spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Tänkte du på när Kajsa kom igen efter sin hälseneskada- att hon hade en värmekudde mellan varje hopp.
Värmen gör ju att det blir mindre risk o större genomblödning i musklerna o dess fästen.

Tanken är inte fel, Lord Owen, kanske en liten värmekudde i nacken för att mjukgöra?

Skämt åsido. egentligen borde det Axel skriver vara en positiv hjälp?
Är liniment lika bra?

:D

Det är en positiv hjälp, absolut. Annat har jag inte skrivit.
Jag ska prova det lite imorgon om jag bara har liniment hemma. :bump:

Det var faktiskt bättre förklarat.
Men faktum är att en helt stilla och då låst hand kan få hästar som är svåra att ställa i nacke av olika anledningar, onödigt svåra att ställa.

Helt stilla är den ju inte (för mej är heller inte stilla och låst samma sak), eftersom allt rör sig så gör handen det också. En levande kontakt med små kramningar, och där hästen suger på bettet blir inte statisk eller låst) Det är för mej något annat än vibrera eller vispa. Men som sagt, jag vet ju inte vad som diskuterades då jag la mej i.

Helt stilla är den ju inte (för mej är heller inte stilla och låst samma sak), eftersom allt rör sig så gör handen det också. En levande kontakt med små kramningar, och där hästen suger på bettet blir inte statisk eller låst) Det är för mej något annat än vibrera eller vispa. Men som sagt, jag vet ju inte vad som diskuterades då jag la mej i.

Nej, helt stilla och låst är inte samma sak, men det finns risk att det blir det. Och menade mer som vanskligt råd till LO, eftersom hennes häst verkade stum, svår att nackböja, så kan det bero på handen som var stilla och kanske stum.

En levande kontakt med kramningar och att hästen ska suga på bettet.
Inte alla som fattar att det ska vara så, många tror att handen ska vara stilla och att bettet i hästens mun ska vara lika stilla det.

Och för egen del hade jag önskat att vispandet, eller det är faktiskt bara en vibrering i handleden, inte skulle vara betydelsefull för ridningen. Det är ju så svårt att tajma det, med det är bara att svälja missbehaget och försöka träna.

Skakningar kan ju vara bra om en häst biter sig fast, men som regel är orsaken till det en orörlig hand. då kan det vara en bra lösning- för ryttaren.

Nej, helt stilla och låst är inte samma sak, men det finns risk att det blir det. Och menade mer som vanskligt råd till LO, eftersom hennes häst verkade stum, svår att nackböja, så kan det bero på handen som var stilla och kanske stum.

En levande kontakt med kramningar och att hästen ska suga på bettet.
Inte alla som fattar att det ska vara så, många tror att handen ska vara stilla och att bettet i hästens mun ska vara lika stilla det.

Och för egen del hade jag önskat att vispandet, eller det är faktiskt bara en vibrering i handleden, inte skulle vara betydelsefull för ridningen. Det är ju så svårt att tajma det, med det är bara att svälja missbehaget och försöka träna.

OK. Jag tänker numera ofta på när jag läst runt på buke :cool: vad folk kan få för idéer av det man skriver:o Ser för mej vispande händer :eek: Vet att du inte skrev så, men jag är väl lite nojig:cool:

(Och LO det är inte DEJ jag ser för min inre syn "vispande" :rofl:)

Skakningar kan ju vara bra om en häst biter sig fast, men som regel är orsaken till det en orörlig hand. då kan det vara en bra lösning- för ryttaren.

Fast bättre att lära sej få hästen rakare och bättre balans själv:o Orörlig hand är spänd ryttare, oftast. Statiskt alltihop liksom.

Jag tänker att en orörlig hand är illa nog och så börjar ryttaren vispa:crazy:
Men ja, du såg min förklaring till ginnies hur jag tänker:crazy:

KNAPPLÅN

Ligger hundra sidor efter...

Lånar ditt inlägg och knapp

Du svarade på jackos inlägg
Är det ok att skriva: "Jag tycker inte riktigt att termen lösgjord får samma etymologiska betydelse som losgelassen, och jag har hört flera säga samma sak"?

Allt är ju tycke och smak, och även vilka erfarenheter man har.
Ja det är bättre!

enligt mycket av diskussionen i syster tråden menas ju inte ens samma sak med samma ord på svenska dessutom :p så det är väl ganska skäligt att det kan finnas vissa nyanser i fråga om andemeningen.

Och det är det här som är poängen med lösgjordhet, självklart är den "korrekta översättningen" rent språkligt lösgjord.

Man vad som läggs i det ordet är ju högst individuellt

Jag tycker att översättningen är bristfällig efter som det betyder "Lössläppt" enligt min ordbok, men Majola översatte det mycket bättre

Dessutom den deffinition som nu finns när "skolboken" är Ridhandboken, är ganska långt ifrån Både Tibblins och Lettes förklaringar.

Nu är jag bara på sid 2 i min egen tråd :angel:

Men det många har skrivit som definition på Lösgjordeht är en sammanbakning av de tre första kvaliteterna.

Och jag är ingen petimeter så - men all diskussion undviker ju missförstånd om man definierar termerna.

Om jag uttalar mig om L enbart - så blir det ju en skev diskussion om andra blandar in takt och att hästen desstuom skall vara på hjälperna. Då blev det helt plötsligt en annan sak.

Mitt tjat om Losgelassenheit handlar om tydlighet - Losgelassenheit det är ett klart definierat begrepp - till skillnad mot lösgjordhet - det beskrivs mer luddigt

OCH

OM man nu köper den tyska defiinitionen som står i ridhandboken - då inenrbär dte ju faktiskt att ryggen SKA swinga. Hästen bör nog frusta då det är ett av tecknen på lösgjordet, den skall se nöjd ut i ansiktet, det skall avspegla sig i hållningen bla på hur svansen hålls.

Saknas dessa tecken - då är hästen per definition inte lösgjord.

Skall läsa ikapp

Tack för så många svar :bow:

Jag tycker att "en levande hand" är bättre o visst har flash rätt i att det oftast handlar om balans eller en allmänt spänd ryttare.

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Tender
jag har lärt mig att hästen är lösgjord när den har liksidig aktivitet med bakbenen. de flesta hästar har ett svagare bakben, likt oss människor.

Och vad förstår du under "rakriktning"? svarad Majola

Det står ungefär sådär i Lettes Bok faktiskt, sedan blandar han också in "kontakt".

Jag är väl miljöskadad, men jag tycker att det är viktigt att definiera begrepp

Senast ändrad av en moderator:

Beroende av vilken typ av frustning man menar:confused:, så är den vanligaste att hästen frustnyser:angel: ofta mitt i en ansträngning.
Vet en elitryttare som suckade- Var den tvungen att börja frusta mitt i Saxen:crazy:

OK. Jag tänker numera ofta på när jag läst runt på buke :cool: vad folk kan få för idéer av det man skriver:o Ser för mej vispande händer :eek: Vet att du inte skrev så, men jag är väl lite nojig:cool:

(Och LO det är inte DEJ jag ser för min inre syn "vispande" :rofl:)

Trodde inte det heller. :D
Man ska nog vara försiktig på stora forum, speciellt ett där man IRL handskas med ett annat levande djur, att ge råd till höger och vänster. Man vet aldrig vem som sitter i andran änden..

För min del, känner jag att det här med rörlig/vibbande/vispande/kramande/whatever hand kan vara en bra grej att testa då jag defakto faktiskt lätt blir just stum, statisk och låst ända från hand till axel. En "död men stark hand". :crazy: Precis som du skrev i ett annat inlägg ser jag nu..
Men utan att överdriva, eftersom hästen ifråga också är rätt orolig i munnen som sagt och verkar trivas bäst med en stabil men mjuk, följsam, guidande (levande, som axel skrev) hand att söka stöd i (vilket är vad jag efterssträvar i nuläget) - alltså får jag när jag provar vara aktsam så att handen inte blir för "pratig" eller orolig. No big movements. :D

Senast ändrad av en moderator:

Ha, ha , men det gör jag.

Nej, vispandet används bara som förklaring om hur det ska kännas i handleden. Sikta florsocker på en semla var nog bättre.

Stackars hästen, han skulle tro att jag fått en släng av något allvarligt om jag satt upp och började göra visprörelser. :crazy: :p

Jag tycker att "en levande hand" är bättre o visst har flash rätt i att det oftast handlar om balans eller en allmänt spänd ryttare.

Jo, jag vet, och det är också ett bättre uttryck. Men långt från alla känner till, nu får jag sannerligen äta upp det, "vispandet", tyckte det var värt att nämna när situationen passade.

Och det är det här som är poängen med lösgjordhet, självklart är den "korrekta översättningen" rent språkligt lösgjord.

Man vad som läggs i det ordet är ju högst individuellt

Jag tycker att översättningen är bristfällig efter som det betyder "Lössläppt" enligt min ordbok, men Majola översatte det mycket bättre

Dessutom den deffinition som nu finns när "skolboken" är Ridhandboken, är ganska långt ifrån Både Tibblins och Lettes förklaringar.

Nu är jag bara på sid 2 i min egen tråd :angel:

Men det många har skrivit som definition på Lösgjordeht är en sammanbakning av de tre första kvaliteterna.

Och jag är ingen petimeter så - men all diskussion undviker ju missförstånd om man definierar termerna.

Om jag uttalar mig om L enbart - så blir det ju en skev diskussion om andra blandar in takt och att hästen desstuom skall vara på hjälperna. Då blev det helt plötsligt en annan sak.

Mitt tjat om Losgelassenheit handlar om tydlighet - Losgelassenheit det är ett klart definierat begrepp - till skillnad mot lösgjordhet - det beskrivs mer luddigt

Ja jag håller med dig om detta. Diskrepanserna är som sagt högst uppenbara i systertråden där allt och det mesta mellan himmel och gjord tycks finnas med i respektive debattörs mentala definition av termen, bland annat att lösgjordhet främst är en fråga om hästens mentala position och att fysiken inte finns med i bilden, till att ryttaren får lägga ner kraven och anpassa sin ridning och då blir hästen lösgjord. osv osv. Jag tycker också det är viktigt att definiera begrepp, men det verkar inte funka i den andra tråden för oavsett att folk definierat så kör debatten ändå vidare på allas individuella mentala spår. så det blir komplext minst sagt : )

Jag tycker väl i sig inte att det finns ngt unikt eller exotiskt om jag ska uttrycka det mer specifikt, i den tyska definitionen men som du säger så kan jag definitivt köpa att den är mer specifikt definierad.
sen tror jag i.o.f kanske att anledningen till att den svenska definitionen är vag kanske inte har så mkt att göra med att det inte är specifikt definierat rent skolmässigt sätt, utan att folk på individ nivå sen lagt till sina egna definitioner och s.a.s altererat ursprungs definitionen. att du upplever den tyska definitionen som mer specifik KAN ju faktiskt ha att göra med att den blir mer välbehållen i sin ursprungs definition därför att inte många just HÄR, använder sig av den tyska termen helt enkelt? Om ngt förstår vad jag menar.

Senast ändrad:

Nej, man måste inte använda sig av skänkelvikning, som jag skrev längst ner är det upp till ryttaren och tränaren att för den hästen välja ut lämpliga övningar.

Men för en som har problem med bog som åker ut, skulle jag göra skänkelvikning i trav några steg, bryta av till skritt samtidigt lägga volt åt andra hållet. Den bog som man vet kommer att trilla ut måste man på det sättet ta in extra.

Jo, precis och det är just sånt, vi håller på med när jag rider på ridskolelktion med damen, då jag har tillgång till ridhus och hökögon. :idea::o:angel::rofl: Det behövs nämligen ibland, när man inte har tillgång till tyska tränare...

Jo, precis och det är just sånt, vi håller på med när jag rider på ridskolelktion med damen, då jag har tillgång till ridhus och hökögon. :idea::o:angel::rofl: Det behövs nämligen ibland, när man inte har tillgång till tyska tränare...

Tyvärr är det så att det inte alltid hjälper med bra undervisning och teori, ridmässigt sker inte under av en sådan anledning, men faktum-det är roligt, och sedan nyss, en tränare. En av dem flyger inte hit längre.

Om man kunde rida bättre ju mer teori man kunde skulle vi alla kunna sluka böcker och bli hur duktiga som helst.
Men faktum kvarstår, teorin man läser sig till blir mer förstålig om man får hjälp att praktisera den av duktig tränare.

Lät jag skrytsam?

Jag tycker väl i sig inte att det finns ngt unikt eller exotiskt om jag ska uttrycka det mer specifikt, i den tyska definitionen men som du säger så kan jag definitivt köpa att den är mer specifikt definierad.

På vilket sätt är den mer specifikt definerad, den tyska versionen?

Nä, jag är rätt nöjd då tre av de instruktörer jag brukar rida för, själva har tävlat på intermediaire (eller hur det nu heter, jag är inte så där insatt i de klasserna) GP-nivå med vinster och placeringar. Den yngsta är från och med 2007 godkänd dressyrdomare.

Och så har jag några som är trappsteget lägre, men i stället är otroliga pedagoger inom handikappsvängen, med ögon för sits och smarta övningar för att få in "Aha"-känslan igen.

Även om jag inte rider flera gånger i veckan på ridskolan, sitter jag på läktaren och "suuuuuuuuuuger" i mig kunskapen, mellan träningar, kurser, läger och extralektioner. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025