Stängt huvudlag på ponny som aldrig provat?

Pallas

Trådstartare
Min kompis har just beställt en ny sele till sitt shetlandssto, istället för skitselen som följde med på köpet. Med selen kommer ett huvudlag med skygglappar, och nu undrar vi om man skall tänka på något särskilt när man provar det, eftersom hästen mycket troligt inte haft skygglappar förr. Några tips?

Sv: Stängt huvudlag på ponny som aldrig provat?

Min polle hade det, vist de kan bli lite hoppiga första gången, så rekomenderar att tömköra i huvudlaget innan man sätter på vagnen... Även att ta det lugnt när ni tar på tränset ;)

Mvh
Eran Emma

Jag skulle absolut se till att prova huvudlaget några gånger i stallet.. på nån liten promenad eller så.

Min ena häst blev PANIKSLAGEN första gången med skygglapparna på sig. Tack o lov var vi i stallgången då..

Anna-Carin

Svarar båda: Ojdå, det låter verkligen smart att inte hänga på vagn det första man gör. Tack för era tips, vi får prova stängt huvudlag medelst tömkörning de första gångerna. Stoet är helt trafiksäkert, men det låter ju som att det kan hända oväntade grejer när man sätter på skygglappar.

Ja vi kanske inte ens ska använda det alls då..... Finns det någon anledning att använda på en ponny som fungerar utan?

Oftast blir hästarna lite mera skärpta på kuskens pisk o röstkommando. jag använder dem när jag kör dressyr endast. Annars vill jag ha en häst som ser överallt så den inte blir bakskygg i trafik eller slår rakt in i ett maratonhinder. Men det är bra att vänja en körhäst vid skygglappar.

En fråga, men som inte har med detta att göra men varför använder man skygglappar? tycker verklingen hästarna om att ha det? Skulle tycka det va äckligt att inte kunna se bakåt.

En vanesak. Precis som dem flesta hästar tycker att det är äckligt att ha en människa på ryggen första gången...

Min ponny fick panik och gick rakt in i väggen första gången jag satte på huvudlag med skygglappar.Efter det så slängde jag skiten rent ut sagt:( Hon uppförde sig som om hon var hel blind.Visst var det snyggt huvudlag men jag hade igentligen ingen nytta av att sätta skygglappar på henne. Förstår inte varför de säljer huvudlagen med skygg lappar ihop med seldon? Om man kör par är det en sak att träna och vänja den ena eller andra hästen för användning av det men när man kör enbet??Ok, jag vet nu att många som tävlar i körning använder det för förstärka sina kommandon som SF skrev men när man bara kör hobbykörning.

Senast ändrad:

Utomlands är det mycket vanligare att man använder huvudlag med skygglappar, därför säljs nästan alla kompletta selar med detta. Jag har t.o.m hört att det ska vara lag på att ha det om man ska köra på trafikerad väg i vissa länder, men det är alltså bara nåt jag hört, så det ska jag nog vara låta osagt egentligen, ta det med en nypa salt. ;) Det finns dock vissa selmärken där man kan välja att få huvudlag utan skygglappar om man vill.

Ja jag kan på ett vis förstå om det skulle finnas en sådan lag i andra länder, men det finns också individer som blir mer uppskärrade av att inte se vad som kommer..Så ja det finns nog nackdelar med allt Liksom fördelar.

Det huvudlaget jag hade gick det inte att ta bort skygglapparna på tyvärr .....Det borde väl gå annars? Då kan jag i såfall förstå om de skickar med huvudlag med selen.Om inget annat så är ju vi hästfolk ganska så bra på att lösa problem med utrusting :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 674
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar