spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Ang. det sista, håller med!
Men det är ju också viktigt från tränarens sida då att inte mota tillbaka den här "vetgirigheten" med snäsighet eller "det där ska du kunna". :crazy:

Eller hemska tanke, ridlärare/instruktörer som vägrar ha en dialog med eleven och skapa en individuell inlärningsplan utan bara kör på i sina gamla spår.

Men det är ju inte elevernas fel om en sådan "miljö" byggt upp hos vissa tränare/på vissa lektioner osv. Jag ser det om tränarens ansvar att göra ridningen och kunskapstörsten till en positiv grej - ingen kan ju allt. :cool:

Däremot ska ju eleverna/eleven också aktivt söka ny kunskap - inte sitta och förvänta sig att bli matad.

Det är ju mänskligt att i vissa sammanhang och för en "avancerad" kanske välkänd tränare inte våga visa att man inte hör hemma där:o
tycker jag.
Min dotter red för en välkänd tyska vid ett enda tillfälle för många år sen vid en visning av en ponny och det var order hela tiden och tolk och allt och inte vågade hon fråga då:o

Glöm ej publiken som sitter o gnuggar sina händer oxå- Vilken dumskalle:devil::eek:

Glöm ej publiken som sitter o gnuggar sina händer oxå- Vilken dumskalle:devil::eek:

Gärna halva gänget i en cafeteria ovanför ridhuset med glas så dom kan skratta högt och eftersom man själv har suttit där så vet man vad som sägs:cool: "Den hästen med annan ryttare......" osv

Gärna halva gänget i en cafeteria ovanför ridhuset med glas så dom kan skratta högt och eftersom man själv har suttit där så vet man vad som sägs:cool: "Den hästen med annan ryttare......" osv

Och det sägs även:
Synd att förstöra en sån fin häst.......
Jag skulle inte kunna med att rida här ens om min sits var så taskig....

Och det sägs även:

Här kan jag dela med mig, av ett minne, om ni ursäktar lite OT. Jag är en enkel arbetarflicka med föräldrar som tyckte att jag kunde bekosta mitt intresse själv. Jag var arbetslös, men hade förmånen att få ha en sköthäst, precis som min egen. Jag hade henne med på ridlektion, samt red även extra en gång i veckan och åt i övrigt nudlar i veckorna och mat hos föräldrarna på helgerna.

"Min häst" var 22 år och som många gamlingar (med vissa undantag...*harkel*), stel och knackig i början av ridpasset. Det satt ofta hela läktaren med folk, som viskade och pekade finger... läs viskade högt, så ingen skulle missa att höra, samt pekade med hela handen. "Titta på Ingela, hur kan hon rida på stackars B, hon är ju HALT". Varpå instruktören snabbt kontrade... "Men till skillnad från vissa andra, pratar Ingela med instruktörer, samt rådfrågar veterinärer och hovslagare, vid minsta frågetecken, samt passar på att visa upp hästen ett par ggr i veckan när ändå veterinär och hovslagare är på plats."

Behöver jag säga, att det efter den dagen, var ganska tyst på läktaren när jag tränade... :angel::angel::angel:

Och innan någon missförstår, nej, jag red inte en halt häst. Utan den gamla damen hade gått som ridskolehäst i många år och hade på ålderns höst blivilt lite stel och hade en ytterst pytteliten markering vid framskrittning på lång tygel. Men när vi väl var igång brukade min instruktör få ställa sig i vägen mellan hindren, för att jag skulle hinna få igeno halvhalter och förhållningar, eller också hänga i tyglarna och leda mig i skritt till fem meter före hindren... Och i dressyren, fick det inte vara för långa galoppövningar då damen gärna slog knut på sig själv... Jag fick bekosta många tårtor på teorilektionerna...

Senast ändrad:

Det är ju mänskligt att i vissa sammanhang och för en "avancerad" kanske välkänd tränare inte våga visa att man inte hör hemma där:o
tycker jag.
Min dotter red för en välkänd tyska vid ett enda tillfälle för många år sen vid en visning av en ponny och det var order hela tiden och tolk och allt och inte vågade hon fråga då:o

Modig dotter du har! :)

Jag tänkte mer på när tränaren skapar miljön "medvetet" genom att skälla/se ner på/förlöjliga. Att eleven inte vågar fråga för att tränaren verkligen är ngn att se upp till och som inger respekt (rätt sort) är ju en annan sak. :idea:

Modig dotter du har! :)

Jag tänkte mer på när tränaren skapar miljön "medvetet" genom att skälla/se ner på/förlöjliga. Att eleven inte vågar fråga för att tränaren verkligen är ngn att se upp till och som inger respekt (rätt sort) är ju en annan sak. :idea:

Hon var skräckslagen :D

Och det sägs även:

:rofl::rofl: Ja, precis, och inte minst, dvs om hästen är ny och trevlig "vänta om ett par månader:("

Duktigt gjort i alla fall! Själv skulle jag aldrig våga!

Knapplån
Jag måste då ha haft väldig tur med tränare. De två som har gett mej mest, har båda varit mycket lyhörda för mina frågor.
Och de har verkligen varit noga med att inte hoppa över några steg i utbildningen.
Men det har förstås varit privatlektioner, det har varit annorlunda då jag gått "vanlig" ridskola; där har det känts som att det inte funnits tid för frågor.
Med min ringa erfarenhet, så är jag tacksam för tex en sån här tråd, för den ger mig aha-tankar. Som i sin tur leder till, i detta fallet, att försöka än mer att inte störa hästen. Detta får mig att ställa annorlunda och möjligen mer initierade frågor till min nuvarande instruktör (som förresten är helt inne på Fredriks linje).
Så, även det ibland lite motvalstugg som finns här, kan ge saker för att vi då får fler och kanske tydligare förklaringar, och fler aspekter på det som diskuteras.

Då undrar jag varför han inte tar elever som ej rider på MSV nivå:confused:
Om de får hjälp tidigare är det det bästa.
Tycker faktiskt inte att man ska gotta sig i att eleverna får skäll, när man själv bara är med till fots.

Får ingen av eleverna någonsin till en god sits?
Nervositet gör att man kan bli spänd o inte kan sitta som man gör i vanliga fall.
Kan tro att de övar på detta som 17 till nästa gång, men blir spänd igen:crazy:

Det är som att titta på Tv när folk tävlar i frågesport o bli BW för att man kan- hemma i soffan:devil:

Nu har det blrivit missförstånd igen

För det första så gottar jag mig inte - tvärtom tycker jag det är obehagligt. Jag konstaterar mer en kulturkrock.

KL

" i vissa hästkulturer" kanman inte ens förstå konceptet position - utan tror ständigt det handlar om sitsen....

Medan han inte kan förtå hur vi inte kan det - det rä ju som att cykla för honom ( och en del andra tränare också)

Intressant också är att man också skiljer på tränare och instruktörer.

Från början när man lär sig ridza så har man en instruktör som talar om _vad_ ryttaren skall göra, och som rättar till en kollapsad midja precis när den kollapsar, en som talar om när vikten, axeln, sittbenet kommer fel, och lär ryttaren koordinatione.

När det är befäst rider man för en instruktör som då mer blir som en coach som tränar ekipaget. Den hjäälper ryttaren att med dennes koordination utbilda hästen vidare.

Kottas gör helt klart att han inte är instruktör - utan tränare.

Han brukar säga att han spelar tennis, men han är på en så amatör nivå att det duger med den lokala tränaren, han behöver inte - har ingen nytta av en världstränare.

men vi skulel iten diskutera Kottas - utan jag diskuterar postitionens betydelse för ridning i allmänhet och L i synnerhet

Postiton är en del av att "rida med sätet"

Någonstans mitt i blev det knapplån

Så jag kan tycka att mycket av kunskapssökandet sitter hos eleven/ryttaren själv. Man får försöka visa intresse för sin individuella inlärning och utveckling.

Jag tycker ingen av mina tränare har fungerat om inte jag tagit ansvar för min ryttareutveckling själv.

Jag måste skapa en egen bild av vad detta går ut på och en medvetenhet och självinsikt om mina svagheter som ryttare- och så ber jag om hjälp med just dem.

just för din dotter är det juinte så lätt när man är liten och kanske van vid en mer familjär ton

En skillnad som jag ser rent allmänt med tyska tränare är att de är så oerhört mycket mer disciplinerade själva.

Det är inte en hobby utan idrott, och träningen kostar för mycket för att prata bort

Under lektionen skall eleven vara fokuserad på ridningen: den får instruktioner, och om den då behöver klargörande så är det inget problem med frågor men i övningen så gör man den.

Sedan efteråt så får först eleven och sedan tom publiken ställa frågor.

KL

Sedan fast tråden skenat iväg från ämnet :angel:

Att det är ju ett dubbelt ansvar, precis som du skriver.

Och vi männsikor är individer, vi går in för detta med ridning med olika ambitionsnivå, och olika mål. Man måste passa ihop med sin tränare rent motivationsmässigt.

Och framförallt inställningsmässigt. Det jag ser är hos ryttare som komemr från ett land där man inte tar detta med ridning så allvarligt - och deffinitivt inte som en av de sköna konsterna som man måste dedicera sig till

Det funkar inte att göra det på en så hög nivå om man inte är riktigt riktigt ödmjuk.

En tränare kan ha en guldgruva att ösa ur - men eleven måste också vara mottaglig.

Om man tar sin egen ridning för personligt - då törs man inte ge sig ut pådjupt vatten, och då kan man aldrig lära sig ridnining som konst.

och då är i alla fall jag tillbaka till trådens ämne

Skall det vara konst - då skall _båda_ göra samma sak.
Dvs går hsäten i sluta och skall vara rakriktad och lösgjord - då skall ryttaren Sitta i en sluta (sittben axlar - vikten rätt placerad) och vara rak och lösgjord.

Simple as that

Men det tar åratal att lära

och man lära sig aldrig omman int ehar bra isntruktör - och själv inser behovet.

Det lär ta 100 000 repetitioner att lära in ett nytt koordinationsmönster. Dvs 100 000 repetioner med fokus på ryttarens prestation.

Är alla villiga till det ?

Vill en del ens inse att det behövs?

Min erfarenhet är att den attityden har bara ryttare som själva är rädda och osäkra. Och som vill vara förmer - fast de inte är det.

Ryttare på riktigt hög nivå, tyckerjag är ytterst jordnära och sympatiska

De kurser som jag åker på så är de flesta av oss där av samma anledning oavsett nivå, - vi vill lära oss mera, och sitter därmed i samma båt.

Kanske är det för att vi bor ihop över ett veckoslut så det blri mer som familj än något annat.

Sedan så har alla fått börja från början så det är liksom ingen skillnad

Senast ändrad av en moderator:

just för din dotter är det juinte så lätt när man är liten och kanske van vid en mer familjär ton

En skillnad som jag ser rent allmänt med tyska tränare är att de är så oerhört mycket mer disciplinerade själva.

Alltså hon var livrädd innan men stolt efteråt. Vi sålde den ponnyn sen eftersom dotterns dressyrintresse var mindre än ponnyns kapacitet:p Hon var hoppryttare.

Och vi männsikor är individer, vi går in för detta med ridning med olika ambitionsnivå, och olika mål. Man måste passa ihop med sin tränare rent motivationsmässigt

------

En tränare kan ha en guldgruva att ösa ur - men eleven måste också vara mottaglig.

Ja absolut. Men om en tränare vet att många här kanske har en annan grund och inte riktigt är där som behövs så skulle ju den kunna förstå det och kanske ha nåt slags mer krav än att rida msv:confused:
Men, det här har vi diskuterat förrut och jag tror faktiskt som vi diskuterade då att många kanske får höra ett och annat men de tycker att det är bra ändå, de lär sej mycket ändå, så tycker jag nog att det brukar vara för egen del. Själv lär jag mej mest av ärliga och raka synpunkter - det här behöver du jobba med:mad:
Men det kan sägas på olika sätt självklart.

och då är i alla fall jag tillbaka till trådens ämne

Skall det vara konst - då skall _båda_ göra samma sak.
Dvs går hsäten i sluta och skall vara rakriktad och lösgjord - då skall ryttaren Sitta i en sluta (sittben axlar - vikten rätt placerad) och vara rak och lösgjord.

Simple as that

Men det tar åratal att lära

och man lära sig aldrig om man int ehar bra isntruktör - och själv inser behovet.

Det lär ta 100 000 repetitioner att lära in ett nytt koordinationsmönster. Dvs 100 000 repetioner med fokus på ryttarens prestation.

Är alla villiga till det ?

Vill en del ens inse att det behövs?

Undrar om det inte var 150.000 gånger:o

Men jag håller med:D Problemet är väl att man kanske har kommit nån vart när det är dags för ålderdomshemmet:angel:

Motvallstugg är bra - det tvingar en att tänka igenom

Det finns ett utryck;

Man lär så länge man har elever

Undrar om det inte var 150.000 gånger:o

Men jag håller med:D Problemet är väl att man kanske har kommit nån vart när det är dags för ålderdomshemmet:angel:

Det kanske det var, jag gjorde ett överslag

Om man lyckas öva 100ggr på ett pass

rider 3 Dressyrpass på en vecka, så kommer det till att ta 500 veckor, vilket är 9.6 år....

Det gäller ju då att man placerar fokus rätt dvs på att göra rätt själv.

Mästarna brukar ju säga att det tar mer än en livstid att lära sig rida... Man skulel behöva tre.

Om man då är hängiven

Om man gissar att man på en beridarutbildning rider 4 timmar per dag på lina

= 400 repetitioner x 5 dgar i veckan x 52 veckor* = 104 000 repetiotioner. Så på ett drygt år då så fixar man en grej :D
Sedan är det bara att ge sig på nästa :o

*hästfolk har inte semester

Men du tänk på att många här på forumet är inte unga tjejer utan till åren komna kärringar och nån gubbe med, så nu har du gjort alla uppgivna och deprimerade:rofl::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII