spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Tyvärr så kan jag inte se att dessa motverkar varandra på något sätt - utan snarare tvärtom.
Om man anstränger sig för att vara i så god balans som man klarar av för stunden - detta för hästens skull och för att den ska kunna göra det man ber den om - med så lite "störning" som möjligt och rannsakar sig själv och den egna inverkan så anser jag det vara ett ödmjukt, respektfullt och vänligt förhållningssätt till hästen.

Knappen

Det enda sättet att vara ödmjuk är väl att se det som om båda skall dansa - samma dans - samtidigt...

Sitsen är ju inget självändamål - graden av genosmläpplighet är ju avgörnade för L :angel: och senare schwung.

Och hållningen är en förutsättning för samling öht.

Jag tycker att det är sorgligt att så många tror :angel: att det beror på brister hästens gång :angel: att bakbenen är kvar i stallet.

Eller ännu värre att det behövs mera drivning...

Hästen komerm upp med ryggen - och därmed in med bakdelen under - när den släpps in....

Behöver inte, men jag menar att många ryttare blir irriterade på sina hästar när det teoretiska inte fungerar.
Ala hästar som går dressyr gör det inte för att de är trevligt behandlade och jag menade, bättre att inte bara rikta in sig på teori utan även se till det känslomässiga man har med sin häst.

jag är med på det du säger rent språkligt.

Men teori är en sak och idrottsmekanik ngt helt annat annat. idrottsemekanik bygger på vetenskapen om naturlagarna

Att få ökad kroppsmedvetenhet och börja förstå orsaksammanhang kan ju aldrig vara till nackel för hästen.

Det sätt att utbillda ryttare som sker idag, sker på precis samma sätt som när man lär sig cykla. Problemet är ju att gör man fel på cykeln så ramlar man och slår sig, och blir mer motiverad att göra rätt. Ridning funakr ju inte så - för hästen har ju egen önskan att inte falla - den gör ju allt den kan för att undvika det...

Hästen kan ju "kompensera ryttaren" - i och med att den är rörligare än ramen på en cykel samt att den har muskler att staga upp med. men den betalar ju ett pris för detta.

Ett exempel är att när ryttaren sitter snett så börjar hela hästens ryggrad luta vilket syns tydligast att den lägger huvudet på sned.

Det kallas " att hästen undandrar sig arbete" :angel: och lösningen anses då att stå att finan i munnen eller bakbenet. Jovisst man kan få hästen att ta i mer med "rätt bakben" så ekipaget stagas upp - men är det schysst mot hästen:confused: att jobba mer med sitt svagaste bakben och hur kommer det då att bli med liksidheten :angel:

Ett annat exempel är avskatningarna - hindrar ryttaren hästen att komam upp med ryggen så kan den inte stanna på bakdelen - lösningenblri i 99 fall ab 100 mer tag i tygeln, och så repeteras övningen i det oändliga.

Hade man lite insikt i orsak och verkan så skulle man kanske då rätt till ryttaren å var det löst mycket snabbare - och utan slitage på hästens mun och framben och rygg.

Det finns ju fakteiskt en möjlighet att utforka ridningen tillsammans med hsäten. Hur skall jag göra med min kropp - för att underlätta för hästen så vi kan prestera "tillsammans"

Sesam öppna dig :o

Ja det är verkligen den uplevelsen - när man hittar den punkten när man blir _bärbar_

tjolahopp - plötsligt blev gången två poäng bättre:D
eller rörelsen

och det börjar i huvudet på ryttaren - jag är helt enig

Balans kan man bara ha när fokus ligger på här och nu

Mindfullness i rörelsen

det är ju därför det är så bra med dessa mentala bilder

Båtar - fiskespö - "fjong i flärpen" :D

Olika känslor att söka och använda den egna kroppen och dess koordination som redskap

Blir nog ingen häst ledsen för

Senast ändrad av en moderator:

KL KL KL

Losgelassenheit - lössläppt - klackarna i taket!
Skämt åsido men klackarna i taket känner jag när jag är lössläppt och så kanske även hästarna borde få känna det.

Jag har fått lära mig att hästens muskulatur är uppbyggd i flera lager och att det är det innersta lagret som håller ihop/ begränsar/ möjliggjör hästens rörelsemekanik.
Dvs ju mer spänt inre lager desto mer rörelsebegränsad häst. Denna spänning är ofta av mental art och kan hänga nära samman med rädsla och osäkerhet.
Tyvärr gör vi människor på samma sätt, vi spänner oss "inombords" när vi inte är tillfreds och denna spänning vidarebefordras lätt till hästen. Precis som hästens "inombordsspänning" påverkar oss.
Losgelassen för mig är att den inre muskulaturen inte är spänd utan tillåter fri rörelsemekanik och ett fritt sinne hos hästen.

Att det sen inte är så lätt att påverka är en helt annan diskussion.
Gast

jaaa:banana::banana:

Jaghar hört den där liknelsen i andra hand - så roligt att hitta källorna

är det Gunnar Hedlunds bok, jag minns den som jätbera, men har inte läst i den på 25 år :o

mary wanless använder liknelsen ett fiske spö som nappar, ( men inte så stor fisk :D )

Det är Nils Ankarcrona (stavning?) Tror nog inte min bok var första upplagan utan det fanns nog flera innan, tror jag (har den inte framför mej just nu) Har dammat i bokhylllan i måååånga år.:o

Det får ju inte vara en supertanker i Niagarafallen heller:D Utan en liten leksaksbåt i en bäck. Jag tyckte det passade så bra när jag kom att tänka på den.

Tycker du är något på spåren - fast tvärtom

Det innersta lagret muskulatur kallas med ett samlingsnamn "multifius" det är de natuliga balansmusklerna - hållningsmusklerna.

De innehåller många proprioceptorer ( svenska = celler som både kan känna av hur balansen är och rätta till det - utan att gå den krångliga omvägen via hjärnan)

Finjusteringarna i balann görs alltså i detta lager - om de yttre lagrerna är tillräckligt avspända och kroppen är i balans ( det är därför takt och L hänger så starkt samman - de är mao beroende av varandra)

När multifidus stabiliserar - skapar hållningen så tillåts de yttre lagren göra sitt jobb. Det är därfö gången blir så mycket friare

För att multifidus skall kunna arbeta/göra sitt jobb måste de yttre lagren inte vara sysselsatta med att hålla balansen / kompensera ryttaren - utan de skall bara användas till rörelsen framåt

Det är detta som det innebär "att musklerna arbetar dynamiskt" det fanns med i beskrivningen av L i Majolas ridhandbok

Hm kom på.

En fri häst använder halsen som balansstav, - om man får den i jämnvikt - självbärighet dvs att den börjar ta vikten bakåt kan den liksom oss tvåbeningar börja balansera med multifidus på ett annat sätt, det är då hästen inte känsn osm en planka utan som en förlängning av den egna kroppen. centaur känslan

Det uppnår man ju inte hela tiden nej -

Men det rä ju också det som sitsen hanaldr om egentligen

Vi kan ju också sitta i ensådan balans rente skellett mässigt att multifidus håller balansen - och först då är vi tillräckligt genomsläppliga för att hästen skall kunna gå losgelassen

Dvvs våra rörelsemuskler hindrar inte längre hästens rörelser

Sits är inte snyggt - det är funktion

Nu går jag igång....:o ( tur att jag måset gå snart :o )

Om man själv höjer halsen på hästen - med handen - istället för att halsen höjs pga av bakdelens sänkning och bakdelens lyftande av framdelen - så hindrar man multifius = sabbar L
- eftersom man ändrar hållningen statiskt med en rörelsemuskel :devil:

Det finn en orsak till att halsen alltid måste tänka framåt....:devil: :angel:

Hur många ryttare är det inte som blir missnöjda för att deras hästar inte fungerar för att de själva inte fungerar, delvis, och använder metoder som inte är djurvänliga för att komma vidare? Bättre att vara nöjd och glad med det man har, även om allt inte fungerar fullt ut och inte heller kommer att göra det någon gång, än att rida och vara ledsen. Tycker du verkligen att det är fel?

Jag vet inte eftersom jag inte förstår riktigt hur du tänker här:confused: Ang metoder som inte är hästvänliga blir det en definitionsfråga vad det är och vem som använder dem, sporrar och stång till en nybörjare är hästmisshandel för mej, tex. Det tycker inte alla, särskilt inte när det gäller stång:o Men att jobba med sin ridning hör inte till kategorin.

Sen att vara nöjd med det man har, menar du hästen då?

För jag tänker inte att det handlar om att göra om en häst till något annat än det den är. Men det skadar väl aldrig att utveckla sin ridning? Hur skulle det vara negativt för hästen om jag just nu jobbar med att sitta kvar i min position på hästen och förstå vad det jag gör innebär, dvs hur jag inverkar:confused:

Om hästen tar i och försöker det jag begär, är det inte ett minimikrav att ryttaren inte förstör för den? Vad blir det då? Visst kan jag sitta och rida och få till någotsånär och "traggla" :D (för då är det traggla för mej:idea:) Men varför? Jag vill klara att sitta i den aktion hästen har förmåga till och som jag får fram men inte klarar att rida kvar i, utan att börja hindra........

För egen del har jag backat och gått tillbaka till min sits och inverkan och jag förstår inte hur det kan vara negativt? (Det är ju vad vi pratar om här) Jag har inga krav på att hästen ska göra nåt den inte kan snarare att jag ska klara det hästen kan:crazy: Jag vet ju var problemet ligger, tyvärr.

Allt kan alltid göras bättre.

Men vi kanske helt missförstår varandra nu:crazy: Jag tror nästan det.

Men behöver man inte vara på en väldigt hög nivå för att ryttarens psykiska låsningar ska ha någon effekt på ridningen? Det är ju en fysisk sport vi håller på med trots allt, och hästar använder sig av kroppsspråk. Så otroligt psykiskt komplicerade är de ju faktiskt inte. Häste måste ju vara extremt känslig och välutbildad för att känna av vad ryttaren tänker, liksom.. Och vad jag vet är varken du, din häst eller så många andra här på den nivån. Ger det inte mer att fokusera på det rent rörelsemässiga i ridningen?

Nej, det tycker jag inte. Jag tror du har missförstått mig en hel del nu...
Om jag är stressad och låst mentalt så påverkar det min kropp i allra högsta grad - och min kropp är min koppling till hästen. Är jag stressad, förbannad, frustrerad så känner min häst det och blir rädd för mig och orolig för att han inte förstår, samt att mina signaler rent fysiskt till hästen påverkas.

Så menar jag.
Inte att min häst kan läsa mina tankar ;)

Jag tror du missförstår LO. Psykisk och fysisk avspänning hänger ihop. Och det är viktigt i ridning.
Fokusering är en psykisk del och mycket viktig. Både för hästen och ryttaren. Hur rider du om du sitter och oroar dej för annat och undrar vad klockan är eller retar dej på de andra ryttarna i ridhuset, tex?

När det gäller att en häst känner av så har det inget med utbildingsnivå att göra. Har du aldrig märkt att hästen känner av när du sjäv är på dåligt humör eller ofokuserad, eller när du känner att allt flyter på bra och det positiva förstärker så att det känns ännu bättre? Ingen sport är utan psykisk del.

Det rent rörelsemässiga hänger ihop med den psykiska delen. Varför tror du man har mental träning för idrottsmän? Det är väl bara att springa/hoppa/ kasta eller vad man nu gör?

Precis så menade jag!
Man ska aldrig underskatta den psykiska sidan, inte ens i sporter som är så fysiska som ridning. :D

vad menar du?
att dina psykiska låsningar på grund nivå inte skulle ha en effekt på hästen?
om du är psykiskt låst, kan du inte vara fysiskt olåst. Hur gärna du än vill tro att du är det.
du kan aldrig rida bra genom att bortse helt från den psykiska aspekten.

:bow::bow::bow::bow:
Nuff bowing.

och det börjar i huvudet på ryttaren - jag är helt enig

Balans kan man bara ha när fokus ligger på här och nu

Mindfullness i rörelsen

det är ju därför det är så bra med dessa mentala bilder

:bow:

Jag är väldigt glad och positiv idag så det blir mkt bowande. :D Började skolan och trivs som fisken.
Och jag tycker väldigt mkt om mentala bilder, men hade aldrig varit med om det i samband med träning före sommaren -06. Det är häftigt med mentala bilder.

För jag tänker inte att det handlar om att göra om en häst till något annat än det den är.

Håller med.
Jag tycker det handlar om att försöka lära sig att kunna rida hästen som bäst utifrån dess individuella förutsättningar. Inte göra om den till en OS-vinnare utan bara se det för vad det är, men då inte botten utan toppen av vad det är. :)

När man har en hobby som innefattar en levande individ måste man ju utgå från just individens förutsättningar (på hästens vilkor). Annars är det ingen schysst ridning, tycker jag.

Hade man lite insikt i orsak och verkan så skulle man kanske då rätt till ryttaren å var det löst mycket snabbare - och utan slitage på hästens mun och framben och rygg.

Det finns ju fakteiskt en möjlighet att utforka ridningen tillsammans med hsäten. Hur skall jag göra med min kropp - för att underlätta för hästen så vi kan prestera "tillsammans"

Fast jag har inte alls den erfarenheten som en del av er verkar ha.
Jag ser inget annat än att tränare korrigerar ryttaren och sitsen, hos de tränare jag och mina bekanta använder sig av.

Men bara för att det görs behöver det ju inte bli perfekt, och blir sällan det också, och jag tycker det verkar som om många inte tror det går att rida bra med brister?

Jag går inte så ofta till mig själv, tycker det är rätt ointressant, men jag har brister i min kropp som inte kommer att kunna korrigeras.Jag är medveten om de som är, men kommer aldrig att kunna arbeta bort några av dem, och jag rider ändå. Dessutom, är hästarna, för de klasser jag rider, tränar och tävlar, nu, jag vet, inget märkvärdigt alls, LA-MSV, väldigt välridna, lydiga och de lösgörande övningarna går igenom så att de arbetar bra efter deras förutsättningar.

Om jag tävlar ligger jag som regel bra till, fast jag har fysiska hinder.Om man ska ha dåligt samvete för att man inte är tillräckligt duktig med sin kropp sitsmässigt, det tycker inte jag.

Sen att vara nöjd med det man har, menar du hästen då?

Jag menar både sig själv som ryttare och hästen som individ.
Det är klart man ska träna sig själv och sin häst att försöka komma framåt men om man inte kan vissa saker, så går det bra att rida ändå.
Bara man är hygglig och respektfull mot hästen.

Som jag, som har brister, vissa, i min sits, som aldrig kommer att bli bra. Jag gör så gott jag kan, försöker att det inte blir sämre, men visst kan man rida fast sitsen inte fullt ut är ändamålsenlig?

Fast jag har inte alls den erfarenheten som en del av er verkar ha.
Jag ser inget annat än att tränare korrigerar ryttaren och sitsen, hos de tränare jag och mina bekanta använder sig av.

Men bara för att det görs behöver det ju inte bli perfekt, och blir sällan det också, och jag tycker det verkar som om många inte tror det går att rida bra med brister?

Fast det är ju skillnad på att korrigera sitsen "estetiskt" och att korrigera sitsens funktionalitet. I det andra fallet tycker jag inte alls man ser det alltför ofta direkt... Fast det är ju här på ön och här är vi ju lite efter. :D

Klart det går.

Jag menar både sig själv som ryttare och hästen som individ.
Det är klart man ska träna sig själv och sin häst att försöka komma framåt men om man inte kan vissa saker, så går det bra att rida ändå.
Bara man är hygglig och respektfull mot hästen.

Som jag, som har brister, vissa, i min sits, som aldrig kommer att bli bra. Jag gör så gott jag kan, försöker att det inte blir sämre, men visst kan man rida fast sitsen inte fullt ut är ändamålsenlig?

Det handlar ju inte om att sitsen faktiskt ska VARA fullt perfekt, tycker jag, utan om att man (hur amatörmässig man än må vara) ska vara medveten om vilken påverkan man kan ha på hästen, speciellt då negativ påverkan - så att man inte blir förbaskad på hästen för ngt som är ens eget fel. Man behöver inte VARA perfekt, bara vilja bli bättre, eller sträva mot att bli bättre på ett positivt sätt.

...och jag går alltid tillbaka till mej själv och min sits och övrig inverkan... (just bara för att inte vara orättvis mot hästen på något sätt)

Att vara medveten om sina brister är ju jättebra, men det hindrar väl inte att man försöker bli så bra som man kan?
Jag låter absolut inte bli att rida trots att min sits inte är perfekt (långt ifrån) men "filar" oavbrutet på den.
Kan inte bortse från den effekt jag upplevt.

Ser också många hästar som går bra trots ryttarens brister och tycker absolut inte att de ryttarna ska ge upp eller sluta rida, men jag ser också att om vissa saker förändrades så skulle det bli riktigt, riktigt bra.

Ett vanligt fel jag ser är tex att ryttaren "hänger" i bäckenet, dvs är lite-mycket tillbakalutad eller ev. lite framåtlutad och spänd och då låser man hela rörelsen i ryttarens höfter och ländrygg och därmed hindrar och hämmar man hästens rörelse.
Jag gör det själv till och från och korrigerar mig ofta ofta, kan inte bortse från att jag gör det dock.. och ju mer jag tränar på att inte göra fel desto bättre muskelminne får jag och jag hamnar mera rätt per automatik och jag kan lättare och lättare låta rörelsen passera genom min kropp.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka