F
Fredrik_
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?
I rest my case
I rest my case
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta som jag pratar om handlar om postion, något som de många inte ens vet vad det är När ryttaren behärskar sin possition så kan hon forma hästens hållning med sin position.
Det är ett väldigt kraftfullt verktyg.
Du kan säga att jag har fel - men det kan du ju egentligen inte göra eftersom du inte upplevt det.
Det ryttare får skäll för - på Kottaskurserna - är att de inte behärskar sin position.
Den enda som jag sett som var medveten om sin position var den som var utbildad av Egon vonNeindorff.
Här i Svedala har jag aldrig härt en knysst om det, aldrig hört någon påpeka om ryttaren kollapsar i midjan eller hur de skall placera sig utifrån olika rörelser
............................
och Axel...
Det är just denna kontroll av "positionen" som gör att även mediokra ryttare kan galoppera i fyrkant...
Man kan nämligen - när man behärskar positionen hjälpa hästen till en bättre balans
Vi red bara positonsövningar för denna tränare - så jag hade fel föresten - jag har hört en.
Då undrar jag varför han inte tar elever som ej rider på MSV nivåDet ryttare får skäll för - på Kottaskurserna - är att de inte behärskar sin position.
Aber Fredrik_... Entchuldigen Sie, bitte. Können Sie in Schwedisch Schreiben. Ich habe nicht in dreissig jahre deutch gelesen. Und wir haben vielen gang "lösgjordheten" gesagt.
Danke schön
Då undrar jag varför han inte tar elever som ej rider på MSV nivå
Om de får hjälp tidigare är det det bästa.
Tycker faktiskt inte att man ska gotta sig i att eleverna får skäll, när man själv bara är med till fots.
Om de får hjälp tidigare är det det bästa.
Du verkar ha fattat galoppen
Jag kan tycka att det borde vara föredömligt att utbilda gröna ryttare till att få till grunden rätt.
Det är ju egentligen de allra skickligaste som ska ta sig an dem, men tyvärr så blir det mer korrigering på högre nivå.
Vet att det är flera som inte vill ta sig an annat än de som redan har tävlat på msv nivå.
Tror att det beror på att hästarna sällan är högre utbildade än sin ryttare- ingen läromästare.
Pedagoger- nej.
De orkar oftast inte bemöda sig med sånt där elementärt
De vill ha lite action o finlir.
Har upplevt dito!
Det är inte så svårt att förklara vad man vill ha ut- om man försöker.
Det är bra att ridskolorna som jag känner till har obligatorisk teori ett par ggr/ termin.
Folk säger inte till när de inte fattar o man går då vidare utan att ha förstått vad man gjorde, även om det funkade- en gång.
Jag kan tycka att det borde vara föredömligt att utbilda gröna ryttare till att få till grunden rätt.
Det är ju egentligen de allra skickligaste som ska ta sig an dem, men tyvärr så blir det mer korrigering på högre nivå.
Vet att det är flera som inte vill ta sig an annat än de som redan har tävlat på msv nivå.
Tror att det beror på att hästarna sällan är högre utbildade än sin ryttare- ingen läromästare.
Ja definitivt, Nu vet jag inte om alla dem heller är så bra pedagoger att dom kan ge en grön ryttare det som behövs, jag vet själv när jag har ridit för nån duktig förr att först långt senare trillade poletten ner (aha var det så) Undra på om man inte kunde följa instruktionerna då
Man måste kunna tillgodogöra sej, men självklart borde en duktig tränare kunna förklara begripligt.
De orkar oftast inte bemöda sig med sånt där elementärt
Precis! OCh folk känner sej dumma att fråga - om man förutsätts fatta
Däremot ska ju eleverna/eleven också aktivt söka ny kunskap - inte sitta och förvänta sig att bli matad.