Sto familjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 13 208
Sv: Sto familjer

Min pållas mamma är e. Lambert ue. Piaff. Alltså linjeavlad på Gaspari. Lambert är ju e. Emir som är e. Gaspari. Så hingstarna är det inte så svårt att få fram info om.

Ni verkar ha koll på detta med stofamiljer :D pållans mamma verkar tillhöra stofamilj 14, vad finns det för info om denna stofamilj?

Tack på förhand!
/Lizzie

Lånar knapp...
Vilken rolig tråd att läsa :bow: Kul att stotrådarna får ligga kvar nu!

Jag hänger på med en fråga till, lite klurigare kanske men någon kanske kan hjälpa mig!
Jag har inte min hästs pass här så jag kan inte kolla om han (hans mamma) tillhör någon stofamilj, kan man kolla det någonstans?
Han är undan Alma ue, Anart uu, Ritsa (eller ria?) uue, Rockad. uppfödd av Bäcksorkars AB på Gotland.

Senast ändrad:

(14)-familjen är en av mina favoriter - kan bero på ett en privathäst i stallet (stod där på 80-talet) var halvbror till Martini 744 och Prego!
Hade inte ägaren varit tvungen att ta bort Gorm (privathästen) vid 10 års ålder hade nog även han blivit en mycket bra dressyrhäst liksom sina bröder.
Deras mamma hette Nina 9500.

Familjen är svensk, fanns i början mest på Öland (första stamboksförda stoet Zuleima 199 RÄ II såldes dit).
Kallas Zuleima- eller Röhälla-familjen.
Är väl inte så där jättestor, men har ändå hävdat sig mycket väl på tävlingsbanorna.
Blåtunga (häftigt namn) hoppade i OS (tyvärr har jag inte koll på när).
Peder Spjuver, Blåtungas helbror, hoppade han också.
Även hingsten Negus 388, som kastrerades, blev en storhoppare.
Samt: Åskmolnet 483, Escapad, Röhäll, Cerdi 6529.
Sen kom då Martini 744 och Prego 9026 (tävlade även under namnet Master JCB).

Hingstar:
Åskmolnet, Cordon Bleu 461 (morbror till Martini), Corso 305, Mandat 157 och Toreador 418.

Nelle, din häst tillhör en onumrerad stofamilj.
En gotländsk stofamilj (vilket syns på de hingstar - och ston självklart - som finns längre bak i stammen).
Urbino 430 tillhör samma familj.

Så här ser din hästs stolinje ut:
Alma 17262 e Anart 583 u Ria 12991 e Rockad 406 u Juva 12480 e Jovial 369 u Miss 6198 e Mistral xx u Nella 4763 (Urbinos mamma) e Nerox 207 u Irsa 2049 RÄc e Brûleur u Irma 1407 RÄ III e Schwaprim u Stina 1408 RÄ III e Alsund u Ulla e Ulux u Effi e Effronté u - e Tor

För att ta ett exempel så är Irma född 1921 hos en C R Kristoffersson i Bäcks i Väte, Isum på Gotland.

Tack för ditt svar! Kul att få reda på lite mer om just stostammen. Följer man "stosidan" så kommer jag utan problem till Zuleima

Min pålla heter L'Oiseau född 1998
Här följer stosidan!
La Mer f. 1982
Dinette f. 1966
Dionett f. 1962
Santhussa f. 1954
Jakita f. 1939
Sonny f. 1932
Daisy f. 1925
Svarta f. 1908
Zuleima f. 1901

Efter Zuleima finns, har dock inga födelseår på dem.
Paulina
Stradelton mare

Mamman till min pålla togs bort förra året, 21 år gammal, hon fick 3 föl, men det är endast min avkomma som fortfarande är i livet.

/Lizzie

Om jag inte minns alldeles galet så tror jag att Alma inte tillhör någon numrerad stofamilj. Däremot finns det på ridskolan hemma ett halvsyskon till din pålle! Freja, ser ut så här: http://medlem.spray.se/angarns_ryttare/Bilder/freja_2.jpg . Är e Testarossa och u Alma 17262. Alma är e Anart 583 u Ria 12991 ue Rockad 406 uu Juva 12480 uue Jovial 369 uuu Miss 6198 uuue Mistral xx uuuu Nella 4763. Vem är din e?

Eftersom Paulina inte var stamboksförd går det inte att få fram födelseår på henne :(

Pollux var född 1891 och i avel mellan 1985-1904, så då kan du ju räkna ut på ett ungefär när hon är född :)

OK, tack för den infon :bow: Då förstår jag varför man inte kan ta reda på mer om Paulina. Antar att du menar att Pollux var i avel mellan 1895-1904 ;) .
Skulle alltså tippa på att Paulina alltså är född omkring 1892-1998.

/Lizzie

sussisus skrev:
Här är Pontus 497:
6-1-1.jpg

Jag fick fotot av uppfödaren/ägaren då jag frågade om stallets dåvarande lektionshäst Ponderosa 12022, som var både dotter och kusin till Pontus!
De har nämligen samma mormor. :)
Och idag äger stallet en systerdotterdotterdotterdotter till Ponderosa - Kalinka, och Kalinkas lillebror Berlin finns där som privathäst.
Jag har den uppfattningen att (4)-hästar är robusta och trevliga, har förvisso inte träffat så många.
Däremot har jag träffat en hel del trevliga Pontus-avkommor, men det var ju inte frågan om här... ;)

Vi har en häst efter Pontus på vårt stall!! Warstainer och Pontus :-) Fin häst

Och du menar väl att Paulina borde vara född mellan 1896 - 1897 ;)

Senast ändrad:

:D :D :D Absolut - det är inte lätt med århundradena! :p Det är ju MIN pålla som är född 1998 :angel:

/Lizzie

Senast ändrad:

Lorpan skrev:
Om jag inte minns alldeles galet så tror jag att Alma inte tillhör någon numrerad stofamilj. Däremot finns det på ridskolan hemma ett halvsyskon till din pålle! Freja, ser ut så här: http://medlem.spray.se/angarns_ryttare/Bilder/freja_2.jpg . Är e Testarossa och u Alma 17262. Alma är e Anart 583 u Ria 12991 ue Rockad 406 uu Juva 12480 uue Jovial 369 uuu Miss 6198 uuue Mistral xx uuuu Nella 4763. Vem är din e?

Kul!
Jag har ridit Freja! Jag hade henne på Ridledarkursen innan hon såldes! Jag har även haft systern Ballerina e, Beach Boy Och nu lillebror Ragnarök e, Cortez. Frejas helbror Odin har en kompis till mig men han är till salu nu pga hennes ryggproblem.
Jag köpte Ragnar som 4åring, är nu 5, direkt från Mats och Lasse som driver bäcksorkars och var där och såg på unghästarna för inte så länge sen. Alma är väl elit och har ganska många avkommor har jag för mig?
Någon som har en föllista kanske??
Almas avkommor (och bäcksorkars andra unghästar) har i första hand ridits av Isabella Zerne som ridit breeders i flt på en del, bla Ballerina. Mormoderna Ria tror jag är helsyster till Ritsa som är mor till Bellas Jatza som går CCI***.
Nu blev det långt... Kul att höra av Freja! Hoppas allt går bra :bow:

sussisus skrev:
Nelle, din häst tillhör en onumrerad stofamilj.
En gotländsk stofamilj (vilket syns på de hingstar - och ston självklart - som finns längre bak i stammen).
Urbino 430 tillhör samma familj.

Så här ser din hästs stolinje ut:
Alma 17262 e Anart 583 u Ria 12991 e Rockad 406 u Juva 12480 e Jovial 369 u Miss 6198 e Mistral xx u Nella 4763 (Urbinos mamma) e Nerox 207 u Irsa 2049 RÄc e Brûleur u Irma 1407 RÄ III e Schwaprim u Stina 1408 RÄ III e Alsund u Ulla e Ulux u Effi e Effronté u - e Tor

För att ta ett exempel så är Irma född 1921 hos en C R Kristoffersson i Bäcks i Väte, Isum på Gotland.

Tack :bow: Alltid kul att få veta mer om just stostammen! Stona Bäcksorkars använder har ju funnits i generationer på gården, därför är det lite extra kul få veta mer! (jag har inte tillgång till stamböcker)
Urbino födde deras far (eller var det farfar?) upp, så det hade jag koll på ;) De har ett fint avelssto u Alma e urbino som heter just U´nella!

Nu blev jag rent av nästan lite "avundsjuk" - jag träffade Ragnarök när jag och kompisarna var på Gotland och studerade Freja! Jag blev helsåld på honom! En riktigt läckerbit! Vore roligt att se bild på honom nu när han är "vuxen" - pm'a gärna!

Mitt sto tillhöt sto familj 5 hon heter Gazelle och är efter Gaspadin som är efter Gaspari så hon har ju då Russi i sig också , sen hennes dotter som föddes i år hon heter Paztelle tillhör också stofamilj 5 och det efter sin far också som är Pascall som också tillhör (5)genom sin mamma som heter Ursuliz och jag tror att de tillhör Ölandsstammen inte riktigt säker bara vad jag har hört . Så det har ju blivit lite dubbelt upp där med utrillo också fast det är ju kanske inte så ovanligt då han är inblandad i de flesta halvbloden :angel:

Jag hade ett jättefint sto ur just stofamilj 4. Tyvärr förolyckades hon som 7 åring.
Hon var e. Bold Irish** u.Ophelia ue. Favorit - Irak

bodelia4.JPG

bodeliasida.jpg

En mkt fin häst som är djupt saknad :cry: :cry:

Nu blir jag nyfiken. Är det någon som vet något om stofamilj 45?

Hejsan! Vad kul att träffa på en annan (8):a!

Jag och min syster har också ett par ston ur stofam (8). Stoet som min syster avlar på köptes av Göran Hedin som har fött upp fem generationer! Hon är e Maraton u Ambrosia, e Hertigen u Anastasia, e Krevad u Marinella, e Lansiär u Maniana u Kokette-Karina-Taxina osv. Anastasia, Marinella och Maniana har alla tre blivit Elit premierade och avkommorna har genomgående haft mycket goda gångarter.

Systers sto verkar dock förärva sig bäst hoppmässigt där två fått hoppdiplom. De yngsta får vi vänta och se vad det blir av dem. Hon har lämnat vidare sitt temperament och vilja till avkommorna, och färg, alla är bruna.
Hälsn. Monika

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31