Sto familjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 13 208
Sv: Sto familjer

Absolut inte! Idag har de flesta familjemedlemmar så många led till stammodern Spinda 1866 att det inte spelar någon roll.

Briar har Diana 3787 som mormorsmormorsmormorsmor (7 led)
Artist har henne till mormorsmormorsmor (5 led)
Diana 3787 var dotterdotter till Spinda

Feliciano kommer inte från Dianas linje, och har 8 led till Spinda.

Allt beror hur långt bak hingsten och ditt stos gemensamma stammoder finns :)

Senast ändrad:

FlipTheFrog skrev:
Någon som har någonting att säga om stofamiljen F4?

Det är en Flyinge-familj till att börja med, kallas Gakenda-familjen.
För Gakenda heter första stoet, fick stamboksnumret 2218 - född 1925 i Hannover och importerad som femåring. Död 1930.
Mamma till 3 avelshingstar (Indigo 106, Khedive 134 och Reval 213) och 7 stamboksförda ston - bl.a. Gakenda II 2682 och Gakenda III 2994.
Det är Gakenda IV 5889 (dotter till Gakenda III) som är mamma till Ganesco 503.

Hingstar:
Indigo, Khedive, Reval, Arkimedes 288, Filosof 479 (Ganescos storebror), Hertigen 505, Gondoljär 492, Valhall 262.
Samt de onumrerade hingstarna Cymbal, Hasse och Glan (man började numrera hingstarna med början på 101 med Flyinges hingstar som föddes 1930 - alltså är Indigo född detta år).

Här var en representant för familjen:
3-2-5.jpg

Stoet hette Helicome, tyvärr tvingades stallet ta bort henne under vårterminen. :cry:
Inbillar mig att hon liknar Ganesco en aning (och de hade i princip "bara" ursprungsstoet gemensamt - åtminstone på stosidan ;) )

orpaskorpan skrev:
Nu blir jag nyfiken. Är det någon som vet något om stofamilj 45?

En annan av mina favoriter!
Liten men naggande god :) .
Min första kontakt med denna familj var genom privathästen Pompe, som var e Nepal 390 u Paprika 7085 e Nimrod 392 u Manca 4281 e Manco 156 u Yvona 2659 e Yvon u Linda 852 RÄ III e Scallywag xx u Tuni (f1898) e Juvel u Julie (f1892) e Prinsen u Fuxa e Zampa – Kille I

Kallad Hulegårds-familjen, ses som en halländsk stofamilj (hade fram till 1975 funnits i samma männsikofamiljs ägo i 82 år!)
Manca 4281 och hennes tre år äldre helsyster Mascot 3718 är familjens främsta ston.
Hade fram till med 1975 endast den onumrerade hingsten Ymer I, och inga topp-placerade tävlingshästar.

Ja vilken kul tråd! :)

"Tyvärr" har inte mina ston någon numrerad familj men det kanske finns någon rolig information om dem ändå?
Jag vet att det har kommit många meriterade hästar ur stammen (bl.a Ceylon)och att en stor gren av dem finns på Gotland.

Mitt gamla avelssto är (e. Nebraska)u. Jessica 10089 (om jag minns rätt. Har inga papper här, men sussisus vet vad det är jag pratar om ;) )-Jussi-Judit-Valborg-Klarry-Sonja.
Skulle jättegärna vilja veta mer om dem!

Mitt sto är den sista i avel i just sin "gren"...

sussisus skrev:
För Gakenda heter första stoet, fick stamboksnumret 2218 - född 1925 i Hannover och importerad som femåring. Död 1930.

:o
Liiiite svårt att bli så bra i avel om man dör samma år som man importeras...
Gakenda dog/avlivades 1950 och inget annat!

Corax skrev:
Ja vilken kul tråd! :)

"Tyvärr" har inte mina ston någon numrerad familj men det kanske finns någon rolig information om dem ändå?
Jag vet att det har kommit många meriterade hästar ur stammen (bl.a Ceylon)och att en stor gren av dem finns på Gotland.

Mitt gamla avelssto är (e. Nebraska)u. Jessica 10089 (om jag minns rätt. Har inga papper här, men sussisus vet vad det är jag pratar om ;) )-Jussi-Judit-Valborg-Klarry-Sonja.
Skulle jättegärna vilja veta mer om dem!

Mitt sto är den sista i avel i just sin "gren"...

Du kan ju redan allt om familjen, ju! ;)
Är en Gotlandsfamilj - syns återigen på hingstarna i stammen.
Ceylon 454 bör vara den främsta hästen som kommit ur denna stofamilj, vet faktiskt inte om de har någon annan kändis. :confused:

Jag har tyvärr inte heller hört talas om någon framgångsrik avkomma från den stammenförutom Ceylon :( Har en Ceylon-dotter själv, så jag har hållit ögonen öppna ;)

Inte vet jag allt inte. :D
Har väldigt knapphänta uppgifter om stona, förutom Jessica och Jussi. Ja å så min tant då. ;)

Och att det är en Gotlandsstam VET jag ju men hade t.ex ingen aning om hurvida hingstarna fötts eller stått på ön. Berätta gärna mera! Får väl skicka ett mail eller så. :)

Några "kändisar" förutom Ceylon är det ont om ja. Däremot är det många som gått bl.a svår dressyr, fått dubbeldiplom mm.

Till Görel: Hur ser din Ceylon-avkomma ut? Vill gärna veta mer! Alltid intressant med "släktingar"! :D

Hon ser ut som Jovial, fast med Ceylons färg!

P1010063.jpg

Här är den envisa damen som inte vill posera trots att matte bett snällt :D

Corax skrev:
Inte vet jag allt inte. :D
Har väldigt knapphänta uppgifter om stona, förutom Jessica och Jussi. Ja å så min tant då. ;)

Och att det är en Gotlandsstam VET jag ju men hade t.ex ingen aning om hurvida hingstarna fötts eller stått på ön. Berätta gärna mera! Får väl skicka ett mail eller så. :)

Några "kändisar" förutom Ceylon är det ont om ja. Däremot är det många som gått bl.a svår dressyr, fått dubbeldiplom mm.

Mitt gamla avelssto är (e. Nebraska)u. Jessica 10089 (om jag minns rätt. Har inga papper här, men sussisus vet vad det är jag pratar om )-Jussi-Judit-Valborg-Klarry-Sonja. :D

Judit är ju Ceylons mamma, hon föddes 1950 och dödades 1970 efter 11 föl (1 st e Pergamon 197, han blev stamdraghäst på I14 - 5 st Dragos 316 - 2 st Drabant 315 - 2 st Jovial 369 och 1 e russhingst).
Hon var svart med bläs och 3 vita ben, 153 cm. Och A-premierad.
Och Valborg 2939 var familjens första stamboksförda sto (det vet du ju). Valborg var även brun med bläs och vit höger bak, 159 cm, levde 1931-51, blev A-premierad och fick Statens förärvningspremie 1949 - fick 15 föl varav 5 blev avelsston.

När det gäller Flyingehingstarna i stammen så har de varit stationerade på Gotland.

Jag visste att det var något med Ceylons stofamilj som jag hade glömt bort - familjen har ju två storhoppare i helbröderna Little Q och Brown Q (båda e Any Questions u Lisa 8460 - Lisa var representant för den andra grenen från Valborg).

Det borde jag haft koll på :o

Deras mormorsmor Lova stod under namnet Lise Lava på min barndoms ridskola...

sussisus skrev:
Jag visste att det var något med Ceylons stofamilj som jag hade glömt bort - familjen har ju två storhoppare i helbröderna Little Q och Brown Q (båda e Any Questions u Lisa 8460 - Lisa var representant för den andra grenen från Valborg).

Little Q är pappa till min pålla! Har tyvärr aldrig träffat denna hingst. Hur var han i humöret? Min pålla är otroligt social och trevlig att hantera. Cool och modig i vid ridning. Det har min pålla INTE ärvt från sin mamma :angel:

*lånar knapp*

Då hänger jag också på med en stofamiljs-fråga. Som sagt, härligt med en "rejäl" tråd om stona!

Någon av er upplysta som skulle kunna berätta för mig om stofamilj nr 36?

//Kristin

Sto Familj 8

Hej,

Familj 8 är en välmeriterad stofamilj och därifrån kommer bla Chopin som tävlade GP dressyr med Solveig Lundbäck. Fairy som var med i 6-års championatet i år med Kerstin Dahlberg på ryggen kommer även hon från samma möderne.

mvh
Tess

Ah, den hade jag missat! Tack så mycket!

//Kristin

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31