Stegräkning- vad är grejen? (Utbruten ur Störiga saker)

Ordentlig ryktning av några hästar funkar också om man saknar de sista 1000 stegen för att komma upp till sitt dagliga mål. :)

För de 10.000 sista stegen kan det funka att laga stängsel i värmen som hästarna behagat se till inte funkar som stängsel längre. Blir iofs massa steg också för allt släpande med spett, stolpar, slägga och skruvdragare ut på fälten. Omtänksamma hästar som ser till att man motionerar ordentligt!
 
Har läst lite mer nu och ”räcker” var ju verkligen en sanning med modifikation. Att man kan mäta hälsofördelar vid ett betydligt lägre antal steg är ju inte samma sak som att det räcker.

Vid 2337 steg per dag börjar man kunna se minskad risk för att dö i hjärt- och kärlsjukdom jämfört med de som inte rör sig. För varje ytterligare 500 steg minskar risken med 7 %. För personer under 60 som går mellan 7000 - 13000 steg per dag har risken minskat med 49 %.

När det gäller samtliga dödsorsaker börjar minskad risk synas vid 3967 steg per dag. För varje ytterligare 1000 steg minskar risken med 15 %.

Man kunde även konstatera att uppe på 20 000 steg per dag så fortsatte risken att minska. Man hade inte hittat den övre gränsen.


Att i det här sammanhanget påstå att det ”räcker” med 2300 steg per dag känns ju rätt vanskligt.
Men efter ca 6000- 7000 steg var det mycket segare att få minskad risk, så det gav inte lika mycket per 1000 steg extra som innan.
 
Men om man inte kan gå då? Är det iprincip säkert att man kommer dö av nåt hjärt fel när man är runt 30 då? Alltså om risken har minskat med hälften om man går 7000-13000 steg. Så om man går 0-10 steg så borde det nästan bara säkert att man kommer dö iprincip närsomhelst?
Om man inte kan gå så kanske man till exempel puttar till hjulen i sin rullstol med hjälp av kroppsenergi och får då samma effekt. Eller cyklar eller någonting.
 
Fast det är ju forskare som kommit fram till att det räcker för att minska hälsoriskerna.

Det med 10000 steg är som du säkert såg innan, inget som är framforskat utan det kommer av att det japanska tecknet för 10000 steg ser ut som en gående man.
Jo men minska är ju från en hög nivå. Om du har två liter vatten och tar ut 1 dl så har mängden vatten minskat.

Men det är ju inte med speciellt mycket.

Sedan fortsätter du ju att hälla ut någon dl vatten för varje 1000 steg du går tills du tömt en hink. Då har du ju minskat med mycket. De flesta som har 2 liter vatten är ju inte nöjda med att bli av med en dl och de flesta som har hög risk för hjärt kärlsjukdom är ju inte nöjda med ngn pytteprocent minskat.
 
Nu blev jag deprimerad. Jag lyckas få ihop kanske 5000 steg/dag :( Soppotatis it is. Så fort jag går en (för mig) lite längre sträcka får jag ont i fötterna vilket leder till muskelvärk i benen vilket leder till panadol/ipren på kvällen. Jag går dessutom som en reumatisk sengångare med myrsteg så det blir inga längre sträckor ändå.
Men 5-6000 steg var enligt den där studien inte alls illa, det var där någonstans det började bli trögare att få mycket extra "bra" för 1000 steg till. Så det är ju jättebra! (sedan kanske man dansar eller rider eller lyfter ngn tyngd med)

Jag ligger på runt 7000 i genomsnitt på ett år och är jättenöjd. (tränar ju också så)
 
Jag har gett upp att försöka ha stegräknare. Det dödar mobilbatteriet... Är i princip på fötterna från 05:30 till 21, med ett par-tre timmars paus utslaget på dagen.

10000 steg är från början en marknadsföringsgrej, och absolut inget vetenskapligt.
 
Det handlar väl i första hand om att jämföra med sig själv, motivera sig själv att röra på sig lite mer.
Det fungerar väl mer eller mindre bra för olika personer.
För mig fungerar det nog mindre bra, men blir lite glad när jag når mitt ganska lågt satta mål.

Att sitta på en åkgräsklippare och klippa gräs ger många steg och som andra sagt vissa rörelser med armarna om man har stegräknaren på armen kan ge många steg.

Om man ser det som ett sätt att jämföra med tidigare dagar vet man själv hur rimliga siffrorna är och all rörelse är väl normalt bra rörelse. Har man svårt eller inte kan röra på benen kanske man kan röra på andra delar av kroppen och i bästa fall öka pulsen lite.
 
Jag har gett upp att försöka ha stegräknare. Det dödar mobilbatteriet... Är i princip på fötterna från 05:30 till 21, med ett par-tre timmars paus utslaget på dagen.

10000 steg är från början en marknadsföringsgrej, och absolut inget vetenskapligt.

Men oj! Är det en separat stegräknarapp som du har haft nedladdad då?

Apple health som räknar steg på min telefon (helt i onödan eftersom jag har klocka) står för mindre än 1 % av telefonens batterianvändning 🤷‍♀️

(Sen känns väl kanske stegräkning oavsett smått onödigt oavsett om man är så fysiskt aktiv varje dag såklart :) )
 
Men oj! Är det en separat stegräknarapp som du har haft nedladdad då?

Apple health som räknar steg på min telefon (helt i onödan eftersom jag har klocka) står för mindre än 1 % av telefonens batterianvändning 🤷‍♀️

(Sen känns väl kanske stegräkning oavsett smått onödigt oavsett om man är så fysiskt aktiv varje dag såklart :) )
Jag har en gammal stackars telefon som jobbar med bluetooth måååånga timmar per dag, flera appar mot div robotar och så vidare, så en stegräknare också i bakgrunden blir mer än den orkar :p
 
Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd :confused:
Hur långt man gått tycker jag är ett mer rimligt sätt att mäta.
Det är nog mest en grej. egentligen alltså.
Eftersom förutsättningarna är så olika.


Jag går 16000steg i snitt varje arbetsdag.
Ja, jag är väldigt van att stå och gå men har ju noll kondis och formen på mej som människa lämnar ju mycket att önska 😜
Så mina 16000-steg är ju inte direkt något som känns varken från eller till för mej 🙈

Visst är det bra att få steg och röra på sej, men har ingen direkt effekt på hälsan som i kondis för mej.
 
Det är nog mest en grej. egentligen alltså.
Eftersom förutsättningarna är så olika.


Jag går 16000steg i snitt varje arbetsdag.
Ja, jag är väldigt van att stå och gå men har ju noll kondis och formen på mej som människa lämnar ju mycket att önska 😜
Så mina 16000-steg är ju inte direkt något som känns varken från eller till för mej 🙈

Visst är det bra att få steg och röra på sej, men har ingen direkt effekt på hälsan som i kondis för mej.

Fast vad tänker du är kondis?

I mina öron låter det som att den konditionsträning du håller på med (16 000 steg per dag) har gett dig en kondition som gör att du kan gå 16 000 steg per dag utan att tycka att det är varken till eller från.

Sen att den inte har gett dig bra syreupptagningsförmåga under löpintervaller eller motsvarande är ju en annan sak. Men det är ju inte så konstigt, det är ju inte det du har tränat på.

Och din kropp är med all säkerhet i väldigt mycket bättre kondition än om du inte hade gått de 16000 steg per dag :)
 
Nu blev jag deprimerad. Jag lyckas få ihop kanske 5000 steg/dag :( Soppotatis it is. Så fort jag går en (för mig) lite längre sträcka får jag ont i fötterna vilket leder till muskelvärk i benen vilket leder till panadol/ipren på kvällen. Jag går dessutom som en reumatisk sengångare med myrsteg så det blir inga längre sträckor ändå.
Steg är ju ett sätt att mäta den egna aktiviteten under en dag, men självklart inte den enda. För någon med muskelvärk eller ledvärk kan tex träningscykel eller simning vara ett bättre alternativ för den "dagliga" motionen. Skriver dagliga men i det inkluderar jag all mer regelbunden rörelse.
 
Det är nog mest en grej. egentligen alltså.
Eftersom förutsättningarna är så olika.


Jag går 16000steg i snitt varje arbetsdag.
Ja, jag är väldigt van att stå och gå men har ju noll kondis och formen på mej som människa lämnar ju mycket att önska 😜
Så mina 16000-steg är ju inte direkt något som känns varken från eller till för mej 🙈

Visst är det bra att få steg och röra på sej, men har ingen direkt effekt på hälsan som i kondis för mej.

Det är inte nödvändigtvis kondition som är den positiva effekten i sammanhanget, utan "undvikande av stillasittande" vilket antal steg kan vara ett hyfsat mått på. Att röra sig lågintensivt har positiva effekter på cirkulationen, ger att hela rörelseapparaten håller sig i bättre skick (jämför med hur fruktansvärt fort en kroppsdel tappar om man är gipsad), minskar ofta ensidig belastning jämfört med att vara stilla osv. Syreupptagningsförmågan är bara en del av paketet.

Det är ju ingen som påstår att vardagsmotion i långa loppet ska ge någon träningseffekt, man får se de som två olika saker för det mesta.
 
För de 10.000 sista stegen kan det funka att laga stängsel i värmen som hästarna behagat se till inte funkar som stängsel längre. Blir iofs massa steg också för allt släpande med spett, stolpar, slägga och skruvdragare ut på fälten. Omtänksamma hästar som ser till att man motionerar ordentligt!
Precis samma sak som jag sysslade med igår och fick ihop ca 15000 steg... :D :up:
 
Det är inte nödvändigtvis kondition som är den positiva effekten i sammanhanget, utan "undvikande av stillasittande" vilket antal steg kan vara ett hyfsat mått på. Att röra sig lågintensivt har positiva effekter på cirkulationen, ger att hela rörelseapparaten håller sig i bättre skick (jämför med hur fruktansvärt fort en kroppsdel tappar om man är gipsad), minskar ofta ensidig belastning jämfört med att vara stilla osv. Syreupptagningsförmågan är bara en del av paketet.

Det är ju ingen som påstår att vardagsmotion i långa loppet ska ge någon träningseffekt, man får se de som två olika saker för det mesta.
Jo det är klart. Det har du ju rätt i.

Tänker efter o mitt icke stillasittande jobb är väldigt bra för mina leder när det kommer skov av reumatism. Och där ser man ju snabbt det effektiva av att man rör sej även om det inte är träning sas.
Även om det är jobbigt också, såklart. Men fördelarna överväger
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast vad tänker du är kondis?

I mina öron låter det som att den konditionsträning du håller på med (16 000 steg per dag) har gett dig en kondition som gör att du kan gå 16 000 steg per dag utan att tycka att det är varken till eller från.

Sen att den inte har gett dig bra syreupptagningsförmåga under löpintervaller eller motsvarande är ju en annan sak. Men det är ju inte så konstigt, det är ju inte det du har tränat på.

Och din kropp är med all säkerhet i väldigt mycket bättre kondition än om du inte hade gått de 16000 steg per dag :)
Jo så är det ju. Min kropp orkar stå i många timmar när andras kroppar tröttnat för längesen. Efter femton timmar börjar man ju känna i benen men man storknar inte.

Kondis tänker jag just kondis, jag skulle inte orka en meter i nåt alls högre tempo🙈
 
Jag tänker som många andra att det är ett av många sätt att se till att man inte blir alltför stillasittande när man har ett kontorsjobb eller liknande. Nu har jag inte en stegräknare längre, men med tidigare statistik så går jag uppskattningsvis 30 000- 40 000 steg i snitt per dag. Således är jag inte heller särskilt oroad över att inte röra mig tillräckligt, så dessa ungefärliga siffror fungerar fint. Siffror är ju dock roliga :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 000
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 676
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 125
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp