Den butikskedja där jag jobbade tidigare gjorde oftast så att de som blev butikschefer var folk som hade börjat på golvet och jobbade sig upp. Och bland driftiga butikschefer valdes sedan folk till huvudkontoret, som sedan bestämde om sortiment osv. Två av mina chefer flyttades uppåt på det viset. Jag sökte faktiskt ett chefsjobb hos dem för något år sedan, och det enda som gjorde att jag inte fick det var att jag inte kunde börja omedelbart (de hade kris och behövde någon absolut nu genast) då jag givetvis hade uppsägningstid på mitt nuvarande jobb.
Nu tittar jag lite på jobb hos en kedja i en annan sorts verksamhet, men fortfarande inom handel. De har skrivit en hel del om sin rekryterungsprocess och avanceringsmöjligheter på sin hemsida, och jag ser det som ganska realistiskt att kunna avancera där. Men man börjar på lägsta nivå, på butiksgolvet eller i kassan. Men ingen omöjlighet alls att avancera till t.ex. inköpschef. Det lär dock ta ett antal år, och i mitt fall lär det också behövas en flytt.
Här är det små företag. Familjeföretag. Ägaren är också chefen och inköparen. Det finns inga positioner att avancera till.
Jag tänker att det inte är något jobb som det är fel på utan din inställning. Du vill inte jobba egentligen. Inte alls. Du vill ha pengar ändå men slippa jobba. Så länge du har den inställningen kommer inget jobb någonsin vara roligt nog att stå ut med, det kommer aldrig finnas något jobb där du inte kollar på klockan eller som du ens orkar med.
Så länge du inte kan få sjukersättning måste du med andra ord finna dig i att jobba och ett sätt att göra livet lättare är att sluta tänka så negativa känslor om jobb och att jobba.
Jag vill jobba med sånt som är meningsfullt. Och någon anställning kan inte ge mig det. Den enda vägen framåt är att starta eget för att få jobba med det jag vill. Men jag vet inte hur det ska gå till. Idag har jag kämpat hela dagen för att få något gjort. Viljan finns men jag är helt slut och har huvudvärk. Tvingade mig själv att gå ut efter en del om och men, men ändå fick jag inget gjort. Alltså, jag VILL GÖRA saker. Jag mår bra av att göra saker. Men jag är så fruktansvärt trött. Och jag hatar att vara så trött och inte orka något.
Men du vill suga ut pengar från någon, företag eller partner, utan att själv stoppa in en insats? De tankarna tror jag är direkt hindrande för att hitta en bättre situation.
Om man jobbar 25 procent och ändå blir uttråkad och själadöd gissar jag att exakt noll procent av problemet sitter i själva jobbet och dess utformning.
Om du istället tänker att det lönearbete du gör är det som nu eller senare kommer att ge dig möjligheter att utforska det du vill göra hellre ? Acceptera att just nu går det inte av ekonomiska skäl och därför krävs det annat? Inte fortsätta drömma om att någon annan ska komma och betala drömmarna utan insats från din sida?
Det där var faktiskt ett slag under bältet. Jag är inte alls intresserad av att suga ut pengar från någon. Skäms på dig!!!
Jag VILL jobba men med något meningsfullt. Idag har jag inget meningsfullt arbete då det inte bidrar till bättre miljö, matproduktion på ekologiskt vis eller annan nyttig verksamhet.
I det här finns för övrigt ett svar på trådrubriken.
1. Identifiera ett företag/verksamhet där det verkar finnas roliga jobb / verksamhet man gillar
2. Sök vilket jobb som helst i den verksamheten eller hos en aktör som har kontakt med den verksamheten.
3. Gör ett bra engagerat jobb och var öppen för alla chanser att ta mer ansvar och visa framfötterna.
Alltså att en väg för att hitta ett roligt jobb är att skapa sig förmågan att under en tid stå ut med ett något mindre roligt (”tråkigt”) jobb. Men om man har ett mål och jobbar mot det så blir även tråkiga saker roliga, om man tar steg framåt tillräckligt ofta.
Jag vill jobba med skogsträdgård och matproduktion i liten skala. Det finns inga stora bolag inom den inriktningen.
Många skulle nog vilja ha ett sådant jobb som du beskriver, men i princip inga jobb är sådana i verkligheten. Inte ens som egenföretagare i en kreativ bransch är jobbet sådant, utom i korta stunder.
Som anställd krävs det verkligen att man visar framfötterna, har ansenliga meriter och ett visst mått tur för att landa en sådan tjänst, eftersom du beskriver någon form av cheftjänst. För att klara en sådant tjänst krävs en hel radda med andra egenskaper också, exempelvis att kunna hantera svåra personalfrågor, budgetarbete osv.
Jag vill inte ha anställda.
Så sant! Tror verkligen också att det inte är självklart att veta exakt hur man känner inför ett jobb innan man faktiskt börjat och jobbat igång sig lite.
Iallafall för mig så är det en tillfredsställelse och ger ett välmående att utföra mina uppgifter på ett bra sätt och känna att jag tillför något och det är inte beroende av att jag tycker att själva arbetet är superstimulerande från början.
TS, ge de olika jobben en chans. Du kan omöjligt veta i förväg hur det kommer kännas, hur mycket energi etc det kommer att ta. Det kanske till och med kan ge lite energi om du, på rimlig nivå och tid, känner att du fixar att arbeta och gör ett gott jobb.
Fast inget jobb som jag haft har varit bra. I somras var jag så slut efter jobbet att jag inte ens orkade göra en matlåda av färdiglagad mat till dagen efter.
Hon har jobbar heltid tidigare i livet innan utmattningen och lååångt innan autismdiagnos.
Problemet är inte autismen, problemet är fobierna.
Jo, och sen kraschade jag i en utmattningsdepression. Den har jag inte hämtat mig ifrån helt. I dagsläget sover jag omkring 11 timmar per dygn. Och autism är ofta en orsak till att man blir utmattad.
TS du har en diagnos, du har problem med orken.
Problemet är att du låter det inverka ditt mindset.
Du "kan inte" "vill inte" "orkar inte" och vill inte"
Du önskar det nästan ingen kan behära. Du önskar en tillvaro som inte finns.
Om du inte klarar att försörja dig själv behöver samhället förslrja dig.
Har du myndighetskontakter som har hela bilden? Har de kallat till en SIP?
Nej, Inget SIP. Jag ska på en arbetsförmågebedömning och står i kö för det. Jag har väntat några månader nu så det borde bli när som helst.
Jag kommer endast att vara sjukskriven 25% från månadsskiftet. I övrigt jobb och arbetslöshet.
Även när det gäller fritid så är det ju bra med rimliga krav. Jag har fått uppfattningen om att TS ofta har väldigt höga krav och förväntningar och ett väldigt prestationsbaserat tänk. Jag tror att det är delvis det som gör att man känner sig misslyckad.
Tex i ngn tråd så talades det om medryttare, men då är problemet att kravet är att prestera tex inom dressyr och träna/tävla på en viss nivå. Det är det ju ganska få som gör, även de som har egen häst. Jag tror att det är en fara att allt man ska ta sig för måste komma med höga krav på prestation. Når man då inte upp till dessa krav så känner man sig misslyckad.
Nyligen när jag pratade med min psykolog på habiliteringen så pratade jag om att det finns människor som lagar mat så gott som varje dag, de har barn och de har hund. Sånt tar tid och energi. Jag lagar mat absolut max 2 gånger i veckan, har inte barn och ingen hund, så då borde det inte vara orimligt att orka pyssla med något roligt en timme om dagen. Psykologen tyckte att jag resonerade klokt.