Sto familjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 13 208
Sv: Sto familjer

OjOj vilken UNDERBAR tråd! Vilka böcker har ni o slår i?? (nybörjare på området *skäms*) Å var får man tag på dem?

Tigger lite info.. *ler*
Vilken stofamilj tillhör Nobless 22793 e.Nebraska 627 u.Anaria 15251
ue.Utrillo uu.Arietta???
Supernyfiken??
:bump:

Den boken som har mest info heter "Våra stofamiljer" av Stig Facht. Den gavs ut 1976 av ASVH, men dom har nog inte haft den i lager på tio år. Vet inte om den finns på något bibliotek.

Stoet du frågar efter tillhör inte någon stofamilj, det är långtifrån alla hästar som tillhör en stofamilj.

Oki ny fråga ;) Hur får man tag i stamböcker? Det borde finnas på internet (kanske finns, lite rookie som sagt) .
Man är ju intresserad men vet inte var man ska börja!

ASVH säljer stamböcker, kolla deras hemsida. Sen kan det finnas stamböcker som privatpersoner säljer på radannnonserna på bukefalos.
En del bibliotek har oxå stamböcker.

ASVH rear ut stamböcker från 1975 och framåt. Äldre stamböcker måste du köpa via annons. De kan kosta över tusen spänn styck.

Dilli_Blue skrev:
Hm, intressant att läsa.. Nån som vet nåt om stofamilj 2..??

Återigen en "svensktillverkad" familj - om man nu får säga så. Det sto som anses var urmodern - Betty - föddes i slutet av 1800-talet i Södra Sandby nämligen (man vet inte om hennes mor Stradella är född i Sverige eller om hon importerades från Hannover).

Onumrerade hingstarna som tillhör familjen är:
Stradelton, Avanti, Homér, Gamäng - som alla fyra är välkända inom halvblodsaveln. (Gamäng är förövrigt en av mina favoriter bland de onumrerade hingstarna :) ).
Därefter de numrerade:
Fenix 330, Picasso 400, Biarritz 294

Medelstor familj, med rätt många tävlingshästar - dock ingen jättekänd (vad jag vet genom Våra Stofamiljer ;) ).

Inte bara med hjälp av stamboksnumret, nej.
Alla hästar tillhör en stofamilj - oavsett ras (utom hästar med okänd härstamning, men det säger sig ju självt ;) ).
Stamboksnummer är något stona/hingstarna blir tilldelade när de kommer in i de olika stamböckerna, det har ingenting med stofamiljen att göra.

Om du har ett registreringsbevis på din häst så kan det gå att se på direkten - men då ska stofamiljen vara numrerad.
Då står det t.ex. Tiara (46) 15109 eller Tiara 15109 (46) på mammans plats.
Är stofamiljen onumrerad får man lov att söka genom hela stolinjen på mammans sida för att kunna klura ut vilken stofamilj hästen tillhör.
Det finns nämligen familjer som är nästan numrerade. :smirk: I boken "Våra Stofamiljer" heter de t.ex. A.11 eller B.37 (det är dessa som står på tur att få "riktiga" nummer).

Jag hoppas att jag inte förklarade alltför krångligt. ;)

Nejdå, jag förstår...tror jag...! :D
Jag har inte regbeviset här, men vet förstås stammen. Så hittade jag stamboksnumret på resultat-sidorna, men där fanns inget stofamilj-nummer med. Nåja, får väl hem och kolla!

Kan kolla om du vill, jag är hemma och har inget för mig just nu (mer än att jag borde fixa middagsmat förstås ;) ).
Kan ta det pm-vägen.

Peder Spjuver gick väl svår till slut?
Han var väl skengalen i början av sin karriär, så jag tycker även att det namnet är härligt! :D
Han var duktig, men hörde inte till sin eras absoluta topp?
mvh

Jag måste bara få säga hur grymt imponerad jag är av er avels-gurusar! :bow: Här finns så otroligt mycket kunskap och vetande. Jag har suttit och bläddrat igenom gamla inlägg om bl.a stofamiljer, och det är så härligt att läsa konversationer där ni verkligen bara fiskar upp all möjlig information ur minnet.
För oss som inte är så insatta är det en guldgruva, tack allihopa! (ingen nämnd, ingen glömd... ;) )

hoppsann skrev:
Peder Spjuver gick väl svår till slut?
Han var väl skengalen i början av sin karriär, så jag tycker även att det namnet är härligt! :D
Han var duktig, men hörde inte till sin eras absoluta topp?
mvh

Vet ärligt talat inte, står i Våra Stofamiljer att han "var en hoppare av stort format".

Trissa skrev:
Jag måste bara få säga hur grymt imponerad jag är av er avels-gurusar! :bow: Här finns så otroligt mycket kunskap och vetande. Jag har suttit och bläddrat igenom gamla inlägg om bl.a stofamiljer, och det är så härligt att läsa konversationer där ni verkligen bara fiskar upp all möjlig information ur minnet.
För oss som inte är så insatta är det en guldgruva, tack allihopa! (ingen nämnd, ingen glömd... ;) )

Minnet och minnet - vi har bra böcker att kolla i. ;)
Men jag tackar. :D

Jag skulle också vilja veta lite mer. Vilka ston är numrerade och hur numrerar man sitt sto efter numrerade stammar? Ska ditt sto kunna härledas via stona ner till ett numrerat sto, eller? Lite förvirrad :crazy: . Försöker lära mig så mycket som möjligt men det går inte fort. När jag tror jag börjar få lite koll kommer jag snart på att jag inte har det. Eller som man brukar säga - ju mer jag vet dess mer vet jag om vad jag inte vet. Här är i alla fall mitt stos stam. Någon som vill hjälpa mej? Stostammar och gärna mer info om vissa hingstar, ex Hassle. Concarneau exporterades till USA men måste ha återvänt då mitt sto efter honom är född 1993. Någon som vet varför han kom tillbaka och hur hans karriär såg ut?

Om nedanstående ser förvirrande ut så har jag lagt in henne på www.allbreedpedigree.com. Hon står långt ner på listan över hästar med namnet Lilly. Tredje eller fjärde om jag inte minns fel.

LILLY
dk ch 162 cm 1993
SWEDISH WARMBLOOD CONCARNEAU*
ch 1.61m 1972
SWEDISH WARMBLOOD CARACAS*
dk ch 1.61 m 1959
SWEDISH WARMBLOOD JOVIAL*
br 1.63 m 1952
SWEDISH WARMBLOOD BOHEME*
br 1,66m 1928 PRINTONAN BOY* br 1.62m 1920
GRANADA br 1915
MASCOTTE TROTZ ch 1930
MEDUSA dkb/br 1.60m 1935
ERNA
br 1.62 m 1943
SWEDISH WARMBLOOD EROS*
b 1.69m 1926 ATTINO* ch 1.59M 1910
TASMANIA 1913
MAJA
br 1.67 m 1933 HUSAR ch 1.59m 1929
ULLA
CONFETTI
ch 1.63m 1956
SWEDISH WARMBLOOD VITAL*
1942
SWEDISH WARMBLOOD ONKEL*
ch 160 cm 1936 HUMANIST* ch 1.58M 1916
DIANA ch 1930
HILLEVI*
ch 1.57m 1929 INGRABAN* b 1.68M 1925
NEMESIS* b 1910
ELONA
ch 1.59m 1945
SWEDISH WARMBLOOD EGAL
ch 1.68m 1926 SCHWABLISO* ch 1.65M 1914
GOLDEN CHERRY
DALONA DACKE* ch 1.66M 1925
BELLONA b 1.70M 1924
LYCINDA
ch 1.56cm ~1989
SWEDISH WARMBLOOD HASSLE
blk/br 1.65 m 1984
SWEDISH WARMBLOOD HERKULES*
blk 1.65m 1971
SWEDISH WARMBLOOD GASPARI*
ch 1.63m 1949 PARAD* ch 1.57m 1937
RUSSI ch 1.54m 1937
KALMIA*
blk 1.62m 1959 HEIMDAL* ch 1.58m 1950
KATJA blk 1941
HASSEL
SWEDISH WARMBLOOD HAAKON*
blk 1.68m 1962 TRAUM br 1939
AMADINE blk 1.64 1947
BLAELD
1970 HURRICANE* blk/br 1.64m 1948
SAKURA br 1960
LINDY
SWEDISH WARMBLOOD FALSTAFF*
b 1.62m 1969
SWEDISH WARMBLOOD UTRILLO*
br 1.63m 1962 ERNOE blk 1.62 1954
ANISETTE 1953
BONIANA*
br 1.66m 1951 BOHEME* br 1,66m 1928
MILLA blk/br 1.56 m 1942
LYDIA
SWEDISH WARMBLOOD DIAMANT*
ch 1967 VAGABOND* b 1.66m 1963
LENA ch 1961
LOLITA SOUVENIR* ch 1.67m 1960
SENORITA b 1,54m 1959
* - Photo Available

Bara några tillägg till ovanstående. Gjorde ändringar men övergick visst tiden för möjlighet till ändringar. Så...

Först - självklart menar jag inte att man själv numrerar sitt sto. Vad jag vill veta är hur stoet räknas till en viss stofamilj. Räknas det inte via stona i rakt nedstigande led? I mitt stos stam finns flera trådar till olika stofamiljer om jag inte fått fel uppgifter, men jag kan inte se några nummer inom parantes för stona i hennes ID-handlingar.

Görel - du verkar ha stenkoll! Kan du hjälpa mej? Och till alla andra - jag vill gärna veta mer om hästarna i stamtavlan.

Om man säger så här - Görel har koll på hingstarna och jag på stona. :D (Närå, Görel kan en hel del om sto-sidan också ;) ).

Det är bara stolinjen - u, uu, uuu osv - som du kan kolla på om du vill veta till vilken stofamilj din häst hör. Alla andra ston är borta ur diskussionen, om man säger.
Om du inte har någon numrerad stofamilj, så finns det inget nummer som visar det - dvs din häst tillhör en onumrerad stofamilj (som det finns betydligt fler av än de numrerade ;) ).
Det finns 60 numrerade stofamiljer inom halvblodsaveln: (1) till (54) och (F.1) till (F.6) (De sex F.-familjerna har sitt ursprung på Flyinge därav F:et). Utöver dessa måste det säkert finnas över hundra onumrerade familjer.
Och dessutom kan ju din häst tillhöra en annan ras stofamilj - t.ex araberna eller engelskt fullblod.
Om jag nu får vara så fräck och använda Trissas häst som exempel så visade det sig att hennes häst tillhör familj 14 inom engelska fullblod-familjerna. :)

När det gäller din häst, så har du ju råkat få med hingstarna också - men jag ska kolla på Allbreed och försöka lista ut.
Jag återkommer. :) (Och när det gäller Allbreed finns inte alltid numrena på stofamiljerna med)

Hovdam, din Lilly tillhör en "nästanumrerad" stofamilj - som i Våra Stofamiljer benämns (A.14).
När de en gång började numrera familjerna så tog de hänsyn till antalet ston, hur många tävlingshästar och liknande som familjen producerat när de beslutade vilka familjer som skulle få nummer - och så fanns de ju de familjer som var nästan kvalificerade att få "riktiga" nummer, som då (A.14).

Så här ser Lillys stolinje ut:
Lycinda 21325 - Lindy 20537 - Lydia 11739 - Lolita 8506 - Senorita 9908 - Cervanta 5681 - Mignon 5368 - Mariana 2175 RÄc - Carmen (inte stamboksförd, familjens första namngivna sto)

Jo, just det, och så det här med hingstarna/valackarna - de kan tillhöra en stofamilj men aldrig föra den vidare.
Det är bara stona som kan utöka en stofamilj (liksom att det är bara hingstarna kan föra vidare en hingstlinje ;) ).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31