Ställa ut äldre sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fritte
  • Startdatum Startdatum
F

Fritte

Vet inte om jag är på rätt forum, men ett sto som fått flera föl, kan man ställa ut henne? Och i så fall, vad kan man "uppnå"? (Jag är helt lost vad det gäller utställningar, premiering och bokstäver.) Undrar också över stambokföring, är det något stoet blir om hon premieras?

Visst kan du ställa ut ett gammalt sto.
På utställning bedöms mest dagsformen, men hänsyn brukar tas till bla. ålder.
På premiering bedöms stoets avelsförutsättningar och man försöker se vad som finns bakom en bra respektive dålig dagsform. Dessutom tas ofta hänsyn till stam och bruksegenskaper.

Ston brukar premieras som 3-åringar första gången, men brukar visas för stamboksföring med första fölet vid sidan och det brukar också kallas premiering. Sedan kan man åka på premiering senare i stoets liv för att få höjd värdebokstav om stoet och/eller avkommorna har visat sig vara bra.

Är det bara visning för hand både vid premiering och utställning?

Om man då vill premiera ett äldre sto som aldrig visats innan, hur funkar det? Kan man göra det även utan fölunge vid sidan?

Vad är din häst för ras? För t ex ponnyraserna finns det sommartid en hel del utställningar att åka på, även med ett äldre sto som inte har föl vid sidan.
När det gäller ponnyer kan de stambokföras utan föl vid sidan i samband med sto och unghästpremieringar (avelsvärdering). På utställningar kan hästarna erhålla guld silver eller bronsmedalj och ev championattitlar.

När det gäller premiering finns hela storeglementet, inklusive de rasvisa bestämmelser, regler för höjning av avelsvärdesklass mm att ladda ner från Svenska Hästavelsförbundets hemsida
Där hittar du säkert svar på dina frågor!

Hlsn Helena

Det är ett halvblod jag tänker på. Jag har varit och läst igenom asvh:s storeglemente, men inte fattat riktigt... :o
Tack för länken, jag ska se om det klarnar lite när jag läst igenom! :)

Hej! Du verkar veta en hel del om ponnyernas tillställningar! Vet du vad det kommer att finnas för utställningar i år? Jag har ett ungsto (blir 3 i maj) som jag både vill ställa ut och visa för premiering. Sen i september(?) ska jag visa henne på treårstestet är det tänkt.

När börjar utställningssäsongen? Är utställningarna alltid rasbundna och i resp rasföreningars regi? Finns det någon stans man kan ta reda på vilka utställningar och var de blir av för i år?

:bow:

Vad har du för ras? De olika rasföreningarna brukar ha ett rejält utbud med lokal- och regionala utställningar, samt en riksutställning per år. De flesta utställningar ligger i juli-augusti, men t ex Shetlandssällskapet börjar sin utställningssäsong redan i maj-juni, ja, de har t o m haft vinterutställningar...
Sedan finns det ett antal lokala ponnyföreingar (t ex Skaraborgs ponnysällskap , Jönköpings läns ponnysällskap, Halländska hästavelsföreningen - ponnysektionen, som anordnar utställningar för alla ponnyraser.

Svenska Ponnyavelsförbundets hemsida hittar du länkar till alla anslutna föreingar, både rasföreningar och lokala ponnyförenigar.

Lycka till med utställningssäsongen!!

Hlsn Helena

Vår ponnyavelsförening brukar starta upp säsongen med en ungponnyutställning öppen för alla raser i slutet på maj. Du har ju turen att få RIKS på din sida av Sverige i år :( För långt för mig att åka, jag får nöja mig med de lokala utställnignarna i år och funderar även på att ha en lokal welsh utställning på hemmaplan i början på juni :)

Tack! Men när kommer den här infon ut egentligen? Läggs den ut på hemsidan eller skickas det hem till medlemmarna???

Måste man vara medlem i Welshföreningen för att få ställa ut och visa?

Vilken ponnyavelsförening menar du??

Det kommer ut på hemsidan och även i nästa tidning. Det kostar mer om man inte är medlem.
Roslagens Ponny avels Förening :) Vi ska ha möte om en vecka och bestämma årets aktiviteter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 360
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar