Stallregler..

Blomskan

Trådstartare
Vilka regler har ni att följa i erat stall?
Vilka regler tycker du är bra och vilka regler är helt onödiga?

Sitter och knåpar på lite stallregelr och försöker komma på bra saker utan att försöka toppstyra folk.

Har ni skrivit på "kontrakt" där reglerna står angivna?
Finns reglerna uppsatta i stallet för allmänt beskådande?
 
Sv: Stallregler..

Jag har delat med mig våra regler i en gammal tråd, kan dela med mig igen.

Hos oss finns det några regler.
Enkelt kan man sammanfatta det med; håll rent och håll ordning. Men vissa personer behöver tydligare regler än så.

Här är de regler vi gemensamt kommit fram till i vårat stall:


Du städar efter dig själv,

- spill från mockning, kratsade hovar, hovslagare, hö och foder mm tas upp utan dröjsmål.
Spill från foder är extra viktigt att städa undan, foderrester lockar till sig råttor och möss.


Plocka undan dina saker,

- sadel, träns mm ska hänga på anvisad plats i sadelkammaren.
Täcken och dyl förvaras i garderoben, inte i stallgången, på golvet i sadelkammaren osv. Får det inte plats, ha det hemma.
Hinkar och foder förvaras i foderutrymmet.
- sakerna skall vara undanställda när du går för dagen.


Ingen sopar i stallet när det är hästar inne.

- när du sopar vid fodret skall dörren till stallet vara stängd.


Ingen rengörning av leriga skydd och täcken i stallet,

- gör det utomhus. Dammet ligger kvar i stallet, inte bra för känsliga luftvägar.


Respektera tider och anvisningar för fodringar, in- och utsläpp.



Sadelkammaren skall vara låst,

- lås alltid när ingen är i stallet, när du går för dagen och även under ridturen.


Hästarna leds till och från hagen i grimma och grimskaft.



Leder du två hästar skall bägge börrbladen vara öppna.


Du som hästägare/fodervärd ansvarar för att din häst går att hantera,

- är den oregerlig och en fara för övriga att hantera får du själv ta in och ut hästen varje dag.



Rätta till täcken och grimmor,
- ser du att en grimma sitter på sned eller en gjord har lossnat på täcket, rätta då till det. Även om det inte är på din häst. Utrustning som sitter fel är en skaderisk.


Inget foder i stallgången,

- det enda foder som får stå i stallet är kvällshö och kraftfoder till frukost.
Ställ fram det så sent som möjligt för att det inte ska vara ivägen.
Övrigt foder skall vara vid fodret, kommer en häst lös så finns det inte så mycket foder att äta.


Säg till!
- ser du att en häst inte mår bra, eller att något är trasigt (staket, lysrör, det läcker vatten osv.) säg till direkt!
Ring hästens ägare. Hon/han vill säkert veta om hästen inte är pigg.
Om något är trasigt och du inte kan åtgärda problemet själv, säg till så snart du kan. Ex vattenskador kan leda till stora problem (och kostnader) om de inte åtgärdas snabbt.
Ju snabbare man får reda på problemet desto snabbare kan det åtgärdas!


Hjälps åt!

- är du i stallet, hjälp den som har insläpp, fodring mm. Det går snabbare och det blir en trevligare stämning!
- ser du att någon har glömt att ställa fram foder eller ge sin häst vatten, ta fram foder, fyll vatten. Hästen ska inte drabbas!
Nästa gång kan det vara du som glömmer…


Vi har valt att lägga till lite text under om vad som är viktigt och varför så att alla förstår varför regeln finns.
Kanske lite övertydligt men för oss fungerar det!

Det mesta är självklart för nästan alla, men hellre att man är övertydlig än att man missar något.
Reglerna finns i en pärm i sadelkammaren.

Andra allvarligare saker regleras i hyreskontraktet, ex. att man måste se till att sin egna hemförsäkring måste täcka stöld ut sadelkammaren.
 
Sv: Stallregler..

Jätte bra och mycket användbart.

Själv tycker jag att saker är så självklara så jag har liksom svårt att få ner mina tankar på papper.
Men om man ska ha 6 hyresgäster så kanske saker och ting inte är så självklart för alla som det är för mig.
 
Sv: Stallregler..

en sån lapp borde finnas i ALLA stall med inackordering :bow:
 
Sv: Stallregler..

Kloka och bra regler att söka inspiration i.

Men jag måste fråga, hur går det ihop att man skall städa sitt spill direkt, men får inte sopa om hästarna är inne?
 
Sv: Stallregler..

Kul att ni gillar reglerna!


Men jag måste fråga, hur går det ihop att man skall städa sitt spill direkt, men får inte sopa om hästarna är inne?

Spill från ex kratsade hovar på stallgången är ju inte torrt och dammar utan man tar snabbt och smidigt upp det med en liten sopskyffel, det dammar aldrig om man använder den.

Eftersom vi inte har speciellt mycket foder i stallgången så blir det inget sådant spill att städa undan. Det man spiller i foderutrymmet går att städa undan om man stänger dörren som leder till stallet!

Stallgången sopas på morgonen efter att hästarna har släppts ut. Det lilla spill som blir efter mockningen räfsas in i boxen om det står hästar inne.


I vårt kontrakt står det att man måste följa de skriva ordningsreglerna, det står också att ordningsreglerna kan komma att ändras om det finns behov (har inte funnits något behov ännu).
Skulle reglerna behöva ändras så blir det nog efter diskussion på ett stallmöte.
Funderar på att ordna någon typ av torkrum för täcken och inskaffa en tvättmaskin för täcken. Blir det verklighet så kommer det att bli separata regler för när och hur de ska användas.
 
Sv: Stallregler..

Kl

Om jag hyrde ut box/lösdrifts platser skulle det se ut som detta eller liknade.

Stallregler

Gör rent efter att du har haft hästen i sötselspiltan, spolspiltan och efter du har mockat.

Hållreda på dina saker annars hamnar det i soptunnan.

Leriga hästar och utrusning gör rent utanför stallet.

Ägare till täckes bitare köper antibit eller ett annat medel som funkar till dom andra hästägran i stallet.

Är det fodring när du är i stallet så hjälp till med det.

Det ligger i hästägarens intresse att ha en häst som inte bitter, sparkar, springer över eller anfaller folk eller andra hästar då menisker är i närheten. En sådan häst hamnar i en egen hage och hanteras bara av ägaren och/eller andra friviliga.

Sjuka eller skada hästar som får dopingklassat medel skall stå i sjukboxen och/eller sjukhage och inte träffa andra hästar och medlet skall hanteras med största respekt. Allt för att övriga hästar inte skall råka ut för ett posestift resultat vid en dopningstest.

Kram
 
Sv: Stallregler..

I vårat stall fungerar allt toppen, och vi har få och enkla regler.

typ
RESPEKTERA alla andra/-s åsikter/hästar i stallet - "inga klagomål"
inte sopa när hästarna är inne
inte borsta leriga hästar inne
städa upp efter sig och sin häst

förutom det har vi inte så mycket, folk fungerar väldigt bra tillsammans här och de tänker själva som tur är...
 
Sv: Stallregler..

Vi har även krav att hästarna skall vara försäkrade,så att vid ev olycka kan stallägaren själv ringa ut veterinär om hon inte får tag på oss,och veta att det inte drar iväg allt för mycket,och att hon inte får nå skit för det sen,tex att det händer något,hon ringer ägaren som hon inte får tag på,tar ut veterinären, en räkning som hamnar på x antal tusen,ägaren får reda på detta och vägrar betala,för om det vart så dyrt så tyckte ägaren att det hade varit bättre att avliva hästen på plats.

Nu brukar det ju vanligtvis kräva ett klinikbesök för att komma upp i riktigt dyra pengar,men kväll,helg osv kan även distriktsvet dra iväg ordentligt!

Tycker det är kanonbra att stallägaren har det som krav!

Sen är det väll mest det vanliga bara,tider för in och utsläpp,osv. Har inga direkta "städregler" i "mitt" stall,då jag står i utestall,så finns det ingen gång osv att sopa,men vet att i storstallet så har dom en dag/person då hela stallet sopas,annars så gör dom väll bara rent efter sig själva antar jag.

Fungerar kanonbra!
 
Sv: Stallregler..

Jag har längs ner på mina inackorderingskontrakt att: Vid meningsskiljaktigheter så är det alltid stallägarens ord som gäller!
 
Sv: Stallregler..

Jag har längs ner på mina inackorderingskontrakt att: Vid meningsskiljaktigheter så är det alltid stallägarens ord som gäller!

Klokt : ) så har vi också. Man kan tycka att det torde vara totalt onödigt, men tyvärr är det ju inte det i verkligheten dessvärre : )
 
Sv: Stallregler..

En annan sak som är klokt att skriva ner är lite säkerhetsregler om du som stallägare tycker sånt är viktigt.
Typ tex. som vissa saker som man tycker är självklart (eller inte, beroende på hur man är) som tex.

- inga hästar får mötas i gången jämter varandra (alltså typ gå förbi, det kan ju vara ok men generellt är det ändå en skaderisk som är lätt att undvika genom att bara backa en häst lite, eller vända in i boxen medans en går förbi etc. etc. alla hästar är inte bra ihop ju och olyckor kan hända som dom får för sig att sura på varandra just den gången...)
Alternativt att man inte får ta förbi sin häst om det redan står en där och ägaren inte är där, för det är ju inte en bra idé att gå förbi när den andra hästen står fastbunden i kedjorna, vanligt men inte smart.

- inte ställa upp "huvud mot svans" i gångarna, bara "huvud mot huvud" för samma anledning som ovan.

- att alltid ha grimskaft när man leder hästarna (faktiskt så är det heller inte så ovanligt att folk tycker dom har så bra koll på sina hästar att dom bara leder rakt av i grimman, men är ju oerhört lätt att tappa dom då och är extremt jobbigt om det är någon annans häst...)

tja you get the idéa... det är ju alltid skönt att veta att alla hästar hanteras på ett säkert sätt, det tror jag dom flesta vill egentligen ju.

Och regeln om att vara shysst och hålla koll på andras hästars välfärd tycker jag är viktigt ocskå, om man ser vattent är lågt eller snett täcke eller nåt.
Man vill ju känna att hästarna har det garanterat bra även när man inte är där liksom.

Och reglen som REIN har om att respektera och "inte klaga" liksom, den är bra :D
 
Sv: Stallregler..

Jag har längs ner på mina inackorderingskontrakt att: Vid meningsskiljaktigheter så är det alltid stallägarens ord som gäller!

Tycker jag är super, men om stallägaren är konflikt rädd då och det går väääldigt långt innan denne gör något trots påtryckningar och nästan mobbning i stallet?
 
Sv: Stallregler..

Hej!

Står inte själv i hyrstall längre, men är i daglig kontakt med ett.
Där finns whiteboardtavlor i varje stall (4st).
En bra regel där är: Skriv inte otrevliga meddelanden på tavlorna.
Otrevliga saker tas muntligt till den det berör eller på stallmöte.

En annan regel är: Lämna aldrig den sista hästen själv ute vid insläpp.
 
Sv: Stallregler..

Puttar upp en gammal tråd.
Jag vill ha fler bra tips på regler, hur ser det ut i ditt stall?
 
Sv: Stallregler..

Alla hästar ska ha en boxtavla där det står;
- vilket täcke som gäller och när
- vilket foder (påse/hink) vid vilken fodring
- vilken hage den går i
- om insläppsmat är inlagd

Inte sopa när hästarna är inne
Fyll alltid varmt vatten i hinkarna på vintern om du har fodring
Städa undan efter dig, är hästarna inne; använd en handskyffel
Ha alltid ett torrt täcke framme, utsläpparen ska inte behöva sätta på hästen blöta täcken. (Tyvärr inte självklart för alla).
Håll en god ton på tavlorna i stallet, annars gror det bara osämja.
Plocka upp bajs på ridbanan efter dig
Ställ undan hinder efter dig

Regler som jag tycker borde finnas:
Biter din häst sönder ett täcke, ersätter du ägaren.
Inte lösa hundar i stallet
 
Sv: Stallregler..

Kan inte komma på att vi har några direkta regler. Sunt förnuft och respekt :) sådant som alla borde ta som "självklart" i vilket stall som helst. Ex hänga upp sin utrustning på plats och inte ha onödiga saker i stallgången :) sopa efter sig vid mockning - inget vi hakar upp oss på om någon inte gjort det dock.

Det vi har som regel är annars: nattlampan tänds efter att hästarna fått sitt kvällshö (de går nämligen in tidigare och får bara kraft då senare får de hö) och att skorna som slängs hamnar i en speciell tunna.
Vi tar även ut hästarna i en speciell ordning. :)
Vi har bra stallägare tycker jag :) vi berättar om de ska ha täcke eller inte så sköter dom det. Men jag har bara ett aktuellt täcke hängandes på täckeshängaren så det är lätt att veta vilket.

Vi har en whiteboardtavla som vi kan skriva meddelanden på. Ex om något är sönder eller om någon häst skulle vara skadad eller om någon häst är nyskodd (stallägaren är hovslagare så vi meddelar när det är dags så gör han det när det passar på egen hand)
Tycker inte det ska vara överdrivet med strikta regler :) det ska funka om alla har lite förnuft ;)
 
Sv: Stallregler..

Tycker också att det kan vara överdrivet med mycket regler, men som i ett kollektivstall som jag står i, med mycket olika människor, är inte alla självklarheter självklara tyvärr ;)

Ta vara på andras saker är också en grej, ganska ofta kan man hitta grimskaft dåligt upphängda så de ligger till hälften på golvet, täcken som inte är ihopvikta utan bara nedknöade på hängaren och svampar eller hovkratsar som någon lånat ligga någon helt annan stans än ägarens hylla/låda.

Man blir lite putt för småsaker ibland, speciellt i kollektivstall. Då är det bättre tycker jag att vara övertydlig än att folk slarvar. :)
 
Sv: Stallregler..

dl kl

oj vad mkt regler ni alla har på era kontrakt!

Det enda som står på mitt kontrakt är att stallhyran skall betalas senast den siste varje månad och vad som ingår i den:D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 869
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp