spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

En häst som sover är också väldigt lugn. :D

O ja:bow:
Ögonen avspeglar ju om den är spänd, även att den kanske inte jobbar igenom kroppen eller går över tygeln.

Ah! :idea: Det är därför min dam tar en stund på sig att bli lösgjord-lugn... :angel:
En vaken häst har ju lättare att upptäcka saker o därmed lättare att bli spänd. En som är energisk då....

de värsta hästarna är väl de lata som får friliret emellanåt. Ser ett sånt sto som emellanåt får spelet. Bara ett under att den inte har gjort illa sig på släp o parkerade bilar som den kastar sig emot o sen rör den sig knappt framåt.:mad::confused:

Senast ändrad:

Men det låter ju inte som en lat häst? Utan mer som en rädd/stressad häst/häst med psykiska problem som fryser fast och får utbrott när allt slår över?

Just det.
en lösgjord häst går o sover eller filosoferar på annat:rofl:

En vaken häst har ju lättare att upptäcka saker o därmed lättare att bli spänd. En som är energisk då....

Har jag försökt säga några gånger:cool:

Då hänger ju det psykiska o fysiska ihop.
Därför ska man skaffa sig en häst som passar en själv.

Alla kan inte ha explosiva hästar.

nu är jag 99 % säker på att man använder sig av HF av den anledningen. ett sätt att sätta skygglappar på en bomb:D

nu är jag 99 % säker på att man använder sig av HF av den anledningen. ett sätt att sätta skygglappar på en bomb:D

Du menar att nu är det dags för DEN diskussionen:rofl::o:devil:

Ang lösgjordhet.

Inte enligt diskussionen i tråden där finns ju allt mellan himmel och jord inkluderat i termen.

Hur gör du då? Och definierar:devil:

Kl
Om fler beskriver kanske vi kan få bli ännu mer förvirrade:D

suck, måste jag.
Tycker vi ältar det här vareviga vecka typ : )
skämt åsido, jag har inget unikt att tillföra som inte andra redan definierat.

här finns en utmärkt tråd som inte är så gammal:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=812138&highlight=l%F6sgjord&page=5

Vilket av det som andra definierade:cool:

Ja den tråden, men den handlade inte om Lösgjordhet - eller så gjorde den det också:rofl:

Nä nä smit inte, berätta nu!

Vill man att häsetn skall vara "ostörd" av ryttaren, så måste man ju börja lära ryttaren att störa så lite som möjligt.

----------och detta med utbildning.
Jag har en viss utbildning i biomekanik, och ja det finns forskning som visar att den ryttare som bäst kan placera sig rakt ovanpå hästens tyngdpunkt - också når de bästa resultaten

Vidare så har jag utbildning på universitetsnivå i psykologi.
så vilka mekanismer som styr spänning och avslappning är jag lite bekant med.

och losgelassenheit handlar ju till stor del om avspänning, inte enbart, men utan avspänning ingen losgelassenheit

På vilket sätt menar du att hästen ska vara ostörd av ryttaren?

Och det här med ryttare som kan placera sig bäst över hästens tyngdpunkt får de bästa resultaten innebär inte på långa vägar alls att ryttare som placerar sig bra där får bra resultat. Resultatet beror på så mycket mer än det och bara för att tyngdpunkten bli rätt betyder inte det att ryttaren kan rida bättre utöver det, för den sakens skull.

Det är samma med de kroppsliga mekanismer, hormoner ex, som styr spänning och avslappning. Bra att veta, men inte blir hästen mer lösgjord för det.

För övrigt är jag nog rätt osmart, jag fattar inget av losgelassen hit och losgelassen dit,loosenless, val av approach och andra termer.

Jag bor i Sverige och uppskattar att använda svenska riduttryck, då jag inte har några engelska eller tyska ridparlörer och eftersom jag rider för svenska tränare. Dessutom är detta ett svenskt ridforum för alla ridintresserade åldrar och ridkunskapslägen. Det finns hur många internationella häst- och ridforum som helst om man vill slänga sig med språkkunskaper. Om det går slentrian i svenska uttryck, får vi väl göra dem intressnta igen. :idea:[/QUOTE]

TACK! :bow:

Exakt, det har gjort stor skillnade de två sista årens extraridningar med handikappgruppen, samt handikapplägren på ridskolan. Jag betalar lika mkt/lite... som de andra, som har ridskolehäst, men jag har egen häst med mig. Jag har sagt, att instruktörerna inte måste lägga mkt tid på mig eftersom jag har min häst dygnet runt, utan att det är bättre att de lägger krut på de andra ryttarna, vilka ofta är "skröpligare" än mig, men ändå ena hejare på att rida. Men det är nästan tvärtom. Instruktörerna anspassar lektionerna utifrån mig och Fatima och sen får de andra hänga på. Det är jättenyttigt både för dem och mig. Och det går bra. De andra hästarna accepterar Tima och gnäggar ofta välkomnande när vi kommer in i ridskolestallet. Och jag har två coola hästar, som jag kan använda lite som stoppkloss när MU och CJ har mkt galoppövningar...*harkel* :devil:

Och lösgjordheten som sagt, känns mer och mer så där som att man orkar rida hur länge som helst. jag har iofs, "Groddan", som jag har en hel del tack skyldig.... Hon är en fena på att ta Tima på rätt sätt både på ryggen och på töm. Töm, där är jag helt värdelös... Men Tima uppskattar Groddans sensommarövningar på töm.

http://vid162.photobucket.com/albums/t260/ingelah_photos/070920 Groddan och Tima/S5030917.flv

http://vid162.photobucket.com/albums/t260/ingelah_photos/070922 Groddan och Tima/S5030938.flv

Hon är en fena på att ta Tima på rätt sätt både på ryggen och på töm. Töm, där är jag helt värdelös... Men Tima uppskattar Groddans sensommarövningar på töm.

Jag vet inte men för mig känns det som just timingen är svårast av allt med ridning.
En del lyllosar har det naturligt, jag hör tyvärr inte dit.

Jag kan bara tömköra men inte alls arbeta häst på töm. Jag ska få hjälp av min trappstegslägreinstruktör, eller hjälp och hjälp, han ska göra det och jag tittar på.
Dina filer fick jag tyvärr inte fram.

Jag har inte riktigt förutsättningarna att bli något tömkörningsess, pga ryggmärgsskada, utan det får jag lämna till någon annan. Även om jag skulle vilja lära mig skrittjobba henne på töm lite grann. Men tyvärr blir mina "kroppssignaler" lite vaga, när jag inte har den kroppstabilitet, jag behöver.

Groddan och Timas Tömkörningsmappar

http://s162.photobucket.com/albums/t260/ingelah_photos/070920 Groddan och Tima/

http://s162.photobucket.com/albums/t260/ingelah_photos/070922 Groddan och Tima/

Och då är det alla tömsnuttarna, både urdåliga, dåliga, halvbra, ganska bra och riktigt bra snuttar.

Första länken, då är damen inte tömkörd dressyrmässigt "på riktigt", förutom mina "promenera bakom, eller vid sidan"-försök, på 6 år.

På den tiden såg det ut så här i hull och kondition. Då hade jag ägt henne drygt en vecka... 2001-11-19

Fatimaoinsp2.JPG

Fatimainsp1.JPG

Fatimainsp2.JPG

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka