Stegräkning- vad är grejen? (Utbruten ur Störiga saker)

Men om man inte kan gå då? Är det iprincip säkert att man kommer dö av nåt hjärt fel när man är runt 30 då? Alltså om risken har minskat med hälften om man går 7000-13000 steg. Så om man går 0-10 steg så borde det nästan bara säkert att man kommer dö iprincip närsomhelst?

Självklart inte! Steg är ju bara ett sätt att mäta fysisk aktivitet. Man skulle antagligen få ett ännu mer korrekt resultat om man istället mätte antal minuter, tid med viss pulshöjning osv. Steg är lätt att mäta helt enkelt :)
 
Att i det här sammanhanget påstå att det ”räcker” med 2300 steg per dag känns ju rätt vanskligt.
Fast det är ju forskare som kommit fram till att det räcker för att minska hälsoriskerna.

Det med 10000 steg är som du säkert såg innan, inget som är framforskat utan det kommer av att det japanska tecknet för 10000 steg ser ut som en gående man.
 
Självklart den här studiens resultat baseras på data från 226 889 personer. Självklart finns jättestora skillnader inom den gruppen. Och jättestora skillnader i vad som är ett steg. Men i en så stor grupp kan man ändå prata om generella svar.
Jag pratade inte ett dugg om studien utan om inlägget jag svarade på. personligen tycker jag inte att 2300 kr är mycket steg, men så är jag ju van vid högre antal.
 
Jag vet faktist inte ens hur steg mätare funkar när jag tänker efter 🙃 Hur kan en klocka som man har på armen veta hur många steg man tar?
Den känner av rörelserna plus sträckan man rör sig.
Telefoner kan ju även mäta antal trappor, det baseras på rörelsen (om man har telefonen så den rör sig som höften) och en höjdmätare i telefonen.
 
Den känner av rörelserna plus sträckan man rör sig.
Telefoner kan ju även mäta antal trappor, det baseras på rörelsen (om man har telefonen så den rör sig som höften) och en höjdmätare i telefonen.
Okej jag tror att jag fattar lite iallafall hur dom funkar!
 
Fast det är ju forskare som kommit fram till att det räcker för att minska hälsoriskerna.

Det med 10000 steg är som du säkert såg innan, inget som är framforskat utan det kommer av att det japanska tecknet för 10000 steg ser ut som en gående man.

Men räcker för att ens börja minska risker är ju inte samma sak som att det räcker totalt sett?

Att röka 20 cigg per dag minskar säkert riskerna jämfört med att röka 40, men riskerna är ju inte borta för det?
 
Fast det är ju forskare som kommit fram till att det räcker för att minska hälsoriskerna.

Det med 10000 steg är som du säkert såg innan, inget som är framforskat utan det kommer av att det japanska tecknet för 10000 steg ser ut som en gående man.

Fast jag läste abstract till den studien som artikeln du länkat till refererar till. Den har kommit fram till det jag skrev ovan.

Conclusion
This meta-analysis demonstrates a significant inverse association between daily step count and all-cause mortality and CV mortality with more the better over the cut-off point of 3867 steps/day for all-cause mortality and only 2337 steps for CV mortality.

Att det räcker med 2337 steg bör att börja kunna se hälsofördelar död i hjärt- och kärlsjukdom är ju inte samma sak som att det antalet ”räcker” i bemärkelsen hur många steg man bör gå. Man kanske vill ha bättre odds än några få procent mindre risk än en person som knappt rör sig alls.

Det där om 10 000 steg per dag har jag varken sagt bu eller bä om.
 
Fast det är ju forskare som kommit fram till att det räcker för att minska hälsoriskerna.

Det med 10000 steg är som du säkert såg innan, inget som är framforskat utan det kommer av att det japanska tecknet för 10000 steg ser ut som en gående man.
Men bara för att riskerna börjar bli mätbart minskade vid 2000 steg, betyder ju inte att det måste vara särskilt lämpligt att nöja sig med en väldigt liten minskning av riskerna när man med lite mer aktivitet kan minska riskerna betydligt mer.

Det positiva är väl att all aktivitet är något som minskar riskerna.

Som @Breaktown skrev så verkar riskerna fortsätta minska även efter 20.000 steg, så har man möjlighet och vilja till den aktiviteten är det ännu bättre ur risksynpunkt.
 
Jag pratade inte ett dugg om studien utan om inlägget jag svarade på. personligen tycker jag inte att 2300 kr är mycket steg, men så är jag ju van vid högre antal.

Jag råkade trycka på fel citatknapp 🙈 Var meningen att citera inlägget ovanför ditt, det du också svarade på 😊
 
Men om man inte kan gå då? Är det iprincip säkert att man kommer dö av nåt hjärt fel när man är runt 30 då? Alltså om risken har minskat med hälften om man går 7000-13000 steg. Så om man går 0-10 steg så borde det nästan bara säkert att man kommer dö iprincip närsomhelst?

Sen får man hålla isär vad risken FAKTISKT är och om den ökar/minskar. Om risken att dö i hjärt/kärlsjukdom när man är 30 är 2% så halverar man den blir det 1%. Likaså om man gör något dom ökar risken med 50% , så blir det 4%, inte 52% chans
 
De flesta rör sig alldeles för .lite.
10.000 steg är ett enkelt minimimått på daglig aktivitet.

Nu blev jag deprimerad. Jag lyckas få ihop kanske 5000 steg/dag :( Soppotatis it is. Så fort jag går en (för mig) lite längre sträcka får jag ont i fötterna vilket leder till muskelvärk i benen vilket leder till panadol/ipren på kvällen. Jag går dessutom som en reumatisk sengångare med myrsteg så det blir inga längre sträckor ändå.
 
Om man är statistik- och mätningsnörd är det ju jättekul :D Vem älskar inte att titta på ett diagram över när man gjort något, det blir ju jäkligt fräna staplar och linjer och vadsomhelst där man kan se att jaha, just det, jag rusar omkring som en galning hela arbetsdagarna, sitter still på lunchpausen, och ligger halvdöd i soffan på helgerna :)
Ungefär samma här.. men skulle ge mer hemma om jag hade klocka än bara använda telefonen. Hemma har jag den inte på mig på samma sätt som på jobbet.
 
Nu blev jag deprimerad. Jag lyckas få ihop kanske 5000 steg/dag :( Soppotatis it is. Så fort jag går en (för mig) lite längre sträcka får jag ont i fötterna vilket leder till muskelvärk i benen vilket leder till panadol/ipren på kvällen. Jag går dessutom som en reumatisk sengångare med myrsteg så det blir inga längre sträckor ändå.
5000 är oändligt mycket bättre än noll :up:
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 000
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 676
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 125
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp