Stegräkning- vad är grejen? (Utbruten ur Störiga saker)

Sätt stegräknaren på rullstolen eller slå på typ runkeeper. Min app räknar meter via gps om jag vill.
Fast då är det ju inte STEG ifall det är steg man ska tävla med.
Men det spelar ingen roll heller för jag tänker ändå inte vara med i nån steg räknings tävling 🙂 Utan jag bara tänkte på det påtal om steg räkning och att det inte är detenda sättet att mäta om man rör sig till räckigt för då skulle ju tillexempel jag vara helt körd 🙃
 
Fast det blir det ju med sträckor också.
Jag tar apkorta steg jämfört med vanligt folk då jag går annorlunda. Har jag gått tex 5 km med någon annan så har jag garanterat tagit fler steg än henom, och dessutom i högre takt för att öht kunna hänga med.
Det är sant men för mig personligen säger antalet steg ingenting. Förmodligen för att jag aldrig använt stegräknare.
Säger du att du har gått 5 km så säger det mig mer.
 
Det är sant men för mig personligen säger antalet steg ingenting. Förmodligen för att jag aldrig använt stegräknare.
Säger du att du har gått 5 km så säger det mig mer.
Upptäckte att stegräknare finns visst i mobilen annars hade jag inte haft en susning om hur många steg jag går
 
Aha - då var jag ju helt fel person att svara. :D

@sthu - vad är kul?
Om man är statistik- och mätningsnörd är det ju jättekul :D Vem älskar inte att titta på ett diagram över när man gjort något, det blir ju jäkligt fräna staplar och linjer och vadsomhelst där man kan se att jaha, just det, jag rusar omkring som en galning hela arbetsdagarna, sitter still på lunchpausen, och ligger halvdöd i soffan på helgerna :)
 
De flesta rör sig alldeles för .lite.
10.000 steg är ett enkelt minimimått på daglig aktivitet.
Det räcker med 2300 steg.

En ny studie visar att redan vid 2 300 steg om dagen minskar risken för sjukdom i hjärta och kärl. Går man 4 000 steg om dagen minskar risken även för andra sjukdomar.

– Det är en välgjord och viktig studie som bygger på 17 andra studier med över 200 000 deltagare, säger Mai-Lis Hellenius, professor i allmänmedicin vid Karolinska institutet.

Så uppstod myten om 10 000 steg​

Rekommendationen om att gå 10 000 steg om dagen kommer ursprungligen från en japansk firma för stegräknare.
Stegräknaren fick namnet 10 000 steg.
Siffran valdes ut slumpmässigt för att det japanska tecknet för 10 000 steg ser ut som en gående man.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-sa-fa-steg-per-dag-racker-for-halsan
 
Påtal om steg räkning så skulle jag vara helt värde lös i en steg räknings tävling 😂 Om det är en BRA dag så kanske jag tar 5-10 steg eller nånting. På hela dagen alltså 😂

Nej inte alls värdelös! De flesta mäter ju steg på klockan. Den sitter på handleden 😜
 

Fast det här stod ju också i artikeln:

På frågan om vi nu kan skippa rådet om att gå 10 000 steg om dagen, svarar Mai-Lis Hellenius:

– Nej, det är bra att ha 7 000 till 10 000 steg per dag som riktmärke. Det är då de maximala hälsoeffekterna kommer.


Jag måste nog läsa den där studien mer noga, tycker att 2300 låter sandlöst lite. Liksom jag är förkyld idag och har varit utanför ytterdörren. Har gått 2700 steg 🤷‍♀️
 
Fast det här stod ju också i artikeln:

På frågan om vi nu kan skippa rådet om att gå 10 000 steg om dagen, svarar Mai-Lis Hellenius:

– Nej, det är bra att ha 7 000 till 10 000 steg per dag som riktmärke. Det är då de maximala hälsoeffekterna kommer.


Jag måste nog läsa den där studien mer noga, tycker att 2300 låter sandlöst lite. Liksom jag är förkyld idag och har varit utanför ytterdörren. Har gått 2700 steg 🤷‍♀️
Det är ju individuellt ... Jag gick 2600 steg igår (till/från buss + klev av en hpl innan och gick ca 400 m) och sen dess har jag haft hemsk huvudvärk och ryggen kändes igår som om den skulle gå av. Om jag gick 7000-10000 steg en enda dag skulle jag ligga däckad i typ en vecka, om jag ens kan ta mig hem. 🤕
 
Det är ju individuellt ... Jag gick 2600 steg igår (till/från buss + klev av en hpl innan och gick ca 400 m) och sen dess har jag haft hemsk huvudvärk och ryggen kändes igår som om den skulle gå av. Om jag gick 7000-10000 steg en enda dag skulle jag ligga däckad i typ en vecka, om jag ens kan ta mig hem. 🤕
Det beror väl på hur tränad man är och ens kondis? Jag är van vid att gå och ligger inte död för 10 000 steg, är man inte van är det ju inte konstigt att man inte riktigt pallar det fysiskt?
 

Har läst lite mer nu och ”räcker” var ju verkligen en sanning med modifikation. Att man kan mäta hälsofördelar vid ett betydligt lägre antal steg är ju inte samma sak som att det räcker.

Vid 2337 steg per dag börjar man kunna se minskad risk för att dö i hjärt- och kärlsjukdom jämfört med de som inte rör sig. För varje ytterligare 500 steg minskar risken med 7 %. För personer under 60 som går mellan 7000 - 13000 steg per dag har risken minskat med 49 %.

När det gäller samtliga dödsorsaker börjar minskad risk synas vid 3967 steg per dag. För varje ytterligare 1000 steg minskar risken med 15 %.

Man kunde även konstatera att uppe på 20 000 steg per dag så fortsatte risken att minska. Man hade inte hittat den övre gränsen.


Att i det här sammanhanget påstå att det ”räcker” med 2300 steg per dag känns ju rätt vanskligt.
 
Vid 2337 steg per dag börjar man kunna se minskad risk för vi att dö i hjärt- och kärlsjukdom jämfört med de vi som inte vi rör sig. För varje ytterligare 500 steg minskar risken med 7 %. För personer under 60 som går mellan 7000 - 13000 steg per dag har risken minskat med 49 %.

När det gäller samtliga dödsorsaker börjar minskad risk synas vid 3967 steg per dag. För varje ytterligare 1000 steg minskar risken med 15 %.
Men om man inte kan gå då? Är det iprincip säkert att man kommer dö av nåt hjärt fel när man är runt 30 då? Alltså om risken har minskat med hälften om man går 7000-13000 steg. Så om man går 0-10 steg så borde det nästan bara säkert att man kommer dö iprincip närsomhelst?
 
Det beror väl på hur tränad man är och ens kondis? Jag är van vid att gå och ligger inte död för 10 000 steg, är man inte van är det ju inte konstigt att man inte riktigt pallar det fysiskt?

Självklart! Den här studiens resultat baseras på data från 226 889 personer. Självklart finns jättestora skillnader inom den gruppen. Och jättestora skillnader i vad som är ett steg. Men i en så stor grupp kan man ändå prata om generella svar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 006
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 682
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 129
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 702
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp