antiloop8

Trådstartare
Hur skriver ni en stamtavla?
Själv skriver jag:
Namn
Född
e:
ue:
Äg:
Men nu har jag sett att många skriver u istället för ue vad är egentligen rätt??? :confused:

Det är olika traditioner inom olika raser. T ex bland halvbloden så skriver man generellt pappa - morfar. Inom
t ex fullblodsaveln så har ju stona av tradition tävlat i större utsträckning än vad halvblodsston gjort och därför skriver man ofta pappa och mamma eller pappa - mamma - morfar.

Jag skriver:
Namn
Född
e.
u. - e.

Eftersom jag försöker använda meriterade ston i aveln så är det kul att deras namn syns i stamtavlan. :) Skriver även med stamboksnummerna och hingstnummerna!

Inom
t ex fullblodsaveln så har ju stona av tradition tävlat i större utsträckning än vad halvblodsston gjort och därför skriver man ofta pappa och mamma eller pappa - mamma - morfar.

...och detsamma gäller varmblodstravare! :)

Travare vet jag inte heller något om!

Skrev jag inte tidgare att jag bara kan halvblod och fullblod?

Jag skriver
namn
född år
pappa-morfar
ägare.
_________________________--
Morfar är ue mamma är u :bump:

Naturligtvis, först namn
Födelseår
Pappa
Mamma

Inom travet så uppskattar man mammans namn högre än i ridaveln.
Alla vet ju i stort sett vem alla är.
Och mammorna har oftast presterat en hel de (oftast)

Man lägger också ner mer vikt på mamman som sådan även i fölboxen.
Ridhästarna går hellre ett steg längre bak.
Synd eftersom mamman präglar ner 60 procent av sig själv på avkomman.

AM

Jag gör som Pooh, vill ha med mamman! Dessutom vill jag gärna ha med ett led till, så jag brukar skriva:
Namn
Födelseår
e. u.
ue.-uue.
ägare

kan man inte på en travare skriva
e: xxx ee: xxx
u: xxx ue: xxx

Hehe mysko vilken inavel det måste vara när alla heter xxx :rofl:

Du kan väl skriva hur du vill :D Men varför farfarn? Den om någon brukar man ju känna till "ändå".

Men om folk är så insatta att dom vet vem farfar är brukar dom väl känna till pappan också :D

Jag menade att om man ser pappans namn på namnskylten och vet vem han är så vet man ju oftast vad hans pappa heter.

Framgick inte det :confused:

Jo men alla vet inte det...inte jag tex. skulle veta det eftersom att jag inte kan något om travhingstar! :crazy:

Det är klart! :)

Fast då vet man väl heller inte vem Speedy Crown är... Det gör i alla fall inte jag som inte vet ett dugg om trav :o

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
540
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar