spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Kommer in sent i tråden....

När Suget och Bakbuget Harmonierar. Då är hästen för mig lösgjord.

När man kan se att det är hästen som styr sina kroppsdelar, alltså det är hästen som har kontroll och som korrigerar sin egen balans.

VÅR påverkan brukar mest störa och ge brus.

Hästen måste få lov att vara icke lösgjord under korta delar av utbildningen för att här känna skillnaden och för att lära sig föredra lösgjordhet. Det är inget nederlag.

Det är först när styrkan för särskilt utvald rörelse är uppnådd som hästen kan känna sig säker och släppa efter, slappna av.

Falsk lösgjordhet är svaghet men förväxlas ofta, ofta men om man tittar mer noga ser man här att hästen har stora partier med desto mer spänning, tex: ländrygg, manke och lägre cervicala delen.

En fråga från mig Ingela, som tömkört mina hästar ganska mycket och gillar det som ett utmärkt arbetssätt.
finns det ngn anledning att ni har tömfästningen så högt på Tima?
Det jag ser på bilderna är att hon skulle behöva komma igenom ryggen mycket mera samt slappna av, och en lägre tömsättning brukar locka till detta på ett helt annat sätt. Bara en liten inflikning!

Jag vågade inte fråga Groddan, för Tima gick väldigt bra på några av snuttarna och även mellan snuttarna. Jag har för mig att hon sa att hon alltid har avänt tömmarna där uppe, på alla sina ponnier och hästar, som hon har haft sen föl och unghästar. Och just där i september, var jag ju bara glad att Groddan hjälpte mig, eftersom Tima stått nästan en månad pga min bilolycka. Jag har iofs för mig, att Groddan just för att Tima inte blivit tömkörd på så länge, inte ville "bråka" för mkt, om hon var samarbetsvillig och positiv till arbete ändå. Både Groddan och jag har haft våra duster med Tima, när vi har utmanat henne. Groddnan har faktiskt både blött näsbod och fått hjärnskakning vid en av dusterna. Så det är ingen lätt gammal dam, jag har även om det verkar så ibland.

Själv, har jag inte en chans att komma åt henne, med så hög infästning. Men hon följde faktiskt ofta Groddans minsta vink och försökte hon maska, var Groddan på henne på lämplig plats med vift med dressyrspö (hon har sån respekt för spö från marken att man bara behöver visa).

Det är inte lätt att få med alla just de där superstunderna med en vanlig digitalkamera, där man inte kan filma längre snuttar än 10-15 sekunder, då det tar år och dar att ladda upp. Och sen vet man inte NÄR hon ska jobba just där.

Senast ändrad:

OK!
Det är verkligen värt att prova lite olika tömfästningar för att se vad som funkar bäst för hästen. Tror det skulle passa Tima betydligt bättre med en annan tömfästning och du skulle kunna bygga en hel del maffiga ryggmuskler på henne utan att ens behöva sätta foten i stigbygeln :angel: (= ett fantastiskt recept : ) )

Det där med högt eller låg inspänning är ju beroende av individen.

Den ska jobbas på samma sätt som från ryggen.
en häst som vill bli hög-ner o vice versa.

Longerade igår o båda var extremt på G.
Val är högre inspänd o stoet som bara laddar o exploderar fick vara riktigt lågt inspänd- för att komma till arbete.

Sen brukar jag ändra när de ska galoppera, men igår var det bara ofrivillig galopp i fyrsprång:bump:

Du har ofta gjort den där jämförelsen med att stå i fältsits, men det är ju inte det som är kruxet, utan att hålla balansen sittande o ha en jämn kontakt med munnen med kontakt på tygeln.

O ändå inte hindra den.

Menar att det är ju en annan balans att STÅ i stigbygeln, än att sitta ner.

Men det är ju det som är poängen, om hästen rör sig otvunget när ryttaren står . men inten när den sitter ned så är det ju inte "hästen som skall lösgöras" i första hand- utan ryttaren som skall lära sig att vara lika självständig i sin balans sittande som stående.......
Så att den inte _hindrar_ hästen att vara lösgjord...

Det blir väl så när ett antal lekmän ska försöka reda ut något de kanske inte har så stor kunskap om som de kanske tror (jag medräknad)

Var finns svaret på vad lösgjord innebär? Ngn ridhandbok?
Eller finns det inte, utan det är godtyckligt?

I sverige har vi numera översatt den tyska ridhandboken del 1 och 2.

Så det borde stå ungefär det som Majola skrev

Och jag är skitsur för min ridhandboken 1 är borta. :mad:
Det är en riktigt bra bok.

här håller jag inte med.
Det är ju hästens utbildningstrappa.:confused:

Om det är ryttaren som har problem med sin balans kan knappast hästen fortsätta sin utbildning- ensam. Det säger ju sig självt:confused:

Vet inte om det bidrar till diskussionen men jag kan skriva ned vad Dietmar Specht (tysk veterinär, av FEI godkänd domare) säjer om "Losgelassenheit"..översättningen står en annan domare för, svensk till nationalitet, och vän till D.Specht.

Losgelassenheit översätts till Lösgjordhet och lugn

* hästen måste arbeta med ryggen
* Svansen måste röra sig (pendla) något
* Hästens mun måste vara stängd och den skall lugnt tugga på bettet
* Ryttarens sits måste vara bekväm

Det följer ett finstilt stycke om ovanstående, det behandlar främst avdelningen "bedömning" av lösgjordhet, dvs, vad domaren skall leta efter för att se om hästen är "losgelassen" eller inte. Jag kan skriva ut vad som står om någon är intresserad, men det får bli i.kväll när jag kommer hem, måste dra till jobbet nu. :o

Ja den gode Spech ja. Jag gillar boken, och den säger ju eg samma sak som ridhandboken.

ja skriver det finstilta i valda delar.

Lösgjordhet är ett på att hästena arbetar med sin rygg ochhar möjlighet att överföra framåtrörelsen, som har utvecklats i bakbenen till framdelen ( det händer ju när hästen släpper halsen m anm)

För bedömningenges flera indikationer, genom vilka man kan urskilja om hästen är lösgjord och lugn eller inte.

Det första är hur hästen bär sin svans. Den får inte vara lyft ( kvast m anm) eller inklämd, ty båda dessa fenomen tyder på att rygg kotpelaren är är spänd ( Hos en lösgjord är svansen en del av ryggrörelsen m. anm)

Den andra indikationen är hästens mun. Munnen måste vara stängd. tungan ligga under bettet, medan hästen mjukt och lugnt tuggar på bettet och lite skum utvecklas. Skume uppstår endast om hästen är lösgjord i nacken (atlanto - axisleden) ( hej fio ) ty först då öppnar sig saliv/spottkörteln varvid salivproduktionen ökar. detta orsakar i sig tuggrörelser som reflex.
Om nacken hålls stel, stängs körteln, det bliringen salivutsöndring och hästen tuggar inte mjukt och lugnt på bettet.

En tredje indikation är ryttarens sits och hjälper. Om man kan se att ryttarens sits är bekväm och ledig, samt att han kan driva sin häst - vilket betyder att han inte arbetar bakåt med tyglarna, utan kan driva hästen mot handen då kan man förutsätta att hästen är lösgjord och lugn. (ja hästen skall röra sig obehindrat av ryttaren - och det händer först när ryttaren har en lika bra koll på sin tyngdpunkt nedsuttet som i fältsits)

Senast ändrad av en moderator:

men det är ju precis det jag säger :confused:

Ja det är hästens utbildningstrappa
och för att kunna klara av att utbilda en häst korrekt enligt denna trappa - så måste ryttaren var utbildad själv....

Alla "ridläror" förutsätter att ryttaren har en god grundutbidlning och egen kroppskontroll.
I verkligeheten så rider vanliga dödliga och då måste man utbilda häst OCH ryttaren.

Annars kommer hästen aldrig uppvisa tecknen på "lösgjordhet"

Hur mycket man än lösgör....

Om hästen inte ser ut att vara "bekväm och ledig" med ryttaren - så är den förmodligen inte bekväm med ryttaren - och vad är då problemet???????

inte för lite lösgjörande - utan en för obekväm ryttare :idea:

Byta ryttare ? eller utbilda ryttaren i att bli mer bekväm ?????

Hästen spänner sig ju för att det är obekvämt :idea:

Den kommer inte komma ur den spänningen förrän det blir mer bekvämt :smirk:

Hästen spänner sig ju för att det är obekvämt :idea:

Den kommer inte komma ur den spänningen förrän det blir mer bekvämt :smirk:

Stämmer bra!
Den kan också spänna sej FÖR ATT ryttaren är spänd:crazy: Spänning/avspänning smittar:idea: En ond cirkel med andra ord.
Obalans - spänning - spänd häst.

Den andra indikationen är hästens mun. Munnen måste vara stängd. tungan ligga under bettet, medan hästen mjukt och lugnt tuggar på bettet och lite skum utvecklas. Skume uppstår endast om hästen är lösgjord i nacken (atlanto - axisleden) ( hej fio ) ty först då öppnar sig saliv/spottkörteln varvid salivproduktionen ökar. detta orsakar i sig tuggrörelser som reflex.
Om nacken hålls stel, stängs körteln, det bliringen salivutsöndring och hästen tuggar inte mjukt och lugnt på bettet.

sanning med modifikation. det är ett tecken på lösgjordhet under vissa omständigheter.
dock är det fullt möjligt att ha stängd mun och fint med lagom läppstift utan att vara lösgjord. Min klarar det utmärkt utomhus då han är taggad och man tex. ligger och rullar på en grusväg/sandväg i trav eller galopp, och han kan ligga på rätt rejält, skutta lite här och därmellanåt, och inte som jag anser det vara lösgjord, även om han är någorlunda dresserad och uppför sig förstås :D , och förhållandevis bra i form, - men som sagt INTE som jag ser det helt lösgjord . :D

sanning med modifikation. det är ett tecken på lösgjordhet under vissa omständigheter.
dock är det fullt möjligt att ha stängd mun och fint med lagom läppstift utan att vara lösgjord. Min klarar det utmärkt utomhus då han är taggad och man tex. ligger och rullar på en grusväg/sandväg i trav eller galopp, och han kan ligga på rätt rejält, skutta lite här och därmellanåt, och inte som jag anser det vara lösgjord, även om han är någorlunda dresserad och uppför sig förstås :D , och förhållandevis bra i form, - men som sagt INTE som jag ser det helt lösgjord . :D

Men du galopp och bocksprång ÄR lösgörande:p

KL
Kanske ett sidospår, men hur ser ni på detta med lösgjordhet kontra ledarskap?
Kan hästen vara "bekväm med ryttaren", om inte ledarskapet är befäst?
Om hästen litar på ryttaren borde det väl vara enklare att komma till lösgjordhet?
Om den inte gör det så måste den väl ha spänningar?

KL
Om hästen litar på ryttaren borde det väl vara enklare att komma till lösgjordhet?

Tror absolut hästen kan vara bekväm med en ryttare utan att ha en relation till den i fråga om ledarskap osv.
titta på proffsryttarna, inte har de en relation till alla hästar de rider.

men givetvis - i en optimal värld - så tror jag att det gör skillnad ja. Om både ledarskap och skicklig ryttarkänsla och kunskap finns. Om det senare INTE finns så kan man vara en utmärkt ledare men för den skull inte få en lösgjord häst.

att hästen känner och har en positiv relation till ryttaren spelar givetvis roll det tror jag.

KL

Nja det beror nog mest på vad hästen tycker om ryttarens ridning helt enkelt, visst är hästar individer och vissa har mycket synpunkter men en skicklig ryttare trivs hästen med och det är avgörande tror jag.

Sen en häst som inte är van vid kraven som en annan ryttare ställer kan spänna sej och bli irriterad förstås, i början.

Kanske skulle ha skrivit "när han är på väg att bli lösgjord" men sak samma.. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025