står annorlunda

L

lady2

Jag har sökt på forumet efter liknande trådar men jag hittar inget om just detta. Vet inte om det är ovanligt eller inte betyder nåt.

Min häst har i några månaders tid ofta stått brett med frambenen eller stått med sitt ena framben en bit ut åt sidan, hon är 21 år och jag vet inte om det värker i hennes ben för att hon börjar bli gammal eller varför hon gör så här. Någon som har erfarenhet? Hon vilar även båda bakbenen mycket.

Sv: står annorlunda

Vila bakbenen är ofta ett tecken på att ngt inte är som det ska enl. min erfarenhet. Behöver ju inte vara så dock.

Vad säger hovis? Hur belastar hon fötterna?

21 år är ju ingen jättehög ålder för en häst tycker man. Men det är klart att de kan få ont ändå i leder osv. Har du sett igenom hästen ordentligt på sistone? Kanske är det ngt som behöver rättas till bara? Hur är hon i allmänhet? Stel, pigg, avslappnad, ojämn...?

Hon är pigg och inte speciellt stel däremot något stapplig på alla benen.

Brukar hästar avlasta genom att stå brett med frambenen?:confused: Hittar ingen info nånstans att dom kan göra så nämligen.

Brukar hästar avlasta genom att stå brett med frambenen?:confused: Hittar ingen info nånstans att dom kan göra så nämligen.

Hästar avlastar frambenen genom att stå med det ena benet framför det andra, då avlastas det som hålls fram.

Det är det, men en häst som har problem står ofta och vilar benen så om det sker ständigt bör man ha ett öga öppet enligt min erfarenhet.

Hästar avlastar frambenen genom att stå med det ena benet framför det andra, då avlastas det som hålls fram.

Så då avlastar dom inte genom att stå bredbent, då vet jag inte varför min häst gör så!?

Min häst som visade sig ha hovbensrotation pga fång stod som du beskriver. Rotationen är värst på vf och det stod hon med lite snett ut åt sidan för att avlasta.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 441
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 810
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 232
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 718
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar