spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Jag vet inte, men iom att om man rider i en sadel med bom o den ligger bra, blir ju trycket fördelat rätt väl.

det som är viktigt är ju hur den sätts fast. Den gamla hederliga metoden- 3 stroppar brevid varandra eller det moderna 2 brett-isär stroppandet.

Det viktigaste är väl att ryttaren inte har för liten sadel eller hästen för den delen, samt placering.

fast jag pratar inte om tryck, jag pratar om tyngdpunkt Helge :D

Tycker att du gör verklighet av din erfarenhet.

Ingen tränare i S.............:mad:

Senast innan jul fick jag order om att ändra mina sittben när hästen flyttade på mig.
Även att hålla reda på ytterbak i starten av galoppökningar.

så visst finns det de som ser o korrigerar en:bow:

Ja, jag jobbar med det och den "extra" eller "ibland" tränaren vi red för nyligen är mycket noga med just detta (i o f s bad jag om det)
och sa hela tiden att min position gör hela skillnaden i hästen.:o:bow: Vilket jag vet, annars skulle jag inte bry mej om att jobba med det, troligen. Det handlar om små saker som gör skillnad, bla som Fredrik även skrev ang svårighet (eller inte:angel:) för hästen att ställa och att böja åt ett håll.

Just denna tränare är i o f s väldigt inriktad på sitsen och behandlar även hästar som et och är alltså bra på att snabbt se vad som är vad, tycker jag.

Så nog finns det:bow:

Kan inget heller men det beror väl på manken och hur lång den är, bla. Man kan ju inte sitta fram på manken utan sadelns "kurva" måste sammanfalla med hästens.

Kl
Att tippa sadeln bakåt ger ju tryck bak:eek: men det tror jag inte nån föreslog :confused:
Tycker också många sitter nästan på bakvalvet :o. Det blir ju tryck bak och ont i ryggen:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Fast Fredrik menar om man svankar.. då hamnar vikten likförbaskat framåt- om man sitter på musen bara.

Fast Fredrik menar om man svankar.. då hamnar vikten likförbaskat framåt- om man sitter på musen bara.

Nu fattar jag inte - vad jag inte fattade:confused::eek: Sa fredrik att man ska sitta på musen:eek: Man ska inte svanka och inte sitta på musen:o Läste nog nåt slarvigt....

Jag uppfattar det så iom att hon ofta menar att just kvinnor sitter så.
Jag har inte alls den bilden av gemene man.

Jag uppfattar det så iom att hon ofta menar att just kvinnor sitter så.
Jag har inte alls den bilden av gemene man.

Ok. Men jag tror nog det inte är ovanligt att sitta så, eller i alla fall att av olika skäl ha rumpan nästan på bakvalvet. Om man tex som jag har långa ben och även överben då så är det svårt att komma rätt i en 17 tums sadel med normala kåpor (även om den är lagom för rumpan) Eller andra skäl.

Några fundering från en amatör utan att ha läst hela tråden, ursäktar om jag upprepar.

För mig finns det två sorters lösgjordhet, en fysisk och en psykisk. Den fysiska handlar om andning, blodcirkulation och muskulatur. En häst med mycket muskler behöver lösgöras mer/längre tid än en med lite. En häst som är psykiskt lösgjord är fri från rädsla och spänning, avslappnad men inte slapp, spänstig utan att vara spänd.

En lösgjord häst skummar lätt i munnen, lika mycket på båda sidorna, men har munnen stängd. Den ska röra sig rytmiskt och mjukt, när rörelsen flyter finns bakbensaktivitet. Den ska se tillfreds ut på ögonen, ha ett öronspel, avslappnad i överlinjen och bära svansen som pendlar i takt.

Som TB sa så känns det som att skära i smör när en häst är lösgjord.

KL
Jag har som tur är, också en instruktör (?), som är noga med sittbenen, ja sitsen är nästan det vi fokuserar mest på. (Kan det finnas anledning??)
Hon har också tjatat att jag måste byta sadel. De flesta jag har sett har haft mer eller mindre stolsits, tror att det är svårt utan att fokusera på sittbenen om man vill få en bra sits.
OT? så fick jag stoppa in små pilates bollar av en tennisbolls storlek under båda sittbenen, för att tydliggöra hur det känns att positionera sig rakt över sittbenen.
Fascinerande känsla - köpte genast en annan sadel.

Och apropå lösgjordhet, så kommer vi mycket lättare till det, om jag bara kan sitta mitt över hästen. Och vara lösgjord själv (gärna uppvärmd och gymnastiserad).

Var hos kiropraktor före jul, och hästen tyckte plötsligt att det gick för sig att gå bra i det svåra, nästan omöjliga vänstervarvet. Märkligt... Min ena höft var framför den andra, ena benet längre än det andra, vilket kostat mig ett ganska rejält mått av pengar; alla pass som vi försökt få till något slags jämnhet, trots MIN oliksidighet.

Om man är muslös, vad sitter man då på?

Jag har bara hört en enda tränare i Sverige lära ut kontroll av sittben - annars skall man driva på det bakbenet med spö eller innerskänkel.

Då har du inte hört särskilt många antar jag, jag rider för flera själv och andra bekanta rider för andra som visst lär ut vikten av sittbenens läge.(eller höftvinkel)

Bara för att man har höften i rätt läge betyder inte det alls att man inte för den delen behöver driva på ett enskilt bakben lite x ibland, med hjälp av skänkel eller spö.

För min del tycker jag att det är rätt svårt att på en enskild vanlig träning se om tränaren är noga, kan sittbenets, vinkeln på höftens betydelse. Jag menar, om det ekipaget inte behöver korrigeras, behöver det ju inte heller nämnas och jag tycker själv det är svårt att utifrån se lite finare nyanser av detta fel.

Har även en del kontakt med nyutexaminerade instruktörer, och de är också utbildade inom detta.

Men det är klart, bekymmret finns, det vimmlar av personer ute i buskarna som håller lektioner för folk, utger sig från att vara instruktörer när de inte kan något alls annat än det de snappat upp lite allmännt.

Det sittben som är längre bak kommer hindra samma sidas bakben. Det gör inget när det är på utsidan men det ställer till problem på insidan.

Gör inget när det är på utsidan....
Utsidans sittben ska vara längre bak.

Men jag har kanske missuppfattat det hela då eller? :confused:

Nej, det tror jag inte.

Olika sadelmodeller passar olika hästar, beroende på hur hästen är byggd.
Sadeln ska givetvis passa ryttaren, men viktigare är att den ligger rätt på hästen, om sadeln, när hästen rör sig, ligger i pass och är tillräckligt bred och tillräckligt stor på hästen(väldigt förenklat beskrivit), då hamnar också ryttaren rätt. Då tippas inte ryttarens bäcken.

Om man tex som jag har långa ben och även överben då så är det svårt att komma rätt i en 17 tums sadel med normala kåpor (även om den är lagom för rumpan) Eller andra skäl.

Har du långa överben kan du inte alls ha en 17 tum sadel, precis som du säger.
Långa överben ( det finns en mätgräns) kan inte heller ha 17,5 utan får gå till 18 tumm. Hästens bredd har också viss betydelse.

Har du långa överben kan du inte alls ha en 17 tum sadel, precis som du säger.
Långa överben ( det finns en mätgräns) kan inte heller ha 17,5 utan får gå till 18 tumm. Hästens bredd har också viss betydelse.

Nej jag har 17.5 och det fungerar bra, men det beror på sätet bland annat, de är ju lite olika på olika sadlar. Min rumpa kan inte ha 18, utan 17.5 är max, med lite långa kåpor, det är bättre.

Det är ju flera saker som ska vägas ihop. :idea: Kanske 18 skulle bli bättre i vissa sadlar dock.

Vad jag inte förstår är när man med större rumpa än jag har, kan sitta i 17 och tro det är lagom, oavsett benlängd:crazy: Ryttare har olika uppfattning om vad som är lagom ibland:cool:

Nej jag har 17.5 och det fungerar bra, men det beror på sätet bland annat, de är ju lite olika på olika sadlar. Min rumpa kan inte ha 18, utan 17.5 är max, med lite långa kåpor, det är bättre.

Visst beror det på sadelmodellen, men faktum är att man kan visst ha en sadel som är för stor för sin rumpa.
Stora rumpor ska inte ha små sadlar, det är helt rätt som du säger.

Men se på Sveriges bäste manlige dressyrryttare. Hur liten rumpa har inte han? Förr så hade han också sadel efter den, men har ändrat sig och bytt( för flera år sedan), och har nu skaffat sadel efter sina överben. Jag minns inte , antingen är det en 18 eller en 18,5 tum.
Hästen blev också mycket bättre att rida efter bytet, säger sig självt, anläggningsytan på bossorna blir större mot hästens ryggmuskelatur, mindre tryck per kvadratcm.

Men med 18.5 hade nog hästen längre rygg:cool: Det skulle jag inte vilja ha. Men förstår vad du menar. Sen är jag inte riktigt lika lång heller.
Vi har provat ut att denna är lagom för mej trots mina långa ben!

Men med 18.5 hade nog hästen längre rygg:cool: Det skulle jag inte vilja ha. Men förstår vad du menar. Sen är jag inte riktigt lika lång heller.
Vi har provat ut att denna är lagom för mej trots mina långa ben!

Precis, man måste givetvis ta in hästens förmåga att ha en lite större sadel. Går det inte så går det inte, sadelns bossor får absolut inte ligga på länden, och den får inte heller ligga för nära bogbladet(alltså ortspetsen)

Men ryttarens häst har ju också en lång rygg och då är det bara fördelaktigt med en större sadel.

Ni kan väl ta sadeldiskussionen i någon av de många sadeltrådar som redan finns?

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka