spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Ett vanligt fel jag ser är tex att ryttaren "hänger" i bäckenet, dvs är lite lite tillbakalutad eller ev. lite framåtlutad och då låser man hela rörelsen i ryttarens höfter och ländrygg och därmed hindrar och hämmar man hästens rörelse.
Jag gör det själv till och från och korrigerar mig ofta ofta, kan inte bortse från att jag gör det dock.. och ju mer jag tränar på att inte göra fel desto bättre muskelminne får jag och jag hamnar mera rätt per automatik och jag kan lättare och lättare låta rörelsen passera genom min kropp.

Det där känner jag igen. Det är apjobbigt. :crazy:

Det är då man ska visualisera Ferdinands Mamma ;)

Varför det? :rofl:
Det har jag aldrig hört!

En kul övning jag mfl gjort på kurs i CR.
Målet är att överdriva höftrörelserna (Tjuren Ferdinands Mamma har jättefina höftrörelser :D)

Tror jag måste ta en titt på ferdinands mamma då. :p

biffen;9836272 Ett vanligt fel jag ser är tex att ryttaren "hänger" i bäckenet skrev:
Gäller säkert inte dig, men många av de som hänger i bäcknet har sadlar som lutar ryttarens bäcken. Då går det inte att göra något åt om man inte får en sadel som passar.

Jag menar både sig själv som ryttare och hästen som individ.
Det är klart man ska träna sig själv och sin häst att försöka komma framåt men om man inte kan vissa saker, så går det bra att rida ändå.
Bara man är hygglig och respektfull mot hästen.

Som jag, som har brister, vissa, i min sits, som aldrig kommer att bli bra. Jag gör så gott jag kan, försöker att det inte blir sämre, men visst kan man rida fast sitsen inte fullt ut är ändamålsenlig?

Ja det kan man, jag tror det är väldigt få som kommer till fullt ut perfekt öht, alla är på olika nivåer och det enda man kan göra är det bästa utifrån sina förutsättningar, helt enkelt. Det finns inte i min föreställningsvärld att det blir fullt ut bra, men man förbättrar det man kan, och vi har olika förutsättningar alla. Det känns inte som en press för mej utan bara inspirerande att känna skillnader och förbättra. Inte ens för att tävla, utan för själva ridningen.

Tror jag förstår mer vad du menar nu:)

Jag tror du missförstår LO. Psykisk och fysisk avspänning hänger ihop. Och det är viktigt i ridning.
Fokusering är en psykisk del och mycket viktig. Både för hästen och ryttaren. Hur rider du om du sitter och oroar dej för annat och undrar vad klockan är eller retar dej på de andra ryttarna i ridhuset, tex?

När det gäller att en häst känner av så har det inget med utbildingsnivå att göra. Har du aldrig märkt att hästen känner av när du sjäv är på dåligt humör eller ofokuserad, eller när du känner att allt flyter på bra och det positiva förstärker så att det känns ännu bättre? Ingen sport är utan psykisk del.

Det rent rörelsemässiga hänger ihop med den psykiska delen. Varför tror du man har mental träning för idrottsmän? Det är väl bara att springa/hoppa/ kasta eller vad man nu gör?
Aha. "Jag jobbar utifrån psykisk avslappning" lät så himlarns avancerat bara, men om det bara menades att man ska vara koncentrerad och positiv så förstår jag. Såg nog det som självklart. :)

Senast ändrad av en moderator:

vad menar du?
att dina psykiska låsningar på grund nivå inte skulle ha en effekt på hästen?
om du är psykiskt låst, kan du inte vara fysiskt olåst. Hur gärna du än vill tro att du är det.
du kan aldrig rida bra genom att bortse helt från den psykiska aspekten.
Det jag menade var att man ska börja från början, och början inom dressyr är ju stora hjälper och enkla rörelser. Att bli en bättre ryttare är ju till stor del att finslipa dessa hjälper och rörelser - och det jag försökte säga var att den psykiska låsningen ju måste hamna ganska långt ner på prioritetslistan/långt fram i utbildningen av häst/ryttare, eftersom de signalerna är så fina (om nu inte "psykisk låsning" är samma sak som stora aggressionsutbrott eller nåt i den stilen, men det tolkade jag det inte som ;)).

Sen håller jag såklart med om att det är viktigt att ha en positiv kontakt med hästen och att ridningen är rolig. :) Somsagt missförstod jag LO litegrann.

Det känns inte som en press för mej utan bara inspirerande att känna skillnader och förbättra. Inte ens för att tävla, utan för själva ridningen.

Jag tyckte i tråden att det verkade som en bra och ändamålsenlig sits var det enda saliggörande.
Jag tycker inte det som du förstår.
Jag tävlar inte heller särskilt mycket, men tvingar ut mig för att få lite "intyg" på att träningen fungerar hyfsat!

Nja det är ju grunden, det tycker jag och det är ju bara så, men utifrån de förutsättningar man har, mer kan det inte vara.

Jag tex rider fullblodshästar sen många år och även om jag inte rider de spinkiga utan mina har varit rejäla är de ofta ändå väl små för mina väldigt långa ben, vilket påverkar sitsen. Visst kan man sitta bra ändå men en större/bredare häst har man mer stadga i sitsen på, (två av dem har varit såna och det är ju skillnad, inte tal om annat.) Det påverkar sitsen, på olika sätt. Kanske mest psykologiskt, känslan av att vara för lång. Det är verkligen inte oöverkomligt, men en del av mina ovanor har med det här att göra, det vet jag, men har inte tagit itu med det tidigare på allvar. Det spelar ju ingen roll när man hoppar osv.
Men alla har ju sina saker att jobba mot, tror jag.

Sally Swift har väl också båten i bäcken?

KL

Boken jag citerade kom ut i första upplaga 1951, bra som info!

Nja det är ju grunden, det tycker jag och det är ju bara så, men utifrån de förutsättningar man har, mer kan det inte vara.

Jag tex rider fullblodshästar sen många år och även om jag inte rider de spinkiga utan mina har varit rejäla är de ofta ändå väl små för mina väldigt långa ben, vilket påverkar sitsen. Visst kan man sitta bra ändå men en större/bredare häst har man mer stadga i sitsen på, (två av dem har varit såna och det är ju skillnad, inte tal om annat.) Det påverkar sitsen, på olika sätt. Kanske mest psykologiskt, känslan av att vara för lång. Det är verkligen inte oöverkomligt, men en del av mina ovanor har med det här att göra, det vet jag, men har inte tagit itu med det tidigare på allvar. Det spelar ju ingen roll när man hoppar osv.
Men alla har ju sina saker att jobba mot, tror jag.

Det där såg konstigt ut, det är alltså benen och inte bristerna som inte spelar nån roll i hopppning:rofl:
Sen sitter jag gärna snett när jag tappar positionen när det blir mycket och det är delvis i alla fall en följd av andra brister osv osv. Jobbar väldigt på det.

Fast jag har inte alls den erfarenheten som en del av er verkar ha.
Jag ser inget annat än att tränare korrigerar ryttaren och sitsen, hos de tränare jag och mina bekanta använder sig av.

Men bara för att det görs behöver det ju inte bli perfekt, och blir sällan det också, och jag tycker det verkar som om många inte tror det går att rida bra med brister?
.

Men man inverkar ju med sitsen hela tiden. Det handlar iten om att sitat snyggt - utan att rida

Jag ser sällan att tränare korrigera inverkan med sitsen

tex så innebär normal snedhet hos människan att den ena höften sittbenet är placerat längre fram än det andra ( det samma gäller för axlarna)

Detat kommer avspegla sig tydligt på hästen. Den får svårare :angel: att böja i ena varvet.

Det sittben som är längre bak kommer hindra samma sidas bakben. Det gör inget när det är på utsidan men det ställer till problem på insidan.

Jag har bara hört en enda tränare i Sverige lära ut kontroll av sittben - annars skall man driva på det bakbenet med spö eller innerskänkel.

Om man då istället flyttar fram det sittbenet - så blir ju resultatet häpnadväckande.

I sverige lär vi oss att flyttt skänklarna - sittbenet kommer inte följa med. Men flyttar man sittbenen kommer skänklarna med.

Det är det Kottas tjatar om _hela kroppen_ måste göra samma sak.

I tex ett byte så kan inte sitteenen säga behåll du den gamla galoppen :o. Eller handen för den delen.

Det handlar om koordination

Gäller säkert inte dig, men många av de som hänger i bäcknet har sadlar som lutar ryttarens bäcken. Då går det inte att göra något åt om man inte får en sadel som passar.

ja det är omöjligt att sitta i en sadel som tippar framåt.

Sedan behövs det hjälp att komma tillräckligt långt fram i sadeln på en passande sadel.

Sedan behövs det hjälp att komma tillräckligt långt fram i sadeln på en passande sadel.

Men det måste ju bero på var sadelns tyngdpunkt ligger i förhållande till hästen? Man kan ju lika gärna ha problem att komma tillräckligt långt bak i sadeln, om dessa tyngdpunkter ej överrensstämmer?!

Tycker att du gör verklighet av din erfarenhet.

Ingen tränare i S.............:mad:

Senast innan jul fick jag order om att ändra mina sittben när hästen flyttade på mig.
Även att hålla reda på ytterbak i starten av galoppökningar.

så visst finns det de som ser o korrigerar en:bow:

Men det måste ju bero på var sadelns tyngdpunkt ligger i förhållande till hästen? Man kan ju lika gärna ha problem att komma tillräckligt långt bak i sadeln, om dessa tyngdpunkter ej överrensstämmer?!

Nja rätt många sitter tryckta mot bakvalvet, med bäckenet tippat framåt och överkroppen lutad bakåt.
(utifrån en optimalt fysiologisk placering)

Nuförtiden görs sadlar med djupaste punkten längre fram sk MF modeller.

En sadel anses felgjord om djupaste delen är längre bak än mitten för hästens bästa 'bärpunkt' är ganska lång fram - därför MF

Det sägs att det beror på att hästen är starkast att bära där, men jag tror det också har med bakbenens genomswingande i ryggen att göra. Rörelsen går väldigt långt fram...

Jag tänkte på det ginnies skrev - och vet att det finns en och annan tränare som vill tippa sadeln bakåt för att ryttaren skall kunna sitta bättre, men då hamnar ju tyngpdunkten för långt bak.

Genomsläppligheten i ryttaren - som släpper fram Ferdinands mammas gång - ökar om ryttaren glider fram i sadeln så långt som möjligt och vinklar om bäckenet, till en fysiologisk balans.

Men alla ryttare behöver en sadel som ger dem rätt stöd.
men att sitta liksom att gå i hållning -är rätt krävande för en otränad.

Så mycket lättare att luta sig mot skelettet och ligamenten

OK. jag är inte särskilt kunnig ang. sadlar utöver basic tillpassning, men jag har fått intrycket att olika märken skiljer sig, dvs vissa märkens tyngdpunkt är en av de variabler som spelar in huruvida den passar hästen eller ej - beroende på var den hästen har sin tyngdpunkt? Men jag har kanske missuppfattat det hela då eller? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka