spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

I rest my case

Detta som jag pratar om handlar om postion, något som de många inte ens vet vad det är :confused: När ryttaren behärskar sin possition så kan hon forma hästens hållning med sin position.

Det är ett väldigt kraftfullt verktyg.

Du kan säga att jag har fel - men det kan du ju egentligen inte göra eftersom du inte upplevt det.

Det ryttare får skäll för - på Kottaskurserna - är att de inte behärskar sin position.

Den enda som jag sett som var medveten om sin position var den som var utbildad av Egon vonNeindorff.

Här i Svedala har jag aldrig härt en knysst om det, aldrig hört någon påpeka om ryttaren kollapsar i midjan eller hur de skall placera sig utifrån olika rörelser
............................

och Axel...

Det är just denna kontroll av "positionen" som gör att även mediokra ryttare kan galoppera i fyrkant...
Man kan nämligen - när man behärskar positionen hjälpa hästen till en bättre balans
Vi red bara positonsövningar för denna tränare - så jag hade fel föresten - jag har hört en.

Var har jag skrivit något om position och att du har fel? Tala om att förvränga saker och omskriva allt i långa inlägg.

*kl*
Ingen nämnd och ingen glömd, men flera av er i den här tråden kan väl iaf försöka skärpa till er och hyffsa till tonen.

/B_A_L, moderator
(som vill undvika att radera en tråd om dagen pga tjafs)

Jag vill härmed säga att det inte är just DIG jag är på, för närvarande. Utan VI är, som B_A_L också säger, många som behöver "vässa till oss" och inte märka ord och vara stökiga. :bow:

Det ryttare får skäll för - på Kottaskurserna - är att de inte behärskar sin position.
Då undrar jag varför han inte tar elever som ej rider på MSV nivå:confused:
Om de får hjälp tidigare är det det bästa.
Tycker faktiskt inte att man ska gotta sig i att eleverna får skäll, när man själv bara är med till fots.

Får ingen av eleverna någonsin till en god sits?
Nervositet gör att man kan bli spänd o inte kan sitta som man gör i vanliga fall.
Kan tro att de övar på detta som 17 till nästa gång, men blir spänd igen:crazy:

Det är som att titta på Tv när folk tävlar i frågesport o bli BW för att man kan- hemma i soffan:devil:

Aber Fredrik_... Entchuldigen Sie, bitte. Können Sie in Schwedisch Schreiben. Ich habe nicht in dreissig jahre deutch gelesen. Und wir haben vielen gang "lösgjordheten" gesagt.

Danke schön

:rofl:

Förlåt. Dålig humor idag. (Också)

Tyska som är så fiiint :love:

Då undrar jag varför han inte tar elever som ej rider på MSV nivå:confused:
Tycker faktiskt inte att man ska gotta sig i att eleverna får skäll, när man själv bara är med till fots.

:bow:

Alla kan väl läsa sig till hur man ska göra? Det hjälper föga att man har den teoretiska kunskapen, bättre än inget iof, men man lär sig inte använda sin kropp bättre.
Kunskapen kan man ju ha utan att rida alls.

:bow::bow::bow:

Har övht svårt att förstå när folk här skriver att elever som inte kan vissa saker fast de är på en relativt hög nivå får skäll på t.ex. Kottas kurser. Det är ju inte elevens fel att denne inte kan... Eleven lär sig så bra som läraren undervisar. :idea: Och desto tidigare man bli korrigerad, desto bättre, precis som du skriver axel. :)

Jag kan tycka att det borde vara föredömligt att utbilda gröna ryttare till att få till grunden rätt.
Det är ju egentligen de allra skickligaste som ska ta sig an dem, men tyvärr så blir det mer korrigering på högre nivå.

Vet att det är flera som inte vill ta sig an annat än de som redan har tävlat på msv nivå.
Tror att det beror på att hästarna sällan är högre utbildade än sin ryttare- ingen läromästare.

Du verkar ha fattat galoppen :)

Anar jag förvåning:devil:

Skämt åsido så ja, jag kan inte vara annat än helt överens med dej i detta och jag tror du skulle kunna underskrift från en o annan häst också:angel:

Vi håller inte alltid med varandra :devil: men här är jag helt enig med dej.

Jag kan tycka att det borde vara föredömligt att utbilda gröna ryttare till att få till grunden rätt.
Det är ju egentligen de allra skickligaste som ska ta sig an dem, men tyvärr så blir det mer korrigering på högre nivå.

Vet att det är flera som inte vill ta sig an annat än de som redan har tävlat på msv nivå.
Tror att det beror på att hästarna sällan är högre utbildade än sin ryttare- ingen läromästare.

Ja definitivt, :bow::bow: Nu vet jag inte om alla dem heller är så bra pedagoger att dom kan ge en grön ryttare det som behövs, jag vet själv när jag har ridit för nån duktig förr att först långt senare trillade poletten ner (aha var det så:o) Undra på om man inte kunde följa instruktionerna då:cool:

Man måste kunna tillgodogöra sej, men självklart borde en duktig tränare kunna förklara begripligt.

Ang skällande tränare:
Själv är jag så störd att jag blir lite nöjd när även de som är duktiga inte är perfekta:o Tror en del har som sin "image" att vara "hårda", då blir det extra imponerande att rida för dem:angel:. Det finns såna på närmare håll också. Fast kanske inte som Kottas, jag har inte sett honom "in action" finns det inga filmer på det, btw?

Pedagoger- nej.

De orkar oftast inte bemöda sig med sånt där elementärt:angel:
De vill ha lite action:banana: o finlir.

Pedagoger- nej.

De vill ha lite action:banana: o finlir.

Nej precis, för efter att man tänker "aha, var det så:o" så kommer nästa tanke "kunde h*n inte sagt det då???:mad:"

Så hade jag sluppit sitta tio år till och inte fatta:cool: OCh även om jag är korkad så är jag ju inte ensam om att ha upplevt sånt så..

Har upplevt dito!:mad:

Det är inte så svårt att förklara vad man vill ha ut- om man försöker.

Det är bra att ridskolorna som jag känner till har obligatorisk teori ett par ggr/ termin.

Folk säger inte till när de inte fattar o man går då vidare utan att ha förstått vad man gjorde, även om det funkade- en gång.

Har upplevt dito!:mad:

Det är inte så svårt att förklara vad man vill ha ut- om man försöker.

Det är bra att ridskolorna som jag känner till har obligatorisk teori ett par ggr/ termin.

Folk säger inte till när de inte fattar o man går då vidare utan att ha förstått vad man gjorde, även om det funkade- en gång.

Precis! OCh folk känner sej dumma att fråga - om man förutsätts fatta:o

Precis!
Det är ju också ett betydligt större antal ryttare som är "nybörjare" än som ligger runt MSV. Alltså - har man som duktig tränare en större målgrupp så blir ju fler duktiga ryttare (rent teoretiskt). :bump: Men det verkar inte som att de riktigt duktiga tränarna tänker så..

Ja, det kanske har med hästarna att göra. Men.. Det borde ju också gå att lösa tycker man. Till en viss gräns givetvis.

Ja definitivt, :bow::bow: Nu vet jag inte om alla dem heller är så bra pedagoger att dom kan ge en grön ryttare det som behövs, jag vet själv när jag har ridit för nån duktig förr att först långt senare trillade poletten ner (aha var det så:o) Undra på om man inte kunde följa instruktionerna då:cool:

Man måste kunna tillgodogöra sej, men självklart borde en duktig tränare kunna förklara begripligt.

Fast JAG tycker ju att en RIKTIGT duktig tränare skall kunna lära ut på ett pedagogiskt och positivt sätt, kunna göra sig förstådd även för lite "trögare" :angel: ryttare och komma på mer än ett sätt att lära ut en specifik sak (inte låsa sig i det som fungerar just för tränaren som person). Kan man inte det kanske man inte är en så duktig tränare?

En duktig ryttare är ju inte per automatik en duktig tränare.. Tyvärr.

Men ridningn bygger ju på "sånt där elementärt", inte på finlir. :D Tycker jag då.
Jag kan tycka att tränare som kan ta sig an amatörer och nybörjare på att bra sätt är så himla mkt viktigare än tränare som bara vill pyssla med finliret, för de där nybörjarna och amatörerna är ju också ofta de som lättast hamnar i en kanske inte helt eftersträvansvärd ridning. Och de är ju ryttare de (vi :D) med...

Precis! OCh folk känner sej dumma att fråga - om man förutsätts fatta:o

Men det är ju inte elevernas fel om en sådan "miljö" byggt upp hos vissa tränare/på vissa lektioner osv. Jag ser det om tränarens ansvar att göra ridningen och kunskapstörsten till en positiv grej - ingen kan ju allt. :cool:

Däremot ska ju eleverna/eleven också aktivt söka ny kunskap - inte sitta och förvänta sig att bli matad.

Däremot ska ju eleverna/eleven också aktivt söka ny kunskap - inte sitta och förvänta sig att bli matad.

:bow::bow::bow:

På lektioner för "vanlig ridskoleinstruktör", vare sig det är storgrupp, mindre specialgrupp, eller enskild "privat" lektion kan jag ibland känna att det blir envägskommunikation. Eleven hinner/"får" oftast inte fråga någonting, som är oklart, då lektionen är si och så lång och flera elever väntar...

Men är det mer kurs- eller clinicinriktat kan jag känna att elever och instruktörer är ganska överens om att det då får gå över några minuter, för att klargöra problemet. För oftast har man sparat in ett par minuter på tidigare elev, eller skurit av lunchrasten med några minuter, så att tiden hela tiden finns att kommuniera, ryttare, fotfolk och instruktör emellan.

Så jag kan tycka att mycket av kunskapssökandet sitter hos eleven/ryttaren själv. Man får försöka visa intresse för sin individuella inlärning och utveckling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII