Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon får bara en näve betfibermix per dag... Sen är det konstiga att hon inte direkt har fysisk energi på så sätt att hon är het. Tvärtom får man påminna henne om att gå framåt. Ute är hon framåt men inte av bjudning utan av flyktbeteende.... Det är som att hon lägger all energi i nervighet. För mig är det en konstig kombo, så nervig men snudd på slö. Nervig och het resp. slö och lugn hänger ihop i min värld.... Att man får välja liksom.... Men nervig och lite slö..? Kanske det är nåt fysiskt med henne.Jag skulle börja med att ta bort allt kraftfoder. Sedan skulle jag kontakta de tidigare ägarna och fråga om de har någon idé vad som kan ha hänt. Sedan skulle jag lina hästen innan jag rider den så att den är ordentligt avrastad.
Spejar och vill hela tiden vara nära kompisen, en yngre valack som är högre i rang trots att ägaren sa att han är jättemesig. Hon rör sig inte mycket och inte han heller. De äter och chillar liksom@Peli nervig och slö kan hänga ihop - hästen växlar med att "värja sig" mot stressen genom att stänga av och bli introvert.
Hur Beter sig hästen när den vistas i hagen?
Jag tror att det är ledarskapsproblem och att jag är för snäll, inkonsekvent och otydlig, tyvärr Jag försöker bli bättre men ibland blir det liksom ryggmärgsreflexen.@Peli
Hästen är fortfarande ny hos dig. Det tar trots allt ett par månader innan hästen känner sig hemmastadd hos en ny person.
Det där med att vara rädd för naturen men inte stora maskiner känner jag igen. Min tyska häst var väldigt rädd för naturen när hon kom hit. Det värsta var grannens busiga Charolaiskvigor Men lastbil med vedkran var inga som helst problem.
Det kan också vara ett ledarskapsproblem (nu spekulerar jag) också. Du kanske är för snäll så hästen inte ser dig som ledare utan hon tycker att hon själv måste hålla koll på omgivningen i stället.
Hoppas det ordnar sig med tiden. Dock kanske det inte är fel att låta en veterinär kolla på henne någongång när ni ändå har en ute.
Ja tyvärr tror jag att jag själv är orsaken Jag visste faktiskt inte att hon hade arab och fullblod i sig förrän jag redan bestämt mig för henne. Hade nog backat om jag vetat tidigare. Visste import Polen men trodde polskt halvblod. Hon var ju väldigt lugn i försäljningstallet så tänkte inte låta rasen hindra men.... Hon är känslig och jag är alltför traditionell i min hantering.... Försöker lära om mot NH men svårt att ändra 30 år på 2 mån....@Peli vad jobbigt
Om hästen är lugn i övrigt och i hagen osv som du svarade på så känns det lite som du själv skriver : det har blivit snett er emellan och hur säker/osäker du och hästen är som kombo ..
Jag tänkte många gånger tidigare i tråden att kanske hästen har ngt hormonellt/magsår osv om den som jag läste det var så konstant rädd och stressad osv.. det är inte normalt .
Men utifrån det du skriver som helhet i sammanhanget och även att du ffa själv i grunden som jag tolkat din post, ville köpa en väldigt trygg och sansad häst ...
jag tror det blev fel helt enkelt . Du köpte en för känslig häst i grunden pch sen har det blivit eskalerande fel mellan er utifrån det ? Kan det vara så enligt dig själv ?
Ja tyvärr tror jag att jag själv är orsaken Jag visste faktiskt inte att hon hade arab och fullblod i sig förrän jag redan bestämt mig för henne. Hade nog backat om jag vetat tidigare. Visste import Polen men trodde polskt halvblod. Hon var ju väldigt lugn i försäljningstallet så tänkte inte låta rasen hindra men.... Hon är känslig och jag är alltför traditionell i min hantering.... Försöker lära om mot NH men svårt att ändra 30 år på 2 mån....
Jaaaa.... Försäljningsstallet har erbjudit byte. Jag får se vad som dyker upp där och vad som händer närmaste veckorna. Den häst jag har idag var inte den typ jag sökte. Däremot var hon rätt vid köpet. Vilket som är hennes rätta jag vete tusan. En del spekulerar i att hon hade någon brist och hade fått dåligt ned mat i Polen och helt enkelt inte orkade reagera på saker då jag köpte henne. Nu med bra mat och omvårdnad så har hennes rätta jag kommit fram. Om de har rätt funkar det inte, då måste jag nappa på det där bytet. .Jag tror iof inte exakt ras osv är det avgörande i sig . Du har snarare, Oavsett exakt stam och ras osv, nog valt lite olyckligt utifrån att du själv ville ha en väldigt trygg häst men skaffade en med lite mera blod och från försäljningsstall och import som mellanlandat .
3 månader är väldigt kort tid för ny häst , men jag tycker att det ändå är väldigt länge att ha eskalerande problem istället för minskande som du beskriver . Det gör att jag tycker du har ett verkligt problem och att det blivit fel med dig och din nya häst .
Jag kanske har missuppfattat men stod hon på box i försäljningsstallet och på lösdrift hos dig? Om så har den gått på lösdrift förut?
Hos mig är hon ute 10-12 timmar, box på natten. I försäljningsstallet var hon ute vissa nätter men på box de flesta. Så inte så stor skillnad...
Jag träffade en häst för flera år sen som inte ens kunde gå ute på bete dygnet runt utan att bli som din. Stod den på box på natten var den som en helt annan häst. Pigg men lugn lixom. Den var en typisk spejare och kunde inte slappna av alls om den gick ute dygnet om.
Är det hösilage eller hö? Om hon har fri tillgång så låter det lite.Gissar att hon får i sig ca 13-15 kg per dag. Svårt att veta då hon inte går ensam i hagen.
Har du alltså inte räknat på det? Hon kan i princip alltså få i sig dubbla mängden energi mot vad hon fick förut. Det talar det ju för om hon går upp i vikt OCH har för mycket överskottsenergi.Det är en häst på 157 cm. Hon äter hösilage med hög ts, väldigt nära hö. Har fått det analyserat och det är ett riktigt bra hösilage. Jag vet inte riktigt hur jag ska veta exakt vad hon äter i mängd när hon inte går ensam? Jag tittar mer på hullet vilket börjar bli bra och lagom. Hon var smal när hon kom.