stångbett

M

misterhultspyret

undrar angående stångbett när anses hästen färdig för att börja tränas med stångbett?
vissa säger att man ska börja med stång då dom kommit till en viss nivå i träningen.
andra anser att man ska annvända stång vid en viss ålder.
vad är rätt och fel? :confused:

Sv: stångbett

Jag håller absolut på det förstnämda, dvs. när hästen är färdig för det. Ålder behöver ju inte ha ett dugg med utbildnng att göra. Stång börjar man använda när hästen går riktigt bra på "vanligt" bett, med små hjälper. Då kan man minska ner signalerna ytterligare på stångbett. Sen handlar det absolut jättemycket om ryttarens utbildningnivå åxå. Man bör vara absolut stadig i handen,välbalanserad och ha mycket känsla.

Jag är definitivt ingen expert på detta men däremot står jag inför övergången till att rida på stångbett och är därför precis "inne" i frågan. Min häst är lydig och går bra på "vanliga" bett (rider på rakt och tredelat) och jag skaffade en stång för ett par år sedan som jag "fuskat" lite med tidigare och ridit på utan att jag fått några direkta instruktioner om hur jag ska göra. Det har gått bra och det jag känt är att jag utvecklas mer i min sits med stången, speciellt när jag rider på en hand, eftersom jag plötsligt inte kan fuska med ledande tygeltag, mm.

När jag red för PL i oktober så red jag ett pass på stången och frågade om vi var mogna för det och det tyckte han, det råd jag fick var att varva stången och vanligt bett så nu rider jag ungefär varannan gång på stången.

Många varnar jättemycket för att börja rida på stång för tidigt och det kan jag förstå men det hela handlar nog mer om inställningen ryttaren har och inte så mycket om ålder och utbildning av hästen. Men det är klart - har ryttaren en sund inställning och rider på eftergift och inte styrka så är nog hästen också så pass välriden att det går bra med stång.

Så visst bör man som ryttare vara stadig och balanserad men man BLIR också det av att rida på stången, speciellt om man rider på en hand. Det är min erfarenhet.

/Camilla

Jag tycker att hästen ska klara av att gå bra på tränsbett innan man går över till stång. Det är viktigt att den bär sig rätt och lyder under vikthjälper och skänkeltryck och lyssnar till neckreining.

Om du tävlar på C-nivå eller högre måste du rida på stång om hästen är över 5 år. På D-nivå får man ofta dispens eftersom det är för de mer orutinerade tävlingsekipagen. Anledningen till regeln att hästar över 5 måste ridas på stång tror jag kommer från usa där man ofta red på stång när hästen var över 5,dels för att de var mogna för det och dels för att visa att den är bra utbildad och klarar av detta när den då har uppnått åldern 5.

det är nog detta du har hört om när folk syftar på en viss ålder, men det har mest med tävlingar på C-nivå eller högre att göra. Annars finns det ju väldigt/helt outbildade hästar som är långt över 5 som inte skulle klara av en stång bara för dom har åldern inne. så kan man inte tänka direkt.

Nu är jag inte alldeles säker på gränserna men är det inte på B-nivå man måste rida på stång och en hand?

/Camilla

tack för svaren!

har då ytterligare frågor angående stångbett:
vad är det som skilljer stång från vanligt tränsbett?
varför rida på stång överhuvudtaget?
rider ni på stång även när ni rider ut i skogen eller bara när ni tränar på bana?

Håller med Camilla,
varvar lite i paddocken med stångbettet för att träna att rida med
en hand.
Då får man bekräftelse på hur långt man har kommit med tränsbettet o var man har problem.
Sen att pållen tycker bättre om stången är en annan sak.

JAg brukar säga att när ryttaren är mogen för stång bett kan man börja fundera på om hästen är det. Och ryttaren är mogen för stångbett när han/hon kan rida hästen utan att använda träns. Dvs styra, sakta av, öka, stanna, backa i alla gångarter.
Sen är det lite beroende på hur hästen är i munnen / huvudet när den är mogen för stång. Ja har till och med ridit in en unghäst på ett väldigt milt stångbett (använde repgrimma för att lära in styrning, stanna osv) för att om och när hästen hade något av dom andra betten vi provade va han väldigt irriterad i huvudet och kunde inte slappna av ordentligt. Men så provade jag en gång med det stångbettet och han älskade och helt plötsligt hade han "tid" att lyssna på mig istället för att vara störd av ett bettet.

Skilnaden på stång och träns bett är offtast mundelen. Nu finns det många tränsbett som ser ut som stångbetten i mundelen dock är tyvärr dom klassiska tvådelade eller tredelade betten vanligast att rida på när man har tränsbett. =/

Anledning att rida på stång för mig är att jag kan fixa det sista finslipet lätt på form osv utan stora hjälper med handen. Hästen rids i formen med huvudsak sätet.
Hemligheten med stångbett är att använda det minimalt.... ;)

Om man rider ut eller på banan tycker inte ja ska spela någon roll. Hästen ska vara så pass uppmärsam på sin ryttare iaf så har man kommit så långt att man rider med stång under träning kan man även rida med stång ute. Därimot är det bra att rida på tränsbett av och till också för att kolla av och fram för allt bli påmind om stångets styrka.

Hoppas de här va lite svar på dina frågor..

I somras började jag så smått gå över till stång, och jag gjorde så att jag checkade av mig själv och hästen genom att rida på en hand med vanligt tränsbett. När vi hade gjort det ett tag och hästen lyssnade superbra på mina hjälper. Så bytte jag till stångbett, allt gick jättebra. Klart ibland så kanske man får ta tag med två händer för att korrigera på ett smidigt sätt såhär i övergången.
Jag upplevde själv också att hästen vart mycket lugnare när jag red med en hand, oavsett om det var tränsbett el. stång. Jag har en förmåga att fippla mycket med tyglarna när jag rider på två händer och det är ju praktiskt omöjligt när man rider på en hand..Hästen vart mycket stadigare i formen när jag red på en hand.
Nu håller vi på att sätta igång ordentligt efter vintervila, så än så länge rider jag bara på tränsbettet och två händer för det mesta, men så fort vi kommit igång lite mer så kommer jag att varva stång med tränsbett.

När hästen är stadig i formen och funkar helt som den ska och är utbildad för det så att man kan rida den på en hand även på tränsbett kan man börja med stång...

jag rider alltid min häst på stångbett. Han är igentligen inte "redo" för det utbildningsmässigt men han trivs så med det.

Jag försökte rida honom på olika tränsbett men han blev jätte konstig så jag köpte ett stångbett lite tidigare än planerat och det funkade jätte bra.

Han går att rida på en hand men kan behöva hjälp av två händer ganska ofta.

Någon undrade vad som är stångbett kontra tränsbett. Stångbett har skänklar och har sk hävstångseffekt. Tränsbett har ingen hävstångseffekt. Mundelen har ingenting med stång att göra. Stångbett=Skänkelbett

man får inte tävla sin häst när den fyllt 6 år på högre tävlingar om man inte rider på en hand och stång.. men inte måste man börja rida på det för det. Jag tycker såhär, man kan börja rida hästen på det.. men om man ska göra något som inte hästen kan kan man ha det vanliga tränsbettet. Eller det är så som jag tycker bäst om att träna, men det är olika vad man tycker fungerar bra..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 885
Senast: Badger
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 356
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar