Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Men guuud så mysigt! Finns det verkligen de som bor så idylliskt?!:love:

Japp nästan alla jag känner bor så :). Om de bor i Skåne och inte i en stad!

Min egen lilla gård är vit och byggd i ett "U". rött tegel på boningshusets tak och grå eternittak på stallbyggnaderna. Blåmålade fönster på boningshuset och grönmålade fönster och dörrar på stallet. Ladan är målad i falu röd.

/KT
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Det var reportage i Ridsport för ett tag sen om Li Krog som har en anläggning som är byggd som den du tänker dig.
Det verkade väldigt praktiskt. Du kanske skulle göra ett studiebesök hos henne?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Japp nästan alla jag känner bor så :). Om de bor i Skåne och inte i en stad!


/KT

Spirit tex har en helt underbar liten gård som är hopbyggd som ett "T", ligger hur idylliskt som helst uppe på en höjd.

Sen har ju Tesora en fin gård där "gamla delen" är boningshus som är hopabyggt med ett stall i en "rak" länga och sedan har dom ett nytt stall och ett litet fint ridhus som är byggt i "T".

Men de får berätta mera själva om de vill.

Här i Skåne ser jättemånga av de mindre gårdarna ut som taget direkt ur "Bröderna Lejonhjärta". Hur idylliskt som helst!

/KT
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Tack alla ni som svarat .
Ska leta i ridsport !
Vi har fått många olika förslag från olika firmor .
Ett annat förslag är att bygga stallet på långsidan , och "huset"
på kortsidan av ridhuset . Det tittar vi också lite på nu .
I så fall blir huset 22*10 meter . ( ganska stort för 3 personer ).
Det enda jag tycker då är att stallet blir så långt . Tar man hela långsidan till stall blir det 56 meter stall .
Tror ni inte det blir jobbigt med bara en boxrad och så långt ?
Ridhuset är tänkt att vara 22*56 . Det blir väl ca 20*55 när sarg mm är på plats .
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Dammar av den här gamla tråden för att höra om det finns några nya erfarenheter.

Jag funderar på att bygga enligt nämda princip. Där jag bor ovan på stallet alltså.

Har ni några tips/länkar till ställen där man byggt på detta vis.
Skulle gärna vilja se bilder samt höra vad ni tycker om saken.
Någon som byggt och vet vad det kostar?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Det var ett reportage i en inredningstidning i somras, kan det varit Hus&hem? Ska se om jag hittar den så jag kan se vilket nr det var, annars stod det på framsidan, så går du till biblioteket så kanske du kan hitta det nummret! (Eller om ngn annan vet).
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

ska du ha ridhus + stall + lägenhet i ett eller bara stall + lägenhet?

har du ett ridhus också så kan du ha stallet på ena kortsidan och lägenhet på loftet.

men bygger man nytt så kanske det är mer ekonomiskt att ha en seperat byggnad för lägenheten

jag ska bygga en lägenhet på ett loftet hemma, inte direkt över stallet men i samma byggnad. vill inte förlora höloftet, annars hade det varit bättre yta och takhöjd där.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Jag vill ha lägenheten ovanpå stallet.
Stallet ska ligga på gaveln av ridhuset.

Jag har fått för mig att det blir mycket billigare att bygga så än att bygga en separat byggnad till.

Vet inga exakta summor med tror att det blir billigare att ta till 10-20m extra på ridhuset för att bygga där. Istället för att resa en helt ny byggnad vid sidan om.
Ridhuset blir ju något högre än normal höjd men det borde inte innebära en jätte mycket störr kostnad.


Hade varit roligt att höra om någon har byggt och vad det kostade isf..
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Såg det reportaget.

Det är ju ganska vanligt med stall sammanbyggt med ridhuset.
Vet ej om det är fullt lika vanligt med boendet i samma.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

ridhusstalllgenhet.jpg
[/IMG]
är det ngt sånt här du tänkt dig?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

klottrat själv ^_^ stallet är 3,30m högt och det är 3,50m till nock i lägenheten på bilden, 22 m brett och allt är 75m långt.

vilka mått har du tänkt dig? på ridhus stall och lägenhet dvs? kan rita ut det med mer riktiga mått. vet inte hur höga ridhus brukar vara så gissade...
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

klottrat själv ^_^ stallet är 3,30m högt och det är 3,50m till nock i lägenheten på bilden, 22 m brett och allt är 75m långt.

vilka mått har du tänkt dig? på ridhus stall och lägenhet dvs? kan rita ut det med mer riktiga mått. vet inte hur höga ridhus brukar vara så gissade...

60*20 (alternativt 23m) är önskvärda mått på ridyta.
Stallet 11m brett, boxar 4*4m (kanske 4*3,5), stallgång 3m.
Skulle kunna tänka mig att ha en yta där man kan ställa hinder samt köra in traktorn. Antingen mellan stall och ridhus eller i bortre gavel. ..är nog bäst i bortre gaveln.
Funderar även på hur jag ska förvara grovfodret. Kanske i en byggnad som är ihopbyggd med stallet. Typ oisolerad byggnad.
Förslag?
Jag vill ha plats för 3-4 storbalar. Samt kanske kunna stuva in en del hö.
Det ska finnas plats att förvara 3-4 pallar strö.
Här ska även gå att backa in ett flak där man tömmer gödseln.
Var och ens foder ska också få plats här. Kanske i ett rum som byggts i den oisolerade byggnaden.

Från stallet skall finnas en trapp upp till lägenhetsplanet. Ovanför trappen finns förvaringutrymme (täcken osv.) samt en sluss in till lägenhet. Från slussen kommer man rakt in i tvättstugan. Eventuellt kan stalltvättstugan vara placerad här uppe för att spara golvyta i stallet.
Det är väl ungefär så långt jag kommit i mina funderingar.

Exempel på ridhus som jag skulle kunna tänka mig. Detta har stall i ena gaveln. Vad som finns ovanpå stallet vet jag ej.

Ridhus3.jpg


Inne:
Ridhus2.jpg
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Fler trevliga...

Imgp0113.jpg


IMGP0341.jpg


Jäkligt snyggt med limträbalk.
Kanske inte riktigt den taklutningen.. :)
limt3.jpg


isby-case-3.JPG


Rejäl invändigt.. :)
Isby-case-2.JPG


Ursäkta bildbomb.. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp