Jag förstår din tanke, men man får inte glömma att diagnoser gör att man tänker olika. Det handlar kanske inte om att hellre gå hemma än att jobba, utan att känna att man behöver ett stimulerande jobb för att orka gå dit? Att inte trivas på jobbet är kanske för gemene man nått man får stå ut med, men för många av oss är det avgörande för att ens klara av att jobba. Så jag tror inte TS är lat, jag tror snarare det handlar om att hitta livlinor.
Men det är väl lite det som är problemet överlag med synen psykisk ohälsa, syns det inte så finns det inte.
Men det här tror jag inte på, i alla fall inte att det är så enkelt.
Jag har jättesvårt med mitt heltidsjobb. Jag skjuter på allt hela tiden, blir ofta sen med deadlines och liknande för att jag tycker det är så satans tråkigt och bara vill/orkar inte göra det jag ska. Det går bra i perioder men så fort jag börjar skjuta på något så faller det igen.
Så har jag varit hela mitt liv. Mitt motto har ALLTID varit "varför göra det idag som kan göras imorgon" typ. Så fort något är minsta tråkigt så orkar jag inte, jag är som en barnunge. Jag har alltid tyckt motion varit "tråkigt" och rör mig inte en meter mer än jag måste. Jag har blivit kallat lat genom hela livet, framförallt av mina föräldrar.
Min vardag har blivit markant bättre sedan jag fick sambo, orken har ökat enormt och nu slipper jag bo i en svinstia för att jag aldrig orkar städa och jag äter mer lagad mat. Med det menar jag inte att min sambo gör allt, även om han såklart drar det tyngre lasset, men det har motiverat mig att göra mer för någon annan.
Samtidigt har jag när jag växt upp dels hållt på med simning men även haft häst vilket inneburit promenader/cykling till stall varje dag, mycket att greja med osv. Även om jag har mer stillasittande hobbies idag så kan jag spendera otroligt mycket energi på det, sitta och knåpa med spreadsheets för att maximera och liknande. Så motivationen och drivet och framförallt startmotorn finns där inne, men verkar bara fungera när jag gör något jag tycker är värt min uppmärksamhet.
Jag har blivit utredd två gånger för autism/adhd/add och det har båda gångerna konstaterats att jag inte har någon diagnos. Människor är väl helt enkelt olika, vissa är lite mer lata och svårmotiverade än andra. Min personliga erfarenhet har liksom lett till att jag börjat lessna lite på detta med att så fort en diagnos finns så ska allt ursäktas men har man ingen ja då får man snällt skärpa sig.
Folk klarade vardagen innan diagnoser blev så pass vanligt som det är idag, jag tror att det till viss del stjälper mer än det hjälper att man liksom kan luta sig på ett läkarintyg som säger att det är okej att man beter sig på ett visst sätt, att det gör att man liksom slutar försöka. Här vill jag också understryka att det så klart finns en massa olika grader på denna diagnos, och det inte är så att jag inte tror på att det inte finns folk som verkligen inte kan klara ett "normalt" liv pga detta, det vet jag att det gör.
Kontroversiellt kanske men som sagt, det är min personliga erfarenhet.