spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Tänkte du på när Kajsa kom igen efter sin hälseneskada- att hon hade en värmekudde mellan varje hopp.
Värmen gör ju att det blir mindre risk o större genomblödning i musklerna o dess fästen.

det enda som jag gör är att pilla på de där muskelfästena på rumpan. så att hästen skjuter rygg- stretchar ryggen.

Gör det själv?

Ramsan är inte i rätt ordning, bara för att man ska komma ihåg orden.

Nu dubbelpostade du igen. :D

Jag tittar inte på sport. :o Men förstår vad du menar..

Jag kör bugningar med min häst = skjuta rygg, stretcha ryggen.

Kan mkt väl tänka mig att min häst blir mjukare i nacken av att ha liniment i närheten så att musklerna får sitt. Ska verkligen bli intressant, fast frågan är om jag får det på rätt ställe. Ska nog se om jag får tag på massören ikväll..
Nu har jag massa nya grejer att prova. Tackar och bockar. :bow:

Fast med bugningar tränar den på att trilla ner med manken:p

Äh, det gör han när han betar med om man ska se det så . :p

Han gillar inte att man "pillar" på muskelfästena på rumpan och inte under magen heller, varken jag eller massören har faktiskt fått samma effekt (skjuta rygg) av ngt av det som när man bugar. :) Vi gör det inte så ofta dock, är lite lat med att komma ihåg det. :o

Mitt mål är att någon gång i livet (eller nästa??) rida så terapeutiskt att hästen blir fri från spänningar mha ridpassen.

Min ET har en ryttare bland sina kunder (fd OS-ryttare) vars hästar är ett skolboksexempel på hur "friska" hästmuskler och hästskelett "ska" kännas. Tänk att det finns sådana ryttare. Som dessutom är en bra bit över 60... Och 70 också! :bow:

Ja, det är sådana ryttare som får en att känna att det finns hopp även för oss dödliga, tycker jag. :) Utan förebilder kommer man nämligen ingenstans, tror jag.

Håller med om det där "eller i nästa liv". :D

Äh, det gör han när han betar med om man ska se det så . :p

Han gillar inte att man "pillar" på muskelfästena på rumpan och inte under magen heller, varken jag eller massören har faktiskt fått samma effekt (skjuta rygg) av ngt av det som när man bugar. :) Vi gör det inte så ofta dock, är lite lat med att komma ihåg det. :o
mitt sto stoppar dit rumpan, även om det är lite obehagligt- sådär som djup massage ska kännas- aj-åhhh-aj men ooh

Det är faktiskt mycket enklare än så. Loslassen betyder "släppa"

Lass mich los! = Släpp mig!
Jetzt kannst du loslassen! = Du kan släppa nu!

Men också:

Lass die Schultermuskulatur los! = Slappna av i axlarna!

Tack!:rofl::rofl: Så enkelt var det, så nu får vi tolka det:o
Det ligger ju nära tillåtande tycker jag.

Buktande? Du menar som vinklad handled?

Nej, är mkt försiktig med att ta handen bakåt.

Om du tycker vispningen känns svår, kan du också prova att tänka att du strör florsocker över semlor. Samma lilla lilla rörelse som Ginnies nämner.

Dumt att vi har så få namn på tygeltag!

Det förstår jag är problematiskt med en sådan bakgrund.
Men eftersom man ska rida med en stundom vibrerande handled så kan du, om du inte gör det, prova om du får igenom ställningen bättre genom att vibrera i yttersidans handled när du ställer.

Vibrationerna ska knappt synas, eller inte synas alls egentligen, men hästen kommer att känna av dem. Svårt att förklara såhär.
Om du inte har gjort så innan träna på backen.

Det där med "vispa" är inget jag gillar, måste jag erkänna.

Tycker inte heller att det finns någon anledning, eftersom man i regel får yttersidan och ställningen när hästen jobbar mer rakriktat, alltså man kommer inte åt munnen eller nacken så mycket genom handen utan genom det som händer i kroppen.
Minns att jag nog hört att ridskolelever med hästar som riktigt biter fast fått den uppmaningen, samt att AR-ryttare jag känner gör så.

Men jag vet att det finns de som ser det annorlunda än jag. OCh det kan ju bero på att jag inte fattat vitsen:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det känns som om det saknas lite ord. :D

Ska prova med det med och se vad som funkar bäst (om ngt funkar). :)

Vispningen omtalas även i svensk ridlära anno dazumal, om jag inte missminner mig.

Vilket jag givetvis kan göra!

En vibrerande tygel kan vara en jättefin hjälp, om man behärskar den. (Eh, med andra ord skiljer den sig inte från någon annan hjälp! :D)

alltså man kommer inte åt munnen eller nacken så mycket genom handen utan genom det som händer i kroppen.

Så känner jag att det fungerar för mig och min häst, när vi lyckas jobba vidare i den avslappning vi förhoppningsvis hittat i uppvärmningen på böjda spår osv med mindre krav och sedan försöker komma in på mer "finlir" som ställning på rakt spår, hörnpasseringar, vändningar osv. Då kan jag placera hans kropp, hans huvud, hans hals, hans rumpa (inte benen dock än så länge) - där jag vill, med min kropp som en helhet. Där jag placerar mig - där placerar han sig.

Han biter sig aldrig fast, utan blir bara avstängd när han inte förstår. Ingen glad häst helt enkelt, stressad och låst och kan inte utföra det jag ber om. :(

Men jag är öppen för nya ideér och tankar. :) Man vet aldrig före man provat..

Om du tycker vispningen känns svår, kan du också prova att tänka att du strör florsocker över semlor. Samma lilla lilla rörelse som Ginnies nämner.

Dumt att vi har så få namn på tygeltag!

Det var faktiskt bättre förklarat.
Men faktum är att en helt stilla och då låst hand kan få hästar som är svåra att ställa i nacke av olika anledningar, onödigt svåra att ställa.

Nej precis, som allt ungefär då:idea:

Jag tror du har rätt, för jag tror nog att det sas även för hundra år sen när jag red på ridskola:confused:

Jag ser det mer som en form av korrigeringsridning i så fall, men kanske handlade hela frågan om något annat än jag fattade när jag kastade mej in:confused:

Jag ser det mer som en form av korrigeringsridning i så fall,

Mycket av ridningen på min häst är faktiskt just korrigeringsridning, så då är vi nog på rätt spår. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII