterligare en framgångsrik häst är Dylan e. Don Schufro u. Caprille uu. Cherie som fick hela 53 poäng på treårstestet 2003. Det finns fler som jag inte har i huvudet just nu. Jag har hört att det ska vara en riktig prestationsstostam.

Nyfiken på mer information. berätta gärna om era familj 8 hästar!

Mvh Monika

Som jag förstått det tillhör mitt sto stofamilj 4 eftersom hennes mormor Gansy (4) 13045 är den första numrerade stoet jag hittar i hennes stamtavlar, är det rätt eller har jag missförstått?

Mvh
Camilla :confused:

Senast ändrad:

ch791022 skrev:
Som jag förstått det tillhör mitt sto stofamilj 4 eftersom hennes mormor Gansy (4) 13045 är den första numrerade stoet jag hittar i hennes stamtavlar, är det rätt eller har jag missförstått?

Mvh

Åh, stofamilj (4) - en av mina numrerade favoriter. :)
Ridskolan har haft 2 hästar + en privathäst från den familjen (privathästen är dessutom lillebror till en av ridskolehästarna).
Gansy är just mormor till de två syskonen (Paulina 22657 heter deras mamma).

Vad som menas med först numrerade sto är det som först hamnade i stamboken av alla familjens ston. Dvs. Borussia 469 S.S. II (en skånsk stambok, innan det blev en heltäckande stambok för alla halvblodsston i hela Sverige). Hon föddes 1883.
Är du med mig så långt?
Du får alltså gå så långt tillbaka i ditt stos stolinje som du bara kan.
Gansy är ju alltså det sist numrerade sto i ditt fall. ;)

Få se om jag kan få det här rätt, men Gansy borde vara Borussias dotterdotters dotterdotters dotterdotters dotterdotters dotter.
Familjen kallas just för Borussia-familjen.

Skulle tippa på att Pontus 497 är mest kända familjemedlemen.

Senast ändrad:

ch791022 skrev:

Mvh

Ops, kom just på att det hade räckt med att jag skrivit att "ja, det är rätt att ditt sto tillhör stofamilj (4)". :o :)
Jag blev bara så glad att hitta en kusin till Kalinka och Berlin (hanna_shetland vet vilka hästar jag menar ;) :D - det är ju de två som är barnbarn till Gansy, ridskolehästen och privathästen i stallet).

jag vet att Lisbeth och Bertil Hansson i Ljungskile avlar på ston som härstammar från Kalmia. Det har/ hade två ston som heter Klara och Kaliss(mamma till Wiweca Schenholms Nobel)

Kan ni berätta något om stofamilj 37? Några kändishästar??:) Eller annat intressant?

Hej sog att bajkal447 var en av era bästa hingstar i era stofamiljer.idag är han 24 år jätte fin för sin ålder:)
ja vill gärna veta mer om honom och hans bakrund.
P.S jag tar hand om honom

Hingsten Bajkal 447 var född 1965 och kastrerades 1968, så han kan inte vara 24 år idag, och var inte en av halvblodsavelns bästa hingstar.

Bajkal betäckte som treåring i Västra Hoby. Vid bruksprovet på hösten gjorde han någon miss och dåvarande chefen på Flyinge sa att det är lika bra att kastrera honom så man slipper få kritik för att allt släpptes igenom, det visade sig att hans enda årgång var väldigt bra.

Gick han inte åtminstone msv hoppning efter kastreringen och fick dottern Brandy Wine (eller något liknande) som gick svår?

Jag har hört rykten om att han gick för långsamt på slätloppet och att det var därför han skars.

Låter bekant (första meningen), det andra har jag ingen aning om. På ridskolan jag höll till på kom en Bajkalavkomma som sades ha löshoppat 1.90, men att ägarna inte var nöjda med det. Minns att han hade rätt bra hoppteknik, bra takt i både trav och galopp.

Det är en Flyinge-familj till att börja med, kallas Gakenda-familjen.
För Gakenda heter första stoet, fick stamboksnumret 2218 - född 1925 i Hannover och importerad som femåring. Död 1930.
Mamma till 3 avelshingstar (Indigo 106, Khedive 134 och Reval 213) och 7 stamboksförda ston - bl.a. Gakenda II 2682 och Gakenda III 2994.
Det är Gakenda IV 5889 (dotter till Gakenda III) som är mamma till Ganesco 503.

Hingstar:
Indigo, Khedive, Reval, Arkimedes 288, Filosof 479 (Ganescos storebror), Hertigen 505, Gondoljär 492, Valhall 262.
Samt de onumrerade hingstarna Cymbal, Hasse och Glan (man började numrera hingstarna med början på 101 med Flyinges hingstar som föddes 1930 - alltså är Indigo född detta år).

Inga "färskare" kändisar ur denna stofamilj?

Om jag fattat det rätt nu, så är stofamilj 5 den största & F.2 den näst största.
Men vilken är den minsta, numrerade, stofamiljen?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken vagn?
  • Fettisdagen
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur