spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Vi kanske ska fråga alla tyska tränare innan vi kan säga ":bow:Ok då vet vi det"?

Alla tyska tränare har ju inte heller samma grund eller filosofi? Antar jag? Eller kan samma saker? Eller lägger vikt vid samma saker?

Även tyskar är individer. ;)
Fast här hävdas det ganska ofta sanningen bara finns i Tyskland , även om man inte har hela kontentan av vad allt innebär eller kan språket ngt vidare. Att allt är fantastiskt där har jag svårt att föreställa mig.

Tar inte illa upp, det är ju bara en fråga. Min förklaring kanske blir lite luddig, men jag försöker:

Jag ber aldrig om ställning förrän jag fått honom att slappna av i sin kontakt med min hand, genom att bara ha korta tyglar med följsam hand och guida runt på volter och stora bågar med ledande tygeltag, axlar och bäcken. När han känns mjuk så långt och slappnat av i munnen och följer tygeln framåt när jag ger den tänker jag nästan som volt fast fortsätter på rakt spår och gör en lätt kramning med inner hand för att få honom uppmärksam åt rätt håll så att säga, följer han då signalen lättar jag - annars backar vi tillbaks till rakt spår och avslappning. Går även bak lite med inneraxeln när jag ber om ställningen eftersom han har lättare för att följa signalen om det inte bara är handen som indikerar, utan även min viktposition.

Bakgrund:
Hästen ifråga har bland annat haft mkt problem med munnen efter fel bett (mekaniskt slitage på tänderna) etc, samt muskelinflammation i bogmuskulaturen och spänningar i nacke-hals-bog som följd av det och andra fysiska problem på andra ställen i kroppen. De smärtor han gått med har gjort honom minst sagt misstänksam mot bettet och handen, vilket jag anser förståeligt.

Räcker det eller saknar du något?

Ja, det var så jag menade ungefär. Att det inte räcker helt med att man aktiverar lika utan att man också måste vara medveten om att ett bakben är svagare och behöver stärkas.

Saknar ngn från marken. :( Fast saknar ett ridhus mer.. :devil:

Sätter på liniment INNAN ridning.
fick det tipset av min massör som hittade spänningar på vä. sida o även på samma sidas bakdel.

Intressant! Det har jag aldrig hört.
Var sätter du det? Och är det ngn speciell sorts liniment?

Durchlässigkeit! (Durchfälligkeit finns inte men later mer som om det hade med diarré att göra...)

Jag tycker gott att vi kan använda de svenska orden eftersom det trots allt är ett svenskt forum. Det blir inte mer rätt för att det är pa utrikiska. Men för de intresserade:

Utbildningsskalan pa tyska
Takt
Losgelassenheit
Anlehnung
Schwung
Geraderichtung
Versammlung
-> Durchlässigkeit

Bakgrund:
Hästen ifråga har bland annat haft mkt problem med munnen efter fel bett (mekaniskt slitage på tänderna) etc, samt muskelinflammation i bogmuskulaturen och spänningar i nacke-hals-bog som följd av det och andra fysiska problem på andra ställen i kroppen. De smärtor han gått med har gjort honom minst sagt misstänksam mot bettet och handen, vilket jag anser förståeligt.

Det förstår jag är problematiskt med en sådan bakgrund.
Men eftersom man ska rida med en stundom vibrerande handled så kan du, om du inte gör det, prova om du får igenom ställningen bättre genom att vibrera i yttersidans handled när du ställer.

Vibrationerna ska knappt synas, eller inte synas alls egentligen, men hästen kommer att känna av dem. Svårt att förklara såhär.
Om du inte har gjort så innan träna på backen.

Hos förra ägaren är han också riden mkt med halvlånga tyglar för det "fungerade bättre" så det tog lång tid att vänja honom vid stabil tygelkontakt även efter att bett och skador i munnen hade åtgärdats. När han kom till mig reds han på 14,5 cm tvådelat, idag på 10,5 tredelat med parerstänger för stabiliteten.

Det har jag aldrig hört faktiskt, att man ska rida med vibrerande handled alltså. Det ska jag prova imorgon, tack för tipset. Återkommer i frågan när jag provat. :)

Är det mest som att man nästan bara tänker "vibration" i ytterhanden/handleden? Så lite? Jag brukar "hålla emot" lite ytterhanden genom att inte vara lika följsam i yttern men han blir lätt spänd/går emot statiskt motstånd så det ska bli intressant att prova "vibration". :idea:

Men VAR använder ni det? :D
Lägger ni på det direkt innan ridning?

Och ramsan är lättare att förkorta på svenska också :idea::D!

Titta

Lätt
Kyra
Rider
Samling

(Takt
Schwung
Lösgjordhet
Kontakt
Rakriktning
Samling)

Jag använder starkare saker.

Flash o Fio använde Dr. Schaettes, så det köpte jag med:smirk:, sen finns det rätt många bra varianter.

Är det mest som att man nästan bara tänker "vibration" i ytterhanden/handleden? Så lite? Jag brukar "hålla emot" lite ytterhanden genom att inte vara lika följsam i yttern men han blir lätt spänd/går emot statiskt motstånd så det ska bli intressant att prova "vibration". :idea:

Om du vispar grädde för hand genom att vispa med nästan stilla hand, får du en vibration i din handled. En sådan ska du ha vid ridning.
Om du håller emot på yttern, stastiskt, utan rörlig handled, kommer hästen ha svårt att genomföra ställningen och låser sig fast.

Jag för min del vibrerar som en fena med högern men vänstern är svår.Jag borde träna den istället för att sitta här och skriva.

min massör visade mig var jag skulle sättta det på MIN häst. gången efter skulle jag sätta på andra sidan.
inte på nacken utan lite längre bak o nedåt.
Sen skulle jag stretcha med hjälp av morötter. moroten skulle hållas uppe vid höften.
Har inte gjort så en enda gång:o

Okej, då tror jag att jag förstår. Får prova vispa lite innan jag rider så går det nog. :D

Och ramsan är lättare att förkorta på svenska också :idea::D!

Titta

Lätt
Kyra
Rider
Samling

(Takt
Schwung
Lösgjordhet
Kontakt
Rakriktning
Samling)
Kontakt måste väl ändå hamna högre upp.:confused:
gör en ny ramsa:bow:

kl

Ang lösgjordhet och att vi inte kan hitta ett "ett till ett" förhållande när det gäller benämning och förklaring, så tycker jag att när min häst är lösgjord så är den som att rida i "smör".. formbar. Ridbar!

Så "smör" är mitt tillägg i debatten :p

Så stretchar jag min häst efter varje ridpass, spänningar och låsningar släpper jättebra. :) Jag märker också hur avslappnad eller spänd han varit under ridpasset, beroende på hur stretchingen funkar.

Hm. Jag ska fråga min hästmassör också. Min häst har "zoner" han spänner/låser sig i, framför manken (där manken går över i hals) neråt framför bogbladet och så främst precis bakom nacken (en bit bakom öronen) där nackkotorna sitter. Kanske man skulle prova ngt av de ställena.. Eller lite överallt i omgångar. :p Ska kolla vad jag har hemma i linimentväg också..

Den var bra.
När hästen är som ett väloljat maskineri.

Kan inte ändra utan att göra ett extra inlägg:crazy::)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18