Stjäls hundar sittande i bilen?

L

Little_Cowgirl

Någon som vet något om detta? Bor i Göteborg, här stjäls tydligen hundar utanför affärer osv, lämnar aldrig min ute någonstans så men däremot i bilen när jag går in o handlar osv. Undrar om någon vet något om ifall det är "vanligt" att de blir stulna på det viset? Och isåfall var det inträffat. Hyfsat rädd för att det skulle hända mej. :crazy:

Sv: Stjäls hundar sittande i bilen?

det var en gd som blev stulen ur en bil för ett tag sedan. lämna inte bilen olåst med hunden i. vill du ha öppet bak finns krokar att köpa och till fönstrena kan man köpa "galler".

Vet att det förekommer ibland.. men mest i städer.

Jag säger bara Lycka Till, om någon skulle få för sig att
öppna bildörr/baklucka på våran bil om vovvarna sitter där.
Joker älskar sin bil, och är inte så söt längre när någon
försöker öppna bilen. :crazy:
Den är verkligen hans och nåde den som ens tittar på den
när dom går förbi, det gäller både hundar och människor.

Enligt en vän till mig som har varit bullterrieruppfödare mm. så är det ganska vanligt speciellt hundar av kampras. Men även andra raser stjäls folk säljer dom sedan vidare för att tjäna pengar. Jag kommer i fortsättningen att vara försiktig med att lämna våran hund i bilen. Men det händer även att hundar stjäls om man lämnar dom utan uppsikt i trädgården.

Hon berättade att en uppfödare av någon typ av spaniel hade bivit av med 3 hundar från sin trädgård. En gammal tik som nästan var blind och en till på några år och en valp. Gammelhunden hittades sprinade lös i Örebro (den släppte dom väl ut för hon var väl inget värd). Den andra större hunden hittades övergiven i en bil i stockholm och valpen har ännu inte kommit till rätta.

Har också hört att hundar stjäls i affärer...jag sätter aldrig fast min utanför affären, om han är med i bilen så ser jag till att låsa nog.
Är det så varmt ute att han skulle behöva fönstret öppet så får han helt sonika stanna hemma..!! Om vi är två i bilen så brukar alltid den ena stanna i bilen medans den andra går in och handlar..!

Min hund höll på att bli stulen i örebro i vintras, då jag hade honom stående utanför i ca 5 minuter. Jag hann bara in, och kika genom fönstret så kom en kärring och började lossa på kopplet!! Jävlar anacka, det var längesen jag sprang såå fort...

Min pojkväns pappa uppfann ett låsbart koppel som vi alltid har med oss numera, utifall vi skulle få för oss att hoppa in nånstans när hunden är med, annars brukar vi alltid lämna honom hemma när vi handlar.

I bilen lämnar jag honom sällan, dels blir det för varmt på sommaren, och för kallt på vintern, dels är jag livrädd att nån ska ta sig in där, hundskrället välkomnar alla som hälsar på honom där! I somras stod min bil utanför mitt jobb, med hunden i. Jag hade satt honom där bara en liten stund när jag skulle skriva under nåt vad det var, en kollega till mig kom då in och sa att det stod nån tant och grejade med min bil..... När jag kom ut sprang därifrån och min vovve såg ganska besviken ut, han trodde väl att hon skulle ta en promenad eller nåt...?

Tilläggas ska väl att jag bor i en liten håla där alla vet allt om alla, så jag är lite förvånad över hennes beteende....

För några år sedan lämnade en jägare sin bil och gömde nycklarna. I bilen satt han två eftersökshundar.
En kille kom och hittade var bilnyckeln var gömd och snodde bilen med de två taxarna.
En av dessa gillade inte det hela utan klämde sig fram mellan hundgallret och sidan på bilen och angrep biltjuven.
Tjuven blev ordentligt biten och flydde ut ur bilen vilt skrikande.

Vad hände sen?
Jo biltjuven klarade sig för stölden, och bil- och hundägaren dömdes till böter och skadestånd för de skador som hunden åsamkat tjuven. Hundägare är alltid ansvariga för vad deras hund ställer till med.

Detta är något man måste tänka på om man lämnar hunden i en bil.

Det skulle jag gladeligen betala om det hände mig...

Jag har inte hört att det hänt på sistone runt göteborg, men det är klart det händer... Tyvärr... Jag har investerat i jeppe-grindar med lås. Det funkar jättebra. Hundarna kan sitta i bilen med öppen bagagelucka och ändå vara trygga bakom ett lås. Rekommenderas!

emme123 skrev:
Jag har inte hört att det hänt på sistone runt göteborg, men det är klart det händer... Tyvärr... Jag har investerat i jeppe-grindar med lås. Det funkar jättebra. Hundarna kan sitta i bilen med öppen bagagelucka och ändå vara trygga bakom ett lås. Rekommenderas!

Då ska man investera i mkt bra lås. En på klubben hade ställt sin bil så och tjuvarna hade bara knippsat av låset och plockat ut hundarna.

Jo, det är sant.. Klart att det inte är helt riksfritt. Men bra mycket säkrare än att inte ha något lås alls. Man kan ju hoppas att låsen skrämmer bort någon i alla fall...

En knarkare stal en hund utanför Domus i Gävle och
försökte tydligen sälja den.
Den hittades senare vilsen några mil norr om Gävle.
:mad:

Det händer tyvärr att folk stjäl hundar i bilar och även bilar med hundarna i...... jag lämnnar aldrig min hund varken i bilen eller utanför en affär.

Gustava skrev:
En knarkare stal en hund utanför Domus i Gävle och
försökte tydligen sälja den.
Den hittades senare vilsen några mil norr om Gävle.
:mad:
Knarkare använder även hundarna till att prova sitt eget knark på. :mad:
Farsans hund blev halvt ihjälsliten av två påtända schäfrar en gång för länge sedan. Polisen sa att det inte är något ovanligt att de har hundar till att prova sitt knark på. Men det värsta av allt var att de hade fått hundarna från kommunen (eller liknande = staten, landstinget??) i ett "ta ansvar program".

Jag har en rejäl bur med bra hänglås men jag gillar inte riktigt att lämna dom i bilen då man är i stan ändå. Särskillt inte sommartid med luckan öppen för vem vet vad något pucko stoppar in i bilen för hundarna att äta?
Utanför affären skulle jag absolut inte sätta dom, dels för att jag inte litar på hundarna riktigt och dels för att man hört alla historier om hundar som blivit stulna på det viset plus det med vad människor kan ge dom att äta eller liknande.

Mvh
Björn

Det där är inget nytt...hundar stjäls som gräs om man binder dom och ej har uppsikt över dom. Har aldrig bundit min hund utanför nån affär och förstår inte hur folk vågar göra det. Lämnar heller aldrig hunden i bilen. Ska jag göra ärenden så får hunden vara hemma. Hundar stjäls från bilar ja...inget ovanligt med det. Håll era hundar under uppsikt och lämna dom inte i bilen.

http://hem.passagen.se/tirils/Hundskyddet/forebyggande.html

UrsusRex skrev:
Knarkare använder även hundarna till att prova sitt eget knark på. :mad:
Nä..ä fy för bövlingen! :cry:

Man skulle ha ett fungerande trollspö
så att man kunde trolla bort allt elände i världen.

Vart fixar man ett sånt :idea:

En gammal stallkompis hundar 2 st vart stula ur bilen när hon hade dom med under sin tidningsrunda på natten :crazy: Dom var borta i nästan en vecka och det var en knarkartjej som stulit dom :mad: för hon tyckte SYND om dom. Ena hunden vart tvungen att tas bort efter några månader för hon vart aldrig sig själv efter detta.

Här utanför "vår butik" har 2 hundar stulits en tax (jakthund) och en Amstaff....
Mina hundar skulle ALDRIG gå att ta ur min bil och jag lämnar dom ALDRIG utanför en affär... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar