Stallregler..

Sv: Stallregler..

I det stallet jag står finns det inte en enda regel! (Förutom mockning i ridhuset då)

Nu tror ni att det är hajkontajkon säkert... Men Icke!

Det är snyggt prydligt och städat!

Alla vet helt enkelt vad som gäller och sköter sig därefter...

Sedan tror jag att man som stallägare inte ska tro att alla "slarviga" inackorderingar kommer avhjälpas med regler ibland måste man gå och plocka undan vissa saker...

Nu är det väldigt sällan det händer där jag står.
 
Sv: Stallregler..

Sedan tror jag att man som stallägare inte ska tro att alla "slarviga" inackorderingar kommer avhjälpas med regler ibland måste man gå och plocka undan vissa saker...

Nu är det väldigt sällan det händer där jag står.

Min tanke också. Det handlar om sund förnuft, och det är inget som kan bankas i folk med hjälp av milslånga regellistor.
 
Sv: Stallregler..

Nä förhoppningsvis har alla sunt förnuft . Tyvärr är det en utopi och en tydlig regel lista som för den skull inte bör vara en telefon katalog , är då rätt vital .
 
Sv: Stallregler..

Jag håller med dig.

I de stallen jag förr stod som inackordering fungerade det bäst när dte inte fanns direkta regler.

Stallägaren bestämde, punkt slut
 
Sv: Stallregler..

Kan påpeka att det inte står någon regel alls i vårat kontrakt heller! Bara att stallhyran ska betalas givetvis ;) det är stallägaren som bestämmer och sen är det sunt förnuft.
 
Sv: Stallregler..

KL

De regler vi har är väl egentligen bara allmänna ordningsregler, några enkla få som talar om hur stallägarna vill att vi sköter stället och vad som gäller kring gården (kollektiv). Övrigt är gemensamt framarbetade stallrutiner, altså dagliga rutiner för morgon resp kväll, typ checklistor på vad som ska göras.

Min erfarenhet är ju längre regellistorna blir ju sämre blir det, behövs milslånga papper kan det inte vara god ordning. Sunt förnuft ska räcka men lämpligast tror jag är att man försöker få tag på likasinnade till stallet så att alla har samma lägsta nivå, synsätt och jobbar mot samma mål då brukar det funka.
 
Sv: Stallregler..

I vårat stall finns inga speciella regler,som står på en tavla eller så. Bara sunt förnuft. Att man plockar undan efter sig, sopar, är snäll mot hästarna och sätter dom i första hand. :)
 
Sv: Stallregler..

Vi har väldigt få regler. Men de jag kan komma på är.

-Plocka undan dina saker efter dig. (det är dock ingen som skäller om något är glömt utan då flyttas det bara till en plats där det inte står ivägen)

- Sopa stallgången efter dig. (Dvs har du kratsat hovarna så sopa ihop det till en hög innan du rider iväg så att ingen annan behöver stå i det)

- Mocka i paddock och korall efter användning.

- Stallet ska vara stängt och släckt vid klockan 22.

Inga konstigheter och det är stallägaren som bestämmer så tycker eller vill man något är det till honom man ska gå. Det är jätteskönt och inga konflikter :)
 
Sv: Stallregler..

Vilka regler har ni att följa i erat stall?
Vilka regler tycker du är bra och vilka regler är helt onödiga?

Sitter och knåpar på lite stallregelr och försöker komma på bra saker utan att försöka toppstyra folk.

Har ni skrivit på "kontrakt" där reglerna står angivna?
Finns reglerna uppsatta i stallet för allmänt beskådande?

Alla regler är bra. Det ger dina inackorderade riktlinjer att gå efter.
Något jag har lärt mig som stallägare är att de inackorderade ALDRIG får ha sin häst lös (vilket många tycker är helt okej oavsett om de har koll på vad hästen pysslar med eller inte), om de inte är helt hundra på att hästen står som en väluppfostrad hund när den blir lämnad i gången i stallet.

Ha ALLTID som regel I KONTRAKTET att den som förstör/har häst som förstör tillbehör till stallet är ersättningsskyldig!
Vi har fått betala flera tusen bara i grepar och vattentunnor som blivit förstörda av andra än oss som driver stallet.
Det är aldrig jättekul..
 
Sv: Stallregler..

Verkar inte vara allt för många i denna tråd som faktiskt driver ett eget stall.
Det viktigaste är INTE att folk sopar efter sig, håller reda..
utan det är att de ERSÄTTER saker de eller deras hästar har sönder oavsett om det handlar om ett durkslag att avlägsna isen med eller en skottkärra som fått punktering.
Har man ett "JÄTTESTALL" som utan problem kan betala för sig självt är ju detta inget problem, men har du ett litet stall så spelar varenda krona stor roll.
Nästkommande är huruvida stallet fungerar socialt.
 
Sv: Stallregler..

Jag håller med, ju fler regler desto stökigare brukar jag uppleva att det är. I vårt stall finns de dagliga stallrutinerna uppsatta, ex. när fodring sker, ut- och insläpp, öppettider m.m.
Sen har vi förhållningsregler som nog mer är riktade till besökare som inte är insatta i atmosfären; Att det inte är okej att röka i stallet, i närheten av hästar, barn och andra människor, att man håller låg ljudnivå, att man inte går in till hästar utan tillstånd osv. Klassiska stallregler som alla inbitna hästmänniskor brukar känna till.
Det som rör själva hästägarna regleras i avtalet, bland annat ersättningsskyldighet gentemot stallet och andra hästägare, uppsägningstid (och uppsägningsgrunder), stallhyra, uppfostran/hantering av hästarna (hästägaren har ansvaret för att hästen är hanterbar för andra, annars får denne fixa den biten själv), att god hästhållning (foder, hovslagare, veterinär m.m.) ska iakttas och att man tar hänsyn till alla andra och för en dialog med varandra.
Funkar super för oss, och de få strul vi har haft har vi kunnat prata tillrätta tack vare att det har blivit inpräntat hos alla att man inte pratar skit m.m. Är otroligt tacksam för det.
 
Sv: Stallregler..

Vi har i princip 2 regler bara...

I stallet vi står i finns 7 boxar (finns totalt 3 stall + lösdrift på gården) ,då har vi som regel att vi sopar HELA stallet en dag per box,tex har vi två hästar,vi har våra sopdagar på Tisdag och Fredag.

Hästarna ska vara ute SENAST kl 08,och dom ska vara inne TIDIGAST kl 19.

Det är i princip dom reglerna som finns,sen är det sunt förnuft,dvs att man städar efter sig själv och plockar undan den man plockar fram,både i stall och ridbana. Vi har väldigt bra sammanhållning i stallet tillsammans med stallägaren! Skulle inte flytta för allt i världen! :love:
 
Sv: Stallregler..

Fast det där kan jag tycka är överdrivet. Driver man ett stall så får man räkna med ett visst slitage på sakerna.

Just nu står jag inakorderad och skulle en skottkärra få punka så räknar jag det till normalt slitage som stallägaren får stå för om denne tillhandahåller skottkärror.
Samma när en bräda i en box går sönder då åker inte jag och köper en ny bräda. Utan det ingår i servicen.

När vi har haft eget stall med inakorderade så har samma sak gällt även fast vi har ett litet stall. Jag skulle aldrig kunna kräva någon på en ny skottkärra pga att det blivit punka. Samma som att en utsparkad bräda har vi stått för. Slitage får man som sagt räkna med och budgetera därefter.

Skulle man däremot låna någons privata saker och göra sönder dem, då får man ju naturligtvis stå för kostnaden.

Trivselregler däremot tror jag är viktigt både för säkerhet och stallsämja.
 
Sv: Stallregler..

Kl

Det är bara stallägaren och jag i stallet och vi tycker samma om det mesta så vi har inga uttalade regler. Vi är båda ordningsamma så vi plockar undan och städar efter oss. Den enda "regeln" är väl egentligen att stänga dörren till foder-ocv sadelkammaren så att inte värmen läcker ut.

En gång stod det ett strängt meddelande på tavlan att den MÅSTE stängas. Jag kunde inte minnas att jag glömt, men tänkte "Hemskt vad strängt, men jaja, jag ska inte glömma". När jag sa till stallägaren att jag såg det stränga meddelandet skrattade hon och sa att det var hennes sambo som hade skrivit det till HENNE. Haha.

Vi hade samsats om hennes häst i fyra år, utan en enda diskussion, innan jag flyttade dit min häst, så vi var rätt säkra på att allt skulle funka och det har det ju gjort. Hittills har vi inte varit oense om något och det är enormt skönt! Vi ser inprincip alla saker som "vårt" och går en grep sönder så är det inget tjafs om vem som köper en ny, för vi minns knappt vems den var från början. Hälften av schabraken har jag köpt, men alla ligger i en hög och vems som är vems är sedan länge gömt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallregler..

Vet en fux dam som är mästare på att sparka sönder saker.
I november sparkade hon söder staketet till ute banan 3 gångar, gjort söder betongen i boxen, rivit ner vattenkoppen och dragit ner staket med stolpar.

Så ser det ut månad efter månad mer eller mindre, tycker du att stall ägaren skall stå för det.

Häst ägaren tycker att det skall ingå.
 
Sv: Stallregler..

Jag skrev ett visst slitage. Eftersom till vanligheten håller varken människor eller hästar på att göra sönder saker. Men jag håller självklart med om att skulle en och samma häst sparka sönder saker så hade även jag bett om ersättning.

Det jag reagerade på var att man skulle ersätta saker som naturligt får utstå ett visst slitage. Skulle det däremot alltid vara greta eller hennes häst som gjorde sönder grepen eller skottkärran varje månad så finns det ju en gräns för oaktsamhet.

I erat fall hade jag nog kollat upp hur hästen mår för att hålla på så är inte normalt.
 
Sv: Stallregler..

Då tycker vi samma:laugh:.

Hästen är som en hundvalp när ägaren inte är i närheten vilket så har varit med ägarens alla hästar hen har haft.
 
Sv: Stallregler..

Jag håller med dig om att man måste räkna med ett visst slitage. Det kan vara ren otur att något går sönder just när en viss person använder det, saken är utsliten och lägger av en dag, inte beroende på hur den hanteras just då utan på vad den vart med om innan.
Däremot ska det givetvis ersättas om samma person gång efter gång gör sönder saker som att försöka hacka sönder en fryst torvbal med en plastgrep. Eller om samma häst gör sönder samma sak på samma sätt gång efter gång. Eller om hästägaren av stallägaren har ombetts vidta åtgärder för att hindra sin häst att förstöra inredning eller inventarier men inte gör det.
 
Sv: Stallregler..

Jag är i valet eller kvalet om jag ska skriva ner några regler på ett papper i sätta upp i stallet. Det som talar för är att jag är så jävla trött på att sopa o städa efter andra. Anledningen till att jag gör det är att jag tröttnat på att tjata o påpeka saker hela tiden. Det som talar emot det hela är att jag vill inte framstå som någon surkärring... Det där med sunt förnuft är en kraftig bristvara hos mina hyresgäster iaf. Ibland har man lust att bara slänga ut allihop så man kan sköta sig själv. Men pengarna betyder ju en hel del + att man faktiskt slipper gå upp varenda lördag o söndag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 869
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp