Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Häftiga byggnader! Inga små ställen precis! Hittade för övrigt inredningstidningen, Hus&Hem nr 4 2012. Dock hade man byggt lägenheten i efterhand över stallet.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Sundsmåla gård har ett ridhus med boendedel i samma byggnad. Tyvärr har de inga bra bilder på sin anläggning..
http://www.hippson.se/obj/docpart/5/53798e8d85504c625a1b1c516b04e273.jpg Här ser man utifrån bara.
Om man går in genom de gula dörrarna på kortsidan kommer man in i lägenheten, på nedervåningen är det vardagsrum och kök och på övervåningen finns sovrummen.
Sedan är ridhuset avskiljt med en vägg såklart.

Lite fler länkar;
http://www.holidaycheck.com/data/urlaubsbilder/images/165/1156812435.jpg
http://www.holidaycheck.de/data/urlaubsbilder/mittel/165/1156812438.jpg
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Jag har bott i lägehnhet ovanför stall och väggivägg med ridhuset på en av anläggningarna jag jobbat på. Nybyggt och rejält. Välgjort alltihop. MEN minsta lilla hästarna rörde sig i stallet så hörde man det. Det krävs nog enorma mängder isolering för att dämpa de ljud som uppstår när hästarna går på betongen i stallet, sparkar på någon vägg m.m. Tror nog det i slutändan blir bättre att lägga huset separat.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Nu svarar jag utan att ha läst hela tråden så kanske upprepar.

Segersta har så, ridhus och på kortsidan stall med bostadsdel ovanpå. Fönster ut mot ridhuset från lgh och en trappa direkt ner till stallet.

Otroligt snyggt och påkostat förmodligen, men går säkert att anpassa efter egen ekonomi men är ju ingen omöjlighet.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Jag har också bott ovanpå stall och tyckte det var suveränt.

De "vanliga" ljuden sorterade min hjärna bort men när något var fel så vaknade/hörde jag. Det gjorde att jag kunde rädda en fastrullad ponny och få hjälp till en annan kolikponny mycket snabbare än vad som hade skett annars.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

jag bor vägg i vägg med stallet också(eller rättare sagt vägg i vägg med loftet och har stallet nedanför det), hör när ngn går in i stallet, när hästarna skrapar i golvet/sparkar i väggen osv, men det värsta är att hästarna hör min väckarklocka..(som jag knappt vaknar av) och då börjar kära hästen sparka i väggen för att få mat :rofl: bra väckarklocka i alla fall.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Häftiga byggnader! Inga små ställen precis! Hittade för övrigt inredningstidningen, Hus&Hem nr 4 2012. Dock hade man byggt lägenheten i efterhand över stallet.

Ok, ska försöka få tag på den.
Borde väl gå att skicka efter äldre nummer..?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Jag har bott i lägehnhet ovanför stall och väggivägg med ridhuset på en av anläggningarna jag jobbat på. Nybyggt och rejält. Välgjort alltihop. MEN minsta lilla hästarna rörde sig i stallet så hörde man det. Det krävs nog enorma mängder isolering för att dämpa de ljud som uppstår när hästarna går på betongen i stallet, sparkar på någon vägg m.m. Tror nog det i slutändan blir bättre att lägga huset separat.

Men om man har betonggolv i lägenheten och således betongtak i stallet och sedan isolerar under golvet i lägenhet så borde det stänga ute en del ljud..
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

eller så kan man ha uteboxar längst ena långsidan av ridhuset och lägenhet i 2 plan i änden på ridhuset, minimerar ju risken för att väckas varje morgon kl 3 av hästar som leker hela havet stormar.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Uteboxar längs långsidan på ridhuset är inget jag rekommenderar. Vi har det på en ridskola här och det brukar banka och dunka väldigt i väggen och hästarna man rider blir väldigt lätt rädda. Många av hästarna vågar knappt gå förbi den delen och blir väldigt tittiga och sånt. Visst det är ju en träningssak om det är så att man bara ska rida i ridhuset med egna hästar, men ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp