spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Man får ta det som en sporre - att bli än mer fokuserad på sin egen prestation.

Man kan ju öva avsuttet på vägen till affären eller nåt....

*kl*

Vill bara inflika att jag är helt med Fredrik_ mfl att ryttarens position, avslappning och att minimera störning är av yttersta vikt för hästens förmåga att slappna av och "komma igenom" kroppen.

Trots att jag eg. bara är en buschryttare ;)

Har själv stått och sett på lektioner med helt otroliga skillnader på häst före och efter korrigering av ryttaren - enbart.
Dessutom haft förmånen att bli korrigerad under ridning och fått uppleva skillnaden på hästen.

Att man är rätt positionerad och har uppnått balans innebär inte att man slutar inverka. Tvärtom - det är nu man KAN börja inverka korrekt.
Efter att man raderat ut allt blurr som stör och förvirrar och stressar. Hästen är långt mer känslig för hur den på ryggen placerar sina kroppsdelar än vad de allra flesta ryttare är medvetna om - tyvärr.

Det är inte "hittepå" utan dagsens sanning.

Önskar att detta grundlades och integrerades redan på ridskolenivå.

Senast ändrad:

Man får ta det som en sporre - att bli än mer fokuserad på sin egen prestation.

Man kan ju öva avsuttet på vägen till affären eller nåt....

Allvarligt talat - ja!

Det är en sporre i sej att känna att det går framåt, även om det ibland kan förefalla lite trögt. Men det är ju som tuaphua skrev förrut, tur att det är roligt att rida:p

Jag lyssnar flera gånger i veckan, på den absolut bästa tävlingsvinst (Fototävling som jag vann, med min avatarbild, men då i något större format...) jag någonsin vunnit... "Horses in Mind - Ryttarens sits och balans" innan jag ska sova.

Jag hoppas att "tävlingsansvarig" (en underbar bukefalist) snart anordnar en ny tävling, med samma vinst som jag kan vara med i. Om CD-skivan blir utsliten... :p

Sist jag var på AR-kurs, fick jag faktiskt frågan, vad jag hade gjort med sitsen. När jag berättade, var instruktören och jag ganska överens om att jag till stor del hade skivan att tacka. :bow:

KL

Vi kom ju in på munnen också förrut.
Jag hittade en gammal handbok i ridning som jag fick av en ridande moster på sextiotalet och som det kanske hade varit bra att läsa:o
Men den var inte för barn så jag läste nog aldrig så mycket i den.
Där finns en beskrivning av känslan i handen:

"Tänk Er, att Ni som barn står på en bro över en bäck och leker med en båt, som Ni håller fast med ett snöre. Ni drar båten upp mot strömmen och låter den sen långsamt driva iväg igen. Den lätta dragning, som Ni då känner när båten sugs med av strömdraget, motsvarar den framåtbjudning, som en god ryttare känner, när hästen för hans framåtdrivande hjälper går mjukt på tyglarna.

När Ni åter drar båten uppp mot strömmen, följer denna med under lätt sugande motstånd. Jämför detta med ett förhållande tygeltag, så går det lättare att begripa hur detta ska kännas"

Osv står det att förbindelsen ska var tänjbar, annars finns en spänning hos ryttare eller häst, eller båda :idea:

Inte så tokigt, va?

:bow: :bow:

Vilken underbar beskrivning!
Blir lite deppig dock, då jag allt för sällan får till den där ärliga, riktiga kontakten. Men skam den som ger sig.

:bow: :bow:

Vilken underbar beskrivning!
Blir lite deppig dock, då jag allt för sällan får till den där ärliga, riktiga kontakten. Men skam den som ger sig.

Bli inte deppig!

Hur många tror du rider som i böckernas värd? De flesta av oss kommer inte i närheten och det finns viktigare saker , vad jag tycker, än att inte vara nöjd för att man har så mycket brister.
Vardagslivet med sin häst och att hantera den med respekt, ödmjukhet och vänlighet.
Tyvärr tappar många ryttare det i jakten på den perfekta känslan eller den perfekta sitsen.

Och jag tyckte också beskrivningen var trevlig.

Bli inte deppig!

Hur många tror du rider som i böckernas värd? De flesta av oss kommer inte i närheten och det finns viktigare saker , vad jag tycker, än att inte vara nöjd för att man har så mycket brister.
Vardagslivet med sin häst och att hantera den med respekt, ödmjukhet och vänlighet.
Tyvärr tappar många ryttare det i jakten på den perfekta känslan eller den perfekta sitsen.

Den beskrivningen var ju jättebra och det skall vara vardagsmat att känna igen den där känslan annars är ju något fel, jättefel, jag menar det är ju det man utgå ifrån annars kan man ju inte utföra en enda rörelse på ett vettigt sätt :confused:

Tyvärr så kan jag inte se att dessa motverkar varandra på något sätt - utan snarare tvärtom.
Om man anstränger sig för att vara i så god balans som man klarar av för stunden - detta för hästens skull och för att den ska kunna göra det man ber den om - med så lite "störning" som möjligt och rannsakar sig själv och den egna inverkan så anser jag det vara ett ödmjukt, respektfullt och vänligt förhållningssätt till hästen.

Bli inte deppig!

Men jag tycker den är så fin just för att den så tydligt beskriver den känslan och också gör att den blir så lätt att förstå för den som vill veta "hur det ska kännas" (vilket frågas om ibland i trådar här inte minst.) Det är ingen "bokvärld" alls i den beskrivningen utan precis så som det är! :confused:

Jag minns inte på vilken häst eller när eller var, för det är ett bra tag sen, men jag minns känslan allra första gången jag upplevde det, och jag var helt salig! Jag kommer ihåg att jag sa till min ridlärare att det kändes som om tyglarna var gummiband plötsligt:love:

jag tycker inte heller man tappar modet eller känslan och respekten för hästarna av att försöka rida bättre utan att det är väldigt spännande och inte minst att det är hästvänligt!!

Senast ändrad av en moderator:

Bli inte deppig!

Äh, det är bara tillfälligt. :D
Jag är verkligen en sådan person som lätt blir för fokuserad, för målmedveten och lite "besatt" så jag jobbar mkt mkt mkt med att aldrig någonsin bli sådan tillsammans med min häst. Han är min avkoppling och min meditation i en värld där man lätt stressar iväg och glömmer vad som egentligen är viktigt.

Jag jobbar utifrån psykisk avslappning med min häst, låser jag mig så låser han sig - kaputt. Det betyder ju däremot inte att jag inte vill utvecklas med min häst och bli bättre - bara att jag vill göra det på rätt sätt.

Äh, det är bara tillfälligt. :D
Jag är verkligen en sådan person som lätt blir för fokuserad, för målmedveten och lite "besatt" så jag jobbar mkt mkt mkt med att aldrig någonsin bli sådan tillsammans med min häst. Han är min avkoppling och min meditation i en värld där man lätt stressar iväg och glömmer vad som egentligen är viktigt.

Jag jobbar utifrån psykisk avslappning med min häst, låser jag mig så låser han sig - kaputt. Det betyder ju däremot inte att jag inte vill utvecklas med min häst och bli bättre - bara att jag vill göra det på rätt sätt.
Men behöver man inte vara på en väldigt hög nivå för att ryttarens psykiska låsningar ska ha någon effekt på ridningen? Det är ju en fysisk sport vi håller på med trots allt, och hästar använder sig av kroppsspråk. Så otroligt psykiskt komplicerade är de ju faktiskt inte. Häste måste ju vara extremt känslig och välutbildad för att känna av vad ryttaren tänker, liksom.. Och vad jag vet är varken du, din häst eller så många andra här på den nivån. Ger det inte mer att fokusera på det rent rörelsemässiga i ridningen?

Men behöver man inte vara på en väldigt hög nivå för att ryttarens psykiska låsningar ska ha någon effekt på ridningen? Det är ju en fysisk sport vi håller på med trots allt, och hästar använder sig av kroppsspråk. Så otroligt psykiskt komplicerade är de ju faktiskt inte. Häste måste ju vara extremt känslig och välutbildad för att känna av vad ryttaren tänker, liksom.. Och vad jag vet är varken du, din häst eller så många andra här på den nivån. Ger det inte mer att fokusera på det rent rörelsemässiga i ridningen?

Jag tror du missförstår LO. Psykisk och fysisk avspänning hänger ihop. Och det är viktigt i ridning.
Fokusering är en psykisk del och mycket viktig. Både för hästen och ryttaren. Hur rider du om du sitter och oroar dej för annat och undrar vad klockan är eller retar dej på de andra ryttarna i ridhuset, tex?

När det gäller att en häst känner av så har det inget med utbildingsnivå att göra. Har du aldrig märkt att hästen känner av när du sjäv är på dåligt humör eller ofokuserad, eller när du känner att allt flyter på bra och det positiva förstärker så att det känns ännu bättre? Ingen sport är utan psykisk del.

Det rent rörelsemässiga hänger ihop med den psykiska delen. Varför tror du man har mental träning för idrottsmän? Det är väl bara att springa/hoppa/ kasta eller vad man nu gör?

Nja...

Nej.

Utan häst kan man träna sina 4 grundpositioner, Sitta, Gå, Ligga, Stå För att här först och främst balansera upp sig själv.

När de positionerna funkar har man som ryttare ett bättre utgångsläge och...

Det är av allra högsta vikt att det befästs redan från början, helst så tidigt som möjligt när barnen börjar skutta runt på shettisarna.

Balans är såklart A och O redan från början.

Det spelar inte så stor roll om Ekipagen är nybörjare eller OS - ryttare, de kan ha liknande problematik men naturligtvis visar det sig mindre och större.

Den PSYKISKA delen glöms tyvärr bort, och jag måste säga precis som i ovanstående, det är lika viktigt att träna på inställningen, den mentala träningen kan inte börja en sekund för tidigt för Ekipaget!

Ovanstående grundträning gäller ju, och följer lika mycket den psykiska inställningen som den fysiska, dessa två bör alltid gå hand i hand automatiskt.

Nej.
Vad tror du händer om du tänker "bakåt"? osv. i all oändlighet.
Dina tankar påverkar ditt rörelsemönster mkt mer än du tror.
Hästen känner av om du andas ytligt eller lugnt och djupt.
Allt hänger ihop. Och det hänger inte alls på utbildning.

vad menar du?
att dina psykiska låsningar på grund nivå inte skulle ha en effekt på hästen?
om du är psykiskt låst, kan du inte vara fysiskt olåst. Hur gärna du än vill tro att du är det.
du kan aldrig rida bra genom att bortse helt från den psykiska aspekten.

Tyvärr så kan jag inte se att dessa motverkar varandra på något sätt - utan snarare tvärtom.

Behöver inte, men jag menar att många ryttare blir irriterade på sina hästar när det teoretiska inte fungerar.
Ala hästar som går dressyr gör det inte för att de är trevligt behandlade och jag menade, bättre att inte bara rikta in sig på teori utan även se till det känslomässiga man har med sin häst.

jag tycker inte heller man tappar modet eller känslan och respekten för hästarna av att försöka rida bättre utan att det är väldigt spännande och inte minst att det är hästvänligt!!

Det verkar som jag uttrycker mig dåligt.
För det första tyckte jag beskrivningen var trevlig, vilket jag också skrev.

Visst ska det vara teori, jag bara menade till den jag svarade att det inte är det enda för att ekipaget ska må bra.

Hur många ryttare är det inte som blir missnöjda för att deras hästar inte fungerar för att de själva inte fungerar, delvis, och använder metoder som inte är djurvänliga för att komma vidare? Bättre att vara nöjd och glad med det man har, även om allt inte fungerar fullt ut och inte heller kommer att göra det någon gång, än att rida och vara ledsen. Tycker du verkligen att det är fel?

Nu ska jag rida mina två hästar, glatt och nöjt, träna både teori och idag, enbart lösgörande.Återkommer senare när det är klart.

KL

Vi kom ju in på munnen också förrut.
Jag hittade en gammal handbok i ridning som jag fick av en ridande moster på sextiotalet och som det kanske hade varit bra att läsa:o
Men den var inte för barn så jag läste nog aldrig så mycket i den.
Där finns en beskrivning av känslan i handen:

Osv står det att förbindelsen ska var tänjbar, annars finns en spänning hos ryttare eller häst, eller båda :idea:

Inte så tokigt, va?

jaaa:banana::banana:

Jaghar hört den där liknelsen i andra hand - så roligt att hitta källorna

är det Gunnar Hedlunds bok, jag minns den som jätbera, men har inte läst i den på 25 år :o

mary wanless använder liknelsen ett fiske spö som nappar, ( men inte så stor fisk :D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V