Stegräkning- vad är grejen? (Utbruten ur Störiga saker)

Jag ser stegräknande som det enklaste och mest genomförbara sättet att faktiskt mäta vardagsaktivitet. Det är ju snudd på omöjligt att gissa hur många kilometer man går på en dag om huvuddelen av ens rörelse består av sträckor man inte har koll på längden av?

Jag går extremt sällan samma rutter vid flera tillfällen, utan både transporter och promenader för promenadens skull går den väg som passar för stunden. Det är omöjligt att gissa utan att mäta, och det finns inte på kartan att jag skulle ha konstant platsmätning på mig (nej, jag tillåter inte platstjänster i mobilen att rulla i bakgrunden heller).

Med ett stillasittande jobb kan det behövas mätning för att se att det håller sig på en rimlig nivå och inte kryper neråt i vardagsaktivitet. Skulle ha väldigt svårt att motivera mig till en extra promenad en regnig novemberkväll om det inte finns något mätetal att titta på och se att det faktiskt blir för lite aktivitet annars.
 
För mig är stegräkning och att gå minst 10 000 steg om dagen ett sätt att komma ut och röra på mig. Jag har en smartwatch som mäter steg och förbrukade kalorier, och det är ett nöje att se att siffrorna ökar. Har jag en dag bara gått 8500 steg en kväll så tar jag mig ut på en kvällsrunda så att jag kommer upp i minst 10 000. Det hade jag aldrig gjort om jag inte mätte mina steg.

Var länge en soffpotatis med stillasittande jobb, men för drygt tio år sedan slutade jag röka och började röra på mig. Stegräkningen håller uppe min motivation.
 
Jag sällar mig till kören som också tycker att det är bra att hålla lite koll på aktivitetsnivån. Idag har jag, t.ex., lyckats få ihop ca 15000 steg bara genom att hålla på med en massa nödvändiga sysslor utomhus. Och då känns det genast mer okej att promenaden slopades pga värmen och brandröken... :wtf:
 
Jag har stegräknare på bara för att det är roligt. Man känner I benen på jobbet att man är trött och tittar på telefonen så hat man samlat ihop 15.000 så förstår man varför. Men hemma kan det lika gärna bli 1.500 steg när telefonen ligger på en plats och man far runt.
 
Men vad får man ut av att mäta antal steg?
En kompis till oss tränade extremt mycket (triathlon) och fick ihop galet många steg varje dag. Sen slutade han träna och tävla och blev en "vanlis". En dag kollade han hur många steg han tog per dag - och det var bara några hundra (han jobbar hemifrån), som MEST. Han blev chockad. Rörde han verkligen på sig så lite? Det blev en ögonöppnare!
 
Men vad får man ut av att mäta antal steg?

Det är ett mått på ens fysiska aktivitet under dagen om man aktiverar sig på sätt som mäter steg?

För mig har det mycket med träningsmotivation att göra. Ett år hade jag som mål att gå 10 000 steg varje dag i ett år. Med ett stillasittande jobb är det ändå inte något som sker helt automatiskt. Rent hälsomässigt spelar det såklart ingen roll om jag någon dag gick 9000 och någon annan 11000. Men för mig är det motiverade att hålla igång streaken och vara tvungen att klara 10 000 varje dag.

Jag jobbar också mycket hemifrån och då blir det verkligen tydligt hur lite man rör sig om man inte anstränger sig.
 
För mig är stegräkning och att gå minst 10 000 steg om dagen ett sätt att komma ut och röra på mig. Jag har en smartwatch som mäter steg och förbrukade kalorier, och det är ett nöje att se att siffrorna ökar. Har jag en dag bara gått 8500 steg en kväll så tar jag mig ut på en kvällsrunda så att jag kommer upp i minst 10 000. Det hade jag aldrig gjort om jag inte mätte mina steg.

Var länge en soffpotatis med stillasittande jobb, men för drygt tio år sedan slutade jag röka och började röra på mig. Stegräkningen håller uppe min motivation.

Precis samma var det för mig. Stegen är såklart bara en siffra men det motiverar en till fysisk aktivitet. (och till lite galenskap som när man kvart i tolv inser att man ligger på 9400 och sträckan fram och tillbaka till köket får duga :rofl:
 
Men vad får man ut av att mäta antal steg?
För mig är det ett sätt att hålla koll på hur mycket vardagsmotion jag får. Jag mäter inte promenader i steg, då säger jag ju att jag gått 5 km. Men jag tycker det är väldigt intressant att se hur lite jag rör på mig en vanlig dag när jag arbetar hemifrån. Då blir det en motivation att röra mer på mig. Precis som @Görel skrev kan jag gå en promenad på kvällen när jag upptäcker att jag rört mig väldigt lite just den dagen.

Det bästa sättet att få steg är annars att rida :D Min klocka känner inte av att det är ridning utan klockar sjukt många steg.
 
Det bästa sättet att få steg är annars att rida :D Min klocka känner inte av att det är ridning utan klockar sjukt många steg.

Om det är siffran man vill åt är ett annat tips att måla väggar! Enda dagen som stegmässigt slagit när jag målade en hel dag var när jag åkte Vasaloppet 😅

Även att schamponera håret är sjukt effektivt i stegsamlande. Men det brukar man ju inte hålla på med så länge som Vasalopp dock :p
 
Jag är en av de som tycker det är kul med stegmätare. Min klocka mäter ju både steg och distans och vissa dagar går jag längre med långa steg och vissa dagar kortare men med mycket steg.

För mig mäter den också min ork. Jag jagar inte aktivt steg eller har ngt specifikt mål att nå men med alla sjukdomar jag har i kroppen och ett ganska stillasittande jobb kommer jag ändå upp i många steg tack vare hundar och hästar.

När jag låg på sjukhus var jag inte ens uppe i 100 steg. Hemma snittar jag 17 000 steg. På vardagar ngt mindre mer på helger.

Vad andra går är ointressant utan mer en grej för min egna mätning. Hur aktiv jag orkar vara.

Sen i september så har mitt företag en tävling där vi samlar steg/distans för insamling till Barncancerfomnden samt för att öka vardagsaktiviiteten
 
Jag känner mig just nu som en tjurig stofil som minsann mäter mina promenader i km :D
Det går ju att få ut av stegen :) min telefon tror jag kan leverera båda. Men jag kan inte räkna kilometer som jag gått till jobbet tex. Eftersom det är så små snuttar hela tiden, tillsammans 6-7000 steg. Men det är -längs perrong X steg, upp för trappa X steg.
 
För mig är det ett hjälpmedel för att se till att jag som minst upprätthåller en miniminivå (som jag satt till 10000 steg per dag), men också en motivator för att ständigt försöka höja mitt snitt. Mitt stegräknande har haft en absolut central roll i att jag detta år blivit mer aktiv, fått bättre kondition och hittills gått ner 15 kilo.

Sedan om andra person kommer längre sträckor eller går snabbare på samma antal steg som jag är för mig helt ointressant, det är enbart för min egen skull jag gör det. Jag jämför inte mot någon annan.
 
Om det är siffran man vill åt är ett annat tips att måla väggar! Enda dagen som stegmässigt slagit när jag målade en hel dag var när jag åkte Vasaloppet 😅

Även att schamponera håret är sjukt effektivt i stegsamlande. Men det brukar man ju inte hålla på med så länge som Vasalopp dock :p

Ordentlig ryktning av några hästar funkar också om man saknar de sista 1000 stegen för att komma upp till sitt dagliga mål. :)
 
Jag vet men samtidigt är det ett väldigt trubbigt sätt att mäta aktivitet.
Finns ju forskning på det och det verkar vara mindre trubbigt än många andra sätt, att sätta på ett stegräknararmband är tydligen mycket bättre än att fråga i alla fall*.

Dock är hälsogränsen runt 6-7000 steg. Inte 10 000. Mer är ju bra såklart men det ökar mindre snabbt sedan.

('*för alla svarar att de tränar 2 ggr i veckan eller dyl (jag med), men egentligen gör man inte det eftersom man var förskyld och skulle hämta ett barn och skulle.. den dagen. Så det blir två gånger var tredje vecka :) )
 
För mig är det ett enkelt sätt att se hur mycket jag rör mig i vardagen (har sådär gamla som man sätter på byxorna då jag tyckte telefonen räknade steg när jag kör truck på jobbet och samma med klocka som räknar steg).

Tycker steg är lättare att räkna än antal m så länge vi inte pratar regelrätta promenader.

Ser inte inget av sätten att mäta på är fel eller rätt utan bara olika sätt att hålla koll på hur mycket jag rör på mig i vardagen.
 
Jag gick 10.000 steg/dag ett tag, men fick ont och ge upp det. Tog dessutom lite för lång tid. Satt gränsen till 5000 nu, men jobbar ibland så långa dagar att jag inte hinner ens det. Ska försöka ta upp det igen i december när jag troligen får bättre arbetstider. För mig är det också ett kul sätt att mäta rörelse. Jag har ett stillasittande jobb och får absolut ingenting där. En vanlig dag kan jag ligga på drygt 7-800 steg.
Jag brukar också sätta mål när jag har semester en period. Var ledig 1 v nyligen, satte mitt mål på 70000 steg eller 5 mil t.ex.
 
Ja? "individuellt" skrev jag ju.
Jo men individuellt på det viset att det är bra att ha en kondition som gör att man inte blir supertrött av att gå 2 700-6000 steg på en dag. Om man inte har några andra hälsoproblem som hindrar att man gör det, typ brutet ben eller någon sjukdom som påverkar direkt så att bra kondition är dåligt att ha.

Men att det såklart inte är bra att gå 6000 steg utan att man vant sig långsamt med fler och fler under en lång tid.

(det är ju bra för alla hälsoproblem med hjärt och kärl och sådant. Och egentligen för brutet ben också, de pressade mig att hoppa runt så mycket jag kunde och 2 700 var inga problem efter två veckor med gips.)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 000
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 676
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 125
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp