spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

På vilket sätt menar du att hästen ska vara ostörd av ryttaren?

Och det här med ryttare som kan placera sig bäst över hästens tyngdpunkt får de bästa resultaten innebär inte på långa vägar alls att ryttare som placerar sig bra där får bra resultat. Resultatet beror på så mycket mer än det och bara för att tyngdpunkten bli rätt betyder inte det att ryttaren kan rida bättre utöver det, för den sakens skull.

Det är samma med de kroppsliga mekanismer, hormoner ex, som styr spänning och avslappning. Bra att veta, men inte blir hästen mer lösgjord för det.

För övrigt är jag nog rätt osmart, jag fattar inget av losgelassen hit och losgelassen dit,loosenless, val av approach och andra termer.

FREDRIK, har du missat min fråga som kommer av ditt påstående?

Men det är ju det som är poängen, om hästen rör sig otvunget när ryttaren står . men inten när den sitter ned så är det ju inte "hästen som skall lösgöras" i första hand- utan ryttaren som skall lära sig att vara lika självständig i sin balans sittande som stående.......
Så att den inte _hindrar_ hästen att vara lösgjord...

Vet du varför hästen rör sig mer otvunget när ryttaren står upp i stigbygeln? Jo av den enkla anledningen att ryggen blir fri.

Vet du varför hästen rör sig mer otvunget när ryttaren står upp i stigbygeln? Jo av den enkla anledningen att ryggen blir fri.

Men det säger ju sig självt att en häst som har en ryttare som hindrar hästen att röra sig korrekt rör sig mer otvunget.

När hästen har en ryttare som har kroppskontroll och egen balans i nedsittning så blir hästen ostörd av ryttaren hur svårt är det att förstå :confused:

Det skall inte vara någon större skillnad på hästens rörlighet i fältsits och nedsittningen OM ryttaren är utbildad att klara av det. Likaväl som att när man travar och rider lätt och sätter sig ner så skall inget förändras i hästens sätt att röra sig genom ryggen. I majoriteten av fallen brukar hästens steg kortas upp och hästen blir mer orörlig genom ryggen pga ryttarens brister.

Men det säger ju sig självt att en häst som har en ryttare som hindrar hästen att röra sig korrekt rör sig mer otvunget.

När hästen har en ryttare som har kroppskontroll och egen balans i nedsittning så blir hästen ostörd av ryttaren hur svårt är det att förstå :confused:

Det skall inte vara någon större skillnad på hästens rörlighet i fältsits och nedsittningen OM ryttaren är utbildad att klara av det. Likaväl som att när man travar och rider lätt och sätter sig ner så skall inget förändras i hästens sätt att röra sig genom ryggen. I majoriteten av fallen brukar hästens steg kortas upp och hästen blir mer orörlig genom ryggen pga ryttarens brister.

:bow::bow: Väldigt sant!

Nej, jag håller inte alls med dig här och håller inte alls med grundinlägget Fredrik, att bara ryttaren hittar rätt tyngdpunkt , då minsann går nedsittning lika bra.
Vare sig i trav eller galopp.
Vid unghästridning så får hästarna ryggen fri när man ställer sig upp i sadeln i galopp. Det beror inte på att ryttaren hittar sin "tyngdpunkt" lättare när den ställer sig upp och att hästen går bättre för det.
Samma i trav och lättridning.
Nedsittning går lika bra när hästens ryggmuskler orkar bära ryttaren korrekt.
Men det går inte att komma ifrån, även på en mer utbildad häst ger lättridning i trav och "stå upp i stigbyglarna" i galopp, ledigare rygg.

För övrigt om just tyngdpunkten i galopp, så är det inte lättare att hitta rätt när man står upp.
Det kvittar om ryttaren "är lika självständig i sin balans sittande som stående", hästens rygg blir ändå mer fri om ryttarens säte lyft ur sadeln.

Nej, jag håller inte alls med dig här och håller inte alls med grundinlägget Fredrik, att bara ryttaren hittar rätt tyngdpunkt , då minsann går nedsittning lika bra.
Vid unghästridning så får hästarna ryggen fri när man ställer sig upp i sadeln i galopp. Det beror inte på att ryttaren hittar sin "tyngdpunkt" lättare när den ställer sig upp och att hästen går bättre för det.
Men det går inte att komma ifrån, även på en mer utbildad häst ger lättridning i trav och "stå upp i stigbyglarna" i galopp, ledigare rygg.

För övrigt om just tyngdpunkten i galopp, så är det inte lättare att hitta rätt när man står upp.
Det kvittar om ryttaren "är lika självständig i sin balans sittande som stående", hästens rygg blir ändå mer fri om ryttarens säte lyft ur sadeln.

Men jag tror inte att det stod att det är lättare att sitta för att ryttaren hittar sin tyngdpunkt. Jag tror du missförstod "ostörd av ryttaren" och det kan jag förstå att man kan uppfatta olika det är ju så när man skriver att det kan bli fel.

Ostörd av ryttaren är helt enkelt det - att ryttaren inte stör. :idea:
Ryttaren är inte omärklig för hästen. Jag menar inte att allt faller på plats automatiskt utan att det är en grundförutsättning att ryttaren inte stör mer än nödvändigt.

Ang lätt sits/lättridning verkar det också bli missförstånd. :confused:
Visst kan man hänga över halsen eller störa hästen på andra sätt i lätt sits, särskilt i trav elller galopp. Men det är lättare för ryttaren att hitta balansen i lätt sits /lättridning för det krävs inte samma kroppskontroll och muskler som vid nersittning.

Det är ju det man jobbar med på hästen (när man är en riktigt skicklig ryttare), att störa så lite som möjligt med sej själv för att hästen ska kunna röra sej ostörd MEN med inverkan naturligtvis. Man tränar hästen men lika mycket sej själv för att hästen ska kunna arbeta med så lite hinder som möjligt från ryttaren. Du måste försöka ha kontroll över vilka signaler du egentligen ger hästen.
Just det är väl inget konstigt:confused:

Att man ger en unghäst ryggen fri genom att inte sitta är inte en del av just denna diskussion. Oavsett hur musklad rygg en häst har så lär den låsa om det sitter en spänd och obalanserad ryttare på den. Hästen arbetar inte automatiskt fri när man sitter för att den har ryggmuskler.

Senast ändrad av en moderator:

Såg att det föll bort ett litet viktigt ord i hastigheten:

Det ska förstås vara:

Det är ju det man jobbar med på hästen (när man INTE är en riktigt skicklig ryttare), att störa så lite som möjligt med sej själv för att hästen ska kunna röra sej ostörd MEN med inverkan naturligtvis.

En skicklig ryttare kan det där redan.

Just egen balans och en tillräcklig genomsläpplighet i höften - så - kan - hästens swinga...

Men eftersom det är svårt så kryllar det inte av swingande hästryggar.:angel:

Det är klart att motståndet blir mindre när rytatren står, men motståndet får ju inte bli så kompakt att ryggens röeser ändras för att ryttaren sitter ned.

Det är ju viktigt att bevara "kvaliteterna" annars har det blivit fel i utbidlningen.

och ofta sitter felet i ryttaren

Its all in the rider.:cool:

Jo för en sämre ryttare ger det en ledigare rygg men för en ryttare som kan är det ingen skillnad, det är ju det som är skillnaden oavsett om du håller med eller inte. Man måste väl kanske uppleva det själv eller har sett ryttare som är såpass duktiga som klarar av det där för att inse att det går.

Du frågade i andra tråden
Kan man läsa fel?

Uppenbarligen för du läser in saker som inte står där, och tillskriver mig uttalanden som jag inte gjort

Du verkar inte förstå _vad_ jag skriver

Den erfareheten jag har är att om man börjar med att fixa til sadeln så inte den hindrar hästen, och sedan lär ryttaren hur den skall sitta tex på en stor volt för att inte själv hindra hästen så är det aldrig några problem att komma dit. Dvs att hästen släpper halsen och rör sig dynamiskt.

Det är inte klart där - men ryttaren har en kort sekund fått uppleva känslan. Sedan så får ryttaren lära sig att träna upp sin koordination till att hittt dit igen - till tillståndet "ett med hästen" centrerad över hästens tyngdpunkt.

Sedan får man väl jobba i sin livstid för att lära sig behålla detta tilltånd.

Sedan är det ju så med ridning att "hållbar ridning" är ansträngande ridning, så det är inget som hästen någonsin kommer bjuda på själv, och lär sig ryttaren hantera ett probelm så hittar hästen genast på ett nytt sätt att slinka ut.

Detta som jag pratar om handlar om postion, något som de många inte ens vet vad det är :confused: När ryttaren behärskar sin possition så kan hon forma hästens hållning med sin position.

Det är ett väldigt kraftfullt verktyg.

Du kan säga att jag har fel - men det kan du ju egentligen inte göra eftersom du inte upplevt det.

Det ryttare får skäll för - på Kottaskurserna - är att de inte behärskar sin position.

Den enda som jag sett som var medveten om sin position var den som var utbildad av Egon vonNeindorff.

Här i Svedala har jag aldrig härt en knysst om det, aldrig hört någon påpeka om ryttaren kollapsar i midjan eller hur de skall placera sig utifrån olika rörelser
............................

och Axel...

Det är just denna kontroll av "positionen" som gör att även mediokra ryttare kan galoppera i fyrkant...
Man kan nämligen - när man behärskar positionen hjälpa hästen till en bättre balans
Vi red bara positonsövningar för denna tränare - så jag hade fel föresten - jag har hört en.

Jo för en sämre ryttare ger det en ledigare rygg men för en ryttare som kan är det ingen skillnad, det är ju det som är skillnaden oavsett om du håller med eller inte. Man måste väl kanske uppleva det själv eller har sett ryttare som är såpass duktiga som klarar av det där för att inse att det går.

Ja men det måste gå - för utan ryggswinget kommer man aldrig till impulsion och utan impuslion kommer man aldrig till äkta samling.....

Tappar man losgelassenheit så är man rökt :angel:
....................

Guinness
Impulsion Schwung är en utökad rörlighet i hästesn leder - även ryggens leder ( jämför diskussionen legmover/ backmover)

Hur i helskotta skall man få igång scwhung i ryggen - om man redan från början tappat rörligheten i ryggen?

Senast ändrad av en moderator:

Du verkar ha fattat galoppen :)

Ang lätt sits/lättridning verkar det också bli missförstånd. :confused:
Visst kan man hänga över halsen eller störa hästen på andra sätt i lätt sits, särskilt i trav elller galopp. Men det är lättare för ryttaren att hitta balansen i lätt sits /lättridning för det krävs inte samma kroppskontroll och muskler som vid nersittning.

Det är mer naturligt för oss att balansera utifrån fötterna - att lära isg göra samma sak utifrån rumpan är inte helt lätt...

Att man ger en unghäst ryggen fri genom att inte sitta är inte en del av just denna diskussion. Oavsett hur musklad rygg en häst har så lär den låsa om det sitter en spänd och obalanserad ryttare på den. Hästen arbetar inte automatiskt fri när man sitter för att den har ryggmuskler.Håller med :bow:

Aber Fredrik_... Entchuldigen Sie, bitte. Können Sie in Schwedisch Schreiben. Ich habe nicht in dreissig jahre deutch gelesen. Und wir haben vielen gang "lösgjordheten" gesagt.

Danke schön

Ledarskap är ju egentligen att leda - visa vägen

En duktig ryttare visar ju verkligen den rätta vägen - eftersom h*N släpepr fram tillåter hsäten att gå den rätta vägen.

En hindrande ryttare ger dubbla budskap....

Väldigt stressande för hästen

Aber Fredrik_... Entchuldigen Sie, bitte. Können Sie in Schwedisch Schreiben. Ich habe nicht in dreissig jahre deutch gelesen. Und wir haben vielen gang "lösgjordheten" gesagt.

Danke schön

Jag kan så lite tyska att detta var på näppen att jag förstod:rofl:

jag var faktiskt inne på det ett tag, men när diskussionen igen blir sådan att det som är de officiella tecknen på att hästen är lösgjord anses "fel" eller omöjligt av ryttare på hög nivå - så blir jag ännu mera rädd för det svenska ordet.

men jag kan skriva L då - om jag skall bjuda till ;) :)

det är ju internationellt :D

Du frågade i andra tråden
Kan man läsa fel?

Javisst,i den andra tråden frågade jag en hel del angående dina påståenden, men du valde att skapa en ny tråd och försvinna därifrån.
Nej, jag menar min fråga på ditt påstående i den här tråden, tråd 156.

Danke schön

Ich habe auch nicht Deutch in dreissig Jahre gelesen. Ich verstehe nichts.Bitte schön.

Jag ber om ursäkt igen. Men man blir inte bättre ryttare eller hästmänniska, för att man kan en massa uländska ord, som man inte kan få fram på ett bättre sätt på svenska. Men jag tycker att vi har varit ganska pedagogiska hittills. Det är bara det, att många verkligen VILL märka ord och kravla ner på mikrob, bakterier och amöbastadiet. Jag har inget mikroskop hemma heller... Så jag tycker att det är MÅNGA som ska tänka sig för.

För mig betyder "lösgjordhet" lösgjordhet och "genomsläpplighet" genomsläpplighet, vare sig det sägs på tyska, franska, danska eller svenska. :bow:

Så vi kan lugnt fortsätta vår diskussion på svenska. Men annars blev jag riktigt stolt, när jag såg meningarna på tyska :love:. Det märks ju att svenskan ÄR ett germanskt språk, i och med att många ord liknar svenskan.

Senast ändrad:

Guinness
Impulsion Schwung är en utökad rörlighet i hästesn leder - även ryggens leder ( jämför diskussionen legmover/ backmover)

Hur i helskotta skall man få igång scwhung i ryggen - om man redan från början tappat rörligheten i ryggen?

Är det där riktat till mig?
Är Guinness mitt tyska namn? Ja, alltid lär man sig något.

Och angående meningen under har jag påstått något annat och isf var, och hur kom detta in ? Legmover och backmover ? inget jag har varit med och diskuterat, ens i någon annan tråd.

jag får man bara ta det sakta så.

Nu skall jag göra en of topic.

Jag köpte Neindorffs bok på tyska, Satte mig och översatte med ett lexikon En mening på 200 ord :angel: och så stod inte det sista ordet - som var helt avgörande för förståelsen :devil:

Grrr

Men mitt användande av ett tyskt ord har ju haft härför avsedd effekt - vi har fått en debatt om vad lösgjordhet handlar om....;)

Men jag skall använda L nu

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025