Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?
Min dotter red för en välkänd tyska vid ett enda tillfälle för många år sen vid en visning av en ponny och det var order hela tiden och tolk och allt och inte vågade hon fråga då
just för din dotter är det juinte så lätt när man är liten och kanske van vid en mer familjär ton
En skillnad som jag ser rent allmänt med tyska tränare är att de är så oerhört mycket mer disciplinerade själva.
Det är inte en hobby utan idrott, och träningen kostar för mycket för att prata bort
Under lektionen skall eleven vara fokuserad på ridningen: den får instruktioner, och om den då behöver klargörande så är det inget problem med frågor men i övningen så gör man den.
Sedan efteråt så får först eleven och sedan tom publiken ställa frågor.
KL
Sedan fast tråden skenat iväg från ämnet
Att det är ju ett dubbelt ansvar, precis som du skriver.
Och vi männsikor är individer, vi går in för detta med ridning med olika ambitionsnivå, och olika mål. Man måste passa ihop med sin tränare rent motivationsmässigt.
Och framförallt inställningsmässigt. Det jag ser är hos ryttare som komemr från ett land där man inte tar detta med ridning så allvarligt - och deffinitivt inte som en av de sköna konsterna som man måste dedicera sig till
Det funkar inte att göra det på en så hög nivå om man inte är riktigt riktigt ödmjuk.
En tränare kan ha en guldgruva att ösa ur - men eleven måste också vara mottaglig.
Om man tar sin egen ridning för personligt - då törs man inte ge sig ut pådjupt vatten, och då kan man aldrig lära sig ridnining som konst.
och då är i alla fall jag tillbaka till trådens ämne
Skall det vara konst - då skall _båda_ göra samma sak.
Dvs går hsäten i sluta och skall vara rakriktad och lösgjord - då skall ryttaren Sitta i en sluta (sittben axlar - vikten rätt placerad) och vara rak och lösgjord.
Simple as that
Men det tar åratal att lära
och man lära sig aldrig omman int ehar bra isntruktör - och själv inser behovet.
Det lär ta 100 000 repetitioner att lära in ett nytt koordinationsmönster. Dvs 100 000 repetioner med fokus på ryttarens prestation.
Är alla villiga till det ?
Vill en del ens inse att det behövs?