MiniLi

Trådstartare
När våren väl kommer ska vi införskaffa staket till tomten.
Har idag ett vanligt staket ut mot vägen men annars är det öppet.
Vi vill ha hela tomten inhägnad så att hunden kan vara lös ute utan att man behöver ha ständig uppsikt. Tex när man jobbar i trädgården eller ligger och solar.

Vad har ni för staket?
Hur högt?
Pris/m?

Sv: Staket

Jag satte upp ett 1 m högt fårstängsel runt tomten i somras.
Tomten är 1800 kvm och på vissa delar är det berg.
En jätte duktig kille kom och monterade upp hela stängslet på en dag, snyggt och fint för 25.000.-
Vissa stolpar fick borras fast i berg, andra kunde slås ner.
Hörnstolparna var 10 cm i diameter övriga var 8 cm och alla var tryckta.

Mina hundar skulle så klart lätt som en plätt kunna hoppa över nätet, men att stanna på tomten är ju mer en lydnads-grej än om att fysiskt hindra dem från att rymma!

/Swat

Ja, ett staket som hunden inte kan hoppa över skulle behöva vara bra högt. Vi vill mer ha en avgränsning då hon gärna ser hela gården som "hemma" som det är nu..

Vad kostade själva staketet och vad var kostnaden för jobbet?

Vårt nät har mindre rutor nertill och lite större högre upp och kostade 13.000.- om jag minns rätt. Stolparna kostade ca 4.000.- och arbetet ca 8.000.-

Allt vitt och med kvitto!

/Swat

Vi har tryckta stängselstolpar och "grönt nät", typ av stängselnät, ca 1 m högt. Vi satte upp vårt själva och nu efter tre år behövs lite justering av sträckning mm. Tyvärr är trädgården ingen fin villatomt med rak gräsmatta därav uppsträckningen av nätet. ;)

Har för mig att vi gav något kring 500:- för 25 meter i någon av byggvaruhusen. Funkar fint som avgränsning, men vill de hoppa över så är det ju inga problem.

Jag har. 1 m på ena stället och 1,20 m på andra stället.
Har ingen koll på priser tyvärr, men inget av staketen fungerar ;) Eller jo, hundarna har alltid hållts inne och dom har kunnat vara ute själva om dom velat vid fint väder etc, tills Monster föddes och hann bli några månader gammal - sen lärde hon sig att hoppa över och inget går att stoppa henne tyvärr.

Men dom andra odjuren håller sig så fint på rätt sida i alla fall :)

Vi har tre olika staket runt vår tomt just nu.
I häckarna som går på en varsin sida om huset har vi satt ca 1m högt nät som köpts på granngården. På ena kortsidan sitter ett gammalt trä staket sen 17 år tillbaka som vi skaffade när vi hade små hundar. Det funkade bra till hanen men tiken har hoppat över en gång och staketet ska bytas ut snart mot högre säkrare staket. Som vi har nu så är vi alltid ute när tiken är ute.

Den andre kortsidan satte vi vanliga längsgående plank (typ häststaket) för hanen jagade katterna och for ut på vägen ibland. När tiken kom fick vi bygga på med kompostgaller :D på en av sidorna för hon hoppade över och genom när katterna gick förbi. Min yngsta dotter säger att det ser ut som riktiga tattare bor här :angel: och skäms över vårt staket

Har en bild någonstans hur det ser ut på ett ställe
09-07-06347.jpg

Vi ska göra om det när vi hinner och göra lika staket överallt. Vi har inte så stor tomt och vi kommer nog att behålla nätet i häcken för de ser inte hur högt det är där.

Här bakom hundarna kan man se nån stolpe och nätet finns där också, det är grönt.
09-07-06242.jpg

Eftersom jag har hästhagen gränsande till trädgården så fortsatte vi med "häststaket", dvs liggande träplankor på fyrkantiga tryckta stolpar.
Innanför har vi småmaskigt nät, typ hönsnät och nätstaketet är ca 120 cm högt.
Ca 20 cm ovanför marken har vi satt upp ett elband med väldigt svag el i eftersom hunden snart kom på att man kan krypa under och gå till komposten och äta :d eftersom den ligger precis utanför trädgården. Han går numera inte i närheten av staketet längre.

Nu med all snön räknar vi med att få dra om nätet eftersom snömassorna har tryckt ned alltihop men annars har det hållt sig fint utan underhåll i några år.
Nätet syns inte på några meters håll om det inte är frost så alla tycker att vi har en väldigt lydig hund som stannar innaför staketet:D det ser nämligen ut som om han bara kan springa under plankorna för han är liten och nedersta plankan sitter över hans höjd.

Vårt staket kostade runt 6500 kr i material. Jobbet gjorde svärsonen och sambon så det kostade bara en middag ;)

Senast ändrad:

Eftersom det är taxen som är en rymmare här så behöver inte staketet vara så högt. Vår VH hoppar över men han sticker inte. Vi köpte ett "mobilt" nät, där stolpar och nät sitter ihop, bara att rulla ut och sätta upp, kommer inte ihåg vad det kostade. Problemet är att VH ställer sej på nätet så taxen kan sticka.
Började sätta upp ett nät på 80 cm i höstas men hann inte klart, tror det var ca 600kr/ 25m, stolpar gör vi själva.

Har man en rymmare så kan vanligt fårstängsel, typ Gunnebo vara farligt, lätt för ett hundbakben att fastna i o leda till stukningar, sträckningar av lederna.
Den varianten du har är bra, vill man ha högre så finns skogsvårdstyrelsens viltnät med samma princip.

Jag bor i lägenhet, så vi behöver inget staket här. Men mina föräldrar som har min Jack Russell-terrier boende hos sig har ett gunnebo-stängsel runt 3/4 av tomten. Det är ca 1 meter högt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 052
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 747
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka