Starta upp egen häströrelse/verksamhet

R

RebeckaLA

Hej på er! (tror tråden ligger rätt? annars får moderator gärna flytta den)

Riktar mig främst till er som startat upp en hästverksamhet, och ni som har bra kunskap tips/idéer.

Jag har gymnasial hästutbildning, har jobbat med hästar i 4 år mkt unghästar, samt haft egna.

Nu vill jag starta upp en egen verksamhet med hästar. Tänker mig då ta emot och köpa in outbildade hästar, utbilda och sälja. Samt ta emot "problemhästar" då detta är något jag brinner för. Har haft problemhästar tidigare vars "problem" har löst sig, plus att jobbet tidigare haft några "problemhästar" som jag jobbat med och löst "problemet".

Dock behöver jag flytta till en hästgård för att detta ska funka och nu kommer frågorna.

- Finns det några ekonomiska stöd/bidrag man kan få? (tänker bönder får bl.a)
- Tror ni på detta koncept? Kan det gå runt efter ett tag?
- Någon hästföretagare som vill berätta hur ni gick till väga?
- Hur börjar man?

Och ja, jag är beredd på att lägga ner mitt liv på detta. Hästar är mitt allt och jag vill verkligen detta, har velat i många år men aldrig gjort något åt min dröm.

Snälla,

Sv: Starta upp egen häströrelse/verksamhet

Det är väldigt fel tid att fundera på att starta upp något nytt inom hästbranchen nu, om du har missat det så går hela hästbranchen på knäna just nu och fler och fler lägger ner för varje dag även bland de riktig väletablerade för att det inte går att få det att gå runt som marknaden ser ut. Iom att hästmarknaden är död och med katastrofdumpade priser så har inte uppfödarna råd att lämna iväg sina unghästar och det föds upp färre hästar för vart år som går pga att det inte går att sälja. Vist går det att köpa upp billiga hästar nu men det går inte att sälja dem till vettiga priser sedan för att få betalt för jobbet som läggs ner.
Så ett gott råd starta inte upp något förrän marknaden har vänt om du inte vill hamna i skiten.

Jag skulle nog säga tvärtom, satsa nu :)

Du behöver ju inte ta stora lån osv men börja med endast en eller två hästar och börja jobba dig framåt.

Många som lägger ned=mindre konkurrens (man ska ju se saker positivt).
Sen är det skittufft just nu men det betyder inte att man ska vänta. Men var beredd på att det tar tid att få det lönsamt. Skaffa dig ett annat jobb vid sidan om som betalar dina egna privata kostnader och som gör att du kan betala företagets kostnader i början.
Lycka till :)

Jag tycker du ska ligga lågt och avvakta tills marknaden vänder. Det är fruktansvärt tufft för hästföretag att överleva i dagsläget och personligen tycker jag att det är som att skjuta sig själv i foten om man startar upp ett företag när marknaden är i botten.

- Finns det några ekonomiska stöd/bidrag man kan få? (tänker bönder får bl.a)
Starta eget bidrag och om du köper en gård samma stöd som vem som helst som har gård.
- Tror ni på detta koncept?
Det är ungefär det upplägget som många drömmer om, det är säker inte omöjligt, en del lyckas bra med det, men jag tror den viktigaste faktorn är att först skapa sig ett namn och att vara skickligare än de flesta. Jag tror inte på konceptet men jag tror att en duktig och driven person kan lyckas bra ändå, men den personen hade lyckts med en rad andra koncept inom hästbranschen.

Kan det gå runt efter ett tag?
Nej, eller ja det kan säkert gå runt men då måste du som sagt skaffa dig ett namn i branschen och visa vad du duger till. Och det räcker inte att vara duktig på hästar du måste vara duktig på att sälja dig själv också (det är nog viktigare än hästkunnandet).

Och sedan är det nte direkt frammåt för hästbranschen just nu...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 665
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka